Rolle85 skrev:
Hur ska jag ligga i en rondell då utan vägmarkeringar? Är de så att jag ligger åt höger när jag ska höger och rakt fram? Och sedan ligger till vänster när jag ska till vänster?
Om rondellen har EN inne i rondellen skall du ligga mitt i körbanan oavsett åt vilket håll du skall och blinka höger för att markera att du skall ut ur rondellen. Vill man vara extra tydlig skall du blinka vänster i rondellen hela vägen tills du skall ut ur rondellen, då blinkar du höger. Dvs. du slår över till att blinka höger så fort du har passerat avfarten INNAN du skall svänga ut ur rondellen.
Om rondellen har flera körfält, i regel inte fler än två i Sverige, skall du ligga i HÖGER körfält om du skall svänga höger i rondellen eller köra rakt fram och i vänster körfält om du skall svänga vänster i rondellen.
Om en rondell med flera körfält har EN utfart i den ritningen du skall ut ur rondellen skall du vid vänstersväng i rondellen byta till höger körfält innan du svänger ut. Och vid varje tillfälle man skall byta körfält skall man ju tydligt markera detta med riktningsvisare (dvs. blinkers).
Om det är två körfält ut ur rondellen och två körfält I rondellen kan du ligga kvar i vänster körfält när du skall svänga vänster i en rondell. Var dock uppmärksam på att du då korsar andra trafikanters körbana. Nämligen de som kör in i rondellen vid infarten precis innan du skall svänga ut ur rondellen.
Oftast har dock rondeller med flera körbanor också markerade linjer som tydligt markerar hur du skall köra.
För att göra en lång historia kort:
- Se till att köra i mitten av körbanan i så gott som alla situationer så ligger du nästan aldrig fel! Gäller dock inte forcerad körning på favoritvägen i värsta böjen alla. Där är det INTE lämpligt att ligga mitt i körbanan om man vill hålla sig kvar på vägen!
// Niklas