Hur låser du din hoj?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hjälp.Vad är det där för beast? 50/50 % varg och hund?

Tror det är en rysk ovtjarka.

Jag har stött på en själv. Den satt kedjad i en påle mitt på en gårdsplan nånstans i Sibirien och jag skulle över gårdsplanen. Kedjan var typ 1 meter för kort, så jag kunde precis komma förbi. Skitläskigt.

Ur wiki:

Kaukasisk ovtjarka är en mycket stor och kraftig hund. Den har en grov och massiv benstomme samt en kraftig muskulatur. Könsprägeln är tydlig. Hanhunden är mycket stor och kraftig medan tiken är mindre och lättare. Hanhundens mankhöjd skall ej understiga 65 centimeter och tikens mankhöjd skall ej understiga 62 centimeter. Vikten varierar mellan 50 och 90 kilogram.
Rasen är skarp och har en välutvecklad försvarslust.[3] Den har en utpräglad försvarsinstinkt och tenderar att bli en enmanshund, men försvarar hela sin flock. Den är mentalt och fysiskt stark och tålig

90 kilo :gnissla

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
låste min med skivbromslås, en kätting fram och en där bak där båda var förankrade i marken. Hojen stod "instängd" i ett flerbilsgarage framför bilen. Likväl blev skiten stulen. Antgligen hade svinen varit där å rekat innan så dom visste vad dom skulle göra. Dom hade bara klippt av kedjorna och släpat ut hojen mellan bilarna å sen in i en skåpbil eller något. Det enda som hjälper är nog ett fett villalarm i garaget kopplat till sin mobil och sen försöka göra det så svårt som möjligt för packet. Tar det för långt tid med ett tjutande larm pyser dom nog.

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
med skivlås, styrlås i en låst lokal med en stor jävla metallbom för dörren på ett område med bommar och securitasbevakning :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag förespråkar http://www.inferno.se/swe-products.shtml svårt att försöka bryta upp låset med händerna för öronen..garanterat mycket effektivt för ca 5000kr

edit: 125 dB, se tabell :D http://www.gcaudio.com/resources/howtos/loudness.html:yoparty:yoparty

Var det inte en tråd på Zatzy för massor av år sedan som jag snubblade över av en händelse när jag var inne och tittade på vad som skrevs där. Någon hade installerat ett alarmsystem i sin bil som skadade hörseln på inbrottstjuvarna/tjuvarna. Har för mig att det fick rättsliga följder med nackdel för bilägaren. Låter det sista vara osagt, men låt oss säga att något hände efteråt som inte var till bilägarens fördel.

Även om det lockar så är det nog inte rätt väg att gå. Jag fick ett antal mountainbikes stulna när jag var i tonåren och funderade på att be en väldigt kunnig jämgammal kompis i elektronik tillverka ett strömförande batteri att koppla på ramen. Efter att noga tänkt igenom saken lade jag ner idén. Tänk om någon oskyldig gammal gubbe med pacemaker skulle röra vid cykeln av någon anledning och dött. Inget jag ville ha på mitt samvete.

Vill någon stjäla något man har finns det inget man kan göra i laglig väg för att förhindra det utan att det får rättsliga efterföljder. De gångerna jag drabbats själv har jag tänkt alla möjliga scenarion vad jag skulle gjort om jag kommit på dem på bar gärning bara för att inse att jag antagligen är klok nog att att bara iaktta vad som sker. Det är knappast värt att få men för livet när man har en giltig försäkring och uppfyllt alla villkoren försäkringsbolaget krävt av en. Ingen materiell ägodel är värd att få men för livet för. Vore det däremot någon fysisk person som står en nära skulle jag vara beredd att sätta livet till för att försvara. Men det är en helt annan diskussion.

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
styrlås samt skivbromslås, och larmat garage..
på den tiden man körde cross va det bultad öggla i garagegolvet och kedja genom ramen..

sen så är inte hojen parkerad på samma adress som ägaren :tummenupp

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
det bästa är att sätta fast skivlåset på drevet bak för att ett drev är hårdare än en bromsskiva och låset är hårdast. de går att klippa bort broms skivan o sen rulla iväg hojen o köpa en för 1000kr. drevet blir jobbigare att klippa för det är hårdare och sitter på ett lite gömt ställe

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Använder styrlås och skivbromslås i ett låst garage. Vad använder ni när ni är ute och reser på långturer? Lite overkill att släppa med sig kätting och hänglås!? Skivbromslås med larm måste ju funka bäst då?Kanske ett hänglås på drevet bak oxå.

Dimman75

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
2001 yamaha r6
Hur låser du din hoj

Hej. Som en skrev här köp riktig kedja
Almax Immobiliser Series III det spelar ingen
Roll vad försorts kedja,lås,bulta fast i betonggolv.
Det hjälper inte. Tjuven kommer inte med bultsax o vinkelslip
Han parkerar sin skåpbil bredvid drar fram slangarna till
Gasbrännaren inom 10 sek har han delat kedjan/låset
Abus etc. Hög klassade lås. Och nej det är inte jag
Som snor era cyklar. Jag jobbar med smide och har öppnat flertalet hänglås kedjor åt skanska, peab, ncc, mm när dom tappat bort sina nycklar. Jag snackar om klass 4
Och bunkerlås klass 5 och diverse kedjor. Allt smälter vid 3100grader.

FreddeBlissful

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
2009, Ducati, Streetfighter S
Var det inte en tråd på Zatzy för massor av år sedan som jag snubblade över av en händelse när jag var inne och tittade på vad som skrevs där. Någon hade installerat ett alarmsystem i sin bil som skadade hörseln på inbrottstjuvarna/tjuvarna. Har för mig att det fick rättsliga följder med nackdel för bilägaren. Låter det sista vara osagt, men låt oss säga att något hände efteråt som inte var till bilägarens fördel.

