Hur många mil körde du i dag?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Håll käften.

949f86267b8d671e80a69a790335e25a.jpg

Mvh

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Årets första runda.
Tog hojen till ett möte på kontoret sen avslutade jobbdagen vid 14:15 ca. Hem till en kollega o lämna ryggsäck och tanka.
Sen drog vi 3 st..
Blev 15,5 mils runda. + 10 mil för fram och tillbaka. Så 25,5 mil totalt i 20-22 grader.

View attachment 512727
Gjorde ungefär samma idag utan fram och tillbaka! :tungan

Vid vita villan i Gnesta fick jag sällskap av en lite gosing.

1744488179133.png

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Tänk att jag aldrig varit i Roslagen. Men man hör så jäkla mycket om det. Nåt liknande Österlen?
Jag har varit runt i Roslagen. Och åkt Brösarps backar. Gills det?
Man åker ju de vägar i närheten där man bor. Man lär sig hitta och väljer de vägar man gillar bäst.
Förr i tiden så åkte jag 276an mellan Åkersberga upp till Norrtälje för att fika. Sedan Norrtäljevägen hem. Gamla vägen, innan motorvägen.
Någon gång till Vaxholm. Fint. Haru åkt Bogesundsvägen? Nääe. Nr 1 före slingerbulten på tidigt 80-tal. Få åkte bulten då. Den hade inget namn.
Nå väl, man upptäcker Svinningevägen till Åberga. Rumsätravägen. Simpnäs, Östhammar, Öregrund, kanske upp mot Älvkarleby. Bara en massa namn.
Jag tycker att det är fint oavsett vilket väderstreck man väljer. Österut är ju fint också men inte så långt.

Jag läser ofta vägbeskrivningar från andra/alla delar av landet. De är nog så fina antar jag. Vi utsocknes kanske inte hittar de rätta vägarna och oftast är man väl på genomresa. Då missar man.
Dalsland och Värmland är fint. Smygehuk var kul att se, fint. Kanske inte så roliga vägar. Jag gillade Ängelholm oväntat mycket. Båstad inte alls. Bengtsfors fint, likaså vägarna däromkring. Nämnde Bengtsfors för en polare/granne. Han trodde jag drev med honom, han har bott där och jag är Stockholmare. Jag kallar inte mindre orter för hålor. Jag gillar dom. Vimmerby, Mariannelund, Lönneberga, Hultsfred. Fucking Åmål. Två varv per ort annars gills det inte. Måste få kolla.

Folk från andra delar av landet som åker Slingerbulten brukar dissa den. Inte mycket att ha. Vi har bättre hemma. Ok. Jag har inte sagt att den är bäst. Jag kallar den Sveriges tråkigaste raksträcka. Mig kvittar det.
Jag åkte lastbil där tidigt 70-tal. Kurvigt, smalt, upp och ner. Letade upp den när jag fick hojkort -76. Åkte där ofta. Rätt fort. Hmm jaja. Snabbare hojar mm. Kunde vägen utantill i stort sett. Få andra hojar. Sällan någon hoj vid det där fiket i korsningen.

Kör långsammare idag med bättre hoj. Minns inte alla sträckor. Lägre fartgränser, olyckor, övervakning, folk kör över sin förmåga. Ett lågt tempo är ok idag. Kvittar. En jäkla hype kring vägen, fotokurvan och fiket. Jo jag vet, fotograferna står inte där längre. Inte jag heller.
Jag kan bli lite anti. ”Min” väg, okänd, inne, ute, dissad. Jaha. Jag åkte där idag. Blev så.
Det finns en massa vägar ner till Nynäs.

Fan nu blev jag sugen.
Vi far till Klippans Centrum, Klippans centrum här e jag. Torsson. Det räcker som anledning. Plötsligt i Vinslöv.
Skövde, Tranås aldrig varit där.
Mariestad, åker alltid förbi. En gång, tre varv. Skitfint ju.

