Du är en sån här kille som hör skillnad på högtalarkablar eller?berggren_martin skrev:Använder bara mp3 när jag vill kolla upp något nytt album, annars är det cd/vinyl som gäller. För att få bra ljud via mp3 måste man ju kosta på datorn utrustning för enorma pengar, vanliga ljudkort är otjänliga till att hantera musik enligt mina öron. Nackdelen med cd är dels att frekvensregistret är klippt och dels att kopieringsskyddet både försämrar ljudkvaliteten och ställer till problem för spelare som stöter bort skivan. DVD-audio eller SACD skulle kunna bli räddaren. Vinyl däremot har en enorm potential i rätt pressning och med rätt utrustning, det tror jag alla som hört riktiga high end-grejer håller med om. Även i billigare anläggningar, där ljudet rent tekniskt sett borde vara sämre, föredrar jag vinyl... Man får fortfarande ett bredare register och ett "varmare" ljud.
Jag har också digitala ut-/ingångar på ljudkortet, både coaxiala och optiska, tycker ändå det är skit. D/A-omvandlaren är ju bara en länk i kedjan.Zormin skrev:Du är en sån här kille som hör skillnad på högtalarkablar eller?
För att motbevisa det du säger om datorer och ljudkort så kan jag meddela att jag har digital ut på mitt ganska normala ASUS-moderkort. Bara att dra en coax till närmsta förstärkare för att få obesudlat ljud.
Så du menar att datorn lägger på och drar bort bitar mellan CD:n och digitalkontakten?berggren_martin skrev:Jag har också digitala ut-/ingångar på ljudkortet, både coaxiala och optiska, tycker ändå det är skit. D/A-omvandlaren är ju bara en länk i kedjan.
Japp, precis. Vore ett mirakel om den inte gjorde det, i så fall skulle ju varenda dator kunna utklassa referensspelare för hundratusentals kronor, åtminstone fram till D/A-omvandlingen.Zormin skrev:Så du menar att datorn lägger på och drar bort bitar mellan CD:n och digitalkontakten?
En dator har inte råd att slarva bort bitar. Då fungerar den inte. Men den har ju knappt någon design, inga guldpläterade kontakter, det står inte "Krell" på fronten och den har inte en prislapp på över 100.000kr. Klart den är sämre...berggren_martin skrev:Japp, precis. Vore ett mirakel om den inte gjorde det, i så fall skulle ju varenda dator kunna utklassa referensspelare för hundratusentals kronor.
berggren_martin skrev:Japp, precis. Vore ett mirakel om den inte gjorde det, i så fall skulle ju varenda dator kunna utklassa referensspelare för hundratusentals kronor, åtminstone fram till D/A-omvandlingen.
Lyssnar också mycket på rock i perioder och kan hålla med om att ljudet inte alltid är så viktigt. Ibland är det rätt skönt med skränig musik, distade gitarrer är ju på sätt och vis bara det en "audiofilsynd" eftersom man medvetet ökar distortionen. Om man tar en riktig riktig klassiker som purples machine head som exempel, så var ljudet från början ganska rått och hårt. Sen kom en remaster med värsta finljudet som förstörde hela skivan...CalleE skrev:En dator är inte i första hand tänkt som musikmaskin och ingen har kommit på att sälja den med mördande reklam till en troende Audiofil...
För övrigt gillar jag min rock högt och mycket! Formatet spelar mindre roll om jag har kul när jag lyssnar!
Sedan kan man i tider sitta och diskutera med de "rätttroende" för de är så övertygade på sin sak att de kan höra om en kabel går i tre veck eller fyra...
En LP ger lite mera brus, alltså så uppfattas det ljudet som lite mer levande än ljudet från en CD, på samma sätt som en silverplätterad kabel om jag minns rätt...
Zormin skrev:Du är en sån här kille som hör skillnad på högtalarkablar eller?
För att motbevisa det du säger om datorer och ljudkort så kan jag meddela att jag har digital ut på mitt ganska normala ASUS-moderkort. Bara att dra en coax till närmsta förstärkare för att få obesudlat ljud.
CalleE skrev:En dator är inte i första hand tänkt som musikmaskin och ingen har kommit på att sälja den med mördande reklam till en troende Audiofil...
För övrigt gillar jag min rock högt och mycket! Formatet spelar mindre roll om jag har kul när jag lyssnar!
Sedan kan man i tider sitta och diskutera med de "rätttroende" för de är så övertygade på sin sak att de kan höra om en kabel går i tre veck eller fyra...
En LP ger lite mera brus, alltså så uppfattas det ljudet som lite mer levande än ljudet från en CD, på samma sätt som en silverplätterad kabel om jag minns rätt...
berggren_martin skrev:.....dels att kopieringsskyddet både försämrar ljudkvaliteten ....
Nu har jag inte koll på de alla versioner av kopieringsskydd, men det de gjorde i början var egentligen att förstöra cd:n genom att stoppa in en massa felljud. Tanken var att "vanliga" cd-spelare skulle ha tillräckligt bra felkorrigering så att de ändå blev spelbara, medan datorers spelare skulle gå bet...PacMan skrev:Hur kan det vara så undrar jag? Det där får du gärna förklara lite närmare.
eus skrev:Njaa en LP ger inte mer brus.. kanske lite knaster om det är lite damm på.. En CD-däremot kan ge brus eller brum. Vinyl ger ett "varmare" och mjukare ljud.. inte lika vasst och kantigt som det digitala mediet.
I och för sig... risken finns att du aldrig kommer att få råd med något hus heller om du ska satsa helhjärtat på vinyl.CalleE skrev:Jag kommer aldrig satsa sådana pengar på en anläggning, eftersom jag aldrig kommer höra skillnaden och dessutom vill jag inte bygga mitt hus efter hur min stereo ser ut!
berggren_martin skrev:I och för sig... risken finns att du aldrig kommer att få råd med något hus heller om du ska satsa helhjärtat på vinyl.
Men, som de säger: det kostar på att ligga på topp och "det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dårå"
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |