Hur många mil håller en sporthojsmotor?

Fist Woman

Guest
Triumph skröt vid lanseringen av sin "nya" modellflora 1992 att de hade kört motorcyklar som budhojar i 40000mil orenoverade.
Skämt åsido, har jobbat med motorer i många år och det beror helt och hållet på hur de är skötta och använda. Har sett motorer med mindre än 100 mil som havererat och dieslar till lastbilar som gått på lågt varvtal med bra service med 150 000 tusen mil innan de kom in för renovering.
Jag tror att det är samma för MC-motorer, håller man sig över tomgång och under rödmarkering samt följer serviceschema...och använder kopplingen!! så är 4000 mil inte någon fara alls.
 

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Vaffan?
Du glömde flama FW. :tungan
 

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Ort
häggwall
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
freding skrev:
Va fan snackar du för skit jävla Uddevalla-bo :kocko


Inte så välkänt som VÄLDOKUMENTERAT,Har du läst om nån som varit på månen så står det alltid en stenungssundare och berättar om sin släkting/polare som varit på solen... :fatta!
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
FreddeH skrev:
Min Dito är uppe på 7 000 mil och går som en klocka! :banana
Min hade gått ca 7200 innan jag sålde den. FZR 1000 -91. Den har tyvärr problem med att den dricker olja. Upp till 1 l/100 mil tyckte Yama var OK - inte jag. Kanontrevlig hoj annars.

Blackbirden är nu uppe i 4400.

Är helt övertygad om att det beror på hur personerna skött och kört hojen. Varmkörning innan varvning, inkörning, oljebyten och såklart körsätt.

Läste om en FZR 1000 som gått 30 000 mil med mkt touring.
 

Hugo

Snipp Snapp och så va sagan slut..
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Helsingborg, såklart!
Hoj
Såld, letar tyngre, pm om du har ngt trevligt...
Du kan ju köpa en gixxer motor(1000 kubikaren) till smart rodstern från smart fabriken o få den isatt för ungefär 110 tusen o då e de garanti på den, fast vet dock inte hur länge, fick denna infon av en åf så en sporthojs motor borde ju hålla rätt länge.
Tänk sj va fett de hade varit med en gixxer motor i en smart rodster o komma o varva runt 10 i stan :D
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
blackis skrev:
Min hade gått ca 7200 innan jag sålde den. FZR 1000 -91. Den har tyvärr problem med att den dricker olja. Upp till 1 l/100 mil tyckte Yama var OK - inte jag. Kanontrevlig hoj annars.

Blackbirden är nu uppe i 4400.

Är helt övertygad om att det beror på hur personerna skött och kört hojen. Varmkörning innan varvning, inkörning, oljebyten och såklart körsätt.

Läste om en FZR 1000 som gått 30 000 mil med mkt touring.
Alla FZR, eller äldre Yamahamotorer för den delen dricker olja.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hugo skrev:
Du kan ju köpa en gixxer motor(1000 kubikaren) till smart rodstern från smart fabriken o få den isatt för ungefär 110 tusen o då e de garanti på den, fast vet dock inte hur länge, fick denna infon av en åf så en sporthojs motor borde ju hålla rätt länge.
Tänk sj va fett de hade varit med en gixxer motor i en smart rodster o komma o varva runt 10 i stan :D
Förstår du själv vad du har skrivit i ovanstående inlägg?
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Så det är såhär det ser ut när man lägger någon på ignorelistan ; ) ->
 

Bifogat

  • fist.jpg
    fist.jpg
    6.2 KB · Visningar: 454

McKlauf

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Ort
Västervik.
Hoj
Till våren..
Fist Woman skrev:
*text*dieslar till lastbilar som gått på lågt varvtal med bra service med 150 000 tusen mil innan de kom in för renovering.
.
150 000 000 mil... lite långt?
150 miljoner.... mil...
Menade 150 000 mil ,va? :p
(Sorry, men jag leker besserwisser alá SH style.Vill ju vara lika cool som dom andra grabbarna :rolleyes: )
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hugo skrev:
Du kan ju köpa en gixxer motor(1000 kubikaren) till smart rodstern från smart fabriken o få den isatt för ungefär 110 tusen o då e de garanti på den, fast vet dock inte hur länge, fick denna infon av en åf så en sporthojs motor borde ju hålla rätt länge.
Tänk sj va fett de hade varit med en gixxer motor i en smart rodster o komma o varva runt 10 i stan :D

vakna du sen?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Zee skrev:
Ja, vad säger ni?

Vågar man köpa en sporthoj som gått mer än 4000 mil? Det är ju inte helt ovanligt med rasade motorer runt 4000 mil.

Jag är främst intresserad av Fireblade-motorn och Gixxer 750 -97 -->.

Fireblade kommer alla att säga att den bara går o går, vilket jag tror på. Men Gixxern då?

Vi kan ju iofs hålla diskussionen generell så gott det går.

TROR du verkligen att alla rasar vid "verkliga" 4000-mil???????? En sak vad som står på mätaren och vad den egentligen gått.

Om man sköter servicen som man skall och ine jämt plågar motorn på rött så kan en sporthojsmotor/mc motor hålla i 10 000 mil och uppåt, men de flesta ras är förarrelaterade problem.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
brors gixxer-96= 7000+ mil
en arbetskamrat tdm850= 12000+ mil :tummenupp
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
ja 10 tusen går de nog lätt om de sköts, men tyvärr slarvar ju många med både det ena och det andra.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Fist Woman skrev:
Triumph skröt vid lanseringen av sin "nya" modellflora 1992 att de hade kört motorcyklar som budhojar i 40000mil orenoverade.
.
Detta var ju inte så smart av dem, de drogs ju jättelänge med skumma motorras, flera här på forumet bla har plötsligt råkat ut för motorbyten.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sporTlovEr skrev:
TROR du verkligen att alla rasar vid "verkliga" 4000-mil???????? En sak vad som står på mätaren och vad den egentligen gått.

Om man sköter servicen som man skall och ine jämt plågar motorn på rött så kan en sporthojsmotor/mc motor hålla i 10 000 mil och uppåt, men de flesta ras är förarrelaterade problem.

Ehhh...?

Jag tror inte att de definitivt rasar vid 4000 mil, jag försöker estimera vilken risk det innebär att köpa en sporthoj med 4000-5000 mil på mätaren... Man ser ju faktiskt ganska ofta i annonser att det står "hojen 4500 mil, motorn 600 mil" osv...

Sen hur långt hojarna egentligen gått, tja.. man kan ju inte göra mycket mer än att kolla besiktningsprotokoll, kolla med bilprovningen, skick, service. Men vill folk luras med det så är det ju svårt att se det, så den debatten kan vi väl fimpa..

Och jag tror att majoriteten av oss sköter service, för den delen. Sen hur misshandlade de är kan man ju fråga sig. Ni som säger att "så länge man inte ligger på det röda hela tiden".. vad menar ni? Är det ok att dra en hoj till "enbart 13000 rpm, men inte 14000rpm där det röda börjar (hypotetisk hoj)? Vart går gränsen?

För alla drar vi väl våra hojar upp mot det röda rätt ofta va? Vi som har sporthojar ligger ju inte o fiser på botten o mellanmoset va? Hojarna är la byggda för att tåla o köras på högt varv (förutsatt varm motor osv)?

Du lurar ju inte mig att du kör en R1-GSX-R, ZX-10, 900RR osv, men inte drar den över 10.000 rpm. :rolleyes: Och även om du gör det, så lär ju inte de andra 2-3 ägarna ha gjort det..
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top