Hur mäta kablar från tändningslås?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Jag har en XT600E som p-ljuset fram och bakljuset inte fungerar på, tänkte kolla att tändningslåset fungerar som det ska. Lamporna har ju varsin jordkabel (svart) som är ok, jord kommer fram dit. Baklampan har ju även en gul kabel som är till bromskontakten för fram- och bakbromsen och den lyser som den ska. Lamporna fram och bak har ju en blå/röd kabel som går till tändningslåset och det är ju den som skall skicka ut spänning till lamporna. Om jag förstått det rätt så är ena kontaktstycket med röd och brun kabel spänningen till tändningslåset (+ och -), sen skall tändningslåset skicka ut spänning till någon/några av de fyra kablarna i det andra kontaktstycket beroende på vilket läge som tändningslåset är i?

När jag mäter spänningen på de olika kablarna så händer ingenting, jag sätter voltmeterns minuskabel till jord och lägger plus på någon av de fyra kablarna, ställer sedan tändningslåset i olika lägen utan framgång. Inget elektriskt på hojen borde ju fungera då (vilket det gör) om det inte kommer ut spänning till kablarna.

Vad gör jag för fel, hur kan man kontrollmäta ett tändningslås kablar? Om jag lägger svarta (jordkabeln) till jord och sedan fuskar och drar en kabel från pluskabeln (röda) till den blå/röda så lyser p-ljuset och bakljuset som det ska. Bifogar bild
 

Bifogat

  • 002.jpg
    002.jpg
    555.7 KB · Visningar: 3,578
Du kan ju testa att resistensmäta mellan kablarna istället. Det brukar jag tycka är enklare av någon anledning.
Du mäter alltså med ena polen på Röd kabel i ditt schema och andra polen på Blå/Röd. Om det är så att tändlåset ska skicka spänningen vidare från Röd till Röd/Blå så ska du ha 0 ohm på mätaren (eller åtminstone nästan 0).

Däremot verkar det märkligt att bakljuset och parkeringsljuset skulle ligga på samma lina, så det kanske vore enklare att hitta ett riktigt schema för din hoj.

Edit:
Anledningen till att bakljus och parkeringsbelysning är sammankopplade är väl troligen för att bakljuset ska lysa i parkeringsläget.
Men du borde ju ha lys på baken även i andra läget på tändlåset.
 
Last edited:
Du kan ju testa att resistensmäta mellan kablarna istället. Det brukar jag tycka är enklare av någon anledning.
Du mäter alltså med ena polen på Röd kabel i ditt schema och andra polen på Blå/Röd. Om det är så att tändlåset ska skicka spänningen vidare från Röd till Röd/Blå så ska du ha 0 ohm på mätaren (eller åtminstone nästan 0).

Däremot verkar det märkligt att bakljuset och parkeringsljuset skulle ligga på samma lina, så det kanske vore enklare att hitta ett riktigt schema för din hoj.

Har också Ohm-mätt, gav inget utslag, intressant är att jag har ett annat tändningslås passande en annan Yamaha som fungerade bra förutom att det kärvade mellan off/on ibland, det ger inte heller något Ohm-utslag men som sagt, låset fungerade som det skulle. Här är ett kopplingsschema visserligen till XT600E-90 -95 men där ser man att bakljuset och p-ljuset går på samma blå/röda kabel (L/R)

xt600e9095grafik3tbedit_.jpg
 
Om du har en multimeter så brukar det ju finnas en diodmätning med summerton. Piper =kontakt. Ohm mätning är ju lite diffus, om inte mäteren är väldigt känslig. Om du har bra kontakt= 0 ohm. Avbrott =oändligt , kan ibland visas som 0 ohm.
 
Om du har en multimeter så brukar det ju finnas en diodmätning med summerton. Piper =kontakt. Ohm mätning är ju lite diffus, om inte mäteren är väldigt känslig. Om du har bra kontakt= 0 ohm. Avbrott =oändligt , kan ibland visas som 0 ohm.

Jag har en riktigt schysst multimeter från Fluke. När jag Ohm-mäter tex kablar för att kolla efter kabelbrott så fungerar den perfekt, men att mäta genom tändningslås går inte så bra hehe! Säkert fel på sättet jag mäter och inte fel på mätaren. :)
 
Dra ur kablarna och se om ljusen lyser om du kopplar direkt mot plusmatningen då. Lyser de då är tändningslåset trasigt.
 
Dra ur kablarna och se om ljusen lyser om du kopplar direkt mot plusmatningen då. Lyser de då är tändningslåset trasigt.

Har gjort det, kopplade en kabel mellan röda kabeln från tändningslåset direkt till den blå/röda kabeln och då lös det fram och bak. Intressanta är att när jag provar att mäta spänningen på en FZS600 med samma kontaktstycken så är det dött, jag lägger voltmeter på jord (batteriets minuspol) och plus på någon av de fyra kontakterna men får inget utslag någonstans och på den hojen fungerar allt som det ska.
 
Om du kopplar bort kontaktstycket från tändningslåset kan du ta och kortslutta hela kontaktstycket vilket innebär att du har +12V i ALLA kablar! lyser alla lampor fungerar allt utom tändningslåset! vilket är rimligt vanligt. När bilar och motorcyklar förut stals hittades de oftast med hela kabelbunten avskallad och hoprullad så alla kablar fick ström!
 
Om du kopplar bort kontaktstycket från tändningslåset kan du ta och kortslutta hela kontaktstycket vilket innebär att du har +12V i ALLA kablar! lyser alla lampor fungerar allt utom tändningslåset! vilket är rimligt vanligt. När bilar och motorcyklar förut stals hittades de oftast med hela kabelbunten avskallad och hoprullad så alla kablar fick ström!

Hmm, bör jag göra det eller? :va

- - - Updated - - -

Funkar parkeringsläget?

Nope det fungerar inte.
 
Har också Ohm-mätt, gav inget utslag, intressant är att jag har ett annat tändningslås passande en annan Yamaha som fungerade bra förutom att det kärvade mellan off/on ibland, det ger inte heller något Ohm-utslag men som sagt, låset fungerade som det skulle. Här är ett kopplingsschema visserligen till XT600E-90 -95 men där ser man att bakljuset och p-ljuset går på samma blå/röda kabel (L/R)

View attachment 414897

Har du kollat om du ens har spänning fram till tändlåset?
Du säger att det ska ligga på kontakten med Brun och Röd kabel, och enligt schemat så stämmer det att du ska ha spänning på den Röda kabeln. Börja att kolla där, om du har spänning dit så kan du kolla om du har spänning på Brun kabel när låset står i läge "On". Har det inte det så är något galet.

Brun och Röd ska alltså slutas när tändlåset står i läge "On", dvs då ska du ha 0 ohm mellan dessa kablar.
Angående att ohmmätning skulle vara diffus ser jag inte som något större problem om man bara använder den som funktionstest.

Edit:
Om vi kollar vidare på schemat så säger det att den Bruna kabeln går vidare till "Lights Switch" och förser den med spänning. Vidare från denna går kabel "L" tillbaka till tändlåset som vid läge "On" byglar spänningen vidare ut på kabel "L/R".

Så den Röda kabeln som förser tändlåset med spänning är inte direkt sammankopplad med "L/R" (Blå/Röd i ditt fall) utan allt detta går via ljusomkopplaren på styret, så denna kan vara värd en översyn också. Det kan vara så enkelt att det ärgat lite eller att en kabel är av där någonstans.

Detta förklarar ju också varför allt funkar om du kopplar den Röda kabeln direkt mot Röd/Blå, eftersom du då kopplar förbi hela slingan som går via ljusomkopplaren.

Du har väl inte ljusomkopplaren i läge "Off", av någon möjlighet? Det vore ju det absolut roligaste.
 
Last edited:
Har du kollat om du ens har spänning fram till tändlåset?
Du säger att det ska ligga på kontakten med Brun och Röd kabel, och enligt schemat så stämmer det att du ska ha spänning på den Röda kabeln. Börja att kolla där, om du har spänning dit så kan du kolla om du har spänning på Brun kabel när låset står i läge "On". Har det inte det så är något galet.

Brun och Röd ska alltså slutas när tändlåset står i läge "On", dvs då ska du ha 0 ohm mellan dessa kablar.

Det kommer fram spänning till tändlåset när jag mätt.
All el fungerar ju på hojen i övrigt så tändlåset skickar ju ut spänning åt olika håll men inte till den blå/röda kabeln verkar det som. Å andra sidan så gör ju inte den andra hojen det heller men där fungerar allt.
 
Det kommer fram spänning till tändlåset när jag mätt.
All el fungerar ju på hojen i övrigt så tändlåset skickar ju ut spänning åt olika håll men inte till den blå/röda kabeln verkar det som. Å andra sidan så gör ju inte den andra hojen det heller men där fungerar allt.

Kolla min edit i förgående inlägg, jag tror problemet sitter i ljusomkopplaren.
 
Kolla min edit i förgående inlägg, jag tror problemet sitter i ljusomkopplaren.

Tack för ett långt inlägg! :)
Har öppnat ljusomkopplaren för nån dag sedan och kollat, det ser fint ut, dock har ju inte plockat isär den i molekyler ännu, märkte att när man hade den i halv/helljusläget så kunde instrumentbelysningen flimra till något ibland, lite 5-56 gjorde susen med detta. Nope, jag har inte missat att ha ljusomkopplaren i off-läget :) Det skulle kanske kunna vara ljusomkopplaren som spökar också som du säger. När jag köpte hojen så hade någon tjuvat ström från neutral-lampan (tror jag att det var) för att få p-ljus och bakljus att lysa men då lös lamporna oavsett vilket läge man hade på belysningen och det gillade jag inte. Jag gjorde ett test och lånade ström från instrumentbelysningen eftersom den bara lyser i p-ljusläge eller halv/helljusläge och då fungerade allt perfekt tills jag startade hojen och satte på belysningen då dog hojen direkt hehe!

Hur kan man mäta ljusomkopplaren på bästa sätt för att se att den är ok?
Det går ju 9st kablar från den. Är det Br (Brun) och L(Blå) man ska mäta och hur då?
 
Tack för ett långt inlägg! :)
Har öppnat ljusomkopplaren för nån dag sedan och kollat, det ser fint ut, dock har ju inte plockat isär den i molekyler ännu, märkte att när man hade den i halv/helljusläget så kunde instrumentbelysningen flimra till något ibland, lite 5-56 gjorde susen med detta. Nope, jag har inte missat att ha ljusomkopplaren i off-läget :) Det skulle kanske kunna vara ljusomkopplaren som spökar också som du säger. När jag köpte hojen så hade någon tjuvat ström från neutral-lampan (tror jag att det var) för att få p-ljus och bakljus att lysa men då lös lamporna oavsett vilket läge man hade på belysningen och det gillade jag inte. Jag gjorde ett test och lånade ström från instrumentbelysningen eftersom den bara lyser i p-ljusläge eller halv/helljusläge och då fungerade allt perfekt tills jag startade hojen och satte på belysningen då dog hojen direkt hehe!

Hur kan man mäta ljusomkopplaren på bästa sätt för att se att den är ok?
Det går ju 9st kablar från den. Är det Br (Brun) och L(Blå) man ska mäta och hur då?

Du kan ju börja med att kolla om du har spänning på den bruna kabeln fram till omkopplaren. Sedan kan du resistensmäta mellan Br (Brun) och L(Blå), precis som du säger. Om allt är som det ska så ska du ha 0 ohm (eller åtminstone i närheten av 0) mellan de trådarna när omkopplaren står i läge "Pos" eller "On".

Där har du en del att börja med att kolla åtminstone. Risken är väl att alla trådar kanske inte går som de ska om någon varit och gjort egna speciallösningar som den du nämner ovan.
 
Fast då skulle parkeringsläget funka om det nu är spänning fram till låset.

Njo, det kan man ju tycka, men det kan ju vara fel på fler ställen.

Hade det inte varit något fel i omkopplaren, eller på den Blå kabeln (L) som går från omkopplaren tillbaka till tändlåset, så hade han ju haft spänning även på den tråden vid tändlåset. Jag uppfattade det som om att spänning saknades på den tråden, fast TS kanske bara mätte på tråden som kom ut från tändlåset och inte på de inkommande?
Finns det spänning på den kabeln så kan man ju helt enkelt bara skarva ihop den med den Blå/Röda (L/R) och skita i att gå via tändlåset. Det enda man förlorar på det är ju att ljusen inte kommer lysa när låset står i Parkeringsläge, vilket de uppenbarligen inte gör nu ändå.
(Man kan såklart byta ut tändlåset också, om man nu tycker att ett fungerande Parkeringsläge är av prioritet.)


Ska man felsöka vidare så är ju ett första steg att mäta så att spänning kommer fram på den Bruna kabeln till omkopplaren (vilket vi nästan kan räkna med att det gör eftersom framlyset fungerar). Gör det det så får man kolla så att spänning går igenom omkopplaren och vidare ut från omkopplaren på den Blå kabeln och även att man fortfarande har spänning på den kabeln när den landar vid tändlåset igen.

Det jag börjar bli inne på är om det är någon hemmapulare som gjort någon speciallösning och kopplat bort sig lite. Om det t.ex. är som TS nämner att någon kopplat in pos- och baklys på neutrallampan, av alla saker, så kan man kanske utgå ifrån att den personen inte haft så mycket koll på vad han/hon gjort.
 
Njo, det kan man ju tycka, men det kan ju vara fel på fler ställen.

Hade det inte varit något fel i omkopplaren, eller på den Blå kabeln (L) som går från omkopplaren tillbaka till tändlåset, så hade han ju haft spänning även på den tråden vid tändlåset. Jag uppfattade det som om att spänning saknades på den tråden, fast TS kanske bara mätte på tråden som kom ut från tändlåset och inte på de inkommande?
Finns det spänning på den kabeln så kan man ju helt enkelt bara skarva ihop den med den Blå/Röda (L/R) och skita i att gå via tändlåset. Det enda man förlorar på det är ju att ljusen inte kommer lysa när låset står i Parkeringsläge, vilket de uppenbarligen inte gör nu ändå.
(Man kan såklart byta ut tändlåset också, om man nu tycker att ett fungerande Parkeringsläge är av prioritet.)


Ska man felsöka vidare så är ju ett första steg att mäta så att spänning kommer fram på den Bruna kabeln till omkopplaren (vilket vi nästan kan räkna med att det gör eftersom framlyset fungerar). Gör det det så får man kolla så att spänning går igenom omkopplaren och vidare ut från omkopplaren på den Blå kabeln och även att man fortfarande har spänning på den kabeln när den landar vid tändlåset igen.

Det jag börjar bli inne på är om det är någon hemmapulare som gjort någon speciallösning och kopplat bort sig lite. Om det t.ex. är som TS nämner att någon kopplat in pos- och baklys på neutrallampan, av alla saker, så kan man kanske utgå ifrån att den personen inte haft så mycket koll på vad han/hon gjort.

Funkar tuta osv. har han spänning fram till låset, funkar inte parkeringsläget är det mellan röd in på låset och glödlampor det är fel.

Jag tror som du, någon har varit inne och fepplat eller möjligen glapp i grenen varsel/bakljus.

Jag skulle bygla mellan röd och L/R (blå/röd?), lyser inte lamporna då skulle jag gå vidare till att kolla upp kabelstammen och leda där.
 
Funkar tuta osv. har han spänning fram till låset, funkar inte parkeringsläget är det mellan röd in på låset och glödlampor det är fel.

Jag tror som du, någon har varit inne och fepplat eller möjligen glapp i grenen varsel/bakljus.

Jag skulle bygla mellan röd och L/R (blå/röd?), lyser inte lamporna då skulle jag gå vidare till att kolla upp kabelstammen och leda där.

Edit:
Det hade han ju tydligen gjort enligt tidigare inlägg, och då lyste allt som det skulle. Däremot kan han ju testa att bygla Blå (L) och Blå/Röd (L/R). Funkar lysena då så ligger ju felet i låset.

Personligen hade jag dessutom skitit blanka fan i om parkeringsläget fungerar eller ej, men det gör man såklart som man vill.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top