Hur löser man det praktiska kring klädsel?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Finns ju låsbara packrullar som är inklädda invändigt med rutnät av vajer
 

Raderad medlem 51742

Guest
Gick själv i samma funderingar när jag tog kortet för snart fem år sedan. Slutade med att jag valde helt skinnställ. Först i år har jag kompletterat med ett tvådelat allvädersställ.

Vad gäller smidighet vid ombyte måste jag nog ändå säga att skinnstället vinner. Tar längre tid och är krångligare att få på/av det tvådelade allvädersstället jämfört med skinnpyjamasen som man slinker i ur relativt snabbt. En fördel med allvädersstället är att det går att ha vanliga byxor och tröja under om det skulle behövas, medan skinnstället inte rymmer mer än understället. Kan vara praktiskt om man behöver byta om "publikt" och vill slippa klä av sig halvnaken.

I övrigt skulle jag nog säga att skinnstället och allvädersstället är likvärdiga när man uträttar ärenden osv. Jag behåller helt enkelt stället på vid kortare ärenden. Stannar jag till för att fika tar jag av mig jackan på allvädersstället eller kränger av mig överdelen av skinnstället och det funkar fint. Skall jag ta längre pauser, t ex hälsa på någon, byter jag om.

För att hitta en lösning som är smidigare än ovanstående vid t ex kortare ärenden skulle det innebära att jag behöver kompromissa med säkerheten och det är något jag själv har valt att inte göra. Då väljer jag hellre att antingen inte ta hojen i de lägena eller att stå ut med den obekvämlighet det innebär att gå runt i full mundering.

Nu skall det sägas att mina hojturer oftast är lite längre och mer av nöjes- än nyttokaraktär. Har ändå garaget någon km bort, så det blir för mycket krångel att ta hojen för kortare ärenden, då jag förutom ombytet ändå måste ta mig till garaget först.

Med facit i hand, hade jag gjort samma val igen idag, dvs köpt ett helt skinnställ först och alltid kört med full utrustning.
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
1. Är ett tvådelat skinnställ svårare att få på/av sig? Kan jackan från ett tvådelat skinnställ användas som separat jacka ihop med kevlarjeans eller är jackan såpass högt skuren att man riskerar bli bar i svanken om man glider på asfalten?

2. Var gör ni av skivlåset under resan? jag har ingen plats under dynan alls.

3. Tar ni med Er hjälmen eller låser ni fast den, isåfall hurdå?

4. Är det någon skillnad mellan en vanlig ryggsäck och en MC-ryggsäck?
 

Raderad medlem 51742

Guest
1. Är ett tvådelat skinnställ svårare att få på/av sig?

Jag tycker personligen att ett tvådelat är svårare och tar längre tid att få på/av. Fler dragkedjor och knäppningar att hålla på med.


2. Var gör ni av skivlåset under resan? jag har ingen plats under dynan alls.
På förra hojen fick det plats under sadeln, men på nuvarande är det värre. Jag har alltid med mig en liten Kriega US-5 väska på kutsen och förvara låset där. Ryms även lite andra småprylar som jag vill ha med mig på en kortare tur. Har för mig att det även finns skivbromslås där det ingår fäste som man skruvar fast på hojen för förvaring av låset när man kör.

3. Tar ni med Er hjälmen eller låser ni fast den, isåfall hurdå?
Tar alltid med mig den. Vill inte lämna en hjälm för flera tusen utan uppsikt hur som helst. Ibland tar jag med mig hjälmpåsen som följde med hjälmen, så jag kan bära hjälmen över axeln. Hjälmpåsen tar nästan ingen plats när den är ihopvikt.