Även om det lockar så är det nog inte rätt väg att gå. Jag fick ett antal mountainbikes stulna när jag var i tonåren och funderade på att be en väldigt kunnig jämgammal kompis i elektronik tillverka ett strömförande batteri att koppla på ramen. Efter att noga tänkt igenom saken lade jag ner idén. Tänk om någon oskyldig gammal gubbe med pacemaker skulle röra vid cykeln av någon anledning och dött. Inget jag ville ha på mitt samvete.

Vill någon stjäla något man har finns det inget man kan göra i laglig väg för att förhindra det utan att det får rättsliga efterföljder. De gångerna jag drabbats själv har jag tänkt alla möjliga scenarion vad jag skulle gjort om jag kommit på dem på bar gärning bara för att inse att jag antagligen är klok nog att att bara iaktta vad som sker. Det är knappast värt att få men för livet när man har en giltig försäkring och uppfyllt alla villkoren försäkringsbolaget krävt av en. Ingen materiell ägodel är värd att få men för livet för. Vore det däremot någon fysisk person som står en nära skulle jag vara beredd att sätta livet till för att försvara. Men det är en helt annan diskussion.

iof men nu står det på deras hemsida att det här inte ger några permanenta skador..sen är inte det här något hemma pulat utan något som faktiskt används på många ställen.

Edit: Jobbar med el och larm och har installerat dessa på diverse "Shurgard" liknande anläggningar.

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Två lås inomhus som Folksam säger.

Och en stridsvagnsmina utanför garagedörren.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
iof men nu står det på deras hemsida att det här inte ger några permanenta skador..sen är inte det här något hemma pulat utan något som faktiskt används på många ställen.

Edit: Jobbar med el och larm och har installerat dessa på diverse "Shurgard" liknande anläggningar.

Jag tittade aldrig på hemsidan utan gav bara en allmän kommentar kring att att installera ett högljutt larm. Vissa vill ju vara uppfinningsrika och ha värre grejer än det som säljs i handeln.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Betongbunker med tjock ståldörr, med 1,5 smal gång att ta sig genom vilket gör det jäkligt knivigt att ta sig ut med styrlås eller skivbromslås i (det är fan knepigt ändå :gnissla)

Sen dubbla lås på allt, obviously.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Larm kopplat till en Halon-gasbehållare kanske vore en hit?
Slå ut allt syre för tjyyven :banana

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Alla pratar om lås, kättingar etc, men ytterst få talar om att hindra en tjuv att bli lockad. Vad jag menar med det är att använd kapell så att det inte uppenbart syns vad det är för hoj som står där. Det är ju svårt då att tyda vad det är för ngt under kapellet och vem vill riskera all lägga en massa jobb att ta sig in i en bur etc, om det står en kromsläde under kapellet? Helt enkelt..täck över hojen och se till att konturerna inte liknar en sporthoj eller en hoj överhuvudtaget.

Det man inte vet har man inte ont av brukar man ju säga. Det man inte ser lockas man inte av heller. Precis som om man flyttar saker man har i bilen som man ser genom rutan och lägger det i bagageluckan tex.
Det blir ett jäkla lotteri för en tjuv att välja rätt lucka, för att få vinsten.

Aja, ni förstår nog vad jag är ute efter..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Oavsett vad man har för lås så spelar det ingen roll om tjuven kan vara ostörd i en minut och har något sånt här med sig:
http://cgi.ebay.com/HITACHI-18-VOLT...53294?pt=BI_Hammer_Drills&hash=item3f03308dae

Den där som hade gömt en siren med fördröjning i nackskyddet på en Saab eller vad det var? Han klarade sig väl på att han hade dekaler på bilen som varnade för att den var larmad och att tjuven inte hade en sportsocka att bevisa att den lätta hörselnedsättningen inte hade uppstått av något annat?

Det där larmet som FreddeBlissful länkade till hade ju även en lite undersökning angående skaderisker vid kortvarig exponering för höga ljudnivåer. Du kan hoppa fram till sida 24 i pdfen för att komma direkt till bedömningen av skaderisker:
http://www.inferno.se/pdf/swe-kth.pdf

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hjälp.Vad är det där för beast? 50/50 % varg och hund?

Snarare 75-25 =)

Den där skulle aldrig gå ner i min toppbox! :rolleyes:
Dock säkert utmärkt funktion! :D

Ja, risk för överskriden maxlast. Men effektiviteten är det inget fel på..

Tror det är en rysk ovtjarka.

90 kilo :gnissla

Nah, denna är lite mer "civiliserad" och amerikansk... Min är bara 18mån så vikten är endast 65kg :gnissla

Alla pratar om lås, kättingar etc, men ytterst få talar om att hindra en tjuv att bli lockad.
:D Får en att tänka på det gamla knepet med uträtade fiskekrokar i sitsen :gnissla

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När den inte står i garage: Styrlåset, sedan Biltemakapell, köp ett stort kapell så att det går att ställa både fram och bakhjulet på kapellet med lite rullande fram och tillbaka. (Biltema 821303 är för litet för Triumph Sprint RS, med framhjulet på kapellet räcker kapellet inte under bakhjulet) Sedan Abus Granit bak och Biltema "Abuskopia" fram. Första försvaret är ju kamoflage med hjälp av kapellet. Man ska inte kunna se vad det är. Bara genom att åka förbi.
Skulle jag förbättra det vore det rejält larm "oväsen" så fort nån tar bort kapellet eller hojen rör sig (rörelsedetektor)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...