Hur lyssnar du helst på musik?

Vad lyssnar du helst på?

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vilket medium föredrar du att lyssna från vid musikkvällarna hemma i soffan. Visst är väl vinyl trevligt?

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Superduke
Håller med om vinyl.

Har ca: 180 LP's då jag inte köpte cd förrän 92 (tror jag det var) ... dessa kommer dock oftast bara fram på fyllefesterna med grabbarna .... men det är jävlit kul då :rock :öl

Annars CD eller mp3 i hörlurar vi datorn ... både på jobbet och hemma ... då kan jag lira vad jag vill hur högt som helst utan att jag stör någon.

Mp3 är ju jäkligt skönt med tanke på den rejäla playlisten man har skrapat ihop ... :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Använder bara mp3 när jag vill kolla upp något nytt album, annars är det cd/vinyl som gäller. För att få bra ljud via mp3 måste man ju kosta på datorn utrustning för enorma pengar, vanliga ljudkort är otjänliga till att hantera musik enligt mina öron. Nackdelen med cd är dels att frekvensregistret är klippt och dels att kopieringsskyddet både försämrar ljudkvaliteten och ställer till problem för spelare som stöter bort skivan. DVD-audio eller SACD skulle kunna bli räddaren. Vinyl däremot har en enorm potential i rätt pressning och med rätt utrustning, det tror jag alla som hört riktiga high end-grejer håller med om. Även i billigare anläggningar, där ljudet rent tekniskt sett borde vara sämre, föredrar jag vinyl... Man får fortfarande ett bredare register och ett "varmare" ljud.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
berggren_martin skrev:
Använder bara mp3 när jag vill kolla upp något nytt album, annars är det cd/vinyl som gäller. För att få bra ljud via mp3 måste man ju kosta på datorn utrustning för enorma pengar, vanliga ljudkort är otjänliga till att hantera musik enligt mina öron. Nackdelen med cd är dels att frekvensregistret är klippt och dels att kopieringsskyddet både försämrar ljudkvaliteten och ställer till problem för spelare som stöter bort skivan. DVD-audio eller SACD skulle kunna bli räddaren. Vinyl däremot har en enorm potential i rätt pressning och med rätt utrustning, det tror jag alla som hört riktiga high end-grejer håller med om. Även i billigare anläggningar, där ljudet rent tekniskt sett borde vara sämre, föredrar jag vinyl... Man får fortfarande ett bredare register och ett "varmare" ljud.
Du är en sån här kille som hör skillnad på högtalarkablar eller? ;)

För att motbevisa det du säger om datorer och ljudkort så kan jag meddela att jag har digital ut på mitt ganska normala ASUS-moderkort. Bara att dra en coax till närmsta förstärkare för att få obesudlat ljud.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Zormin skrev:

För att motbevisa det du säger om datorer och ljudkort så kan jag meddela att jag har digital ut på mitt ganska normala ASUS-moderkort. Bara att dra en coax till närmsta förstärkare för att få obesudlat ljud.
Jag har också digitala ut-/ingångar på ljudkortet, både coaxiala och optiska, tycker ändå det är skit. D/A-omvandlaren är ju bara en länk i kedjan.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
...men jag har inte råd att höra skillnad på kablar i nuläget :skrämd
Ljudet blir aldrig bättre än svagaste länken, menar jag, och det kommer dröja många investeringar innan kablarna blir akilleshälen i mitt fall. Inget man ens ska tänka på som fattig student...

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
berggren_martin skrev:
Jag har också digitala ut-/ingångar på ljudkortet, både coaxiala och optiska, tycker ändå det är skit. D/A-omvandlaren är ju bara en länk i kedjan.
Så du menar att datorn lägger på och drar bort bitar mellan CD:n och digitalkontakten?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Zormin skrev:
Så du menar att datorn lägger på och drar bort bitar mellan CD:n och digitalkontakten?
Japp, precis. Vore ett mirakel om den inte gjorde det, i så fall skulle ju varenda dator kunna utklassa referensspelare för hundratusentals kronor, åtminstone fram till D/A-omvandlingen.

Last edited:

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
berggren_martin skrev:
Japp, precis. Vore ett mirakel om den inte gjorde det, i så fall skulle ju varenda dator kunna utklassa referensspelare för hundratusentals kronor.
En dator har inte råd att slarva bort bitar. Då fungerar den inte. Men den har ju knappt någon design, inga guldpläterade kontakter, det står inte "Krell" på fronten och den har inte en prislapp på över 100.000kr. Klart den är sämre...

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
berggren_martin skrev:
Japp, precis. Vore ett mirakel om den inte gjorde det, i så fall skulle ju varenda dator kunna utklassa referensspelare för hundratusentals kronor, åtminstone fram till D/A-omvandlingen.

En dator är inte i första hand tänkt som musikmaskin och ingen har kommit på att sälja den med mördande reklam till en troende Audiofil...

För övrigt gillar jag min rock högt och mycket! Formatet spelar mindre roll om jag har kul när jag lyssnar!

Sedan kan man i tider sitta och diskutera med de "rätttroende" för de är så övertygade på sin sak att de kan höra om en kabel går i tre veck eller fyra...

En LP ger lite mera brus, alltså så uppfattas det ljudet som lite mer levande än ljudet från en CD, på samma sätt som en silverplätterad kabel om jag minns rätt...

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
CalleE skrev:
En dator är inte i första hand tänkt som musikmaskin och ingen har kommit på att sälja den med mördande reklam till en troende Audiofil...

