Där det finns körfältspilar kan det vara lämpligt att placera sig ungefär som min bild visar.
De röda linjerna markerar placeringen för sväng åt respektive håll och de gröna linjerna markerar placering för färd rakt fram.
Finns det inga körfältspilar så placerar man sig till höger vid högersväng, vänster vid vänster sväng och mitt i vid färd rakt fram. Men man ska inte placera sig för nära kantstenar eller mittlinje vid sväng.
Om det inte finns några körfältspilar men det är en korsning med väjningsplikt och det finns väjningslinje (hajtänderna) så är det lämpligt att vid vänstersväng placera sig vid pil nummer två från vänster och vice versa vid högersväng.
Om det inte finns några körfältspilar men det är en korsning med väjningsplikt och det finns väjningslinje (hajtänderna) så är det lämpligt att vid vänstersväng placera sig vid pil nummer två från vänster och vice versa vid högersväng.
Om det regnar så ska man inte placera sig mitt i bilarnas hjulspår (på grund av risken för vattenplaning). Så vid t.ex. högersväng från landsväg ska man inte ligga i det högra hjulspåret. Tänk även på att alla vita linjer är snorhala, särskilt när de är blöta.
Tänk på att det inte är någon moped du kör, så du ska inte ligga placerad för långt till höger när du kör rakt fram.
Du ska inte heller lämna för mycket utrymme i ditt körfält. För då kan det komma någon bilist som tror att du vill dela med dig av den bredd du inte upptar.