Hur många mil körde du i dag?

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
20230401_133722.jpg
Blev de första sex milen på nya hojen idag. Fy fan vad roligt det var ?
Vad säger panelen om inkörningsperioden? Följa den slaviskt eller är det som hastighetsskyltarna. Mest en rekommendation?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
View attachment 482534
Vad säger panelen om inkörningsperioden? Följa den slaviskt eller är det som hastighetsskyltarna. Mest en rekommendation?
snygg! Kör på bara. Inkörning är en myt. De fem första åkturerna på en ny eller renoverad motor hade jag tagit det lugnt. Sen full gas satana helvetti.

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
snygg! Kör på bara. Inkörning är en myt. De fem första åkturerna på en ny eller renoverad motor hade jag tagit det lugnt. Sen full gas satana helvetti.
Tackar. Ja jag har ju googlat och läst en del och det är lite spridda åsikter, men jag tycker nog ändå att en majoritet verkar vara av åsikten att inkörningen inte är nödvändigt på moderna motorcyklar. Samtidigt vill man ju inte riskera något när man för första gången har en helt ny hoj.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tackar. Ja jag har ju googlat och läst en del och det är lite spridda åsikter, men jag tycker nog ändå att en majoritet verkar vara av åsikten att inkörningen inte är nödvändigt på moderna motorcyklar. Samtidigt vill man ju inte riskera något när man för första gången har en helt ny hoj.
Nu gissar jag bara men jag skulle tro att en stor japansk tillverkare kör varje motor ett gäng cykler innan leverans till kund.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
View attachment 482534

Var noga med att ta det lugnt tills motorn kommit upp i arbetstemperatur ligg inte och segdra på höga växlar. Försök hitta sträckor där du får växla och byta tempo hela tiden så får använda växellådan. Undvik att dra ut på rödmarkeringen.

Ungefär så har jag alltid gjort med mina nya motorcyklar och aldrig stött på några problem.

Förutom crossarna där blir det något lugnat varv på banan sen räknas dom som inkörda sen så mycket man orkar

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Nu gissar jag bara men jag skulle tro att en stor japansk tillverkare kör varje motor ett gäng cykler innan leverans till kund.

Var noga med att ta det lugnt tills motorn kommit upp i arbetstemperatur ligg inte och segdra på höga växlar. Försök hitta sträckor där du får växla och byta tempo hela tiden så får använda växellådan. Undvik att dra ut på rödmarkeringen.

Ungefär så har jag alltid gjort med mina nya motorcyklar och aldrig stött på några problem.

Förutom crossarna där blir det något lugnat varv på banan sen räknas dom som inkörda sen så mycket man orkar

Nu ska jag inte kidnappa den här tråden mer. Men tack för svaren och tipsen:)

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
6 mil! Rätt in i mumindalen! Traktorspår i väta! Inget mina däck gillar, men kul är det!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
View attachment 482534
Japansk kvalitet.
Den är redan inkörd i tillräcklig omfattning.
Full mutter, materialet kommer aldrig att svika dig!

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
20 mil med Guzzin idag, 5 mil igår.
?
6-8 grader varmt, och definitivt kyligt när man kör långt.
Då jag har snöat in mig på ”inte nästan hela vägen” utan vill gå all-in så att säga, så blev det ikväll beställt handtagsskydd från Acerbis.
Handtagsvärmarna är inte glödande heta förvisso, men i max så värmer de handflatorna helt OK.
Fast fingertopparna får inte del av värmen, så skall testa diskretare vindskydd för att hålla bort värsta fartvinden från fingrarna.
Det går ju att plåga sig förvisso, men varför?
Går ju att plocka av igen under sommarmånaderna om man vill.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
18 mil dag på Tigern, en tur ned till Viskadalen och tillbaka. Fick en go'fika i Björketorp (päronfestis :) )

4 mil igår på Guzzin, kort tur hem från "vinteridet" och hem till mitt eget garage.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Knappt 4 mil efter jobbet igår, som resulterade i en mött mc-broder. Jag överraskades själv över glädjen att såhär 8 år sen jag sålde förra hojen, få njuta av att hälsa på en mötande hoj.:hej
Det var en oväntat stor glädjekick (såpass att vinkningen efter mötet övergick i nåt liknande bilden nedan). :hoppskrat
1680673255130.png

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
5 mil igår ungefär.
Först med Guzzin till besiktningen där den blev underkänd p g a att reflex saknades! Hur kunde jag missa en sådan sak? Därför direkt till Biltema (inom synhåll, nästan) och tillbaka med en ny fin blänkande reflex. Ombesiktad och godkänd efter c:a 30 minuter. Tack Dekra Sisjön för smidig hantering!

Sedan med Vespan ned på stan. Sol och +10 idag igen! Dags för kaffe på någon solig uteservering. På med skinnpaj, solisar och öppen hjälm för nu skall det fikas! (y) Fast i city var det molnigt och vinden drog elakt längs gatorna. Skitkallt och skugga överallt. Jag blev blåfrusen. Så jag körde hem igen, in i stugvärmen!

Våren är lömsk, man tror det är varmt men det är det inte.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
En ynka jävla mil. Äntligen sken solen och plötsligt var det +15 grader, nu ska jag ut o tjöra hoj ta mig fan. Efter 5 km anar jag att något är fel, stannar och kollar ner mot motorn, javisst, det pissar kylarvätska från en läckande slangskarv. Har jag verktyg med mig? Såklart inte. FAN! Bara att pluttra hemåt igen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
14 mil ToR till biltema för att käka korv, biltema korvar är billigare än sibylla så jag får mera mil/bensin för samma pengar?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Ett par kilometer med Kawwan och BMWn efter meck, för att se att dom funkade som dom ska. Och en Bulten-tur med Suzukin 6-7 mil, för att rulla lite på riktigt också.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag ska inte berätta för dig vad Biltemakörven innehåller ??
Säker bara märg o slamsor senor o ett tryne, men det spelar ingen roll jag är uppvuxen med fisktran o lungmos hemgjord plodpalt slarvsylta presssylta o helstekt grishuvud på julbordet.

Men om något år äter vi mjölmask o syrsor inblandat i maten elligt ett EU beslut o dessa behöver ej märkas i innehållsförteckningen.

Billigt är bra?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Runt 20, lite kors och tvärs mellan Stockholm och Trosa.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Sju fick det bli när jag umgåtts tillräckligt länge med "familjen".

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0