Hur långt?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
cRoC skrev:
Om du läser igen så kanske du förstår. Eller du kanske har dyslexi?
Om 2taktare ramlar ihop som du säger så kanske du kan svara på varför de inte väljer 4takts 125or till att buda med?

Hahaha! Mohahaha! Där trodde du att du hade nått att komma med va?! Hahaha! Du vet att jag va det enda budet med 125a och jag körde med min egen hoj. Så jag kunde kört med en gammal Wankel-motor om det va så, bara den hade rullat och jag meckade en JÄVLA massa kan jag säga.

Sen kan du se PM också.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
cRoC skrev:
Om 2taktare ramlar ihop som du säger så kanske du kan svara på varför de inte väljer 4takts 125or till att buda med?

:rofl

Åh vad jag INTE saknar 2t.

Edit: Äh vaf*n, detta var det bästa skratta jag fått på länge, så här kommer lite fler smilisar :rofl :rofl :lol :arsele

Varför kör man inte med en 4t 125'a? för att nästan alla mcbud kör med en xt600?
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Va e de med er??? Kan ni nite diskutera som vanligt folk??? Moppefuckovarning nästan, hehe... :hej

Tycker att EBS ska varka lite beddo för han kört så mkt, men du kan inte förklara vad som händer eller sån, utan idiotförklarar cRoC... Sen kanske inte cRoC är helt felfri heller, men Kan inte, du, EBS, ta o förklara vad som händer? Istället för o bara säga att du vet mkt mer än cRoC???

Fan, nu skönk jag ju nästan till samma nivå o börja gnälla, hehe :crash

Jag är oxå nyfiken på vad som händer och går sönder, inte av varför du vet det bättre än andra...

Är det att den kan skäa eller vad händer???

//Martin - Ta inlägget med en nypa salt, är inte så tjuri o gnälli som det låter! :) :hej
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
MRX_Martin skrev:
Va e de med er??? Kan ni nite diskutera som vanligt folk??? Moppefuckovarning nästan, hehe... :hej

Tycker att EBS ska varka lite beddo för han kört så mkt, men du kan inte förklara vad som händer eller sån, utan idiotförklarar cRoC... Sen kanske inte cRoC är helt felfri heller, men Kan inte, du, EBS, ta o förklara vad som händer? Istället för o bara säga att du vet mkt mer än cRoC???

Fan, nu skönk jag ju nästan till samma nivå o börja gnälla, hehe :crash

Jag är oxå nyfiken på vad som händer och går sönder, inte av varför du vet det bättre än andra...

Är det att den kan skäa eller vad händer???

//Martin - Ta inlägget med en nypa salt, är inte så tjuri o gnälli som det låter! :) :hej

Klart jag kan berätta när det är nån som frågar som folk. Som du gör nu.

Problemet är att en 2-taktare ska varieras i varvtal helatiden. Annars håller inte lager m.m i motorn. Även kolven tar mycket stryk när man ligger på konstant gas hela tiden då den inte får ordentligt med smörjning. Alltså, hojen mår inte bra av att ligga på t.ex. 9000 varv mil efter mil efter mil.

Sen kan jag säga att 125or med runt 20 häst håller mycket bättre än en med runt 30. Min KMX körde jag 3500 mil på innan den skar, efter 1000 mil va kolven tvärslut på NSRen och nållagret gick sönder. Ingen av hojarna gick speciellt snällt.

Tänk allt i hästkrafter/liter så blir skillnaderna lite förståligare. T.ex. en 125a med 20 hästar har 160 hk/liter medans en med 30 hästar har 240 hk/liter. Det är ju inte direkt många 1000cc hojar som har 240 hästar och dom som har det håller inte så länge, medans det finns en gäng hojar med 160hk som håller betydligt bättre och nu snackar vi 2-takt som har sämre driftsäkerhet. Då kan ni ju tänka er hur driftsäkert det blir.

Jag har kört ca: 400 touringmil med min KMX. Det är inget jag rekommenderar. På ena resan gick kopplingen sönder bara sådär och jag fick köra utan koppling i 20 mil. På den andra resan började tändstiftet dö (som jag bytt när jag åkte) efter 50 mil, fick köra med hoppande motor i 10 mil. Det är inget jag rekommenderar någon.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
EBS skrev:
Klart jag kan berätta när det är nån som frågar som folk. Som du gör nu.

Problemet är att en 2-taktare ska varieras i varvtal helatiden. Annars håller inte lager m.m i motorn. Även kolven tar mycket stryk när man ligger på konstant gas hela tiden då den inte får ordentligt med smörjning. Alltså, hojen mår inte bra av att ligga på t.ex. 9000 varv mil efter mil efter mil.

Sen kan jag säga att 125or med runt 20 häst håller mycket bättre än en med runt 30. Min KMX körde jag 3500 mil på innan den skar, efter 1000 mil va kolven tvärslut på NSRen och nållagret gick sönder. Ingen av hojarna gick speciellt snällt.

Tänk allt i hästkrafter/liter så blir skillnaderna lite förståligare. T.ex. en 125a med 20 hästar har 160 hk/liter medans en med 30 hästar har 240 hk/liter. Det är ju inte direkt många 1000cc hojar som har 240 hästar och dom som har det håller inte så länge, medans det finns en gäng hojar med 160hk som håller betydligt bättre och nu snackar vi 2-takt som har sämre driftsäkerhet. Då kan ni ju tänka er hur driftsäkert det blir.

