Hur låser du din hoj?

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Med tanke på mängden stölder som sker i Stockholms-området just nu så har jag börjat tänka om lite- hur fan låser man hojen säkrast?

Jag kör idag endast med styrlås och ett ABUS granit skrivbromslås. Till saken hör den att jag faktiskt har ett till ABUS granit skivbromslås liggandes, som jag inte använder.. av någon dum jävla anledning.

Funderar på att köpa en godkänd kedja och börja låsa fast hojen också.. frågan är, kan jag använda en kedja och köra med skivbromslåset som jag inte använt fram tills nu, för att låsa ihop kedjan? Så slipper jag köpa ett godkänt hänglås till kedjan?

Kom gärna med tips så att vi kan minimera stölderna! :)

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Är både låsen och kedjan är godkända så ser inte jag något hinder i att få låsa ihop dessa två. Om det nu går för sig så att säga..

Mitt tipps är att skaffa larm om du inte har gjort det än. Finns avancerad larm system, men sen finns det skivbromslarm också som funkar kanon. Vet fler som har det. :tummenupp

Jonas76

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Ktm 950sm
Abus lås i bromsskivan, styrlåset och en godkänd kedja virad runt bakhjulet och låst i bakdrevet.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
När man ändå har en kedja, så är det väl att rekommendera att även surra den runt något, inte bara i själva cykeln. Och om kedjan har markkontakt, så är det lättare för boven att sabba, så se till så att kedjan hänger i luften.

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Hoj
CB1000RA TT600RE
Jag kör styrlåset (så klart...) och ett Abus skivbromslås med larm. Parkerar dessutom i garage innanför en extra grind.

Har funderat på att sätta ett hänglås i bakdrevet också, runt kedjan. Har bara inte riktigt kommt fram till hur jag ska komma ihåg att ta bort det innan jag ska köra iväg...

Smagatusk

Guest
Bor i villa, oförsäkrad racehoj. Jag har bultade fästen i golvet som jag låser hojen i. Vill de ha hojen får de fan i mig bila loss den.

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Det bästa är att låsa fast den med kedja i något fast föremål. Vill dom ta den gör dom det ändå, det tar bara några sekunder längre tid om det är proffs. Jag tror att det är en liga som åker runt med en shoppinglista på beställningsjobb. Jag blev själv av med min R1 för några år sedan och vet hur surt det känns, men allt snack om Tjetting och bollträn kommer man ingen vart med. Skulle man skada/misshandla en tjuv så råkar man mest illa ut själv i slutänden. Anmäla stöld till polis och fb är det enda man ska göra samt ge och söka information. Att konfrontera en stressad/pressad tjuv vet man aldrig hur det slutar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Finns en lång tråd här på forumet där man kan rapportera om stölder:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155107

Jag har enskilt garage och har låst med skivbromslås och styrlås samt att jag oftast har en bil i vägen. Har funderat på kedja, men jag tror inte att det hjälper om de nu tar sig besväret att bryta sig in i garaget. Den bryter de upp på nolltid med rätt grejer. Bilen kan de säkert rulla ut på ett eller annat sätt och låsen jag har hjälper inte det minsta om de lyfter hojen ut ur garaget. Faktum är att det renat av skulle kunna vara möjligt att lyfta ut den trots att bilen står i vägen om de är några stycken.

Vid ett inbrott jag hade för ca 10- 12 år sedan stal man en tung byrå som jag och en kompis knappt kunde flytta själva mer än ett par cm över marken. Tjuvarna hade lyckats lyfta den över bilen men dragit en fin liten repa i lacken. Två dagar tidigare hade de länsat garaget på allt som var lätt att ta med sig och återvänt för byrån och något annat som jag inte minns vad det var.

Har via en annan hört talas om en som hade en rätt ny dyr motorcykel. Han skulle åka på semester och ställde in den i ett gästhus och låste fast den enligt konstens alla regler. Givetvis drabbades han av stöldförsök. Motorcykeln var i bedrövligt skick efter deras tafatta försök att få med sig motorcykeln. Hur nöjd är man då om hojens skick är helt förstört ändå?

