Hur många mil håller en sporthojsmotor?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Doh... En sporthojsmotor håller ca 5 mil, speciellt en Suzuki. En Honda kan gå 17 mil... :mattias
 

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid bulten
Hoj
Bumse och urgixxer
Hade en gammal FJ1200 för en massa år sedan som hade gått över 10 000 mil utan att vara slut i maskin, den dog pga en bil....

Har haft en GSXR1100 87a som efter över 10 000 mils busande behövde borras och fixas 2ans växel på, den motorn lever än idag fast i en 92a GSXR750 som en här på forumet äger.

Känner en skåning som har en GSX1100F som vid det här laget har gått 15K och fortfarande inte är öppnad och den tar inte mer än 0,5 liter olja på 500 mil!

Min nuvarande GSXR 750-99 har gått 4100 och har fina jämna kompvärden på alla burkarna och tar väldigt lite olja så nog verkar de hålla rätt bra om man bara servar och ger fan i att plåga de innan de är varma.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
12800 mil har min gått enligt mätaren
Naturligtvis har det hänt lite genom åren. Slipade in ventilsätena vid 7000mil och bytte tätningar, kolvringar samt kamkedjesträckare.
Vid 8500mil blev det en spricka i en kylkanal i toppen så den byttes mot bättre begagnad.
Förutom detta har det räckt med oljebyte och ventilkoll, tuffar på bra.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Zee skrev:
Ehhh...?

Jag tror inte att de definitivt rasar vid 4000 mil, jag försöker estimera vilken risk det innebär att köpa en sporthoj med 4000-5000 mil på mätaren... Man ser ju faktiskt ganska ofta i annonser att det står "hojen 4500 mil, motorn 600 mil" osv...

Sen hur långt hojarna egentligen gått, tja.. man kan ju inte göra mycket mer än att kolla besiktningsprotokoll, kolla med bilprovningen, skick, service. Men vill folk luras med det så är det ju svårt att se det, så den debatten kan vi väl fimpa..

Och jag tror att majoriteten av oss sköter service, för den delen. Sen hur misshandlade de är kan man ju fråga sig. Ni som säger att "så länge man inte ligger på det röda hela tiden".. vad menar ni? Är det ok att dra en hoj till "enbart 13000 rpm, men inte 14000rpm där det röda börjar (hypotetisk hoj)? Vart går gränsen?

För alla drar vi väl våra hojar upp mot det röda rätt ofta va? Vi som har sporthojar ligger ju inte o fiser på botten o mellanmoset va? Hojarna är la byggda för att tåla o köras på högt varv (förutsatt varm motor osv)?

Du lurar ju inte mig att du kör en R1-GSX-R, ZX-10, 900RR osv, men inte drar den över 10.000 rpm. :rolleyes: Och även om du gör det, så lär ju inte de andra 2-3 ägarna ha gjort det..

Grejen är ju att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att göra någon riskkalkyl värd namnet. Den stora riskfaktorn är ju den mänskliga: hur har det körts och hur har den servats? Men rent teoretiskt och generellt så borde det naturligtvis vara mindre risk att köpa en sporthoj med färre mil, gärna då med färra ägare vilket ju inte alltid är en självklarhet. Inte heller att grejorna håller bättre för att det är en senare årsmodell.

Du har en poäng...varför köper man en sporthoj? För att gasa! Och om du har det som kriterie ja då har sannolikt några ägare innan dig haft det. Jag drar gärna mina hojar till rött då och då men då är det varma och inkörda. Och en sporthojsmotor håller för det....jag säger bara: GIXXER!!! :yoparty
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Zee skrev:
"så länge man inte ligger på det röda hela tiden".. vad menar ni? Är det ok att dra en hoj till "enbart 13000 rpm, men inte 14000rpm där det röda börjar (hypotetisk hoj)? Vart går gränsen?

För alla drar vi väl våra hojar upp mot det röda rätt ofta va? Vi som har sporthojar ligger ju inte o fiser på botten o mellanmoset va? Hojarna är la byggda för att tåla o köras på högt varv (förutsatt varm motor osv)?

Du lurar ju inte mig att du kör en R1-GSX-R, ZX-10, 900RR osv, men inte drar den över 10.000 rpm. :rolleyes: Och även om du gör det, så lär ju inte de andra 2-3 ägarna ha gjort det..
Jag menar iaf in på rött och studdsa mot varvstoppen, många gör så och vi hör om en hel del ras då med.
Visst är stoppen till för att skydda motorn, men det är ju ändå tänkt att man ska dra av gasen ganska omedelbart inte stå o plåga den.
Till rött förutsäter jag att alla sporthojar går då och då, men jag kör inte så ofta så själv, det behövs inte på en litershoj om man inte har speciellt bråttom.