Jag har kört ca: 400 touringmil med min KMX. Det är inget jag rekommenderar. På ena resan gick kopplingen sönder bara sådär och jag fick köra utan koppling i 20 mil. På den andra resan började tändstiftet dö (som jag bytt när jag åkte) efter 50 mil, fick köra med hoppande motor i 10 mil. Det är inget jag rekommenderar någon.

Tack för det lättförtåliga och bra svaret! :)
Bra att du tog mitt inläg som en man o intesom ett moppefucko(o börja gnälla på mej...) :hej :)

Så ska man åka på långsemester ska man hålla på o ändra farten hela tiden, hehe...

Ägaren skickade med några tändstift, han hade haft problem med att den slgga igen på stiftet, men när han bytte till riktigt bra olja, dom hade tydligen kört på nån skitolja innan... + att dom började köra på 98 oktanig soppa, då hade det inte varit några problem, därför låg det några tändstift i fackent under sadlen...

Var me om att ajg fick skit på stiftet på moppen, o fan va kasst det gick... Va visserligen inte långt hem, typ 2km, men vilken tid det tog, den bara hackade, gasade man så gick den inte, och det är ju inte direkt bra bottendrag i en moppe :crash Så jag kom upp i typ max 30 i nerförbackarna, annars fick jag köra på 2an-3an för att den skulle orka, usch va jobbigt det va...

Hur gick det för dig i 10 mil då???? Eller var det inte så alrvarligt, utan att den bara hoppa lite?
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
EBS skrev:
Klart jag kan berätta när det är nån som frågar som folk. Som du gör nu.

Problemet är att en 2-taktare ska varieras i varvtal helatiden. Annars håller inte lager m.m i motorn. Även kolven tar mycket stryk när man ligger på konstant gas hela tiden då den inte får ordentligt med smörjning. Alltså, hojen mår inte bra av att ligga på t.ex. 9000 varv mil efter mil efter mil.

Sen kan jag säga att 125or med runt 20 häst håller mycket bättre än en med runt 30. Min KMX körde jag 3500 mil på innan den skar, efter 1000 mil va kolven tvärslut på NSRen och nållagret gick sönder. Ingen av hojarna gick speciellt snällt.

Tänk allt i hästkrafter/liter så blir skillnaderna lite förståligare. T.ex. en 125a med 20 hästar har 160 hk/liter medans en med 30 hästar har 240 hk/liter. Det är ju inte direkt många 1000cc hojar som har 240 hästar och dom som har det håller inte så länge, medans det finns en gäng hojar med 160hk som håller betydligt bättre och nu snackar vi 2-takt som har sämre driftsäkerhet. Då kan ni ju tänka er hur driftsäkert det blir.

Jag har kört ca: 400 touringmil med min KMX. Det är inget jag rekommenderar. På ena resan gick kopplingen sönder bara sådär och jag fick köra utan koppling i 20 mil. På den andra resan började tändstiftet dö (som jag bytt när jag åkte) efter 50 mil, fick köra med hoppande motor i 10 mil. Det är inget jag rekommenderar någon.


en 1000cc på 240literhk skulle nog ha sämre driftsäkerhetän en 1000cc 2takt med samma pulver.....skulle ju behöva typ 22000rpm på 4-taktaren mot 2-taktarens 12000rpm
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
MRX_Martin skrev:
Tack för det lättförtåliga och bra svaret! :)
Bra att du tog mitt inläg som en man o intesom ett moppefucko(o börja gnälla på mej...) :hej :)

Så ska man åka på långsemester ska man hålla på o ändra farten hela tiden, hehe...

Ägaren skickade med några tändstift, han hade haft problem med att den slgga igen på stiftet, men när han bytte till riktigt bra olja, dom hade tydligen kört på nån skitolja innan... + att dom började köra på 98 oktanig soppa, då hade det inte varit några problem, därför låg det några tändstift i fackent under sadlen...

Var me om att ajg fick skit på stiftet på moppen, o fan va kasst det gick... Va visserligen inte långt hem, typ 2km, men vilken tid det tog, den bara hackade, gasade man så gick den inte, och det är ju inte direkt bra bottendrag i en moppe :crash Så jag kom upp i typ max 30 i nerförbackarna, annars fick jag köra på 2an-3an för att den skulle orka, usch va jobbigt det va...

Hur gick det för dig i 10 mil då???? Eller var det inte så alrvarligt, utan att den bara hoppa lite?

Den gjorde MAX. 90 i 10 mil och drog soppa som satan.
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Hammet skrev:
en 1000cc på 240literhk skulle nog ha sämre driftsäkerhetän en 1000cc 2takt med samma pulver.....skulle ju behöva typ 22000rpm på 4-taktaren mot 2-taktarens 12000rpm


Det där får du gärna utveckla lite :)
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
Edholm skrev:
Det där får du gärna utveckla lite :)

4-taktaren behöver runt 22000rpm för att kunna plocka ut 240hk=väldigt dålig driftsäkerhet
2-taktaren behöver "bara" 11-12000rpm för att plocka ut 240hk
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top