Hur lyssnar du helst på musik?

Vad lyssnar du helst på?

• Antal röstningar
    0

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
berggren_martin skrev:
Vad du än säger så finns det långt mer information lagrad på en vinylskiva jämfört med en cd, så cd:n kan omöjligtvis ha samma potential. Sen att det kostar på med bra ljud är en annan sak (högtalarsnack ytterligare en annan historia). Somliga lägger ju 300 papp på en trist volvo som bara går att transportera sig från punkt a till punkt b med. Jag skulle då hellre lägga 300 på en stereo i så fall.

Ska dock bli spännande att se vad de nya formaten SACD och DVD-audio går för.

Om man ändå inte kan ta till sig informationen är den tämligen värdelös.
Att på lagringsmediet kunna lagra upp till 100kHz är tämligen onödigt då en vuxen människa hör upp till 16-17kHz i bästa fall.
Det man vill åt är ju en linjär frekvensgång och det når man genom att ha inspelningsutrusning som klarar höga frekvenser så att den lätt och ledigt klarar alla frekvenser inom det hörbara spektrat. Samma sak gäller med uppspelningsutrustningen. Förstärkare och högtalare bör klara en bit över 20kHz för att kunna återge den information som finns på mediat linjärt.
Även en rätt billig CD-spelare är tämligen linjär upp till 20kHz.
Detta har dock INGET med mediat som sådant att göra.

En annan grej som talar mot vinyl är dynamiken som blir sämre tack vare att man brottas med problem som överhörning mellan spåren osv. Ja, iaf om man ska kunna lagra en rimlig mängd musik på en skiva.

Det är samma som med tramset att rörförstärkare skulle vara bättre och ge ett "varmare" ljud. Det varmare ljudet beror helt enkelt på högre distortion. Att de sedan reagerar långsammare och därmet inte är lika "rappa" som transitorförstärkare gör ju inte saken bättre.
För att inte tala om att man måste ha dem påslagna en halvdag för att de ska komma till sin rätt.

Det är ju en prioriteringsska vad man vill lägga pengarna på. Jag skulle åxå hellre lägga dem på HiFi än en bil.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
dumbo skrev:
en vuxen människa hör upp till 16-17kHz i bästa fall
Subliminal perception är ett ganska utrett forskningsfält idag, inte alls så mystiskt som man kan tro. Av all information som flödar in till centrala nervsystemet via våra sinnen, så är det bara små små delar som når vårt medvetande (och tur är väl det, annars skulle vår hjärna bli överbelastad på nolltid). Högre frekvenser än 17kHz påverkar dock musikupplevelsen, inget snack om den saken.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Originally posted by berggren_martin Högre frekvenser än 17kHz påverkar dock musikupplevelsen, inget snack om den saken. [/B]

Det får stå för dig.
Själv tror jag (och många med mig) att osaken heter Placebo.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Musik ska upplevas utan störande bimoment, dvs. utan kläder, i totalmörker, i liggande ställning direkt på golvet med huvudet mitt emellan högtalarna. Pröva och ni skall skåda ljuset!

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Macho Woman skrev:
Musik ska upplevas utan störande bimoment, dvs. utan kläder, i totalmörker, i liggande ställning direkt på golvet med huvudet mitt emellan högtalarna. Pröva och ni skall skåda ljuset!

Skåda ljuset i totalt mörker? ;-)
Annars kan jag komma på andra saker att göra i totalt mörker, med musiken som bakgrund.

Du har en poäng i det där med mörker. Att slippa "störande" moment av synintryck. Själv brukar jag nöja mig med att bara blunda om jag sitter och lyssnar på musik.
Jag tycker dock att stereoperspektivet blir knepigt om man inte har högtalarna framför sig.
Det är nackdelen med hörlurar, annars är de oftast helt överlägsna i detaljrikedom för en bråkdel av priset.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Personligen så tror jag att det är ganska få av oss härinne som har så pass ordentlig uppsättning hemma så man känner att cd eller vinyl har begränsad kapacitet i frekvensomfång eller vad det nu kan vara.

Jag har en relativt enkel stereo för åtminstone under 25.000:- och jag k'nner inte att jag saknar något. Visst finns det många som säkert tycker min anläggning låter skräp, men jag skulle aldrig orka lägga ner så mycket tid och pengar för att få det att låta bättre än vad det gör nu.

Har ju en försäkring att tänka på också...;)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Rodentboy skrev:
Personligen så tror jag att det är ganska få av oss härinne som har så pass ordentlig uppsättning hemma så man känner att cd eller vinyl har begränsad kapacitet i frekvensomfång eller vad det nu kan vara.

Jag har en relativt enkel stereo för åtminstone under 25.000:- och jag k'nner inte att jag saknar något. Visst finns det många som säkert tycker min anläggning låter skräp, men jag skulle aldrig orka lägga ner så mycket tid och pengar för att få det att låta bättre än vad det gör nu.

Har ju en försäkring att tänka på också...;)
Men man måste ju få drömma lite ibland :)

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
dumbo skrev:

...
Bla bla bla

Med tanke på den urusla kvaliteten på pressningen på de flesta skivor så spelar sånt mindre roll i de flesta fall.

Jaa men man köper väl inga vanliga sketna cd-skivor.. man får ju kosta på ett par hundra å köpa de som är pressade i guld :crash

Som oftast.. Man får ju vad man betalar för

själv har jag nog runt 200 12"
å kanske ca 5 cd skivor :D
men.. det är mest kvarlevor från min karriär som techno-DJ
å där är man inte så kinkig med ljudet.. Bara det är rent å högt

Min Audiofilkarriär är också över sen tidigare.. men det är facinernade vad mycket pengar en del lägger på sitt ljud!
Själv har NAD, B&W, Supra å Tara Labs kablar, en alldeles utmärkt(och lagom dyr) kombination!

Vad jag bara ville poängtera var att det digitala ljudet inte är helt perfekt och oförstörbart som många verkar tro.. ska man "lyssna" på 1 och 0 som är det skillnad mot om det bara ska överföra data.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...