4. Är det någon skillnad mellan en vanlig ryggsäck och en MC-ryggsäck?
Ja, nu finns det ju olika modeller, men generellt brukar MC-ryggsäckar ha ett antal egenskaper som inte finns på vanliga ryggsäckar och som man värdesätter vid MC-körning. Jag kör själv med en Kriega R25 och den kan jag verkligen rekommendera. Har särskilda spännen som gör att ryggsäcken inte belastar axlarna vid körning, sitter tight runt kroppen utan att remmar fladdrar i vinden osv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1. Är ett tvådelat skinnställ svårare att få på/av sig? Kan jackan från ett tvådelat skinnställ användas som separat jacka ihop med kevlarjeans eller är jackan såpass högt skuren att man riskerar bli bar i svanken om man glider på asfalten?
Det är lite olika teknik mellan dem, men det är ingen större skillnad, förutom möjligtvis på flång nya läderkondomer.

2. Var gör ni av skivlåset under resan? jag har ingen plats under dynan alls.
Kutsen, där jag också har verktygspåsen och ett däcklagningskit. :hihi

3. Tar ni med Er hjälmen eller låser ni fast den, isåfall hurdå?
Tar alltid med hjälmen sedan något mongo hade kastat den i backen när jag stod utanför biltema en gång.

4. Är det någon skillnad mellan en vanlig ryggsäck och en MC-ryggsäck?

Japp. MCryggor brukar ha lite designval som är specifika för det den utsätts för på ryggen på en hoj. Jag ahr slitit ut ett par vanliga ryggor på hoj, de pallar inte riktigt med turbulensen i längden. En annan sak är att vanliga ryggsäckar tenderar att blåsa upp om man lämnar slädarna i ett läge uppåt. Det är skitstörande att komma fram med en halvtom, öppen ryggsäck.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag är en nybliven höjägare och har lite frågor kring det praktiska. När ni åker på en tur säg till stranden eller till stan för ett ärende, hur löser ni det praktiska kring utrustningen? Går ni omkring i full mundering, eller har ni någon slags ryggsäck där ni lägger grejorna vid en tur på stan?

Hur löser man detta problemet.

Tar bilen...
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Det verkar dock som om man kör Vespa och jobbar på kontor i stan så räcker det med kostym och ett vurpollon på skallen.
Ingen verkar höja på ögonbrynen när det gäller säkerheten där.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Givetvis fullt läderställ, läderhandskar med skydd, ryggskydd, stövlar med rejäla skydd.
Låser fast hjälm/handskar vid bågen om jag håller den under uppsikt. Annars bärs de med.
(Rygga)

Går alltid i stället. Man man öpnna spännena på stövlarna o fälla ned jackan över byxorna.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Körde tidigare med packrulle spännband och skyddsduk för lacken. Bar sedan grejerna med Blå-IKEA påse som nämts innan. Fungerade perfekt.

Obs ! akta för sand som repar visir och hjälm. Ta med hjälmpåsen.

Kevlarjeans med badbyxor under och en mc jacka. Stövlar är smaksak men man kan mosa anklarna i krypfart så jag brukar använda stövlar på rutin.


Finns inget bättre än hårda låsbara väskor : ) får plats med massor

a.jpg

3.jpg

Multistrada ser urläcker ut med Ferarriröda väskor ;P S4.....

13_Ducati_Multistrada_1200_S_Touring_33.jpg
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).

Lite Yoda citat, Håll till godo.

Fyra hjul leder till den mörka sidan. Fyra hjul skapar rädsla. Rädsla leder till ilska. Ilska leder till hat. Hat leder till lidande.

När du väl kör med fyra hjul är du på väg mot den mörka sidan. För alltid kommer fyra hjul att styra ditt öde och tillslut förgöra dig.

Må två hjul vara med dig.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Provat klota på bana i låg fart och på landsväg i hög fart. Båda gör ont.

Skyddskläder är bra, gärna i skinn. Rejäla stövlar ska du också ha. Och handskar.

I bra skyddskläder så kommer du känna dig som en utbankad köttbit efter en vurpa och ha ont i kroppen dagar eller veckor efteråt. Detta utöver dom riktiga skador du ådrog dig i vurpan (frakturer, inre skador, etc.). Ett skinnställ av någorlunda kvalité håller det mesta på plats vid en olycka. Bröst och ryggskydd hjälper ytterligare.

Kommer du däremot med gympadojjor, jeans och huvtröja och vurpar så ska först räddningspersonalen skrapa upp dig från asfalten innan dom kan se vad dom har att jobba med.

Jag tar i princip på mig full mundering oavsett vad jag ska på för tur. Möjligen kan jag ta kraftiga jeans istället för skinnbyxor om jag snabbt ska in till stan och göra något inköp eller bara förbi en kompis. Men jag tar alltid MC stövlar, handskar, ryggskydd och skinnjacka på mig (och hjälm såklart).

Stövlar och ryggskydd har jag dragit nytta av vid båda mina vurpor. Visserligen fick jag en komplicerad fraktur på vänster fotled i ena vurpan trots kraftiga stövlar, fast då tänker jag å andra sidan: hur hade skadan sett ut utan kraftiga stövlar? Stor risk att det bara hade varit en köttbit kvar av foten då.

Och så ryggskyddet. Kroppen har skrikit av smärta dagarna efter men jag hade aldrig ont i ryggen just tack vare ryggskyddet. Ta alltid på dig det!

Det var väl mina två cent i frågan.
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Provat klota på bana i låg fart och på landsväg i hög fart. Båda gör ont.

Skyddskläder är bra, gärna i skinn. Rejäla stövlar ska du också ha. Och handskar.

I bra skyddskläder så kommer du känna dig som en utbankad köttbit efter en vurpa och ha ont i kroppen dagar eller veckor efteråt. Detta utöver dom riktiga skador du ådrog dig i vurpan (frakturer, inre skador, etc.). Ett skinnställ av någorlunda kvalité håller det mesta på plats vid en olycka. Bröst och ryggskydd hjälper ytterligare.

Kommer du däremot med gympadojjor, jeans och huvtröja och vurpar så ska först räddningspersonalen skrapa upp dig från asfalten innan dom kan se vad dom har att jobba med.

Jag tar i princip på mig full mundering oavsett vad jag ska på för tur. Möjligen kan jag ta kraftiga jeans istället för skinnbyxor om jag snabbt ska in till stan och göra något inköp eller bara förbi en kompis. Men jag tar alltid MC stövlar, handskar, ryggskydd och skinnjacka på mig (och hjälm såklart).

Stövlar och ryggskydd har jag dragit nytta av vid båda mina vurpor. Visserligen fick jag en komplicerad fraktur på vänster fotled i ena vurpan trots kraftiga stövlar, fast då tänker jag å andra sidan: hur hade skadan sett ut utan kraftiga stövlar? Stor risk att det bara hade varit en köttbit kvar av foten då.

Och så ryggskyddet. Kroppen har skrikit av smärta dagarna efter men jag hade aldrig ont i ryggen just tack vare ryggskyddet. Ta alltid på dig det!

Det var väl mina två cent i frågan.


Hejsan,

Du pratar om att "skrapa upp kvarlevorna från asfalten". Nu vet jag inte riktigt om detta stämmer men jag har en känsla av att för att detta ska vara någotsånär ett sannolikt scenario måste högerhanden ha använts ganska flitigt. Tycker man ser folk på youtube dagligen som gör illa sig när de kör på bakhjulet i shirts, kör fort mellan två köer med bilar etc. Man kan räkna ut med lillfingret att något sannolikt kommer ske då förr eller senare.

Rätta mig om jag har fel, men tror att om man kör med huvudet det vill säga försiktigt och defensivt så minskar riskerna betydligt vilket skulle kunna väga upp för ett sämre skydd påväg ner till stan. Självklart kan man bli påkörd där man sitter och finåker helt uppmärksamt, men tror inte det är den största orsaken till olyckor där effektstarka hojar är inblandade.

