Hur långt har ni åkt i sträck på motorcykeln?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag har kört hoj mellan Riksgränsen och Smygehuk. Den resan är värd att göra utan att tokstressa, njut av resan i stället. Körde Inlandsvägen typ R45.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har kört från Kiel till Munchen knappt 90 mil på 6 timmar. Medelhastigheten blev nästan 150 km/h och det är nog inte lätt att köra enormt mycket fortare för jag var tvungen att tanka var 50:e minut när reservlampan tändes på min Gixxxer 1000. Jag försökte ligga på 10000 rpm hela tiden där det gick och det var inte mycket trafik på morgonen en helg.

Det är inte förrän man kommer fram som man upptäcker hur slut och seg man är och reaktionerna är urkass plus att man är halvdöv. I dag klassar jag det som en vansinnesresa.

Jag är lite osäker på exakt vilket år det var men det borde ha varit 2005, elva år sedan. Hojen var en 2003 som jag köpte ny.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Körde från södra Stockholm till Lundegårds camping på Öland en vacker fredag för 6 år sedan. För en kvinnas skull... (Som inte visste att jag var på väg.) Streckkörde till straxt norr om Kalmar, tankar och kollar mobilen. Då fanns där ett 20 minuter gammalt SMS om att hon packat hojen och skulle vidare till Karlskrona. :huvet En vän som bodde på samma camping lyckades hålla henne kvar genom att göra korta historier långa när de stod och pratade så jag slapp åka vidare. :)

Ja, hon förlät de dumheter jag gjort. Nej, hon är inte min kvinna längre.

Det var en mycket trevlig, om än snabb, tur längs med Svenska högsommarvägar. Hemvägen dagen efter slogs följe med en polare i betydligt lägre marschfart än innan medan hon for vidare söderut.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Att köra 150 mil genom Sverige och sen sista biten upp mot Nordkapp i ett sträck jämfört med att köra 167mil på motorvägar ner genom Frankrike och Spanien är en himmelsvid skillnad.
Därnere kan du klara 20mil i timmen och ett tankstopp var 40e minut. Den takten klarar du aldrig i Sverige och definitivt inte i Norge.

Dssutom äär vägen upp dit värd mer än att bara blåsa på.
Anar jag en gammal fördom om Norra halvan av landet eller???
Man håller samma hastighet genom valfri Europaväg i Skåne som Europaväg norr om Kiruna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Längsta jag kört i ett sträck med hoj är väl kanske 85-90 mil eller så, det brukar vara normal dagsetapp om man skall åka långt. 40 mil före lunch, 40-50 mil till fram till middag. Förvånansvärt pigg och obruten efter dessa sträckor, men många vittnar ju om att det går fort utför med både kroppen och sinnet på slutet.

Annars har jag spenderat både 14 och 15 timmar i sadeln på norska småvägar under samma dag men då kommer man ju inte så långt. Åker BMW, så det är ju lite fusk med komforten så jag framhåller gärna min betydligt hårdare kamrat som åker samma sträckor på en Street Triple.

Leker faktiskt med tanken att öka på sträckorna och prova en Iron Butt någon gång.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
55 mil på en suzuki gsx-r 750 med packning :) Drar hem till sverige strax norr om göteborg, funkar kalas, körde en fz6n innan och kan inte säga att jag sitter varken bättre eller sämre på samma sträcka.

Älskar man o köra hoj så gör man :yoparty då går allt :banana
Fjant :krama

Jag har inte kört mer än 80 mil på en dag än inget att skryta om mer än att det gjordes på min stånka isf men 80 mil är 80 mil oavsett hoj!
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Började en 14 dagars semester ner mot Italien med en Ironbutt från Luleå till Trelleborg via Göteborg för att få ihop milen. Dagen efter körde vi nog bara 15 mil för att vila upp oss, på vägen norrut kom vi på att vi inte ville köra i midsommartrafik så näst sista dagen sträckan Holland-Norrköping och avslutade med en 113 mils körning upp till Kalix....och då loggar vi ändå geocacher längs vägen.
Total körsträcka 852 mil....Tigern har inte en skön sadel för långa resor.
 
Last edited:
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Umeå-Hässleholm med endast tankstopp (ca 120 mil) på en Honda Dominator. Regnade nästan hela tiden.