För övrigt gillar jag min rock högt och mycket! Formatet spelar mindre roll om jag har kul när jag lyssnar!

Sedan kan man i tider sitta och diskutera med de "rätttroende" för de är så övertygade på sin sak att de kan höra om en kabel går i tre veck eller fyra...

En LP ger lite mera brus, alltså så uppfattas det ljudet som lite mer levande än ljudet från en CD, på samma sätt som en silverplätterad kabel om jag minns rätt...
Lyssnar också mycket på rock i perioder och kan hålla med om att ljudet inte alltid är så viktigt. Ibland är det rätt skönt med skränig musik, distade gitarrer är ju på sätt och vis bara det en "audiofilsynd" eftersom man medvetet ökar distortionen. Om man tar en riktig riktig klassiker som purples machine head som exempel, så var ljudet från början ganska rått och hårt. Sen kom en remaster med värsta finljudet som förstörde hela skivan...

Gjorde mest den här pollen för att jag varit så irriterad över att min spelare inte klarar av kopieringsskyddat längre och därför återupptäckt glädjen av en snurrande 33-varvare :)

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Zormin skrev:

Jag kan lova dig att de flesta hör skillnad på olika kablar

Man kan bli förvånad över hur stor skillnad det gör i ljud

edit: ska vi bli HiFi dårar här nu? ;)

t ex.. så ska man ha separat CD-transporter och separat DA omvandlare.. om man är riktigt inbiten!
varför? Jo
En cd-transporter har oftast en bättre transport som läser skivan stabilare och mer exakt än en integrerad cd-spelare. Stabilitet är det viktigaste när det gäller cdspelare. För ifall transporten inte kan läsa rätt uppstår det jitter med anledning av att det uppstår en tidförskjutning mellan transporten och DA-omvandlaren. Jitter är cdteknikens största gissel och den största anledningen till att flertalet audiofiler föredrar den analoga tekniken. Man kan även genom detta reducera de magnetiska störningar som uppstår mellan cd-transporten och da-omvandlaren.

Det är en hel vetenskap det här med HiFi! :fakta

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
CalleE skrev:

Njaa en LP ger inte mer brus.. kanske lite knaster om det är lite damm på.. En CD-däremot kan ge brus eller brum. Vinyl ger ett "varmare" och mjukare ljud.. inte lika vasst och kantigt som det digitala mediet.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
berggren_martin skrev:
.....dels att kopieringsskyddet både försämrar ljudkvaliteten ....

Hur kan det vara så undrar jag? Det där får du gärna förklara lite närmare.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
PacMan skrev:
Hur kan det vara så undrar jag? Det där får du gärna förklara lite närmare.
Nu har jag inte koll på de alla versioner av kopieringsskydd, men det de gjorde i början var egentligen att förstöra cd:n genom att stoppa in en massa felljud. Tanken var att "vanliga" cd-spelare skulle ha tillräckligt bra felkorrigering så att de ändå blev spelbara, medan datorers spelare skulle gå bet...

Någon som känner till hur senaste "skyddet" fungerar?

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
eus skrev:
Njaa en LP ger inte mer brus.. kanske lite knaster om det är lite damm på.. En CD-däremot kan ge brus eller brum. Vinyl ger ett "varmare" och mjukare ljud.. inte lika vasst och kantigt som det digitala mediet.

Jag håller inte riktigt med! Iofs så är nog min CD fullt kapabel att göra både det ena och det andra med ljudet då den är av tidig generationsmodell från 89... Jag håller med om att informationen är komprimmerad för att få plats och för att bandbredden på CD-standarden inte räcker till annars. Men det är ju en digital-lagring med felkorrigering, så ettorna och nollorna lär det inte vara fel på. Så det är ju först när du har omvandlat signalen som det kan gå fel, på samma ställe som en LP alltså.

En LP däremot är också komprimerad av samma anledning, men här är det själva mekaniken som ska överföra ljudet, det går ALDRIG att få helt hundra på samma sätt som digitalt, enligt min uppfattning. Men man kommer nära med toppengrejor på båda sidor uppfattningarna.

Iallafullafall! Jag kommer aldrig satsa sådana pengar på en anläggning, eftersom jag aldrig kommer höra skillnaden och dessutom vill jag inte bygga mitt hus efter hur min stereo ser ut!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
CalleE skrev:
Jag kommer aldrig satsa sådana pengar på en anläggning, eftersom jag aldrig kommer höra skillnaden och dessutom vill jag inte bygga mitt hus efter hur min stereo ser ut!
I och för sig... risken finns att du aldrig kommer att få råd med något hus heller om du ska satsa helhjärtat på vinyl. :notme

Men, som de säger: det kostar på att ligga på topp och "det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dårå"

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
I och för sig... risken finns att du aldrig kommer att få råd med något hus heller om du ska satsa helhjärtat på vinyl. :notme

Men, som de säger: det kostar på att ligga på topp och "det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dårå"

Men här är en bra början på det perfekta:
Hur många tillverkar de per år? Var ska man ställa den och vilken flyttfirma får dit den?

Då tillkommer ju några högtalare, ett försteg, CD, LP, sedan måste man nog ha dubbeltvinnade-magnesium-luftisolerade-dunderkablar för några hundra... hmmm.... och så ett hus då som klarar av att ge akustiken rättvisa...

Nä fan, ett par Dali 870 och en NAD någonting vore gött, men CSN sponsrar inte sådant, lika lite som de sponsrar nått annat...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...