Hur löser man det praktiska kring klädsel?

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Har hojen som enda transportmedel och har så mycket utrustning på mig som är praktiskt möjligt.

I praktiken innebär det till och från jobbet eller ärenden i stan skinnjacka med ryggskydd, hjälm och handskar.

Övrig körning görs med komplett utrustning.

Riskmedveten skall man alltid vara.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har nästan alltid väskorna på hojen och då är problemet löst. När/om det är jävelvarmt är det jobbigt. Har för dessa tillfällen köpt en beggad airflowjacka av kevlarmeshtyg (typ) som har alla skydd samt ett par riktigt tunna skinnhandskar.
Tevasandalerna och sommarkepsen ryms i tankväskan...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hejsan,

Du pratar om att "skrapa upp kvarlevorna från asfalten". Nu vet jag inte riktigt om detta stämmer men jag har en känsla av att för att detta ska vara någotsånär ett sannolikt scenario måste högerhanden ha använts ganska flitigt. Tycker man ser folk på youtube dagligen som gör illa sig när de kör på bakhjulet i shirts, kör fort mellan två köer med bilar etc. Man kan räkna ut med lillfingret att något sannolikt kommer ske då förr eller senare.

Rätta mig om jag har fel, men tror att om man kör med huvudet det vill säga försiktigt och defensivt så minskar riskerna betydligt vilket skulle kunna väga upp för ett sämre skydd påväg ner till stan. Självklart kan man bli påkörd där man sitter och finåker helt uppmärksamt, men tror inte det är den största orsaken till olyckor där effektstarka hojar är inblandade.

Min poäng är att om man är lite mogen inombords borde gå att anpassa körstilen lite efter utrustningsnivån och inte utsätta sig för onödiga risker när man har kevlarjeans istället för skinnstället på sig.

Hur mycket man skadar sig hänger mycket på hur man landar. Jag har kraschat i 120 på bana, och rest mig upp utan ett blåmärke. Jag har också kraschat i 50 på allmän väg på grund av halka och bröt ryggen. Båda tillfällena hade jag full uppsättning skydd.
Det bästa skyddet är att köra med huvudet, men det finns alltid saker som inte går att förutse, eller som helt enkelt inte går att förbereda sig mot. Det är de tillfällena man har skydden, inte för att vara helt säker utan för att förbättra oddsen för att kunna gå ifrån olyckan.
Det är ett personligt avvägande att bestämma när man känner sig tillräckligt skyddad för att det fortfarande ska vara njutbart att köra hoj. Det kommer alltid finnas folk som kör i fopptofflor och badbrallor, och folk som aldrig kör med mindre än det bästa skinnstället som står att köpa för pengar. De flesta hamnar nånstans emellan.
Välj det dy tycker är en godtycklig nivå, och bry dig inte så mycket om vad folk tycker.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
På bana är skinnställ och full mundering given. Men på gata så kör jag väldigt ofta i vanliga jeans/byxor. Är det riktigt varmt (mmm tänker på sommaren 2014) så har jag även kört runt i shorts och t-shirt. Känns så sjukt gött att svalka sig..

Oavsett så har jag alltid hjälm/handskar/ryggskydd. Är det inte 28+ så har jag även en luftig textil-jacka.

Tycker det är bra att de flesta är rediga och har ordentligt med skydd på sig! Men jag personligen gillar friheten med hoj ännu mer så friheten i att inte vara klädd obekvämt.

På något vis så har jag för varje avverkad säsong på gata blivit slarvigare med hur mycket skydd jag tar på mig. Första åren var det alltid skinnställ.

PS. Oftast så är det inte särskilt varmt så då har jag full mundering.

PS2. Kraschat massor av gånger på bana men aldrig på gata. Om jag nån gång kraschar på gata så lär jag ha önskat att jag haft full mundering..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hejsan,

Du pratar om att "skrapa upp kvarlevorna från asfalten". Nu vet jag inte riktigt om detta stämmer men jag har en känsla av att för att detta ska vara någotsånär ett sannolikt scenario måste högerhanden ha använts ganska flitigt. Tycker man ser folk på youtube dagligen som gör illa sig när de kör på bakhjulet i shirts, kör fort mellan två köer med bilar etc. Man kan räkna ut med lillfingret att något sannolikt kommer ske då förr eller senare.

Rätta mig om jag har fel, men tror att om man kör med huvudet det vill säga försiktigt och defensivt så minskar riskerna betydligt vilket skulle kunna väga upp för ett sämre skydd påväg ner till stan. Självklart kan man bli påkörd där man sitter och finåker helt uppmärksamt, men tror inte det är den största orsaken till olyckor där effektstarka hojar är inblandade.

Min poäng är att om man är lite mogen inombords borde gå att anpassa körstilen lite efter utrustningsnivån och inte utsätta sig för onödiga risker när man har kevlarjeans istället för skinnstället på sig.

Jag överdriver såklart, men faktum är att du behöver inte alls köra speciellt fort för att bli ett köttsår om du har dåliga / inga kläder på dig.

När farsan var i 18-års åldern (tidigt 70-tal) så omkom en bekant åt han i en mopedolycka. Han tog moppen med tofflorna och badshortsen och skulle köpa en glass eller nåt och gick omkull i ca 40-50km/h efter att ha kört i ett potthål. Han dog av vätskebrist kombinerat med att han förblödde för att han hade skrapsår över hela kroppen.

Säg då att du på nöjesturen kommer i 70 eller 90km/h på hojen och kör i en dieselfläck, oljespill eller på blöta löv och går omkull med gympadojjorna, kassa jeans och huvtröjan så går du ett liknande öde till mötes. Eller att Kurt-Ulla, 83 år, inte ser dig när han gör en vänstersväng och du bromsar omkull dig för att du inte har ABS. Då vill du ha dina kevlarjeans eller skinnbrallor.

Du har helt rätt i att man skyddar sig mycket genom att köra med insidan och hålla hastighetsgränser och ha trygga avstånd men du kommer alltid vara utsatt på en MC och sker en olycka är skydden du bär den enda barriären mellan dig och asfalten. Då vill man ha så bra skydd som möjligt och det var det jag ville poängtera. Jag pratar alltså om att ta dina Dressmann jeans och en Nike huvtröja kontra att ta ditt Halvardsson skinställ.

Så, oavsett mogenhet på föraren rekommenderar jag att du alltid har rätt skyddskläder på dig för du kan vara världens bästa förare men du är alltid utsatt på grund av din omgivning, precis som Loccone förklarar ovanför.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Korta turer inom stan i kanske max 60km/h när det är riktigt varmt har jag gjort i bara hjälm och skjorts och kortärmat. Körde ju moppe i sin ungdom i värre hastigheter än så och då hade man ju inga helställ och ryggskydd direkt.
Annars kör jag dock alltid i full mundering
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Nu är ju inte jag nån jävla psykolog, men...

Eller vänta, det är jag faktiskt.

Riskbedömningar är luriga och väldigt individuella, av många anledningar. Riskbedömningen du gjorde när du av bekvämlighetsskäl drog på dig Diesel-jeansen INNAN körningen skiljer sig rejält från riskbedömningen du gör när du blir omkörd av en nolla i BMW på ringleden och impulsgasar för att visa honom var skåpet skall stå.

Eftersom olika människor har olika bra impulskontroll så får man alltså olika bud på hur de skall göras. Lär känna ditt eget omdöme och impulskontroll så får du en hint om hur just du bör göra.

Ett annat scenario som är svårare att undvika är när du blir påkörd av 79-åriga Yngve som skall köra sin fru Agda till vårdcentralen. Där spelar ditt eget omdöme mindre roll, men asfalten är lika hård för det.

Vi kan sätta ihop en ekvation som beskriver det hela:
(egen perceptionsförmåga x egen riskbedömningsförmåga x egen impulskontroll) x (antal andra trafikanter x andras perceptionsförmåga x andras riskbedömningsförmåga x andras impulskontroll).

Externa faktorer som också påverkar ovanstående är antal HK i din hoj, skicket på densamma, din egen erfarenhet, tid på dygnet, vägens skick, och hur ditt liv ser ut i övrigt (är du utsövd, på väg till den sexiga snyggingen du träffade för första gången igår, eller på väg hem efter att hon just dumpat dig).

Alla dessa faktorer (och fler därtill) samspelar, vilket innebär att en förändring i en variabel, (som vikt/effektförhållande i din hoj när du byter upp dig), påverkar alla andra.

Rejäla brister avseende specifika faktorer, som om man exempelvis har riktigt risig impulskontroll, kan också vara tillräckligt god anledning för att hålla sig ifrån hojar även under de mest optimala körförhållanden.

Sen finns det ytterligare saker som vi har sämre koll på, men som också påverkar vår förmåga att framföra hojen på ett säkert sätt - som alkoholvanor, sömn, och fysisk kondition i övrigt.

MEN som sagt, allt det här är väldigt individuellt, och komplicerat att ha fullt styr på. Så vi kör på magkänslan, och tänker som vi har förstånd till.

Därmed kommer några av oss aldrig att gränsla en hoj, andra kommer olyckligtvis att köra ihjäl sig som 18-åringar, och resten av oss försöker balansera alla riskfaktorer mot glädjen i att köra.

Det är ju ändå den som är meningen med alltihop.

All good points!

Jag måste ändå bara fråga... Varför kör alltid "nollorna" , dom dom är dryga i trafiken, parkerar vart dom vill eller på annat sätt utmärker negativt i trafiken en BMW ?

Audi, Mercedes, Porsche och andra premium märken verkar ofta klara sig ?! :va

När jag inte kör hoj så kör jag en BMW därför att 1. Jag har råd och 2. För att den är jävligt mycket skönare att åka i än en Renault eller Nissan. Jag är helt säker på att jag inte är mer benägen att köra om en medtrafikant, parkera fel eller på annat sätt uppträda störigt i trafiken. Inte mer än vad jag hade gjort i en V70 iallafall :hihi

Tillför inte ett smack i tråden (jag vet) var bara tvungen att fråga...
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Jag är nog en "nolla" i trafiken med bil. Vet själv att jag kör väldigt aggresivt och egoistiskt. Har aldrig ägt en BMW, kör dock en 911 nu hade en boxster innan och har haft flertalet mercor.. Så de andra premium märkena klarar sig inte alltid undan.. Kör alfa som vardagsbil där känns det helt naturligt att va vansinnig och skrika med hela kroppen som en ettrig italienare!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
All good points!

Jag måste ändå bara fråga... Varför kör alltid "nollorna" , dom dom är dryga i trafiken, parkerar vart dom vill eller på annat sätt utmärker negativt i trafiken en BMW ?

Audi, Mercedes, Porsche och andra premium märken verkar ofta klara sig ?! :va

När jag inte kör hoj så kör jag en BMW därför att 1. Jag har råd och 2. För att den är jävligt mycket skönare att åka i än en Renault eller Nissan. Jag är helt säker på att jag inte är mer benägen att köra om en medtrafikant, parkera fel eller på annat sätt uppträda störigt i trafiken. Inte mer än vad jag hade gjort i en V70 iallafall :hihi

Tillför inte ett smack i tråden (jag vet) var bara tvungen att fråga...

Jag har helt klart haft fler konstiga upplevelser med mottrafikanter som kör audi än bmw de senaste 10 åren.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Jag är nog en "nolla" i trafiken med bil. Vet själv att jag kör väldigt aggresivt och egoistiskt. Har aldrig ägt en BMW, kör dock en 911 nu hade en boxster innan och har haft flertalet mercor.. Så de andra premium märkena klarar sig inte alltid undan.. Kör alfa som vardagsbil där känns det helt naturligt att va vansinnig och skrika med hela kroppen som en ettrig italienare!

Jag har själv en hypotes om att den är "den lilla sossen" i många svenskar som säger att när dom blir omkörda av en BMW så är det säkert en jävla nolla! Eller det där gjorde han bara för att hävda sig!

Blir man ist omkörd av en Passat eller V70 så är allt honkydory
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Alltid på är
Hjälm
Ryggskydd
Handskar
Dojjer avsedda för hojåka (har både plastraketstövlar och ett par TCX hojsneakers)

Beroende på vad som skall göras på hojjen så väljs mellan kevlarjeans+skyddsväst eller en goretexjacka eller mitt 2delade skinnställ
Skinnstället e på när det ska köras mer inspirerad nöjesåka (AKA BombaSaatan :tungan eller knix/bana) har oftast jeansen numera till all annan åka då dom är fett mycket mer bekväma och lediga om man ska fika å dona.
Spelar ingen roll "om jag bara ska puttra i stan och köpa glass" ... av någon anledning så letar sig hastigheten över 100 oavsett hur kort och lite jag än ska köra
 