Jag tror att växellådan ofta är det som ger upp först på de starka hojarna, läser du forumet en del så ser du att det är en hel del växellådshaverier och inte så många motorhaverier.

Titta på skicket på hojen inte milen, verkar den gå bra och ser fin ut köp, även om den gåt 4010 mil.

Du tänker lite avigt när du tar upp de största hojarna som största risken för motorhaverier, de mindre 600orna kan du räkna med har gått på mycket högre varv väldigt mycket mer.
Men titta på tex cbr600, de kan ju ha gått det 8000 mil utan helrenovering och går ok ändå, och de har ju haft 10 ägare och har plågats en hel del antagligen.
 
Last edited:

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Poacher skrev:
Jag menar iaf in på rött och studdsa mot varvstoppen, många gör så och vi hör om en hel del ras då med.
Visst är stoppen till för att skydda motorn, men det är ju ändå tänkt att man ska dra av gasen ganska omedelbart inte stå o plåga den.
Till rött förutsäter jag att alla sporthojar går då och då, men jag kör inte så ofta så själv, det behövs inte på en litershoj om man inte har speciellt bråttom.

Jag tror att växellådan ofta är det som ger upp först på de starka hojarna, läser du forumet en del så ser du att det är en hel del växellådshaverier och inte så många motorhaverier.

Titta på skicket på hojen inte milen, verkar den gå bra och ser fin ut köp, även om den gåt 4010 mil.

Du tänker lite avigt när du tar upp de största hojarna som största risken för motorhaverier, de mindre 600orna kan du räkna med har gått på mycket högre varv väldigt mycket mer.
Men titta på tex cbr600, de kan ju ha gått det 8000 mil utan helrenovering och går ok ändå, och de har ju haft 10 ägare och har plågats en hel del antagligen.

Håller med. Och köper du en hoj som rullat 3.000 mil, så är du ändå uppe i 4.000mil efter en sommar. Nej verkar hojjen vara i fint bra skick och låter som den ska, är det sedan upp till dig (mer eller mindre) hur många mil du får ut ur rovan!
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Fireblade -96 6200 mil and still going strong, inte ett ända problem med den! Ska du köpa min eller?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
GSX1100FRAD skrev:
Har haft en GSXR1100 87a som efter över 10 000 mils busande behövde borras och fixas 2ans växel på, den motorn lever än idag fast i en 92a GSXR750 som en här på forumet äger.


Å nej. Om en motor är slut vid 4000mil så är ju min mer än dubbel slut snart trippel slut. Vart ska det här sluta? Måste jag kanske börja tanka olja och fylla på med bensin eller räcker det om jag kollar oljan med jämna mellanrum och konstaterar att den inte tar någon?
 

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
TORPET
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
Mín höll 4500mil....sen tittade kolven ut vid sidan om motorn...

Någon som har en zx9r -96 motor liggandes hemma?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Hondas 600 rr ska hålla 250 mil med komplett HRC kit... :rofl
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
:mattias Honda gör en sk 50-timmars test på sina motorer, dvs dom ligger o varvar mot varvstoppet i 50 timmar. Håller dom inte så går dom tillbaka till ritbordet. Skulle vilja se den kyl/bränsle anläggningen... :yoparty
 

cbrkungen

cbrkungen
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Vagnhärad
Hoj
-92- Honda Fireblade
hur många mil?!!

Min fireblade från -92 med portning och planing av marklund går klockrent och har gjort det i drygt 8000 mil än så länge. Varav många bankörningar.
Sköter man bitarna så håller dom...

Mvh Robban :tummenupp
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Taget från classichonda.se :

TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-17 20:05:22 - Göran (50000 mil)

Tyvärr så vet jag nu hur gammal en CB 750 blir Den blir 33år och den går 52340mil inte en meter längre. Den dog en våldsam död i samband med en omkörning, två snabba nedväxlingar sedan trottlarna i taket, då sa en vevstake upp sig och utgick genom blocket. Trist men sant, får nu ut och leta "ny" motor, det ska väl inte vara alldeles omöjligt.
Med hopp om en skön sommar i alla fall. Göran

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-17 20:08:02 - Åke

Ja men då vet jag ju att jag har ca 44000 mil kvar

Hoppas du får tag i en motor

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-17 20:31:24 - P-A Pettersson

Göran: Jag har nog grejer ska du se. Sätt ut din mailadress så kan vi höras.

Förbaskat tråkigt det där! Men den skall naturligtvis upp på fötter igen!

Gick bägge blockhalvor? Eller bara den ena?

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-17 20:55:09 - Göran (50000 mil)

Bägge blockhalvorna och cylindern sen ser det ut att ha skrotat växellådan också så det är nog en annan maskin som gäller

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-17 23:41:34 - Pelvan

Puuuh jag blev orolig över rubriken, skönt att det "bara! var en motor som trillat av pinnen!!

