1. Är ett tvådelat skinnställ svårare att få på/av sig?
På förra hojen fick det plats under sadeln, men på nuvarande är det värre. Jag har alltid med mig en liten Kriega US-5 väska på kutsen och förvara låset där. Ryms även lite andra småprylar som jag vill ha med mig på en kortare tur. Har för mig att det även finns skivbromslås där det ingår fäste som man skruvar fast på hojen för förvaring av låset när man kör.2. Var gör ni av skivlåset under resan? jag har ingen plats under dynan alls.
Tar alltid med mig den. Vill inte lämna en hjälm för flera tusen utan uppsikt hur som helst. Ibland tar jag med mig hjälmpåsen som följde med hjälmen, så jag kan bära hjälmen över axeln. Hjälmpåsen tar nästan ingen plats när den är ihopvikt.3. Tar ni med Er hjälmen eller låser ni fast den, isåfall hurdå?
Ja, nu finns det ju olika modeller, men generellt brukar MC-ryggsäckar ha ett antal egenskaper som inte finns på vanliga ryggsäckar och som man värdesätter vid MC-körning. Jag kör själv med en Kriega R25 och den kan jag verkligen rekommendera. Har särskilda spännen som gör att ryggsäcken inte belastar axlarna vid körning, sitter tight runt kroppen utan att remmar fladdrar i vinden osv.4. Är det någon skillnad mellan en vanlig ryggsäck och en MC-ryggsäck?
Det är lite olika teknik mellan dem, men det är ingen större skillnad, förutom möjligtvis på flång nya läderkondomer.1. Är ett tvådelat skinnställ svårare att få på/av sig? Kan jackan från ett tvådelat skinnställ användas som separat jacka ihop med kevlarjeans eller är jackan såpass högt skuren att man riskerar bli bar i svanken om man glider på asfalten?
Kutsen, där jag också har verktygspåsen och ett däcklagningskit.2. Var gör ni av skivlåset under resan? jag har ingen plats under dynan alls.
Tar alltid med hjälmen sedan något mongo hade kastat den i backen när jag stod utanför biltema en gång.3. Tar ni med Er hjälmen eller låser ni fast den, isåfall hurdå?
4. Är det någon skillnad mellan en vanlig ryggsäck och en MC-ryggsäck?
Jag är en nybliven höjägare och har lite frågor kring det praktiska. När ni åker på en tur säg till stranden eller till stan för ett ärende, hur löser ni det praktiska kring utrustningen? Går ni omkring i full mundering, eller har ni någon slags ryggsäck där ni lägger grejorna vid en tur på stan?
Hur löser man detta problemet.
Tar bilen...
Provat klota på bana i låg fart och på landsväg i hög fart. Båda gör ont.
Skyddskläder är bra, gärna i skinn. Rejäla stövlar ska du också ha. Och handskar.
I bra skyddskläder så kommer du känna dig som en utbankad köttbit efter en vurpa och ha ont i kroppen dagar eller veckor efteråt. Detta utöver dom riktiga skador du ådrog dig i vurpan (frakturer, inre skador, etc.). Ett skinnställ av någorlunda kvalité håller det mesta på plats vid en olycka. Bröst och ryggskydd hjälper ytterligare.
Kommer du däremot med gympadojjor, jeans och huvtröja och vurpar så ska först räddningspersonalen skrapa upp dig från asfalten innan dom kan se vad dom har att jobba med.
Jag tar i princip på mig full mundering oavsett vad jag ska på för tur. Möjligen kan jag ta kraftiga jeans istället för skinnbyxor om jag snabbt ska in till stan och göra något inköp eller bara förbi en kompis. Men jag tar alltid MC stövlar, handskar, ryggskydd och skinnjacka på mig (och hjälm såklart).
Stövlar och ryggskydd har jag dragit nytta av vid båda mina vurpor. Visserligen fick jag en komplicerad fraktur på vänster fotled i ena vurpan trots kraftiga stövlar, fast då tänker jag å andra sidan: hur hade skadan sett ut utan kraftiga stövlar? Stor risk att det bara hade varit en köttbit kvar av foten då.
Och så ryggskyddet. Kroppen har skrikit av smärta dagarna efter men jag hade aldrig ont i ryggen just tack vare ryggskyddet. Ta alltid på dig det!
Det var väl mina två cent i frågan.
Jag blir lite bekymrad över vårt samhälle när jag läser vissa inlägg i tråden.
Inte använda hojen för då kan den bli stulen!....då är det ju ingen ide att ha hoj!...vad är friheten med 2 hjul då?
Nåja!
Jag har med mig en wire med öglor för att trä genom ärmar på jackan och genom intergralen på hjälmen.
öglorna låser jag fast på krok under sadeln eller med hänglås.
Har jag med mig packväskorna och har plats så låser jag in grejorna.
Har stora väskor för långsvängar och riktigt små väskor för lite bra att ha saker på dagsturen.
en liten tankväska med quicklockfäste gör att du har med dig alla värdesaker som mobil och börs samt GPS om du ska springa in på en affär eller dylikt.
Lite Yoda citat, Håll till godo.
Fyra hjul leder till den mörka sidan. Fyra hjul skapar rädsla. Rädsla leder till ilska. Ilska leder till hat. Hat leder till lidande.
När du väl kör med fyra hjul är du på väg mot den mörka sidan. För alltid kommer fyra hjul att styra ditt öde och tillslut förgöra dig.
Må två hjul vara med dig.
Tyvärr hjälper det inte att köra försiktigt, andra kommer fortfarande att göra misstag.Hejsan,
Du pratar om att "skrapa upp kvarlevorna från asfalten". Nu vet jag inte riktigt om detta stämmer men jag har en känsla av att för att detta ska vara någotsånär ett sannolikt scenario måste högerhanden ha använts ganska flitigt. Tycker man ser folk på youtube dagligen som gör illa sig när de kör på bakhjulet i shirts, kör fort mellan två köer med bilar etc. Man kan räkna ut med lillfingret att något sannolikt kommer ske då förr eller senare.
Rätta mig om jag har fel, men tror att om man kör med huvudet det vill säga försiktigt och defensivt så minskar riskerna betydligt vilket skulle kunna väga upp för ett sämre skydd påväg ner till stan. Självklart kan man bli påkörd där man sitter och finåker helt uppmärksamt, men tror inte det är den största orsaken till olyckor där effektstarka hojar är inblandade.
Min poäng är att om man är lite mogen inombords borde gå att anpassa körstilen lite efter utrustningsnivån och inte utsätta sig för onödiga risker när man har kevlarjeans istället för skinnstället på sig.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |