Andreas318
Ny medlem
Nej, det skulle jag inte tro.
Största risken är väl att den inte fått service varje år som den ska ha fått.
Så byta olja och varmköra ett tag, så ska den vara ''återställd i bruksskick''? Tack för snabbt svar!
Nej, det skulle jag inte tro.
Största risken är väl att den inte fått service varje år som den ska ha fått.
Så byta olja och varmköra ett tag, så ska den vara ''återställd i bruksskick''? Tack för snabbt svar!
Jag skulle nog göra en rätt ordentlig service. Typ, syan av slangar, kopplingar och sånt, byta bromsvätskan, oljan och sådär, se över vajrar så de löper bra, det vanliga typ.
Är det nåt som torkat ihop är det slangar och sånt skulle jag tro. Kan vara värt att kolla igenom de prylarna när du kört ett tag med.
Kommer ihåg min trafikskolas Kawazaki Z750 2008a, den hade gått över 7000mil 2011 när jag började köra den, gick som en klocka (körskola kanske har annan budget men men).
Min GSXR 750 2008 har precis slagit om 2000mil på mätaren, den känns som en ny hoj (nydligen bytt broms o däck, olja osv), vet inte hur nyare hojar är kontra gamla
Letar lite efter sporthoj från milleniumskiftet (CBR, ZX9R, GSX-R mfl) för runt 25'. De flesta verkar ha rullat ca 5-6000 mil vilket känns rätt rimligt (dvs 4-500 mil per säsong).
Vad säger den gemensamma visdomen på internet? Är det hål i huvet att köpa en så pass gammal hoj med många mil? Eller är det bara att slå till så länge den är servad?
Jag köpte här om veckan en gixxer 750 från -99 för 16500kr. Så mitt tips är att prutaprutapruta. Jag satt flera månader och väntade och spekulerade innan rätt resultat dök upp. Min hoj har gått 4750mil, går kanon och jag har hunnit köra 70mil ungefär, inga problem. Vid dessa miltal är min erfarenhet att kopplingen kan behöva ses över, särskilt på sporthojar. Själv har jag tänkt byta stålskivor och lameller nån gång under sommaren.
Min förra hoj hade gått strax över 14000mil när jag sålde den. Den hade hydrauliska ventiler, som slamrade som hammarslag vid kallstarter så de behövde nog bytas, men hojen gick hur bra som helst. Under min ägo bytte jag ut kopplingen mot en bättre begagnad, renoverade startmotorn, bytte tändstift och rengjorde förgasarna. Sedan gick den jävligt bra. Sedan den hojen är jag inte rädd för höga miltal längre. Killen som köpte den sa när han såg miltalet "jaha, knappt inkörd då ju". Jag tror att rädslan för miltal sprids av människor som själva inte ägt hojar som gått långt, utan bara hört om idiotkörda sporthojar där lådan rasar efter 2500mil.
Spontant känns det som ett bättre köp att slå till på en med många mil, men med utmärkt servicehistorik och som verkar allmänt välhållna jämfört med en hoj som inte gått lika långt men ser småskabbig ut och har tveksam historik.
Ringde på en GSX-R som såg fin ut på bilderna men som visade sig vara en tyskimport med "borttappad" servicebok... Jag tror jag avstår..
Kan vara så rädslan inte kommer från motorras utan allt omkring snarare. Med tiden börjar allt falla samman och det blir mycket småpill som behöver göras. Man vill gärna ha en så tillförlitlig hoj att det bara går att hoppa på och köra. Åkturen ska vara rofylld och avslappnande utan att man behöver sitta och lyssna efter ljud, känna efter konstigt beteende eller kolla ner mot motorn stup i kvarten.
När hojen gått 8000+ börjar man fundera på vilka växlar som är konstiga, hur mycket fullösningar är det i elen, när är olika saker bytta och servade, osv..
Så känner väl jag iaf.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |