berggren_martin skrev:
Vinyl däremot har en enorm potential i rätt pressning och med rätt utrustning, det tror jag alla som hört riktiga high end-grejer håller med om. Även i billigare
Att ljudet rent tekniskt skulle vara bättre är jag mycket skeptisk till. Det finns hur många som helst som slår hål på de teorierna medan entusiasterna bara har "Men det ÄR så juh!!!" att komma med.
Det handlar snarare om preferens. Man kan föredra det ena eller andra beroende på personligt tycke och smak.
Det är åxå BETYDLIGT dyrare att få bra ljud med en vinylsvarv än med en CD-spelare. En vinylsvarv med MM-pickup har på sin höjd en frekvensgång på 30-10000Hz och ska du ha en bra spelare MC-pickup får du betala rätt mycket pengar, medan en CD-spelare för säg 5-10kkr faktiskt låter rätt bra.
Sen tillkommer kostnad för en bra RIAA-förstärkare osv.
Visst, har man för mycket pengar kan man bygga en analoganläggning, har man en mer moderat ekonomi väljer man lämpligen att bygga på CD istället.
En annan nackdel med vinyl är att skivan, även med en bra spelare, slits för varje gång man spelar den. Man får alltså sämre och sämre ljud för varje gång man lyssnar på den. Så är det inte med en CD, vanligen.
Det konstigaste tycker jag är att folk hela tiden verkar glömma den viktigaste delen i hela systemet - högtalarna.
2/3 (fingervisning) av pengarna man lägger på en anläggning bör man lägga där för att göra resten rättvisa. Det finns ju ingen anledning att köpa vinylsvarv, med allt det innebär, för 100kkr om man köper ett par billiga skrothögtalare (i sammanhanget) för 50kkr.
Sen är det väl, till syvende och sist, musiken som är det viktiga? Om någon är nöjd med sin anläggning köpt för 3kkr på SIBA och tycker den är bra att lyssna på Vikingarna med, så räcker väl det? Varför ska andra komma och tala om att "Det där låter ju skräp!" när personen ifråga känner en otrolig vällust i att höra Christer Sjögrens smöriga stämma rinna ur högtalarna?
Jag gillar bra ljud, men det finns ju en gräns för vad som är rimligt att lägga på en anläggning. När merkostnaden inte står i proportion med hur mycket bättre ljudet blir. Spelar en anläggning för halvmiljonen verkligen 5ggr bättre än en för 100kkr?
Sen är jag helt övertygad om att mycket sånthär handlar om placeboeffekten. Man jag ju i blindtest efter blindtest visat att tom inbitna audiofiler sällan hör skillnad på vanlig elkabel och vattenskärmade silverkablar (och allt vad de hittar på) för 10kkr/meter.
berggren_martin skrev:
och dels att kopieringsskyddet både försämrar ljudkvaliteten och ställer till problem för spelare som stöter bort
Kopieringsskyddade skivor kommer inte innan för dörren till min lgh. Det är en principsak. Inte för tusen kameler att jag skulle gå och köpa en kopieringsskyddad skiva. Då kopierar jag den hellre.
Jag vill helt enkelt inte stödja sånt trams. Det försämrar/försvårar för de som vill köpa sin musik medan piraterna fortsätter som vanligt.
eus skrev:
t inbiten!
varför? Jo
En cd-transporter har oftast en bättre transport som läser skivan stabilare och
Bla bla bla
Med tanke på den urusla kvaliteten på pressningen på de flesta skivor så spelar sånt mindre roll i de flesta fall.