Hur många kubik har en Fireblade ?

GSXR-Norway

Den som er med på leken får smake steken
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Norge
Hoj
Suzuki GSXR 750
Wiseguy skrev:
Hur många kubik har en Honda CBR900RR Fireblade -99:a egentligen ?

Dom flesta tidningar säger 918cc. Vissa säger 918,5cc. Men i min manual så står det 919cc. Det står även instansatt 919cc motorblocket. :va

Vilket är det rätta cc antalet ?

Honda CBR900RR Fireblade -99 har 918.00 ccm.
Øvrige spesifikasjoner kan du se her
 

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
rosa plastmissil
UrbanTiger skrev:
Avrundning enligt SS 01 4141 ger att det är 918cc :fakta

Huvudregeln (fall A.) säger att vid avrundning ska man runda mot de närmsta jämna multipeln.
Alternativregeln (fall B.) säger att man rundar uppåt när det är mitt emellan två multiplar.
Om fall B används ska det alltid anges.

Funderar på att kontakta skolverket om detta grova fel i matematikläran som lärs ut och har lärts ut i alla tider. Sverige är fantastiskt :huvet

men enligt A blir det inte 919 då??? eller påstår du att man ska avrunda till närmaste jämna TAL??? så att t. ex. 2,999999999999999999 avrundas till 2?
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
mr sleepy skrev:
men enligt A blir det inte 919 då??? eller påstår du att man ska avrunda till närmaste jämna TAL??? så att t. ex. 2,999999999999999999 avrundas till 2?

Närmaste hela tal och om det är lika långt till två hela tal så är det det jämna talet som det ska avrundas till.
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
918.53cc är 918.53cc och inget annat. :huvet
Men om man nu absolut måste snåla bort decimalerna (och då antagligen inte anger något ang. avrundningen) skall man avrunda uppåt, till närmsta heltal, jämt eller udda spelar ingen roll.
Känns inte så förvånande att någon journalist har avrundat fel.
 
Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
UrbanTiger skrev:
918,53257687127656747523074711649 :gnissla


Kan man verkligen räkna så exakt med slaglängden och diametern endast angiven utan decimal?

Är väl kanske helt ointressant men ändå...
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Fel, fel!

Om man "räknar" ut cylindervolymen genom att använda borr/slag 75/58 mm betyder det att man endast har två värdesiffror och svaret man räknar fram kan omöjligt ha fler gällande siffror än 2.

Om däremot uppgifterna för borr och slaglängd är noggrannare uppmätt. dvs har fler gällande siffror 75,000/58,000 så kan man prata om att volymen är 918.53 cc.

//Chribba
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Kan vi inte bara enas om 919 så blir allas Blejdar liiiite snabbare :näsblod
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Chribba skrev:
Om man "räknar" ut cylindervolymen genom att använda borr/slag 75/58 mm betyder det att man endast har två värdesiffror och svaret man räknar fram kan omöjligt ha fler gällande siffror än 2.

Om däremot uppgifterna för borr och slaglängd är noggrannare uppmätt. dvs har fler gällande siffror 75,000/58,000 så kan man prata om att volymen är 918.53 cc.

//Chribba

Är de så noggrant uppmätta så ska man enligt praxis ange detta.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Äsch.. vad ni krånglar.....det är ju bara att gasa och se glad ut...!!!

:squid ...eftersom Honda är bäst...!!! :tummenupp
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
om det skulle vara 918,4999999 skulle man avrunda till 918, men är det 918,5 avrundas det till 919.
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
UrbanTiger skrev:
Enligt ditt resonemang så är
9/2 = 4
9/3 = 3
9/4 = 2
9/5 = 2

Nu är det så att man måste skilja på ett uppmätt värde och ett antal. Om du har ett antal äpplen och ska dela dem med andra så krävs det att man skär itu dem. Helt rätt.

Men det är inte samma sak som något man mäter.

Ett exempel:
En bonde mäter upp en "kvadratisk" åkerlapp genom att stega upp den. Han stegar upp den ena sidan till 21 m och den andra till 19 m. Ytan blir då enligt honom 399 kvm. Sedan kommer han på att hans 8 barnbarn ska få denna åkerlapp. Det ger varje barn en del som är 49,875 kvm.

Bonden tar dit en lantmätare som med sin laserutrustning mäter upp åkerlappen till 21,34 m och 19,17 m. Detta ger en yta: 409,0878 kvm och varje barn får: 51,135975 kvm. Alltså 51,14 kvm avrundat (i min värld).

Alltså det jag ville visa är att det som bestämmer hur noggrant något kan anges efter ett antal räkneoperationer, bestämms av noggranheten man har i början. Det trollas inte fram en massa decimaler som är korrekta bara för att man räknar med talen. I Bondens fall var han inte så illa ute när han stegade upp 21 och 19 meter men i slutet blev det ganska fel iaf.

Sen måste jag medge att jag inte har en blekaste aning om vad som står i: SS 01 4141 men likförbannat så måste de följa logiken.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top