Zee skrev:Ehhh...?
Jag tror inte att de definitivt rasar vid 4000 mil, jag försöker estimera vilken risk det innebär att köpa en sporthoj med 4000-5000 mil på mätaren... Man ser ju faktiskt ganska ofta i annonser att det står "hojen 4500 mil, motorn 600 mil" osv...
Sen hur långt hojarna egentligen gått, tja.. man kan ju inte göra mycket mer än att kolla besiktningsprotokoll, kolla med bilprovningen, skick, service. Men vill folk luras med det så är det ju svårt att se det, så den debatten kan vi väl fimpa..
Och jag tror att majoriteten av oss sköter service, för den delen. Sen hur misshandlade de är kan man ju fråga sig. Ni som säger att "så länge man inte ligger på det röda hela tiden".. vad menar ni? Är det ok att dra en hoj till "enbart 13000 rpm, men inte 14000rpm där det röda börjar (hypotetisk hoj)? Vart går gränsen?
För alla drar vi väl våra hojar upp mot det röda rätt ofta va? Vi som har sporthojar ligger ju inte o fiser på botten o mellanmoset va? Hojarna är la byggda för att tåla o köras på högt varv (förutsatt varm motor osv)?
Du lurar ju inte mig att du kör en R1-GSX-R, ZX-10, 900RR osv, men inte drar den över 10.000 rpm. Och även om du gör det, så lär ju inte de andra 2-3 ägarna ha gjort det..
Jag menar iaf in på rött och studdsa mot varvstoppen, många gör så och vi hör om en hel del ras då med.Zee skrev:"så länge man inte ligger på det röda hela tiden".. vad menar ni? Är det ok att dra en hoj till "enbart 13000 rpm, men inte 14000rpm där det röda börjar (hypotetisk hoj)? Vart går gränsen?
För alla drar vi väl våra hojar upp mot det röda rätt ofta va? Vi som har sporthojar ligger ju inte o fiser på botten o mellanmoset va? Hojarna är la byggda för att tåla o köras på högt varv (förutsatt varm motor osv)?
Du lurar ju inte mig att du kör en R1-GSX-R, ZX-10, 900RR osv, men inte drar den över 10.000 rpm. Och även om du gör det, så lär ju inte de andra 2-3 ägarna ha gjort det..
Poacher skrev:Jag menar iaf in på rött och studdsa mot varvstoppen, många gör så och vi hör om en hel del ras då med.
Visst är stoppen till för att skydda motorn, men det är ju ändå tänkt att man ska dra av gasen ganska omedelbart inte stå o plåga den.
Till rött förutsäter jag att alla sporthojar går då och då, men jag kör inte så ofta så själv, det behövs inte på en litershoj om man inte har speciellt bråttom.
Jag tror att växellådan ofta är det som ger upp först på de starka hojarna, läser du forumet en del så ser du att det är en hel del växellådshaverier och inte så många motorhaverier.
Titta på skicket på hojen inte milen, verkar den gå bra och ser fin ut köp, även om den gåt 4010 mil.
Du tänker lite avigt när du tar upp de största hojarna som största risken för motorhaverier, de mindre 600orna kan du räkna med har gått på mycket högre varv väldigt mycket mer.
Men titta på tex cbr600, de kan ju ha gått det 8000 mil utan helrenovering och går ok ändå, och de har ju haft 10 ägare och har plågats en hel del antagligen.
GSX1100FRAD skrev:Har haft en GSXR1100 87a som efter över 10 000 mils busande behövde borras och fixas 2ans växel på, den motorn lever än idag fast i en 92a GSXR750 som en här på forumet äger.
Neutral skrev:Ett tips är väl att inte köpa en sporthoj med cykeldator.
Ni måste känna samma person, å då vet jag nog vem men snälla jämför inte alla med honom... lika fördomsfullt som min kontringsanntur skrev:Inte så välkänt som VÄLDOKUMENTERAT,Har du läst om nån som varit på månen så står det alltid en stenungssundare och berättar om sin släkting/polare som varit på solen...
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|