Last edited:

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Brukade ha full mundering i alla väder dvs Allväderställ + ryggplattan + handskar + mc-stövel och hjälm förstås. Med tiden började jag fuska och i höstas krockade jag med bil iklädd vanliga jeans Allväderjacka stövel hjälm och handskar. (dvs inga godkända byxor eller rygga).
Krocken inträffade i ca 50km/h en liten pojk med nytaget körkort och i telefon kör ut rätt framför mig när han har väjningsplikt (han "såg" mig inte, rättade sig senare till att han inte trodde jag skulle komma så fort), turen tog stopp i hans vänster framdörr och jag slog en volt över styret o landade på hans motorhuv.
Jag klarade mig utan skador denna gången (lite blåmärken) men kommer nog köra på full utrustning i fortsättningen, spelar ingen roll hur bra du kör...för andra gör det inte!!
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Brukade ha full mundering i alla väder dvs Allväderställ + ryggplattan + handskar + mc-stövel och hjälm förstås. Med tiden började jag fuska och i höstas krockade jag med bil iklädd vanliga jeans Allväderjacka stövel hjälm och handskar. (dvs inga godkända byxor eller rygga).
Krocken inträffade i ca 50km/h en liten pojk med nytaget körkort och i telefon kör ut rätt framför mig när han har väjningsplikt (han "såg" mig inte, rättade sig senare till att han inte trodde jag skulle komma så fort), turen tog stopp i hans vänster framdörr och jag slog en volt över styret o landade på hans motorhuv.
Jag klarade mig utan skador denna gången (lite blåmärken) men kommer nog köra på full utrustning i fortsättningen, spelar ingen roll hur bra du kör...för andra gör det inte!!


Hej,
bra historia, tack. Jag har läst att en vanlig orsak till allvarliga skador är interna skador till följd av lårbensbrott, eftersom lårbenen ska slå mot styret vid krock. Slog du i lårbenen under denna crash och isåfall var träffade styret? har inte sett några skydd för detta
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Brukade ha full mundering i alla väder dvs Allväderställ + ryggplattan + handskar + mc-stövel och hjälm förstås. Med tiden började jag fuska och i höstas krockade jag med bil iklädd vanliga jeans Allväderjacka stövel hjälm och handskar. (dvs inga godkända byxor eller rygga).
Krocken inträffade i ca 50km/h en liten pojk med nytaget körkort och i telefon kör ut rätt framför mig när han har väjningsplikt (han "såg" mig inte, rättade sig senare till att han inte trodde jag skulle komma så fort), turen tog stopp i hans vänster framdörr och jag slog en volt över styret o landade på hans motorhuv.
Jag klarade mig utan skador denna gången (lite blåmärken) men kommer nog köra på full utrustning i fortsättningen, spelar ingen roll hur bra du kör...för andra gör det inte!!

Dessutom så får man en kostnad av försäkringsbolaget på 1/10 prisbasbelopp om du inte har rätt klädsel vid olycka.
https://www.lansforsakringar.se/glo.../information/03203-information-motorcykel.pdf
Sida 2: Stycket "Aktsamhetskrav för MC Smart"
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Kanske mossig, men ska jag köra till något ställe där jag inte kan se efter min grejer eller får problem med ombyte mm, så låter jag hojen stå. Kompromissar ALDRIG med mina skydd. Som många har sagt tidigare så är ju inte frågan om, utan när man klotar.
Gjort en del sjukvårdspraktik med ambulansare, och vissa saker man sett har nästan fått en att ställa hojen för gott.
Nu försöker jag vända detta till något positivt och lär mig av andras misstag som oftast varit för hög hastighet, men lika ofta att ha varit på fel plats vid fel tillfälle. Öka oddsen att klara dig med att aldrig kompromissa.
För varmt för helställ, ja då får man stanna hemma i polen eller vänta till kvällen. Kort tur till affären, ja då kan man cykla.
Rensa tankarna och njuta på två hjul? Då väljer iaf jag den dagen då det är lagom varmt, inga stressfaktorer samt att den man tänkt besöka bor så man kan ha full uppsikt på sina saker. Dessutom gnälls det inte på att jag sitter halvnaken i underställ och dricker kaffe ��
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
ATGATT!!!!! All The Gear All The Time!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top