Hur många har klotat i hög fart på gata?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
en tisdagstur 2007
en lagom snabb runda, ligger som hoj nr 6-7 av 10-15 st
kör en rolig väg med många snabba svängar
kommer ut på en raka som är 3-4 meter lång, krämar ur lite & ser alla framför dra iväg i 110+ eller nått.
jag ligger runt 140 när jag ser ett råddjur springa ut mitt framför & jag tvärnitar.
komprimerar framgaffeln till max, när smällen kommer.
klyver rådjuret & jag går i backen.

krossad hand, spräckt armbåge + massor av friktionsskador under skinnstället
DSC00779.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
en tisdagstur 2007
en lagom snabb runda, ligger som hoj nr 6-7 av 10-15 st
kör en rolig väg med många snabba svängar
kommer ut på en raka som är 3-4 meter lång, krämar ur lite & ser alla framför dra iväg i 110+ eller nått.
jag ligger runt 140 när jag ser ett råddjur springa ut mitt framför & jag tvärnitar.
komprimerar framgaffeln till max, när smällen kommer.
klyver rådjuret & jag går i backen.

krossad hand, spräckt armbåge + massor av friktionsskador under skinnstället
View attachment 393915

Jag ligger 15 meter bakom, bromsar lika mycket och kör slalom mellan bakhalvan av ett rådjur, en blodig R1, en kullerbyttande ww och framhalvan av ett rådjur.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Våryster förare och iskalla däck är ingen bra combo.
I cirkus 100 med bra påslag i en fin vänster bryter baken ut i ett massivt speedway-uppställ. Hinner tänka "Hoppsan! Läge att motstyra lite..." och vips! En klockren high sider med handvolt över styret.
Landar på rygg och slår bakhuvudet i asfalten med en sjuhelsikes smäll, voltar runt några varv och lyckas pricka en liten lucka mellan två parkbänkar. Stannar slutligen på en lerig gräsmatta och sover en liten stund.
Hojen fortsätter muntert voltande över gräset och landar slutligen i en stenig sluttning, fastkilad i en redig asp...inlösen.

Min enda skada visade sig vara en kunglig hjärnskakning vilket visade sig vara nog så läbbigt under följande månad.
Tre veckor efter smällen började jag bli allvarligt orolig, kunde inte läsa en tidning, kunde inte följa nyheterna på TV. Trodde på allvar att nu har proppen gått på riktigt och jag är på väg att bli en grönsak. Ett par veckor senare - fresh as a daisy!

Summa summarum: Nu har jag bara 8 liv kvar :)

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Våryster förare och iskalla däck är ingen bra combo.
I cirkus 100 med bra påslag i en fin vänster bryter baken ut i ett massivt speedway-uppställ. Hinner tänka "Hoppsan! Läge att motstyra lite..." och vips! En klockren high sider med handvolt över styret.
Landar på rygg och slår bakhuvudet i asfalten med en sjuhelsikes smäll, voltar runt några varv och lyckas pricka en liten lucka mellan två parkbänkar. Stannar slutligen på en lerig gräsmatta och sover en liten stund.
Hojen fortsätter muntert voltande över gräset och landar slutligen i en stenig sluttning, fastkilad i en redig asp...inlösen.

Min enda skada visade sig vara en kunglig hjärnskakning vilket visade sig vara nog så läbbigt under följande månad.
Tre veckor efter smällen började jag bli allvarligt orolig, kunde inte läsa en tidning, kunde inte följa nyheterna på TV. Trodde på allvar att nu har proppen gått på riktigt och jag är på väg att bli en grönsak. Ett par veckor senare - fresh as a daisy!

Summa summarum: Nu har jag bara 8 liv kvar :)

Fyfan! Potentiell hjärnskada är inte att leka med. Men jag antar det gjordes magnetröntgen och allt vad man gör för att kolla sånt?

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Helt oskuld. På 10 år har jag inte ens vält hojen på garageuppfarten.
Samma här, nästan. Fick bakhjulskast på banan en gång, körde runt i lugnt tempo full av adrenalin, in i depån skakis som fan, hoppar av hojen och tappar den direCkT:död Lagom pinsamt!

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Fyfan! Potentiell hjärnskada är inte att leka med. Men jag antar det gjordes magnetröntgen och allt vad man gör för att kolla sånt?
Ja då, magnetröntgen utfördes (efter en del tjatande), inga (synliga) skador noterades. En kraftig hjärnskakning kan tydligen ge dessa ganska efterhängsna symptom. Kan tillägga att hjälmen hade ett parti mitt i bakhuvudet, ca 3cm i diameter, som var krossat och rätt svampigt. Så jag kan nog tacka en X-lite 801 plus full utrustning för att jag kan sitta här och skriva...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag satt min MT-01:a i diket efter att jag var lite trött, ouppmärksam och hade solen i ögonen.

