Hur ligga på vägen?

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
morlock skrev:
Du ska ha din vänstra fot ovanför "mittsträngen" i ditt körfält.
När du kommer fram till en korsning med flera körfält så ska du ligga till höger om "pilarna i vägen" (vare sig de finns eller inte) om du avser att köra rakt fram eller till höger. Strax till vänster om "pilarna" om du tänker svänga vänster.

Om du kommer till en korsning med trianglar i vägen (väjningsplikt) och avser att svänga vänster så är den andra pilen ifrån vänster ett bra ställe att stanna på. Likaså till höger, stanna vid den andra pilen ifrån höger....

Sen när kan du trafik regler :va
 

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
K1200R
passa er för olja i mitten.. speciellt på ställen där det ofta är köbildning.

vill minnas att i teorin i staterna stod det att man aldrig skulle placera sin MC i mitten då det var stor risk för olja.. men det kanske bara är amerikanska bilar som läcker olja :rolleyes:
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
iuridae skrev:
Sen när kan du trafik regler :va
Det där är inga trafikregler, det där är placering i trafiken. Regler för att placera sig enligt trafikregler är regler som inte behöver placeras i samma fack som trafikregler när det regleras efter reglerna.:7peta
 

BB Punk

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Mellan dig och grannen.
Hoj
Cbr 1100 XX
Rolle85 skrev:
ok, känns som jag ahr ett hum om detta nu....men på landsväg där de är över 50km/timman så kör jag precis till vänster om mitten i min fil...vid hastigheter mellan 30-50km/h så kör jag alltid i mitten. På motorväg alltid i mitten, vid vänstersväng hålla till vänster av körbanan, hägersväng hålla höger på körbanan. Rondell, ligga mitt i, om jag har bil fram och bak ligga till mer till höger så jag kan smita förbi vid ev inbromsning.

mv hHenke

Ligger du på en landsväg mellan 70-90,så skall du ligga ca:0.5 m från kantmarkeringslinjen dvsa höger hjul spår på en bil fast på vänster av detta hjulspår, på klacken innan fåran börjar falla.

30-50:ligger du alltid i mitten av körfil
70-90:vid högerbilhjulspår.
Motorväg:Alltid i mitten,du skall inte samåka i samma fil.
Vänstersväng:vänster sida på vänsterhjulspår på en bil.
Ingen skall kunna köra om dig på vänster eller höger sida vidsväng.
Rondell:i mitten

KT
 

BB Punk

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Mellan dig och grannen.
Hoj
Cbr 1100 XX
kawasaki kojboj skrev:
Kör man i skymning eller mörker kan det löna sig att ligga mitt på hela vägen. (Inte på markeringen men nästan). Lite mera tid att reagera i fall att en älg dyker upp ur diket! :död

I trafikskolan fick jag lära mej att man skall ligga på vänster sida av vänster hjulspår vid skymning eller mörker och inte vid mittsträngen.
Vid möte,så skulle man gå in mot mitten av sitt egna körfält och efter möte skulle man återgå tillbaka.

KT
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Rolle85 skrev:
ok, känns som jag ahr ett hum om detta nu....men på landsväg där de är över 50km/timman så kör jag precis till vänster om mitten i min fil...vid hastigheter mellan 30-50km/h så kör jag alltid i mitten. På motorväg alltid i mitten, vid vänstersväng hålla till vänster av körbanan, hägersväng hålla höger på körbanan. Rondell, ligga mitt i, om jag har bil fram och bak ligga till mer till höger så jag kan smita förbi vid ev inbromsning.

mv hHenke

Litet tips!

Titta på andra motorcyklister så fort du får tillfälle så ser du hur de kör! Vad det är frågan om är att köra på ett så säkert sätt som möjligt eftersom motorcyklister är en utsatt grupp. Ibland innebär säker körning att du helt enkelt bara skall se till att ta upp så mycket yta runt omkring dig som möjligt dvs. försöka "göra" dig så stor som möjligt så att ingen annan trafikant lockas att köra allt för nära dig.

Men i andra situationer, när du kör på en kurvig väg tex., är säker körning = att nyttja så mycket som möjligt av din egna körbana för att på så sätt räta ut börjarna.

// Niklas
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
morlock skrev:
Det där är inga trafikregler, det där är placering i trafiken. Regler för att placera sig enligt trafikregler är regler som inte behöver placeras i samma fack som trafikregler när det regleras efter reglerna.:7peta

Nu försöker du bara showa här, professorn.... du fatta inte ens själv va du skrev :hihi
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
KT skrev:
Ligger du på en landsväg mellan 70-90,så skall du ligga ca:0.5 m från kantmarkeringslinjen dvsa höger hjul spår på en bil fast på vänster av detta hjulspår, på klacken innan fåran börjar falla.

30-50:ligger du alltid i mitten av körfil
70-90:vid högerbilhjulspår.
Motorväg:Alltid i mitten,du skall inte samåka i samma fil.
Vänstersväng:vänster sida på vänsterhjulspår på en bil.
Ingen skall kunna köra om dig på vänster eller höger sida vidsväng.
Rondell:i mitten

KT

Testar detta imon då, hoppas på de bästa, tack!
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Rolle85 skrev:
Hej, funderar lite över detta. Vad jag tror så ska man när det är dagsljus ligga till höger på körbanan och mot mitten av vägbanan när det är mörkt. När man sedan stannat för att svänga höger ligger man väl också till höger på körbanan och väntar in grönt ljus och samma sak fast till vänster när man ska vänster?
Vart ligger jag om jag stannar och ska rakt fram sen?
Jag brukar inte ligga på vägen, det är mycket mysigare och bekvämare i sängen eller nån annan stans......
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top