Skickat från ajfånen me' tappatåk.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett tillägg till notrightriders utmärkta post här ovan, som jag håller med om helt och fullt, är att det är ju resan som är hela poängen.

Det förstod Karin Boye redan 1927,


Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.


Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Nu har jag inte lusläst alla trådens inlägg, men är man inte van så är långa etapper påfrestande, mer än man kanske tror i början.
Ett tips är att om du nu ändå skall så låt bli kusten och norska E6:an.
Där är medelhastigheten minst sagt låg... kör rätt upp genom Finland, då kan du lätt hålla normal landsvägsfart.
E6:an utmed kusten är extremt krokig och fylld med trafik och renar och turister och vägarbeten mm.
Man kanske kör 50-70 mil för dagen på E6:an om man kör från 10-12 timmar.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
51N9N9E2S2L._SX355_.jpg
Går lika bra med
kroppspuder-dialon.gif
från närmaste apotek eller från Ö&B. Mycket billigare också.

F.ö. Så har jag kört med packning mellan Falun och Dombås i Norge, ungefär 55 mil på min lilla Street triple. Och vi tog inte de största vägarna eftersom vi ville ha lite kurvnöje på vägen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Inte riktigt sträckåkt...det var lite färja Puttgarden-Rödby...men 149 mil hem från Ringen på gamla gixxern, sista biten hem från Jönköping var lite segt i +2...efter en vecka i riktig sommarvärme, och perforerat ställ. :hihi
 

Runonwheels

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2014
Ort
Täby
Hoj
Honda CB1000RA -09
Kul att så många delar med sig utav sina erfarenheter! Hur resan upplevts tycks dock ha varierat en hel del. Väder och planering verkar vara extra viktiga faktorer att tänka på. Jag får nog ta mig en rejäl funderare så jag inte ger mig på något jag kommer ångra...:D

...Försök hålla dig på svenska sidan så långt du kan för det är 60 och 80 sträckor hela vägen på finska sidan....lämplig överfart är Muonio eller Kolari norr om Pajala...
Har för mig jag läst någonstans att vägarna på den finska sidan är betydligt bättre än de svenska, eller har jag fått det om bakfoten?

...
Edit: Har förresten en airhawk kudde till salu om ts är intresserad...
Skickar PM!

Ja, det går...
Första frågan måste vara: hur lång är din hittills längsta dagsetapp?
...
Erfarenhet, självkännedom och ödmjukhet har mycket stor del i framgångsrik långdistanskörning på motorcykel.

Ha det kul i Norge! Och dessutom - på vägen dit också.
Väldigt informativt och nyttigt inlägg. Mina egna erfarenheter på området är väldigt begränsade, lite därför jag valde att starta tråden. Inser såklart att alla förare är olika och att deras förutsättningar skiljer sig. Min inställning har aldrig varit "kan han köra 200mil i sträck kan jag också" utan ville snarare bilda mig en uppfattning om hur folk generellt sett upplever långa dagsetapper. Och kanske få en fingervisning om vad som kan vara rimligt att sikta på.

Har inte sagt något om att jag tänker köra som en galning upp. Kör ju en nakenhoj så i allt för höga farter blåser man ju nästan av.

Du verkar väldigt rutinerad och jag tar absolut åt mig av det du skriver. Tack för alla tips!

Hej,
...
Generellt:
1. Varför vill du köra hela vägen till Alta direkt, har du nån du kan bo hos där? Annars är det ev. dyrare att bo i Norge än Sverige?
...
Slutligen: Hoppas du får en grym tur!! Är en grymt ball resa. Solnedgång/soluppgång (förutsatt fint väder) ute på Nordkapps udden är magisk.

/Wille
Känner ganska exakt en person norr om Gävle och han bor inte i Alta :tungan. Tänkte snarare att det kunde vara en genomförbar dagsetapp och att det borde gå att fixa boende där hyfsat enkelt. Många bra tips att tänka på om min resa nu blir av, tack!

/F
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har åkt som längst ca 45 mil på en dag. Detta på krokiga vägar. Då är jag helt slut i huvudet efter att ha koncentrerat mig så länge. Men att plöja rakt fram får jag ont i kroppen av efter typ 10 mil.

