Hur många mil är långt för en mc?

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Nu är ju inte detta representativt för sporthojar men det finns åtminstone en BMW R1100GS på advrider.com som gått typ 400000miles, dvs 64000mil med om jag inte minns fel enda större reparation var byte av koppling och i övrigt bara servad enligt manual.

Minns dessutom en CBR600, även den på advrider som gått långt över 20000mil.

Som ett par andra, och jag själv, varit inne på är jag övertygad av att anledningen till att man inte ser fler "högmilare" är att den överväldigande majoriteten inte körs speciellt mycket, kraschas, blir stulna eller ruttnar bort i ett garage.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lelleträffen -05 om jag minns rätt, jag var iaf där då det hände.... Såg puckot varva rätt mycket..... Synd att den inte rasa så han fick gå hem...:arsele:huvet

Min tanke är ju att den är stulen för annars är han helt dj,,a sjuk i huvudet.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kopplingen är ju en slitagedel, eller är det bara jag med min torrkopplingsböjelse som tycker det?
Värt att tänka på i Motorrads 5000-test är att de kör året runt i ur och skur och saltat slask. De har ju rätt många rapporter om elfel och ärgade kontakter i deras test.
Ganska få som kör motorcykeln på vintern i sverige. De som gör det kör oftast en gammal japansk offroadare som går problemfritt ända till ragnarök... :D

Finns facktist en sporthoj som körs i snö år efter år, eller säkert året om, en Honda CBR 600 RR Hannspree Edition -08

Undra hur många mil den paserat.

Ser den titt som tätt i landveter vid ICA, sen drar han vidare mot borås hållet, herren har ofta en stor ryggsäck, han håller säkert till här på SH :)

Blir så lät med hojar, körs oftast sommartid, o visa somrar är det kast väder, andra år är man kanske på annan ort eller bortrest, så många hojar man ser med få mil känns som dom knapt blivit använda, som min som gått 3259mil o det är en 03a. 407mil om året ca. vad har jag kört med den iår, hum inte ens 50mil en :rolleyes:

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jså 5000 mil det går ju i princip alla hojar utan problem, det var kopplingen som var enda problemet igentligen på några hojar.

Och om hojar går 5000mil så är det väl klart att ingen vill köpa nån med 4500mil på mätarn.

Sen är ju motoradstestet ett nyhojstest, 12år gammal elektronik/mekanik kan ju ha sämre kvalitet med.

:)

PS!
Min hoj passerade precis 4500mil och verkar ha gett upp.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Finns facktist en sporthoj som körs i snö år efter år, eller säkert året om, en Honda CBR 600 RR Hannspree Edition -08

Undra hur många mil den paserat.

Ser den titt som tätt i landveter vid ICA, sen drar han vidare mot borås hållet, herren har ofta en stor ryggsäck, han håller säkert till här på SH :)

Blir så lät med hojar, körs oftast sommartid, o visa somrar är det kast väder, andra år är man kanske på annan ort eller bortrest, så många hojar man ser med få mil känns som dom knapt blivit använda, som min som gått 3259mil o det är en 03a. 407mil om året ca. vad har jag kört med den iår, hum inte ens 50mil en :rolleyes:

Självklart finns det undantag, men hojar och i synnerhet sporthojar, som går i vintertrafik är nog jäkligt ovanligt. :)

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Min övertygelse är att nästan alla motorer håller så länge de sköts. Jag har MB Diesel 220 2005 som slog över på 40 000 mil förra veckan, lite gnällig är hon kalla vintermornar men annars går hon kanon.

En GSXR 1100 1992 (5 800 mil) som inte sköttes av förra ägaren, en lätt motorrenovering (topp och kolvringar) och nu går den som ny.

Täta olje och filterbyten är medicinen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
En GSXR 1100 1992 (5 800 mil) som inte sköttes av förra ägaren, en lätt motorrenovering (topp och kolvringar) och nu går den som ny.

Täta olje och filterbyten är medicinen.

Tycker topp och kolvringar är en ganska stor renovering..

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Och om hojar går 5000mil så är det väl klart att ingen vill köpa nån med 4500mil på mätarn.

Haha,, nu är det ju så att "testet" görs vid 5000 mil, den är för de skull inte död vid 5000 mil utan de flesta motorer var ju helt okey och knappt nått slitna alls. :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Haha,, nu är det ju så att "testet" görs vid 5000 mil, den är för de skull inte död vid 5000 mil utan de flesta motorer var ju helt okey och knappt nått slitna alls. :)

Det var med en liiten glimt i ögat ;)

Men ett 10 000milatest så skulle nog bortfallet vara 90%

Därav rädsla för miltal.

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Inte ens det är ju helt orimligt. Själv har jag kört 50 mil med gathojen i år, och det blir kanske max 50 till innan säsongen är slut. Har man fler än en hoj behöver det inte bli så många mil per styck.

Min gamla ZXR 750 -89 fick för övrigt ett mystiskt haveri vid ca 10000 mil av en sträckare som sträckte kedjan som drev oljepumpen. Fixade det själv hyggligt billigt, men på verkstad hade det kanske blivit för dyrt, så det var väl gränsfall för den hojen om det var värt att fixa. Nyare hojar tror jag dock går längre än så utan större problem.