Lite olika vad man är ute efter. Kurviga vägar där man kan brassa satan?
Vägar och vyer? Norge för bövelen.
Vägar och små orter? Hela Sverige.
Stockholms skärgård är fin. Man kan se rätt mycket med hoj. Aa men västkusten då? Absolut! Du som bor i Smögen gillar säkert dina badklippor. Mina kompisar i Kungshamn pratar hellre om sin sida om viken. Vilken sida äger Hållö? 🙂
Säga vad man vill om Halmstad med det är fint. Två varv, en camping vid stranden.
Högakustenbron var ett måste. Kramfors såklart.
I Östersund och Frösön övningskörde jag i en 144. Varenda gata nästan. Lokal guide. 1985?
Bytt tåg i Bräcke och passerat med hoj. Tankat i Brunflo.
Insåg att jag åkt vildmarksvägen men det var -78. Gäddede, exotiskt, grusväg. Vilhelmina, hade någon ens varit så långt norr ut 1978? Ingen jag kände till. 1978 kunde man skoja om jävlar och Gävle. Jaja, vårt gamla dygnsrekord på 105 mil stod sig länge.

Det ska köras hoj i år. Svårt att rekommendera något åt andra.

Hagfors, kan det va nåt?

IMG_1759.jpegIMG_1815.jpeg

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Tänk att jag aldrig varit i Roslagen. Men man hör så jäkla mycket om det. Nåt liknande Österlen?
Körde igenom Österlen förra året då vi följer TET. hittar ju inte alls i området så jag bör ha missat många fina vägar.
Bor i Roslagen, skulle nog beskriva det som (borträknat södra delarna av E18) glest befolkat, många små gamla vägar med hyfsad standard genom skog. Vägar som anlades då man lät dem följa naturens skiftningar istället för att spränga bort allt som kom i ens väg.
Finns ju självklart raka "tråkiga" vägar också som 280 och 76.
Själva landskapet är i mitt tycke inte lika vackert som Österlen men det är ingen styggelse för ögat.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Körde igenom Österlen förra året då vi följer TET. hittar ju inte alls i området så jag bör ha missat många fina vägar.
Bor i Roslagen, skulle nog beskriva det som (borträknat södra delarna av E18) glest befolkat, många små gamla vägar med hyfsad standard genom skog. Vägar som anlades då man lät dem följa naturens skiftningar istället för att spränga bort allt som kom i ens väg.
Finns ju självklart raka "tråkiga" vägar också som 280 och 76.
Själva landskapet är i mitt tycke inte lika vackert som Österlen men det är ingen styggelse för ögat.
Vi kör runt Stockholm och in i Roslagen i sommar låter det som. 😃👍

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har varit runt i Roslagen. Och åkt Brösarps backar. Gills det?
Man åker ju de vägar i närheten där man bor. Man lär sig hitta och väljer de vägar man gillar bäst.
Förr i tiden så åkte jag 276an mellan Åkersberga upp till Norrtälje för att fika. Sedan Norrtäljevägen hem. Gamla vägen, innan motorvägen.
Någon gång till Vaxholm. Fint. Haru åkt Bogesundsvägen? Nääe. Nr 1 före slingerbulten på tidigt 80-tal. Få åkte bulten då. Den hade inget namn.
Nå väl, man upptäcker Svinningevägen till Åberga. Rumsätravägen. Simpnäs, Östhammar, Öregrund, kanske upp mot Älvkarleby. Bara en massa namn.
Jag tycker att det är fint oavsett vilket väderstreck man väljer. Österut är ju fint också men inte så långt.

Jag läser ofta vägbeskrivningar från andra/alla delar av landet. De är nog så fina antar jag. Vi utsocknes kanske inte hittar de rätta vägarna och oftast är man väl på genomresa. Då missar man.
Dalsland och Värmland är fint. Smygehuk var kul att se, fint. Kanske inte så roliga vägar. Jag gillade Ängelholm oväntat mycket. Båstad inte alls. Bengtsfors fint, likaså vägarna däromkring. Nämnde Bengtsfors för en polare/granne. Han trodde jag drev med honom, han har bott där och jag är Stockholmare. Jag kallar inte mindre orter för hålor. Jag gillar dom. Vimmerby, Mariannelund, Lönneberga, Hultsfred. Fucking Åmål. Två varv per ort annars gills det inte. Måste få kolla.

Folk från andra delar av landet som åker Slingerbulten brukar dissa den. Inte mycket att ha. Vi har bättre hemma. Ok. Jag har inte sagt att den är bäst. Jag kallar den Sveriges tråkigaste raksträcka. Mig kvittar det.
Jag åkte lastbil där tidigt 70-tal. Kurvigt, smalt, upp och ner. Letade upp den när jag fick hojkort -76. Åkte där ofta. Rätt fort. Hmm jaja. Snabbare hojar mm. Kunde vägen utantill i stort sett. Få andra hojar. Sällan någon hoj vid det där fiket i korsningen.

Kör långsammare idag med bättre hoj. Minns inte alla sträckor. Lägre fartgränser, olyckor, övervakning, folk kör över sin förmåga. Ett lågt tempo är ok idag. Kvittar. En jäkla hype kring vägen, fotokurvan och fiket. Jo jag vet, fotograferna står inte där längre. Inte jag heller.
Jag kan bli lite anti. ”Min” väg, okänd, inne, ute, dissad. Jaha. Jag åkte där idag. Blev så.
Det finns en massa vägar ner till Nynäs.

Fan nu blev jag sugen.
Vi far till Klippans Centrum, Klippans centrum här e jag. Torsson. Det räcker som anledning. Plötsligt i Vinslöv.
Skövde, Tranås aldrig varit där.
Mariestad, åker alltid förbi. En gång, tre varv. Skitfint ju.

Lite olika vad man är ute efter. Kurviga vägar där man kan brassa satan?
Vägar och vyer? Norge för bövelen.
Vägar och små orter? Hela Sverige.
Stockholms skärgård är fin. Man kan se rätt mycket med hoj. Aa men västkusten då? Absolut! Du som bor i Smögen gillar säkert dina badklippor. Mina kompisar i Kungshamn pratar hellre om sin sida om viken. Vilken sida äger Hållö?
Säga vad man vill om Halmstad med det är fint. Två varv, en camping vid stranden.
Högakustenbron var ett måste. Kramfors såklart.
I Östersund och Frösön övningskörde jag i en 144. Varenda gata nästan. Lokal guide. 1985?
Bytt tåg i Bräcke och passerat med hoj. Tankat i Brunflo.
Insåg att jag åkt vildmarksvägen men det var -78. Gäddede, exotiskt, grusväg. Vilhelmina, hade någon ens varit så långt norr ut 1978? Ingen jag kände till. 1978 kunde man skoja om jävlar och Gävle. Jaja, vårt gamla dygnsrekord på 105 mil stod sig länge.

Det ska köras hoj i år. Svårt att rekommendera något åt andra.

Hagfors, kan det va nåt?

View attachment 513225View attachment 513226

Bra där!

En anledning till att köra hoj är ju att se platser man aldrig sett förut (eller vill se igen). Och då försöker man ju oftast undvika vägar som har ett E framför sig.

Håller med om det mesta du skriver för övrigt vad gäller omdömen om vägar och platser.

Fint är att köra de ”gamla” vägarna förbi och genom gamla bruksorter och idag närmast döda samhällen. Men oftast ligger de mycket naturskönt nära vatten och saknar oftast störande trafik. Avslappnande och trevligt. Finnfors, Olofsfors, Lunde, Fagervik, Galtström, Iggesund, Ljusne, Axmarbruk, Högbo, Näs, Skultuna osv. Några mil inåt landet andra små orter, lika fina vägar.

Knappt någon trafik. Kaffe på macken som ofta är det enda kvarvarande servicestället på orten. Här samlas man, lämnar in tipskupongen, dricker kaffe. Hänger. Blir nästan alltid trevligt snack när man stannar till. Fin hoj, var/vart? Trevlig resa!

Mvh

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
28 mil sörmlandstouring under lördagen…

Bifogat

• IMG_9506.jpeg
    IMG_9506.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 0
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...