Min hoj är en 2001:a och har 2 ägare.
Men kolla tidigare ägarhistoriken. Kan ju hända han sålt den varje vinter och sean köpt tillbaka den på våren för att komma undan årsförsäkringen. Isåfall får den ju många ägare på pappret.
Jag personligen hade kollat upp och frågat ägaren noga för är det 16 olika ägare hade jag letat vidare.
Är det inte betydligt enklare att ställa av den.....?
Många ägare kan också betyda att den blivit stulen vid något tillfälle och sen många ägarbyten på kort tid för att kollra bort polisen. En polare vart och kollade på en hoj för ett par år sedan som hade 10 + ägare och alla förutom den första under loppet av ett par månader. Och den första ägaren efter stölden, för det visade sig att den var stulen, gick givetvis inte att få tag på. Och dom andra hade köpt och sålt i god tro..... Jag personligen skulle vara lika misstänksam och nog faktiskt inte köpa en hoj med för många ägare. Fishy......
Att kolla upp ägarhistoriken är hur som ett MYCKET bra råd!
Min egen hoj har gått 5,500 mil på 4 säsonger. En ägare. Servad enligt boken och även om den är hårt körd så är det absolut inga som helst problem med den. Kollat lager, olja och allt annat som ska kollas varje vecka i stort. Jag själv hade inte haft några som helst problem att köpa min egen hoj av mig själv även om den rullat 30.000 mil. Peter & Kay Forwood har kört sin HD Ultra Classic Electra Glide från -94 flera varv runt jorden och är mig veterligen den enda hoj som besökt alla länder och territorier på planeten. Dom bytte ut motorn efter 540.000 kilometer och den motorcykeln är det mest beresta fordonet på planeten.
Skulle inte ha några som helst problem med att köpa den heller av Peter & Kay. Dom håller just nu på att totalrenovera den gamla motorn och den ska tillbaka på hojen igen.
Det viktigaste med att köpa en hoj som gått långt är att inte betala allt för mycket så att man har råd att renovera det som kan behövas renoveras. Om en motor låter frisk så är den ofta ok och mycket är inte helt svårt att kolla upp om man har lite koll och är åtminstone lite kunnig. Lager och andra slitdelar byter man i alla fall periodvis. Hellre en hoj som gått långt med en ägare än en som inte gått långt med 10 + ägare. I det sistnämnda fallet kan man också ofta misstänka att det fuskats med mätarställningen. Om en hoj gått långt enligt mätare kan man åtminstone lita på att man oftast faktiskt fått sanningen presenterad för sig.