Hur många mil är långt för en mc?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kommer ihåg min trafikskolas Kawazaki Z750 2008a, den hade gått över 7000mil 2011 när jag började köra den, gick som en klocka (körskola kanske har annan budget men men).
Min GSXR 750 2008 har precis slagit om 2000mil på mätaren, den känns som en ny hoj (nydligen bytt broms o däck, olja osv), vet inte hur nyare hojar är kontra gamla :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så byta olja och varmköra ett tag, så ska den vara ''återställd i bruksskick''? :D Tack för snabbt svar! :)

Jag skulle nog göra en rätt ordentlig service. Typ, syan av slangar, kopplingar och sånt, byta bromsvätskan, oljan och sådär, se över vajrar så de löper bra, det vanliga typ. :hihi
Är det nåt som torkat ihop är det slangar och sånt skulle jag tro. Kan vara värt att kolla igenom de prylarna när du kört ett tag med.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Jag skulle nog göra en rätt ordentlig service. Typ, syan av slangar, kopplingar och sånt, byta bromsvätskan, oljan och sådär, se över vajrar så de löper bra, det vanliga typ. :hihi
Är det nåt som torkat ihop är det slangar och sånt skulle jag tro. Kan vara värt att kolla igenom de prylarna när du kört ett tag med.

Låter bra det! :tummenupp Så de låga milen ska med andra ord ses som en fördel? :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kommer ihåg min trafikskolas Kawazaki Z750 2008a, den hade gått över 7000mil 2011 när jag började köra den, gick som en klocka (körskola kanske har annan budget men men).
Min GSXR 750 2008 har precis slagit om 2000mil på mätaren, den känns som en ny hoj (nydligen bytt broms o däck, olja osv), vet inte hur nyare hojar är kontra gamla :va

Tyska Motorrad har gjort rätt många långtidstester genom åren. Tex köra 5000 eller 10000 mil och plocka isär motor mm för att mäta upp förslitningen. Ur minnet drar jag Kawa Z650 från 1981 eller så. Ej märkbar förslitning efter 100.000km. Sving-, styr- och hjullager kollar man vid service och bytes eftervart. Likaså andra detaljer som vajrar och bromsslangar. Sedan är det ju inte så mycket mer på en hoj.

Min gamla RS har gått 17.000 mil. Bytt ett lager i växellådan, nya kolvringar och honade cylindrar vid 9.000 mil. Löpande service och underhåll utfört enligt bok. Går drömmen.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Letar lite efter sporthoj från milleniumskiftet (CBR, ZX9R, GSX-R mfl) för runt 25'. De flesta verkar ha rullat ca 5-6000 mil vilket känns rätt rimligt (dvs 4-500 mil per säsong).

Vad säger den gemensamma visdomen på internet? Är det hål i huvet att köpa en så pass gammal hoj med många mil? Eller är det bara att slå till så länge den är servad?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Letar lite efter sporthoj från milleniumskiftet (CBR, ZX9R, GSX-R mfl) för runt 25'. De flesta verkar ha rullat ca 5-6000 mil vilket känns rätt rimligt (dvs 4-500 mil per säsong).

Vad säger den gemensamma visdomen på internet? Är det hål i huvet att köpa en så pass gammal hoj med många mil? Eller är det bara att slå till så länge den är servad?

Jag köpte här om veckan en gixxer 750 från -99 för 16500kr. Så mitt tips är att prutaprutapruta. Jag satt flera månader och väntade och spekulerade innan rätt resultat dök upp. Min hoj har gått 4750mil, går kanon och jag har hunnit köra 70mil ungefär, inga problem. Vid dessa miltal är min erfarenhet att kopplingen kan behöva ses över, särskilt på sporthojar. Själv har jag tänkt byta stålskivor och lameller nån gång under sommaren.

Min förra hoj hade gått strax över 14000mil när jag sålde den. Den hade hydrauliska ventiler, som slamrade som hammarslag vid kallstarter så de behövde nog bytas, men hojen gick hur bra som helst. Under min ägo bytte jag ut kopplingen mot en bättre begagnad, renoverade startmotorn, bytte tändstift och rengjorde förgasarna. Sedan gick den jävligt bra. Sedan den hojen är jag inte rädd för höga miltal längre. Killen som köpte den sa när han såg miltalet "jaha, knappt inkörd då ju". Jag tror att rädslan för miltal sprids av människor som själva inte ägt hojar som gått långt, utan bara hört om idiotkörda sporthojar där lådan rasar efter 2500mil.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köpte här om veckan en gixxer 750 från -99 för 16500kr. Så mitt tips är att prutaprutapruta. Jag satt flera månader och väntade och spekulerade innan rätt resultat dök upp. Min hoj har gått 4750mil, går kanon och jag har hunnit köra 70mil ungefär, inga problem. Vid dessa miltal är min erfarenhet att kopplingen kan behöva ses över, särskilt på sporthojar. Själv har jag tänkt byta stålskivor och lameller nån gång under sommaren.

Min förra hoj hade gått strax över 14000mil när jag sålde den. Den hade hydrauliska ventiler, som slamrade som hammarslag vid kallstarter så de behövde nog bytas, men hojen gick hur bra som helst. Under min ägo bytte jag ut kopplingen mot en bättre begagnad, renoverade startmotorn, bytte tändstift och rengjorde förgasarna. Sedan gick den jävligt bra. Sedan den hojen är jag inte rädd för höga miltal längre. Killen som köpte den sa när han såg miltalet "jaha, knappt inkörd då ju". Jag tror att rädslan för miltal sprids av människor som själva inte ägt hojar som gått långt, utan bara hört om idiotkörda sporthojar där lådan rasar efter 2500mil.