För mig handlar det om antingen trött i huvudet eller trött/ont i kroppen. När det är krokigt så mår min kropp bättre men blir trött i huvudet.

Att köra uppåt 100mil i sträck låter som tortyr för mig iaf. resan är väll målet? :)

När jag drog till Norge förra helgen fuskade vi och drog släp till Oslo. Vi lastade av hojarna och njöt av att köra hoj i Norge på krokiga vägar istället.
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Toulon - Puttgarden ca 200 mil på 19 timmar, 1987 på en FZR1000
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har för mig jag läst någonstans att vägarna på den finska sidan är betydligt bättre än de svenska, eller har jag fått det om bakfoten?
Nej du har helt rätt, både Finland och Norge har bättre vägar.

Något du ska tänka på i Norge som är lätt att missa är när du kör i tunnlar som t.ex den som är strax innan Nordkap. Det är konstant blött och kan därför bli hala alger utanför bilspåren där du normalt kör din hoj.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Det där är ju en vanlig fikavända ;)

Jag körde från Assen till köping ca 130-140 mil på en dag ink färje elände för några år sedan,
från Kristiansund i Norge till köping via storlien/åre/sveg på 12 timmar,, bara en regnskur på hela vägen,
från kristiansund till Mora,, sen var det bara mulet :banana

82mil. Från Härjedalen till Halland. Några gånger per år.

Körde nordkapp ifrån Norra Skåne och tillbaka. 12 dagar. Körde upp genom Norge och hem via Kalix.
Ena herren som var med var då 64år och körde på en zx-10.
Kan han. Kan du
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
4. Som tidigare nämnt: viltfaran, REEEEENAAAR precis överallt, inne i byar, sovandes på vägen, utspringande från skogen, osv........stötte vi på renar i princip stup i kvarten.
Oftast så gör dom inget, sänk farten och var beredd, dom kan springa över om dom får för sig att dom har ett ärende på andra sidan men annars så skiter dom fullständigt i motorfordon.
Hamnar du i ett läge där dom springer längs vägen så brukar det gå bra att pressa sig fram så att dom styr åt sidan....Köra efter dom är skittrist och dom verkar ha all tid i världen att fortsätta springa.
Solnedgång/soluppgång (förutsatt fint väder) ute på Nordkapps udden är magisk.
Beror lite på hur lång semester han har, solen går inte ner förrän 1:a Augusti :D

Jag får nog ta mig en rejäl funderare så jag inte ger mig på något jag kommer ångra...:D
Vilka packmöjligheter har du på hojen och hur tänkte du bo? Att hyra hytter i Norge är i mitt tycke inte alls dyrt om man ser till prisbilden i övrigt, speciellt om du har en reskamrat att dela med, tälta går ju bra men bör varvas med riktigt boende för att vila upp sig och ibland behöver utrustning helt enkelt torka upp.
Generellt så när man packar för resa så tror man att hemorten är den enda i hela världen som har kalsonger och T-shirt. Allt går att köpa.
Var inte rädd för att du ångrar en norgesväng, så fort du blir less så viker du in i Sverige och är hemma på några timmar.
Skulle du misstänka att du behöver något verktyg så har du via detta forum en arsenal med garage och verktygslådor från Ystad till Kiruna.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jag kom på en sak till som flera antytt och det är att det är inte milen så mycket som tiden som är jobbig. Kör man små krokiga vägar kan det ta 8-9 timmar att komma 40 mil och det kan vara nog så jobbigt, om inte värre, än att köra fort och långt på samma tid.

Är det dåligt väder/kallt blir det riktigt jobbigt då man spänner sig och alltmänt blir missmodig.

Motorcykelmodell, hur man sitter och hur van man är vid långa etapper påverkar självklart också. I början av säsongen upplever jag varje år att en heldag (8-9 timmar i sadeln) är jobbiga med ont i kroppen dagen efter, i slutet av säsongen är det oftast inga problem alls.
 

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
Jag må vara vanskapt på något sätt, körde 131 mil på 22 timmar efter kurviga småvägar i norge(Med en R1) och förutom att jag blev trött och frusen på slutet var det inga problem men då vilade jag ofta och tog ett par powernaps efter vägen =)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top