Huvudsaken som jag ser det är att man ser till att uppfylla försäkringsvillkoren så att försäkringen gäller vid stöldtillfället. Vill man minska stöldrisken bör så få som möjligt veta var den förvaras. Man bör alltså inte stå med vidöppen garageport någon längre stund där det passerar folk. Mycket svårare än så är det inte egentligen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har fått en hoj stulen en gång.

Stod på baksidan av en byggnad i centrala jönköping, innergård med grind och stängsel, jag sov MAX två meter från den, bara en vägg imellan. Tyvärr har jag inte möjlighet att låsa fast den i något fastsatt, men körde på styrlås och kedja i framhjulet, för det var vad försäkringsbolaget krävde.

Det jag misstänker hände, förutom att dom noterat att jag parkerade just där några dagar i rad var att dom helt enkelt bara lyfte framhjulet och gick iväg med den ca 10-15 meter och på allmän väg la upp den på ett släp.

Så mitt tips är att skita i vad försäkringsbolagens krav är, fixa minst ett lås i varje hjul, så man måste lyfta hela skiten för att kunna ta den någonstans, och som tidigare medlemmar nämnt, har man möjlighet, lås fast den med något "cementerat".

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Jag förvarar mc'n ute. Den är låst med 1 st skivbromslås, 1 st skivbromslås med tillhörande kätting som är fastsatt i ett cykelställ, styrlås samt 1 st mc larm (biltema) som ser ut som ett slanglås som jag också låser runt cykelstället och det måste dom klippa av för att få med sig hojen vilket betyder att det kommer börja tjuta faaan!

Men som ni säger , dessa grabbar är proffs och dom eliminerar ett sånt larm på nolltid, fast förhoppningen är att man hindrar alla små slynglor till amatörer som ska försöka sig på att sno den med dessa åtgärder.

Det blir ju ett litet projekt att låsa/låsa upp etc när man ska åka men det är det värt.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Styrlås och Abus granit i bakdrevet, nattetid står den även bakom en låst nätbur i ett garage. Än så länge har jag fått ha skiten ifred. De äldre hojarna jag haft har jag vid tillfälle tillochmed parkerat och glömt nycklarna kvar i tändningen utan att något snott skiten... Är hojen tillräckligt ful får den vara ifred :gnissla

Anders_sthlm

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2011
Hoj
2009 Harley Davidson Night Rod Special
Jag tar inga risker,
Styrlås, Abus skivbromslås (fram) kedja och lås runt bakhjulet och larm.
Förvarar hojen i garage.

Men visst slarvar jag ibland, exempelvis när jag parkerar den på stan då skippar jag lås och kedja, för bökigt att ta med helt enkelt.

Men jag har märkt en markant skillnad nu när jag har bytt till Harley, Ingen rör den!
Min Triumph Daytonan fick utstå mycket pill och provsittningar när den stod på gatan.

Ett positivt skäl till att ha en Harley, antar att det inte ens är värt att försöka lista fler skäl på detta forum :)

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Jag kör styrlåset (så klart...) och ett Abus skivbromslås med larm. Parkerar dessutom i garage innanför en extra grind.

Har funderat på att sätta ett hänglås i bakdrevet också, runt kedjan. Har bara inte riktigt kommt fram till hur jag ska komma ihåg att ta bort det innan jag ska köra iväg...

Gult senilsnöre från biltema :tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lås? 2 jävulskt stora hundar :D Klart effektiva. Även mot katter...

wolfdog5.jpg

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ett positivt skäl till att ha en Harley, antar att det inte ens är värt att försöka lista fler skäl på detta forum :)

Sätt dit en sådan liten diskret klisterdekal med något känt mc-gäng så kommer nog ingen att röra motorcykeln ens om den står ute på natten :D

Sprang på en sådan filur på en bensin mack en gång och fick bekräftat att klisterdekalen avskräcker en och annan från att ta tillfället i akt att stjäla deras motorcykel.

Mr.G

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Triumph Daytona 955i 2006 - svart
Jag har en kompis som har en ny (120 mil) GSX-R 1000 2009 som han låser med :jisses styrlås endast :jisses.

Hans motivering är:
"Vafan skall dom göra? Den har ändå immobilizer."

Kommentarer?

Last edited:

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Styrlås, abusgranit + kedja i rullstolsramp samt boss bygellås + larm i bakhjulet, immobilizer samt griniga grannar!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln