Hur låser du din hoj?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Lås? 2 jävulskt stora hundar :D Klart effektiva. Även mot katter...

wolfdog5.jpg

Hjälp.Vad är det där för beast? 50/50 % varg och hund?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Grymt, tack för svaren!

Jo, det _verkar_ som att de flesta hojarna som blivit stulna på sistone inte varit fastlåsta i något, har iaf inte fått det intrycket när jag läst trådarna.

Någon som kan kommentera på hur smart det är att köra ett ABUS granit för att låsa kedjan? Kan man kanske tom. dra fast skivbromslåset i skivan, dra kedjan runt någon stolpe, genom bakhjulet och sedan igenom skivbromslåset, för det finns ju onekligen plats kvar runt låsbygeln efter att jag låst granit låset..

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag har en kompis som har en ny (120 mil) GSX-R 1000 2009 som han låser med :jisses styrlås endast :jisses.

Hans motivering är:
"Vafan skall dom göra? Den har ändå immobilizer."

Kommentarer?

Funkar faktiskt..
En polare till mig fick sin Ducati med immobilizer stueln, den hittades 300 meter därifrån med brutet styrlås, men de hade inte fått igång hojen. Hojen var låst med skivbromslås och styrlås.

Duccen är fastlåst med skivbromslås + kedja i framhjul som sitter runt ett amco räcke fram och en ABUS kedja runt bakhjul till armcoräcke bak + styrlås + larmad med immobilizer.

BMW´n med styrlås och skivbromslås..

Båda i privatgarage som ligger lagom långt borta att en regnummer sökning och adressslagning på mitt namn inte resulterar i rätt garage.

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
ZX10R
Larmat enskilt garage, styrlås, 2 skivbromslås i fram och kjätting bak. Vill göra det så jävligt för som som möjligt, även om det är gammalt möög =o)

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R

Kul grej angående senilsnören. Jag står nere under ett parkeringsgarage där man behöver passera 2 låsta grindar till det plan jag står på. Likförbannat bemödade sig någon för ett par veckor sen att kräla på golvet för att plocka bort nyckelringen som satt i skivbromslåset och sno mitt snöre :D. Jävla tur att jag kom ihåg det låset iaf :mad:

Nyss när jag var ner och ställde daytonan i garaget och hämta upp lillscootern hade ngn försökt sno backspegeln på scootern (alternativt snurrat den 10 varv för skojs skull). Börjar lessna rätt hårt när inte ens en 125a scooter får stå ifred i "halvprivat" garage (scootern har de för övrig försökt sno tre ggr senaste året när den står ute, inte direkt smarta killar eftersom de bryter sönder styr o tändningslås för att sen upptäcka att det sitter skivbromslås)

Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Grymt, tack för svaren!

Jo, det _verkar_ som att de flesta hojarna som blivit stulna på sistone inte varit fastlåsta i något, har iaf inte fått det intrycket när jag läst trådarna.

Någon som kan kommentera på hur smart det är att köra ett ABUS granit för att låsa kedjan? Kan man kanske tom. dra fast skivbromslåset i skivan, dra kedjan runt någon stolpe, genom bakhjulet och sedan igenom skivbromslåset, för det finns ju onekligen plats kvar runt låsbygeln efter att jag låst granit låset..

Tjenare,

Det funkar skitbra. Precis så kör jag. Låser fast kedjan i hojen med skivbromslåset.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag har låst hojen med styrlås samt kätting som sitter i fastbultda ögla i betonggolvet i låst garage med låsta grindar för att komma in till garget. Plus att securitas är och kollar till området varje natt.
Så vill dom fortfarande sno hojen så kan jag inte göra så mycket mer

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Garage med brant backe att ta sig uppför, skivbromslås, styrlås och golvankare med kätting i svingen. Dessutom vaktar Securitas från kontoret på andra sidan gatan.

Och så har jag min vakthund såklart!

Bifogat

• julfranski.jpg
    julfranski.jpg
    138.3 KB · Visningar: 101

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Hoj
Monster 1100 -09
Är jag hemma hos päronen i skogen så sitter nyckeln i och här i stan så blir det styrlås över natten. Det känns skönt att kunna vara godtrogen och naiv. ^^

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är jag hemma hos päronen i skogen så sitter nyckeln i och här i stan så blir det styrlås över natten. Det känns skönt att kunna vara godtrogen och naiv. ^^

Tänk att det fanns en tid när det fungerade att göra på det sättet.

