Hur ligga på vägen?

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Hej, funderar lite över detta. Vad jag tror så ska man när det är dagsljus ligga till höger på körbanan och mot mitten av vägbanan när det är mörkt. När man sedan stannat för att svänga höger ligger man väl också till höger på körbanan och väntar in grönt ljus och samma sak fast till vänster när man ska vänster?
Vart ligger jag om jag stannar och ska rakt fram sen?
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Om jag kör i stadstrafik och så då brukar jag ligga mitt i annars kommer det bara nån stolle i bil och trycker sig upp på sidan av en GARANTERAT :huvet
 

yamtt600r

Åker hellre än tokfort.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Jag tror jag fick lära mig att ligga i mitten i vanliga fall dvs när man åker eller stannar och skall rakt. Annars höger för höger och vä för vä. Precis samma som för bil.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Rolle85 skrev:
Hej, funderar lite över detta. Vad jag tror så ska man när det är dagsljus ligga till höger på körbanan och mot mitten av vägbanan när det är mörkt. När man sedan stannat för att svänga höger ligger man väl också till höger på körbanan och väntar in grönt ljus och samma sak fast till vänster när man ska vänster?
Vart ligger jag om jag stannar och ska rakt fram sen?

Det är sånt man glömmer 2 timmar efter uppkörningen.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Du är en bil.... Kör mitt i vägbanan o flytta dig inte (förutom att du ska svänga eller underlätta för någons omkörning
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Mackz skrev:
Det är sånt man glömmer 2 timmar efter uppkörningen.

Njae, det är sådant man inte glömmer eftersom det hör till grundläggande självbevarelsedrift...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
tlmartin skrev:
Förslagsvis köra något fordon på vägen istället för att ligga på den :hihi :hihi

Inne i stan ligger jag alltid så mitt i som möjligt (givetvis kryssandes mellan gatbrunnar, vita streck, gruslagningar och sönderslagna flaskor) på 70-110 sträckor ligger jag i vänster hjulspår på min körbana, ligger man i höger kan man lättare uppfattas som moped av blindstyren i pensionärsferarri's

Vad som är rätt har jag ingen aaaning om, men det känns rätt för mig!
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Du ska ha din vänstra fot ovanför "mittsträngen" i ditt körfält.
När du kommer fram till en korsning med flera körfält så ska du ligga till höger om "pilarna i vägen" (vare sig de finns eller inte) om du avser att köra rakt fram eller till höger. Strax till vänster om "pilarna" om du tänker svänga vänster.

Om du kommer till en korsning med trianglar i vägen (väjningsplikt) och avser att svänga vänster så är den andra pilen ifrån vänster ett bra ställe att stanna på. Likaså till höger, stanna vid den andra pilen ifrån höger....
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det finns en regel om att fordon skall ligga så långt till höger så möjligt, men när jag kör (liksom de flesta), så ligger jag mitt i körfältet alternativt mot mitten, i princip aldrig till höger (Ute på landsvägen alltså).

/Pajje
 

Davidk

Guest
Stoppsladd skrev:
Om jag kör i stadstrafik och så då brukar jag ligga mitt i annars kommer det bara nån stolle i bil och trycker sig upp på sidan av en GARANTERAT :huvet
blev tryckt idag 2 ggr när jag körde fast jag låg i mitten ;-)
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mitten!! Jävligt lätt att bli tagen som mopedist annars = folk felbedömmer lätt din hastighet..
MC-boken säger också mitten
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
morlock skrev:
Du ska ha din vänstra fot ovanför "mittsträngen" i ditt körfält.

Aldrig i livet... Att placera sig till höger i körfältet är ju en direkt inbjudan till bilister bakifrån att köra om medelst trängning, och till mötande bilister att även de chansa på en omkörning fast utrymmet egentligen inte finns. En hel massa egna empiriska erfarenheter säger att allt till höger om mittlinjen är direkt olämpligt, med få undantag.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
69:an skrev:
Aldrig i livet... Att placera sig till höger i körfältet är ju en direkt inbjudan till bilister bakifrån att köra om medelst trängning, och till mötande bilister att även de chansa på en omkörning fast utrymmet egentligen inte finns. En hel massa egna empiriska erfarenheter säger att allt till höger om mittlinjen är direkt olämpligt, med få undantag.
Så fick iaf jag lära mig; man ligger mitt i sin körbana, om än aningens till höger om den, alltså: så att den vänstra foten är ungepass över mitten av körbanan. Kör man dessutom 2st så bör den framförvarande ligga mitt i sin den högra halvan för att göra plats i den vänstra halvan år bakomvarande. Funkar tvärtom också.

Gjorde en snabb-paintillustration om hur jag menar i det första exemplet.
 

Bifogat

  • illustration.jpg
    illustration.jpg
    10.8 KB · Visningar: 87

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Stoppsladd skrev:
Om jag kör i stadstrafik och så då brukar jag ligga mitt i annars kommer det bara nån stolle i bil och trycker sig upp på sidan av en GARANTERAT :huvet


brukar vara ganska mycket rusningstrafik i gagnef va :7peta
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Där det finns körfältspilar kan det vara lämpligt att placera sig ungefär som min bild visar.
De röda linjerna markerar placeringen för sväng åt respektive håll och de gröna linjerna markerar placering för färd rakt fram.

Finns det inga körfältspilar så placerar man sig till höger vid högersväng, vänster vid vänster sväng och mitt i vid färd rakt fram. Men man ska inte placera sig för nära kantstenar eller mittlinje vid sväng.

Om det inte finns några körfältspilar men det är en korsning med väjningsplikt och det finns väjningslinje (hajtänderna) så är det lämpligt att vid vänstersväng placera sig vid pil nummer två från vänster och vice versa vid högersväng.

Om det inte finns några körfältspilar men det är en korsning med väjningsplikt och det finns väjningslinje (hajtänderna) så är det lämpligt att vid vänstersväng placera sig vid pil nummer två från vänster och vice versa vid högersväng.

Om det regnar så ska man inte placera sig mitt i bilarnas hjulspår (på grund av risken för vattenplaning). Så vid t.ex. högersväng från landsväg ska man inte ligga i det högra hjulspåret. Tänk även på att alla vita linjer är snorhala, särskilt när de är blöta.

Tänk på att det inte är någon moped du kör, så du ska inte ligga placerad för långt till höger när du kör rakt fram.

Du ska inte heller lämna för mycket utrymme i ditt körfält. För då kan det komma någon bilist som tror att du vill dela med dig av den bredd du inte upptar.
 

Bifogat

  • placering.jpg
    placering.jpg
    6 KB · Visningar: 224

kawasaki kojboj

Varför vinter?
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Finland
Hoj
Kawasaki zx-9r
Kör man i skymning eller mörker kan det löna sig att ligga mitt på hela vägen. (Inte på markeringen men nästan). Lite mera tid att reagera i fall att en älg dyker upp ur diket! :död
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top