Min poäng är att om man är lite mogen inombords borde gå att anpassa körstilen lite efter utrustningsnivån och inte utsätta sig för onödiga risker när man har kevlarjeans istället för skinnstället på sig.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag blir lite bekymrad över vårt samhälle när jag läser vissa inlägg i tråden.
Inte använda hojen för då kan den bli stulen!....då är det ju ingen ide att ha hoj!...vad är friheten med 2 hjul då?

Nåja!
Jag har med mig en wire med öglor för att trä genom ärmar på jackan och genom intergralen på hjälmen.
öglorna låser jag fast på krok under sadeln eller med hänglås.
Har jag med mig packväskorna och har plats så låser jag in grejorna.
Har stora väskor för långsvängar och riktigt små väskor för lite bra att ha saker på dagsturen.
en liten tankväska med quicklockfäste gör att du har med dig alla värdesaker som mobil och börs samt GPS om du ska springa in på en affär eller dylikt.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Nu är ju inte jag nån jävla psykolog, men...

Eller vänta, det är jag faktiskt.

Riskbedömningar är luriga och väldigt individuella, av många anledningar. Riskbedömningen du gjorde när du av bekvämlighetsskäl drog på dig Diesel-jeansen INNAN körningen skiljer sig rejält från riskbedömningen du gör när du blir omkörd av en nolla i BMW på ringleden och impulsgasar för att visa honom var skåpet skall stå.

Eftersom olika människor har olika bra impulskontroll så får man alltså olika bud på hur de skall göras. Lär känna ditt eget omdöme och impulskontroll så får du en hint om hur just du bör göra.

Ett annat scenario som är svårare att undvika är när du blir påkörd av 79-åriga Yngve som skall köra sin fru Agda till vårdcentralen. Där spelar ditt eget omdöme mindre roll, men asfalten är lika hård för det.

Vi kan sätta ihop en ekvation som beskriver det hela:
(egen perceptionsförmåga x egen riskbedömningsförmåga x egen impulskontroll) x (antal andra trafikanter x andras perceptionsförmåga x andras riskbedömningsförmåga x andras impulskontroll).

Externa faktorer som också påverkar ovanstående är antal HK i din hoj, skicket på densamma, din egen erfarenhet, tid på dygnet, vägens skick, och hur ditt liv ser ut i övrigt (är du utsövd, på väg till den sexiga snyggingen du träffade för första gången igår, eller på väg hem efter att hon just dumpat dig).

Alla dessa faktorer (och fler därtill) samspelar, vilket innebär att en förändring i en variabel, (som vikt/effektförhållande i din hoj när du byter upp dig), påverkar alla andra.

Rejäla brister avseende specifika faktorer, som om man exempelvis har riktigt risig impulskontroll, kan också vara tillräckligt god anledning för att hålla sig ifrån hojar även under de mest optimala körförhållanden.

Sen finns det ytterligare saker som vi har sämre koll på, men som också påverkar vår förmåga att framföra hojen på ett säkert sätt - som alkoholvanor, sömn, och fysisk kondition i övrigt.

MEN som sagt, allt det här är väldigt individuellt, och komplicerat att ha fullt styr på. Så vi kör på magkänslan, och tänker som vi har förstånd till.

Därmed kommer några av oss aldrig att gränsla en hoj, andra kommer olyckligtvis att köra ihjäl sig som 18-åringar, och resten av oss försöker balansera alla riskfaktorer mot glädjen i att köra.

Det är ju ändå den som är meningen med alltihop.
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kör alltid med full utrustning, då jag antingen kör till jobbet. 2,5 mil och har arbetskläderna där, eller nöjeskör. Vad båda tillfällen är det inspirerad körning som gäller, och har inget behov av att ha tillgång till vanliga kläder.