Det Amullo skriver i sista raden av sitt inlägg är också något att tänka på. Förvaras inte hojen på samma adress som man själv är skriven på blir det svårare för en tjuv att via registreringsnumret spåra upp var motorcykeln förvars.

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
Tänk att det fanns en tid när det fungerade att göra på det sättet.

Det Amullo skriver i sista raden av sitt inlägg är också något att tänka på. Förvaras inte hojen på samma adress som man själv är skriven på blir det svårare för en tjuv att via registreringsnumret spåra upp var motorcykeln förvars.

Det är ju därför man ska ha sin hoj skriven på mamma :banana

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Till många skivbromslås kan man köpa en längre bult så att även kättingen får plats. Använd även ett kapell.

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Hoj
XJ6N
Om man parkerad hojen på t.ex. i tätbebyggt område där det är MC-parkeringsrutor så har jag sett att många kör med skivbromslås på framhjulet och kätting genom bakhjulet. Oftast så är kättingen inte låst i något för inget finns inom räckhåll. Vad tror ni om att dra kättingen igenom kättingen på hojen som står bredvid? Alltså inte låsa i "grannhojen" utan dra din kätting genom hans/hennes. Borde bli svårare att ta även om bara två hojar är ihopkopplade samt att ifall en ska iväg så är det bara att låsa upp sin kätting och dra. :tungan
Detta kanske folk redan gör men har inte kortet än så har bara sett det när jag har gått förbi. :(
Eller är det risk för skador som folk inte gör så? Kanske no go pga försäkringsbolag :gnissla

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...

I Ö-vik finns väl mest bara låssas tjuvar å korkade pundare. Verkar ju inte duga till att stjäla mopeder så.. Om nån stjäl ens hoj så finns väl två alternativ, isf vet alla vem det är. Eller är det proffs som reser igenom sverige =)

Känner en kille som blev bestulen på sin bil när den stod på jobbet (bmw 5serie sedan). De roliga är att granngårds fanns även två crossar, som tjuvarna lämpligt tryckte in i bilen. Hur fan dom nu fick plats med det?
Allt kom dock tillbaka, bilen i skit skick men.

Eller snubben som stal en kompis moped, för att sen köra å möta kompisens farsa när han va påväg till jobbet nån dag senare...:yoparty

Om man parkerad hojen på t.ex. i tätbebyggt område där det är MC-parkeringsrutor så har jag sett att många kör med skivbromslås på framhjulet och kätting genom bakhjulet. Oftast så är kättingen inte låst i något för inget finns inom räckhåll. Vad tror ni om att dra kättingen igenom kättingen på hojen som står bredvid? Alltså inte låsa i "grannhojen" utan dra din kätting genom hans/hennes. Borde bli svårare att ta även om bara två hojar är ihopkopplade samt att ifall en ska iväg så är det bara att låsa upp sin kätting och dra. :tungan
Detta kanske folk redan gör men har inte kortet än så har bara sett det när jag har gått förbi. :(
Eller är det risk för skador som folk inte gör så? Kanske no go pga försäkringsbolag :gnissla

Blir ju så livat när killen mad andra hojen ska iväg å upptäcker att den är låst i hojjen brevid..:gnissla

Nä men fattar din tanke, dock inget jag sett nån göra?

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej

Det är väl så att man får behålla det som är fastlåst. Har man en kätting genom bakhjulet så får man behålla bakhjulet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är ju därför man ska ha sin hoj skriven på mamma :banana

Eller sätter den på ett företag. Många ägare av exklusivare bilar gör det. De vill inte få hembesök eftersom det underförstått kan vara så att tjuvarna får en idé att ägarna bor i ett fint område. Ibland står tjuvarna vid färjeläger och noterar att de lämnar landet. Fritt fram för att bryta sig in i villan och rensa den på juveler och konst.

Ibland hade man faktiskt önskat att det fanns vissa spärrade uppgifter. Offentlighet fungerar fint så länge det inte missbrukas. Desto hårdare samhälle vi får desto mer krav tror jag det kommer att bli att man inte låter kleti och pleti komma åt vissa personliga uppgifter genom några enkla telefonsamtal.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln