UrbanTiger skrev:
Enligt ditt resonemang så är
9/2 = 4
9/3 = 3
9/4 = 2
9/5 = 2
Nu är det så att man måste skilja på ett uppmätt värde och ett antal. Om du har ett antal äpplen och ska dela dem med andra så krävs det att man skär itu dem. Helt rätt.
Men det är inte samma sak som något man mäter.
Ett exempel:
En bonde mäter upp en "kvadratisk" åkerlapp genom att stega upp den. Han stegar upp den ena sidan till 21 m och den andra till 19 m. Ytan blir då enligt honom 399 kvm. Sedan kommer han på att hans 8 barnbarn ska få denna åkerlapp. Det ger varje barn en del som är 49,875 kvm.
Bonden tar dit en lantmätare som med sin laserutrustning mäter upp åkerlappen till 21,34 m och 19,17 m. Detta ger en yta: 409,0878 kvm och varje barn får: 51,135975 kvm. Alltså 51,14 kvm avrundat (i min värld).
Alltså det jag ville visa är att det som bestämmer hur noggrant något kan anges efter ett antal räkneoperationer, bestämms av noggranheten man har i början. Det trollas inte fram en massa decimaler som är korrekta bara för att man räknar med talen. I Bondens fall var han inte så illa ute när han stegade upp 21 och 19 meter men i slutet blev det ganska fel iaf.
Sen måste jag medge att jag inte har en blekaste aning om vad som står i: SS 01 4141 men likförbannat så måste de följa logiken.