Hur långt in i hösten tänker ni köra?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra svar.. Får helt enkelt tänka lite mer på det. Kanske ska värdera att köpa en annan hojtyp för att kunna använda den i vinter - för att sedan byta när våren kommer.

Kan tänka mig att din HD inte är något vidare i vinterväglag, med tanke på effekt, väghållning och vård :gnissla
Läste dessutom i någon annan tråd hur mycket kärlek du gav hojen efter regn - vill inte ens tänka på hur lång den listan skulle vara efter frost/snö/salt/slask :D

Ja det är riktigt. Salt kan få en trådekrad fälg med polerad alumiumbana att se ut som ett korallrev på en vecka :D
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Tills att det blir under 5°C... då litar jag inte på greppet längre.

Jag har fått för mig att vanliga gatudäck inte greppar så bra under cirka 5°C men kanske jag har fel - någon som vet?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Så lite som jag kört nu i sep. så känns det som att jag ställer av för säsongen 1okt..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det kan jag inte svara på.

Jag kör tills det är is på vägarna. då börjar jag anse att det är lite för halt. Annars vet jag med mig att det går utmärkt att köra ned till temperaturer kring 0 och snöblandat regn om man bara är körsugen.

Förra året tror jag att jag körde fram till veckan före jul och första turen för året blev någon gång i början av februari. så det var ett kort uppehåll.

Tills att det blir under 5°C... då litar jag inte på greppet längre.

Jag har fått för mig att vanliga gatudäck inte greppar så bra under cirka 5°C men kanske jag har fel - någon som vet?

Visst är det så att greppet försvinner gradvis med sjunkande temperatur eftersom det blir svårare att få upp temperaturen. Till viss del kan man motverka det genom att sänka trycket lite på bekostnad av ökat slitage på däcken.

Personligen skiter jag fullständigt i det. Mina Road 2CT klarar greppet utmärkt ner till det börjar bli is utan att jag får problem med plötsliga släpp ens när jag pressar dom ganska hårt.

Däck för gatbruk är inte så temperaturberoende så skillnaden är inte så enormt stor. Kör man på racedäck är det känsligt.

Så har du gatdäck så kan du lungt köra även under 5 grader men det blir såklart nödvändigt med mer kläder då.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tänkte faktiskt starta den här tråden för några dagar sen! Har tänkt köpa MC någon gång dom kommande veckorna och vill veta hur länge det funkar att köra om man är jävligt sugen och inte rädd för lite kyla :)

Hur länge det funkar beror ju på temperaturen. Men med ett bra allvädersställ och underställ funkar det ner till 0 gradigt. Vid kallare än så har jag bedömt halkrisken som lite för stor.
Jag kör med ett Rukka ställ med Goretex och extra foder som går att ta ur om det är varmt och så har jag superunderställ och ett microfleece under. Då klarar jag mig ner till 0 grader och snöblandat regn utan att frysa så länge som jag inte är ute och kör längre än en timme i sträck eller så.

Det som är svårast är händerna eftersom man begränsas lite där. Man kan ju inte ha hur tjocka handskar som helst om man fortfarande vill kunna hantera reglagen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja det är riktigt. Salt kan få en trådekrad fälg med polerad alumiumbana att se ut som ett korallrev på en vecka :D


Mohaha - så här ser en alufälg ut efter några tusen mil i massa minus,slask,salt,snö och almänn missär

:D

Seså kör nån vinter me din hd:D

Edit:

Fälgen är tvättad...det som sitter kvar är ärg och rost...
 

Bifogat

  • Ghostbike.jpg
    Ghostbike.jpg
    90.9 KB · Visningar: 47

gixxer_girl_76

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Rättvik
Hoj
Suzuki GSXR 750
Det blir nog sista åkturerna i helgen o sen ställer jag av hojen kring 1 okt.

Sen e de bara o vänta på att det kommer massa snö så man får ta ut snöskotern istället o tröståka på den medans man väntar på att det blir vår o hojåka igen.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag har årsförsäkring men råkas bo i Pite, alltså ger jag bort hojen till farsan över vintern. Inte ännu, men snart.

Edit: 35 mil idag.. :)
 
Last edited:

ohoj

King Diamond
Gick med
29 Mar 2008
Ort
mölndal
Hoj
bt1100 bulldog
åker till jobet varje dag o tänkte göra det tills det är frost när jag ska iväg:tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
>åker till jobet varje dag o tänkte göra det tills det är frost när jag ska iväg

Samma här!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top