Undantag är mc-semester, sist körde vi med vajer genom kläderna när vi parkerade och skulle nånstans och kläder med i ryggsäck.
Lås använder jag inget.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag blir lite bekymrad över vårt samhälle när jag läser vissa inlägg i tråden.
Inte använda hojen för då kan den bli stulen!....då är det ju ingen ide att ha hoj!...vad är friheten med 2 hjul då?

Nåja!
Jag har med mig en wire med öglor för att trä genom ärmar på jackan och genom intergralen på hjälmen.
öglorna låser jag fast på krok under sadeln eller med hänglås.
Har jag med mig packväskorna och har plats så låser jag in grejorna.
Har stora väskor för långsvängar och riktigt små väskor för lite bra att ha saker på dagsturen.
en liten tankväska med quicklockfäste gör att du har med dig alla värdesaker som mobil och börs samt GPS om du ska springa in på en affär eller dylikt.

Jag använder hojen, men enbart till hojkörning eller adresser där jag har kontroll/uppsikt över hojen. Biltemas parkering eller gata utanför kompis lägenhet, nej. Kompis med villa och tomt/garage, ok. Osv.
Det är för stor skaderisk helt enkelt. Det flesta äger ju dessutom inte sina grejer idag, det är leasing, banken och whatnot. Som fordonsägare vill jag inte ha mina fordon nära fordonskonsumenter, det hörs ju på namnet.

I Sthlm är det fö ingen frihet att ha en hoj eller bil på halsen om det ska uträttas ärenden, det är bara ytterligare ngt att hålla reda på. MC, med alla skydd, lås etc. P-avgifter och P-plats för bil etc. Frihet i Sthlm är att vara till fots eller cykel för mig.

När jag kör hoj vill jag vara fri, inte vara bunden till en rutt eller färdmål.

När jag tar hojen tilll ngt ställe där jag måste byta om till vanliga kläder, så använder jag ryggsäck, däri får jag också plats med skivbromslås.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag skulle säga sköna skyddande handskar e inte dumt, men någon man märker snabbt är att man skaffar flera olika handskar under resans gång för olika väder o temperaturer ;) har "tyvärr" 6 par nu...
Någon som är rätt skönt är o ha en skinjacka som går att koppla till både skin byxa eller textilbyxa, köpte en lindstand cougar som min första skinjacka o den e stabil o skön, håller mig ganska varm (till o med kört i minus grader med tröja under den, körde väl en 10-15 mil utan o dö iaf). hur som så upplever jag att skinbyxorna mina blir väldigt kalla när de e kallt ute, bra vädring i sådana där grejor... o då kan de vara skönt med ett par varmare allvädersbyxor i textil, ett bra ryggskydd du spänner emot kroppen värmer också din kropp, riktigt skönt ibland.






hur som detta hade jag köpt inom skydd:
*Bra passande hjälm som känns bra, solvisir/tonat eller solglasögon e grymt bra o ha!
*sköna stövlar, gärna vattentäta, har testat båda varianter och skall du endast köra i sol o fint väder så kan du plocka fina race stövlar med bra ventilation, men skall du köra i precis alla väder som jag gör så blir man snabbt varse om vad kalla o blöta fötter innebär när man kör en längre sträcka på hoj ;)
*Skinnjacka (m byx fäste), inte textil, skinjackan tar dessutom inte upp så mkt av fartvinden när man kör kontra textil, ett bra ryggskydd skall inhandlas med jackan så man testar båda samtidigt.
*Skin och Textil byxor, med dragkedje fäste till jackan: Obs fästet skall vara hela vägen runt o inte bara 15 cm bak i byxan. Textil för kallare väder o när du kanske vill ha vanliga jeans under
*handskar... minst 2 par, ett par för när det inte regnar och ett par för när det regnar, älskar mina goretex handskar i regnet, kört 50mila sträckor några gånger i ösregn med dom, har aldrig läckt.