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-18 18:03:17 - Robert Lundgren

Håller med Pelvan. Vi får vara försiktiga med den här typen av rubriker. Självklart är det tråkigt det som har skett, men .....

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-18 19:49:52 -

En fråga från en som aldrig råkat ut för något sådant här.
Vad sker med hojen, låser bakhjulet sig eller vad händer?

/Berndt

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-18 21:12:00 - Göran (50000 mil)

Det rycker till ordentligt men i det här fallet så gick motorn fortfarande runt så det blev inte tvärstopp på hjulet Det kan nog hända att det stannar det beror på vad som händer i maskin

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-19 10:24:10 - Ulrika

Skepp o hoj! Det betyder att min motor lever på övertid? Eller att den är bytt av tidigare ägare? Min lilla hondis har rullat över 8000 mil... men hej! Vad menar ni? 80 tusen mil eller 8 tusen mil???

/Förvirrad!

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-19 11:50:29 -

80 000

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-19 11:58:50 - Ulrika

Wow! =^o
Det var låååångt!

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-19 19:51:39 - thomas

fan det är många mil ändå,ruggigt slut på motorn,men den slapp att lida...(efteråt).tur att det gick bra för dig göran.hoppas att du får tag i en motor snabbt och får en skön sommar.

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-19 22:54:24 - Göran (50000 mil)

"Nya" motorn har anlänt ska bara skruvas fast och servas Det ska nog bli sommar i år igen!

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-26 07:32:08 - conny svahn

Det vore intressant att få veta vad du Göran känner till som har blivit bytt bytt under dessa 53000 mil. Tex kolvar, foder, glidlager etc

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-26 21:06:45 - Göran (50000 mil)

Ingenting och jag har haft cykeln sedan ny Har bara gjort vanlig service och varit mycket noga med varmkörning och oljekvalitet. Det enda som är bytt är förbrukningsmatriel och avgassystem

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-27 12:14:46 - Peter

Åker du hoj året runt? 1500mil/år är väldigt mycket på MC. Varmkörningen verkar vara bra

SV: TRAGISKT MEDDELANDE
2004-05-27 20:59:20 - Göran (50000 mil)

Ja jag åker året runt. Sen har det blivit ett antal riktigt långa semesterresor genom åren,har varit i hela europa, även dom gamla öststaterna så jag har provkört den på 83oktansoppa också,man kan väl säga att den inte trivdes med dylikt elände men den gick, gjorde nästan 130kmh
(Nya)motorn är startad och klar så det ska provköras i helgen Göran



:Bugar :Bugar
http://www.classichonda.se/forum/meddelande.asp?id=1735

//Peter
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har 13.700 mil på min 90:an GSX1100R, iof renoverade jag den vid 11.000 mil men behövde i princip bara byta kolvringar och ventiltätningar, den drar knappt någon olja alls.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
sanntur skrev:
Inte så välkänt som VÄLDOKUMENTERAT,Har du läst om nån som varit på månen så står det alltid en stenungssundare och berättar om sin släkting/polare som varit på solen... :fatta!
Ni måste känna samma person, å då vet jag nog vem :D men snälla jämför inte alla med honom... lika fördomsfullt som min kontring :tummenupp
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
4 000 mil bör inte vara mycket för en hoj av dagens snitt. Yamaha rekommenerar tex första ventiljustering för sina högvarviga R6or först vid
4 000 mil! Det tycker jag är en ganska bra antydan om toleraner kvalite och materialval.

Hur den är skött och underhållen samt vem som ägt och kört har ju, helt klart, stor betydelse. Jag menar i valet mellan ett fordon som gått 10 000 mil haft en ägare som skött fordonet exemplariskt (varmkört innan varv, bytt olja vart 500e mil osv) och ett annat fordon som gått lika många mil men haft 10 ägare och där underhållet är okänt. Valet är enkelt.

Sedan skulle man kunna invända "ja, men en sporthoj körs hårt". Jag menar att en sporthoj (eller för den delen en sportbil) kan köras hårt utan att förstöras eller förslitas onormalt. Fast det är klart; om hojen har körts som killen, som jag inte kan namnet på, som kört eller har kört i STCC och på 600 hoj och även har varit kommentator i motorprogram då behövs säkert en större översyn efter 4 000 mil!

Vad gjorde killen då? Slet och drog i växelspaken på sin bil (utan att få i växlarna) så jag trodde pinnen skulle gå av. Jag satt inte i baksätet eller bredvid utan i TV-soffan. Kameramannen var påpasslig och säkert fler måste ha ragerat! Killen verkar inte ha något "musiköra".
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top