Ja, 4-5000 mil är ju ingenting. Min SX har gått 4200 nu, och motorn går lika bra som när den var ny, inga lager har blivit glappa och allt funkar bra. Sist den var inne på verkstad sa meken att jag skulle vara försiktig, för det var en jävligt fin hoj. Hojen har gått i ur och skur sen jag köpte den, från slutet av februari till slutet av november varje år. Misstänker att det där med miltalsrädslan är från förr, när hojar skakade sönder på 20 mil. :crash
Min polare köpte en CBR929RR som gått runt 5000 mil, den går som en klocka, men har lite såndär ålderskrämpor som blivit åtgärdade. Mestadels har det bara varit att lossa på saker och skruva dit dem rätt istället. :gnissla
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Spontant känns det som ett bättre köp att slå till på en med många mil, men med utmärkt servicehistorik och som verkar allmänt välhållna jämfört med en hoj som inte gått lika långt men ser småskabbig ut och har tveksam historik.

Ringde på en GSX-R som såg fin ut på bilderna men som visade sig vara en tyskimport med "borttappad" servicebok... Jag tror jag avstår.. :gnissla
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är ganska grov skillnad på hur de står sig även om många rent krasst är funktionsdugliga med mil på mätaren, ex. växlar, dämpare av mjukost och tveksamma reglage.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Spontant känns det som ett bättre köp att slå till på en med många mil, men med utmärkt servicehistorik och som verkar allmänt välhållna jämfört med en hoj som inte gått lika långt men ser småskabbig ut och har tveksam historik.

Ringde på en GSX-R som såg fin ut på bilderna men som visade sig vara en tyskimport med "borttappad" servicebok... Jag tror jag avstår.. :gnissla

Amen! Hojen jag har nu begärde jag ut uppgifter på fax om från trafikverket. Fick fram ägare så långt tillbaka som 2007. Ringde helt sonika upp dessa en efter en och frågade om hojen. Han som köpte den 2007 visste ju en del om den från tidigare ägare innan honom, så jag fick i princip full historik på det viset. Kan rekommenderas STARKT när man köper hoj! Visade sig också att ägarna jag pratade med var riktigt reko killar som berättade om hur de servat regelbundet på verkstad och vad som behövts åtgärdas etc på hojen. Kändes verkligen som jag fick ärliga svar, och hojen verkade riktigt välskött och körd på normalt vis. Bara att slå till!
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Många mil? En japs sporthoj så en motorenovering mellan 15-25 tusen mil. Några modeller har lite tighta toleranser så där kan det bli typ honing och nya ringar tidigare. Stånkor har tuffare tillvaro. Men där effektuttaget är lågt, typ HD så rullar maskinerna i typ evighet.

Har inte läst tråden men svarar hur långt är ett snöre :)
 

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
va fan var de för fel på den jäveln då?? för mycket pengar eller bara jävligt dum i huvudet???
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Kan vara så rädslan inte kommer från motorras utan allt omkring snarare. Med tiden börjar allt falla samman och det blir mycket småpill som behöver göras. Man vill gärna ha en så tillförlitlig hoj att det bara går att hoppa på och köra. Åkturen ska vara rofylld och avslappnande utan att man behöver sitta och lyssna efter ljud, känna efter konstigt beteende eller kolla ner mot motorn stup i kvarten.

När hojen gått 8000+ börjar man fundera på vilka växlar som är konstiga, hur mycket fullösningar är det i elen, när är olika saker bytta och servade, osv..

Så känner väl jag iaf.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan vara så rädslan inte kommer från motorras utan allt omkring snarare. Med tiden börjar allt falla samman och det blir mycket småpill som behöver göras. Man vill gärna ha en så tillförlitlig hoj att det bara går att hoppa på och köra. Åkturen ska vara rofylld och avslappnande utan att man behöver sitta och lyssna efter ljud, känna efter konstigt beteende eller kolla ner mot motorn stup i kvarten.

När hojen gått 8000+ börjar man fundera på vilka växlar som är konstiga, hur mycket fullösningar är det i elen, när är olika saker bytta och servade, osv..

Så känner väl jag iaf.

Jo, min och polarens hoj har ju snart gått lika långt, men min har finmekad el, väl genomförd service och noga uppkolalt allting. Min har inget konstigt för sig alls, nånstans. Hans har gaffel som är suspekt, läcker lite olja från en lagad motor, repade kåpor och när vi kopplade in larmet hittade vi jävligt fulmekade kopplingar i elsystemet. På den nivån att det bara var sladdar som tvinnats ihop och säkrats med 10 lager eltejp. :näsblod Och jag skäms nästan för mina ingrepp i elsystemet där jag inte har köpt samma kopplingar som sitter i original för att koppla in blinkers, utan tagit andra som passar i, och sedan tätat med krympslang. Vägrar dessutom att klippa och tjyva ström i några kablar i elsystemet. Tidigare ägare av hans hoj verkar inte riktigt ha lagt samma tid på elen. :crash

Men, det är ju rätt mysigt att meka hoj så man kan ju passa på att mysa lite med den i garaget över vintern om man vill förbättra något tidigare ägare fulmekat.
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Det beror på ägare/ägarna om du frågar mig.

En Sporthoj med få ägare som servat den ordentligt & varmkört den ordentligt varje runda. Då hade jag inte brytt mig om den så gott 5.000 mil.

Någon som startar hojen och slangar iväg med en gång. Inte bryr sig så mycket om service & underhåll och många ägare. Då hade jag inte velat köpa en hoj som gått över 2000 mil.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Min cykel får inte rulla mindre än 1000 mil om året, gör den det är abstinensen för stor när vintern kommer så att då finns risken att man kör ihjäl sig i slask i februari. :crash
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top