Jag och en kompis var ute på en underbar eftermiddagstur efter att vi meckat dit min Öhlinsgaffel på hans GSXR. Hade stannat för ett bränslestopp + glass eller nåt sånt i Boliden och efter det drog vi iväg efter en av de finaste vägar norra Sverige har att erbjuda. Vi håller lagom fart, ingen bombarrepa och inte heller jättesakta.

Vi börjar få solen ordentligt i ögonen eftersom det börjar bli lite senare på dagen så vi tar ner farten och ligger och tuffar runt hundrastrecket. Så närmar vi oss en vänsterkurva, kompisen åker före, bromsar in och svänger, men med solen i ögonen samt att kurvan är mer docerad inåt än jag kom ihåg så hamnar jag precis utanför asfalten i gruset i runt 80-90. Blir såklart lite panikslagen men försöker få upp hojen på vägen så gott det går men gruset är för löst och asfaltkanten för hög så hjulet skär ner i diket och jag skickas på en jäkla flygtur.

Dyker med vänster axel och knä först i marken med en jävla smäll. Skrapar hjälmen på sidan av skallen och mot bakhuvudet så mycket att det går hål på den. Rullar 20 meter på asfalten och ner i diket.

Ligger där och försöker känna om allt är helt. Armarna och händerna känns OK. Benen känns bra men jag var lite öm i fotleden. Kan ju inte ligga i diket så jag reser mig och ska kliva upp ur diket men känner att vänster fotled ger med sig med ett ljudligt knak. Knäar ihop av smärta och krälar istället upp på vägen och lägger mig på den varma asfalten. Tar av mig hjälm och handskar och väntar på att kompisen ska vända och komma tillbaka. Dröjer några minuter innan han är där men vi ringer efter ambulans sen blev det att spendera en fruktansvärt seg natt på Skellefteå Sjukhus med den äckligaste maten jag varit med om dagen efter. Skickades upp till Sunderby Sjukhus efter det för operation och sen blev jag hemskickad med gips i 10 veckor.

Har fortfarande rätt kraftiga besvär med foten till och från. Väldigt begränsad rörlighet i fotleden, osv.

Vad lärde vi oss av detta då?

Kör inte när du är för trött och asfalt är hårt som fan.

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Jag var sjukt nära en gång...kankse inte räknas men drar det iallafall! Åkte på en 70-sträcka med bra uppsikt och skulle köra om en corvette... han gasade på, jag med, går ut i mötande, trycker på men han släpper inte på gasen, så jag vrider på och kommer om, när jag går in i min fil igen är vägmarkeringen inte längre sträckad, utan korta räfflor, varning för ankommande refug i mitten, har ju 30 meter kvar så svänger in, men pga accelerationen så är framhjulet inte nedtryckt i marken längre, räfflorna gör att framhjulet börjar vobbla och jag fladdar över vägen mot diket istället. Allt jag hinner tänka är: hoppas corvetten ser mig och bromsar, vilket han gjorde.... och jag fortsätter istället mot en fiat som ligger framför mig, bromsar försiktigt i frambromsen, får stopp på vobblet, viker undan och skrämmer den stackars fiaten iom en omkörning med en halvmeters marginal och ett hjärta i halsgropen. Jag anser att allt var corvettens fel. :glömdet :rofl Lärde mig att vobbel borde ingå i utbildningen för körkortet, så man vet hur man ska häva det utan att försöka fundera ut det när det händer...vet inte om jag reagerar likadant igen!

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Hade haft hoj i 2-3 veckor och köpte en R1 för att hänga med polarna.Kom i alldeles för hög fart i en kurva och asfalten räckte inte till utan for ner i diket och frontade mot en ladugårdsvägg.När hela smällen va avklarad så instingktiv flyger man upp o vill iväg o det första jag ser är att fan vicken tur...båda backspeglarna höll..men hojen gick inte o rubba????framhjulet hade pressats in i grenröret o satt stumt.En lite bit bort så låg det en massonit skiva som jag vände på o läste AKTA BARN KÖR SAKTA..inte så bra kanske..Efter en stund kom husägaren utfarandes o undra hur det gick,,bra sa jag bara jävligt ont i skrevet,,,sen började skällandet och va fan skulle jag ta vägen....det tog ju 1,5 timme innan sambon kom med kärra för hemfärd.Hade jävligt ont mest överallt 2 veckor efteråt.Fick även ett tillfälligt smeknam..kapten blåpung.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jovars, 16 vårar, Cagiva Mito 125:a, smal 70 väg, ni vet en såndär med 50cm dike och sen skog direkt. 140 blås, lowsider i en 90 graders böj, över ett stålräcke igenom en skogsdunge ner i ett 3m djupt dräneringsdike. Blev liggande i lervällingen nån timma.

Gjorde ont ja, gör fortfarande ont ibland de facto. Helikopterfärd till åbo universitetssjukhus, lagd i paket några veckor. Gick som dr house i ett & ett halvt-två år cirkus, haltar inte så farligt mera, men lite ibland, många år sedan detta.

PICT0710.jpg
PICT0722.jpg

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hade haft hoj i 2-3 veckor och köpte en R1 för att hänga med polarna.Kom i alldeles för hög fart i en kurva och asfalten räckte inte till utan for ner i diket och frontade mot en ladugårdsvägg.När hela smällen va avklarad så instingktiv flyger man upp o vill iväg o det första jag ser är att fan vicken tur...båda backspeglarna höll..men hojen gick inte o rubba????framhjulet hade pressats in i grenröret o satt stumt.En lite bit bort så låg det en massonit skiva som jag vände på o läste AKTA BARN KÖR SAKTA..inte så bra kanske..Efter en stund kom husägaren utfarandes o undra hur det gick,,bra sa jag bara jävligt ont i skrevet,,,sen började skällandet och va fan skulle jag ta vägen....det tog ju 1,5 timme innan sambon kom med kärra för hemfärd.Hade jävligt ont mest överallt 2 veckor efteråt.Fick även ett tillfälligt smeknam..kapten blåpung.

Hela du ger mig dåliga vibbar

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Hela du ger mig dåliga vibbar

Varför det??? ska sägas att jag va 30 när jag tog hoj kort och gör standard fel o köper en djävulsmaskin direkt med orden ,,,jag får väl ta det lite lugnt i början,,,,,,efter 2 veckor så hämtade jag en annan för försäkringspengarna,,d 11/9 2001(bekant datum) och den byttes till en 2003 som sen såldes 2006 så det va den enda vurpan värd namnet i min landsvägs karriär.

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Ajaj än så länge ingen vurpa i hög hastighet för mig. Men var nära i somras att klota rejält när jag sent på kvällen missade en 30 skylt på landsväg som håller 90. Kom väl i en 80-90 blås flygandes från afalt till det 50 meter långa vägarbetet utan asfalt och med grus. Massan och farten gjorde att jag knappt han ändra kurs innan jag studsa upp på asfalten igen

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Har inte klotat själv, ännu..... Men som anhörig kan jag väl upplysa er om att man blir en aning orolig när sonens hojkompis ringer och säger att grabben kraschat och är på väg i ambulans till akuten. Tänk på det. :fakta

http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=5818

Nu gick det bra till slut och vi hann köra en hel del mil tillsammans den här säsongen.

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Jorå, två gånger med samma hoj. Första gången i låg fart på en superfin väg som är så krokig att man möter sig själv. Skarp vänster, skarp höger över ett krön, vägverket har behagat lägga sand i skuldran på vägen ett par dagar tidigare som bilar lyckats flytta upp i kurvan. Ca 40 km/h lowsider blev resultatet. Med trasigt bromsgrepp, utan backspegel så lyckas jag ta mig hem igen.

Nästa gång var ett par år senare på 55:an utanför Uppsala. Ca 100 Km/h, lite trafik. DJUR - SMÄLL! Kanar fram på asfalten och när det stannar så konstaterar jag att axeln är ur led men annars är man som ska. Kläderna var skrot men jag oskadd, dvs de hade gjort sitt jobb! Vände mig åt sidan och kollade lite. Gjort är gjort sa hjorten och la sig ner att dö i diket. Hojen är bara skrot. Framhjulet är vid sidan av, under motorn och all plast är borta. det vart sista resan med den XN85'an, med undantag för resan på en släpkärra hem.

En annan sak som hände däremellan, vilken inte hade någon skadlig utgång, var att jag på parkeringen hemma fick upp en hare på tanken.. Han hoppade förbi mig och skulle göra ett avhopp, men missbedömde min fart (krypfart) och hoppade åt fel håll varvid han landade i knät/på tanken!

Djur är min största oro i trafiken, folk vet jag ju att de är dumma i huvudet....

/Johan

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...