Hur många mil håller en sporthojsmotor?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ja, vad säger ni?

Vågar man köpa en sporthoj som gått mer än 4000 mil? Det är ju inte helt ovanligt med rasade motorer runt 4000 mil.

Jag är främst intresserad av Fireblade-motorn och Gixxer 750 -97 -->.

Fireblade kommer alla att säga att den bara går o går, vilket jag tror på. Men Gixxern då?

Vi kan ju iofs hålla diskussionen generell så gott det går.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Zee skrev:
Ja, vad säger ni?

Vågar man köpa en sporthoj som gått mer än 4000 mil? Det är ju inte helt ovanligt med rasade motorer runt 4000 mil.

Jag är främst intresserad av Fireblade-motorn och Gixxer 750 -97 -->.

Fireblade kommer alla att säga att den bara går o går, vilket jag tror på. Men Gixxern då?

Vi kan ju iofs hålla diskussionen generell så gott det går.
Min höll 6'400 mil... Yamaha FZR 1000 91'a.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
min ena R1a har gått 5500mil, funkar bra. Drar dock kanske lite mera olja än normalt, men det är bara fylla på o vara glad! =)
 

lin77

- Kraftig benstomme
Gick med
3 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR
campar skrev:
min ena R1a har gått 5500mil, funkar bra. Drar dock kanske lite mera olja än normalt, men det är bara fylla på o vara glad! =)

4500 mil. Varav 3500 racemil...... Så är olja bytt som den ska behöver du inte va orolig, sen händer det ju att oljepump, koppling osv går men det får man se som slitagedelar. /H
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Motorn i min ZXR har vart med 4000 mil och den snurrar på bra. Hojen har nyligen passerat 9000 mil, och det mesta är faktiskt i bra skick. Iofs har väl hjullager och sånt bytts en eller ett par gånger, men ändå. :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag säjer som radioreklamen: Hur långt är ett snöre?

:rolleyes:
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
köpte min då hadde den gått 4492mil och nu ligger den väll på ca 5200 mil
och fungerar fint än så länge.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jåke skrev:
Jag säjer som radioreklamen: Hur långt är ett snöre?

:rolleyes:


Tack för det bidraget och :rolleyes: på dig själv.

Att en motor håller hur långt som helst om den sköts rätt är vi kanske överens om, men i normalfallet så vårdas ju kanske en hoj inte perfekt av alla sina ägare.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tja du...hur vit är en isbjörn?? :rolleyes:

Alltså, det är ju enormt olika beroende på hur hojen skötts. Har en kompis som klämt ur 8600 mil ur sin gixxer 1100 -88 och den går som en (törstig) klocka medan en annan blåste toppen på en R6 -01 med 960 mil på mätaren...
jag köper hellre en välskött hoj med 4000 mil på mätaren än en misskött som rullat 1000.

Som gixxerfan så finns det ingen som kan rubba min övertygelse att de luft/oljekylda motorerna tillhör de mest slitstarka som byggts, i synnerhet 1100-spisarna. Då var inte viktoptimering prio ett utan rå effekt vilket gör att det mesta är överdimensionerat för att tåla hårda tag. Så hur längre håller de? 15000? 20000? Beats me....

Hondas kvalitet är ju välkänd, inte minst på motorsidan. Men skiter du i att underhålla en hoj och drar den gång på gång till varvstopp direkt från start, ja då knäcker du vilken motor som helst, oavsett om den sitter på en Blade, R1 eller Gixxer.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man kan ju diskutera när en motor är "slut" också. Är det till exempel när det kostar mer att fixa den än att köpa en nyare typ? Alla delar finns ju i regel att få tag på, på något sätt menar jag, så det går ju alltid att renovera en kass motor om blocket är helt och så.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
PacMan skrev:
Man kan ju diskutera när en motor är "slut" också. Är det till exempel när det kostar mer att fixa den än att köpa en nyare typ? Alla delar finns ju i regel att få tag på, på något sätt menar jag, så det går ju alltid att renovera en kass motor om blocket är helt och så.


Går o går.. det är ju ngt man vill undvika, helt enkelt.

Frågan är väl vilken risk det är att köpa en sporthoj som gått 4000+ mil...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Zee skrev:
Tack för det bidraget och :rolleyes: på dig själv.

Att en motor håller hur långt som helst om den sköts rätt är vi kanske överens om, men i normalfallet så vårdas ju kanske en hoj inte perfekt av alla sina ägare.
Sant, men vi säger såhär då: Räkna med att få byta kolvringar och göra en översyn av toppen vid 6-7000 mil. Då blir du åtminstone inte besviken om det inte skulle behövas.

Det finns ju som sagt folk som kört jorden runt med tidiga gsx-r1100...
 

knippe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
UDDEVALLA
Hoj
KX80
Jåke skrev:
Sant, men vi säger såhär då: Räkna med att få byta kolvringar och göra en översyn av toppen vid 6-7000 mil. Då blir du åtminstone inte besviken om det inte skulle behövas.

Det finns ju som sagt folk som kört jorden runt med tidiga gsx-r1100...


En kille på tappen hemma hävdar att hans förra Gsx-R750 -85 hade gått över 24 000mil utan att va speciellt välservad, (men han e från stenungssund) LJUGBÄLTET!!
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
knippe skrev:
En kille på tappen hemma hävdar att hans förra Gsx-R750 -85 hade gått över 24 000mil utan att va speciellt välservad, (men han e från stenungssund) LJUGBÄLTET!!

Gsxr1100as 1100 är väll snart vid 14000mil. Lätt renoverad vid 11 tror jag det va. En ägare, körd på landsväg och bana. Gick nog mer hårt förr än vad den gör idag. Jag gissar att den är hyffsat servad.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
knippe skrev:
En kille på tappen hemma hävdar att hans förra Gsx-R750 -85 hade gått över 24 000mil utan att va speciellt välservad, (men han e från stenungssund) LJUGBÄLTET!!
Va fan snackar du för skit jävla Uddevalla-bo :kocko
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Räknas en Goldwing som motorcykel grannes har gått strax över 15.000mil och den funkar fortfarande som den ska.

Min FZR har gått +5200mil och går som en klocka.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top