*Ett ICKEdelbart regnställ är starkt o rekommendera (i glada färger så man syns bra). Går utmärkt o ta på sig om man skall ut o köra när de e kallare eller minus grader, det skyddar riktigt bra emot kylan... inte bara regn! :tummenupp


Jag tycker att med min setup så får du bra variation för olika väder o bra allround men ändå möjlighet till o köra "nästan" lika skyddat som med ett helställ i skinn
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Lite Yoda citat, Håll till godo.

Fyra hjul leder till den mörka sidan. Fyra hjul skapar rädsla. Rädsla leder till ilska. Ilska leder till hat. Hat leder till lidande.

När du väl kör med fyra hjul är du på väg mot den mörka sidan. För alltid kommer fyra hjul att styra ditt öde och tillslut förgöra dig.

Må två hjul vara med dig.
:tummenupp
Stora nyårskramar till dig !
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hejsan,

Du pratar om att "skrapa upp kvarlevorna från asfalten". Nu vet jag inte riktigt om detta stämmer men jag har en känsla av att för att detta ska vara någotsånär ett sannolikt scenario måste högerhanden ha använts ganska flitigt. Tycker man ser folk på youtube dagligen som gör illa sig när de kör på bakhjulet i shirts, kör fort mellan två köer med bilar etc. Man kan räkna ut med lillfingret att något sannolikt kommer ske då förr eller senare.

Rätta mig om jag har fel, men tror att om man kör med huvudet det vill säga försiktigt och defensivt så minskar riskerna betydligt vilket skulle kunna väga upp för ett sämre skydd påväg ner till stan. Självklart kan man bli påkörd där man sitter och finåker helt uppmärksamt, men tror inte det är den största orsaken till olyckor där effektstarka hojar är inblandade.

Min poäng är att om man är lite mogen inombords borde gå att anpassa körstilen lite efter utrustningsnivån och inte utsätta sig för onödiga risker när man har kevlarjeans istället för skinnstället på sig.
Tyvärr hjälper det inte att köra försiktigt, andra kommer fortfarande att göra misstag.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ett sådant här litet lås använder jag till min hjälm.
combijul_copy.jpg

http://www.if-sakerhet.se/las-med-vajer-abus-pro-202-90.html

Det står självklart inte emot stöldförsök från en "seriös" tjuv. Men hindrar spontantjuven från att ta med sig hjälmen.

I övrigt är jag en fuskare med klädsel när jag är på stan eller åker till stranden.

Det är inte jättesmidigt att ta på fullt ställ till badet, byta om på parkeringen och sedan släpa med sig alla kläder och skydd till favoritklippan. Samtidigt som man har en ryggsäck fullproppad med strandkitet - badkläder, handduk, en bok, fika/lunch/dricka, kanske termos. Jo, det går. Men är meckigt.

Hellre då tar jag tunna kläder och kör som Farmor Anka till stranden - och hoppas att jag inte möter några dårar som inte ser mig i korsningarna. Självklart är egen försiktighet ingen garanti för att inget skall hända. Men det är en viktig del.

Skall jag till stan blir det mc-jacka och kevlarjeans. I undantagsfall vanliga byxor - om det är något särskilt viktigt jag skall på, där tjocka kevlarjeans med CE-skydd inte gör sig särskilt bra. T ex teater, bio eller något möte.

Nu har jag det bra som har flera fordon att välja på. 99 gånger av 100 tar jag inte någon av mina trajjor utan istället min Piaggio-scooter till stan. Den har rätt gott om plats för prylar under sadeln. Då kan man köra med tunna byxor och vanliga skor utan att bli skitig och kall om benen, ens om det regnar lite grand.

Skyddsmässigt är det förstås inte bra (jag vet, ingen behöver slå det i skallen på mig, jag veeet...) att köra så "avklädd" nedtill. Men, det skall ju funka rent praktiskt också. Och i min dagliga pendling drar jag min gräns mellan säkerhet och praktikalitet så att det blir mc-jacka och handskar upptill, och fuskar nedtill.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top