Inget är givetvis omöjligt. Tycker dock att det är naivt om man inte ser att det förekommer en hel del mätarfiffel nu likväl som på 80/90 0ch 2000-talet.
Jag skrev bara ett exempel som i allafall får mig att bli misstänksam.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Det var med en liiten glimt i ögat ;)

Men ett 10 000milatest så skulle nog bortfallet vara 90%

Därav rädsla för miltal.

På en bumse, HD, Triumph eller japs...så sannolikt inte. Italienare, troligtvis...

Sen spelar effektuttaget naturligtvis roll. En vässad enstånka har t ex sämre förutsättningar.

Sen, fy fan vad det fuskas. Efter ha läst i tråden så verkar visst inte många vara medvetna om det...

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Hoj
2007 honda CBF 1000
Mc/bil-motor

Jag jobbar på en liten bilfirma på hisingen som har köpts av kineser!!!
Där jobbar vi bl,a långtidsprovning! Det är hårda prov med höga varv och och mycket throttel och länge.
Vi har kört R-line motorn(300hk/400Nm) tufft.
Vi körde moment max ( cirka 3000 rpm 100% gas) i en minute sedan effekt max( 5500 rpm 100% gas) i en minute i 500 timmar. Stannar för service med jämna mellan rum.
Efter 500 timmar så läckte det lite olja från motorn, inget allvarligt!!
Efter provet så gick motorn att köra.Den gav sina 300hk och 400Nm.
Leman 24 timmar?? det är som 20 lemans i rad.:banana:banana:banana
Vad vill jag säja med detta? Kör-serva-kör.
Jag tro inte att mc-motorer är så mycket sämmre.
En annan sak, Klassik raceing, hur är det möjligt? Borde inte dom motorerna gå sönder???

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
På en bumse, HD, Triumph eller japs...så sannolikt inte. Italienare, troligtvis...

Sen spelar effektuttaget naturligtvis roll. En vässad enstånka har t ex sämre förutsättningar.

Sen, fy fan vad det fuskas. Efter ha läst i tråden så verkar visst inte många vara medvetna om det...

Visst fuskas det. Dock är min uppfattning om att fusket till stor del äger rum på japanska hojar och då framför allt japanska sporthojar (som visst är så mycket bättre :)).

Har aldrig riktigt greppat varför men gissar på det från början urusla andrahandsvärdet.

Oavsett var motorn är byggd håller den mycket länge om den servas enligt instruktioner. Detta innefattar inte att en snubbe/snubba som tror han/hon vet vad han/hon gör och överdrar varenda skruv, fyller i fel mängd olja och över lag "kan själv".

Hatar inte hemmamekar på något sätt men är samtidigt rätt övertygad om att 9 av 10 inte vet/kan justera sina ventiler korrekt men ändå ska gör det.
Har mött så många stolpskott när man ska köpa begagnad hoj så man nästan skäms över att sälja en själv.

IMHO

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Oavsett var motorn är byggd håller den mycket länge om den servas enligt instruktioner. Detta innefattar inte att en snubbe/snubba som tror han/hon vet vad han/hon gör och överdrar varenda skruv, fyller i fel mängd olja och över lag "kan själv".

Hatar inte hemmamekar på något sätt men är samtidigt rätt övertygad om att 9 av 10 inte vet/kan justera sina ventiler korrekt men ändå ska gör det.

Håller med till viss del.

Men sen finns det de som följer servicebok slaviskt och inte kollar oljenivån mellan service:arna.

Angående ventilkoll, så lämnade jag in min på auktoriserad märkesverkstad förra sommaren för ventilkoll.

Pynta mina tusenlappar, allt var okej och när jag skulle hämta ut hojen säger meken:
-Den går bra den där! Jag tog den på en testtur, men ventilerna lät lite.

Jo tacka fan för det! Det var ju därför jag lämna in den.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Håller med till viss del.

Men sen finns det de som följer servicebok slaviskt och inte kollar oljenivån mellan service:arna.

Angående ventilkoll, så lämnade jag in min på auktoriserad märkesverkstad förra sommaren för ventilkoll.

Pynta mina tusenlappar, allt var okej och när jag skulle hämta ut hojen säger meken:
-Den går bra den där! Jag tog den på en testtur, men ventilerna lät lite.

Jo tacka fan för det! Det var ju därför jag lämna in den.

Visst, finns precis lika många kassa verkstäder som kassa självmekare. Man tycker att verkstäderna skulle vara självsanerande men på något magiskt vis kan de fortsätta år efter år. :huvet

Hade du lämnat in hojen för ventilkoll och verkstaden inte gjort en koll/justering hade jag vägrat betala.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Min tanke är ju att den är stulen för annars är han helt dj,,a sjuk i huvudet.

Den var inte stulen så det måste vara det andra du skrev....:huvet:död:brinnerup

Angående miltal så vet jag en använadre här på SH som har en gammal fireblade från -92 som gått drygt 12000 mil, ja, mätaren har slagit runt en gång! Den används flitigt på SMC körningar i Uppsala varje måndag!

Hörde jag HONDA KVALITET!!!?:yoparty:Bugar

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...