55 norska mil, dvs 40, 50, 60, 70 och 80 km/tim. Varav några med ledebil. Iofs en kort bit på 100 och 120–vägar. Man får hålla i sig.
Snopet att se en mc-polis i kön när man blivit lotsad genom en tunnel. Han morsade tillbaka i alla fall.
Kallt inatt tydligen, -0,8. Med en dunsäck från 1981 så var det inga problem. Biltemas aluminiumfilt isolerade nog lite. Och det nya självuppblåsande liggunderlaget från… just det, Biltema, jag det var mjukt och skönt.
Lysebotn har jäkligt sköna böjar på nervägen. Inte samma flyt upp men öppna spjäll gjorde det lite kul uppåt också.
Sen går tillbakavägen alltid fortare. Det är sen gammalt.
Min gamla omlödda inne/utetermometer visade som minst 3,9 plus. Annars var det 5-8 grader uppe på fjället. Inte så jäkla varmt sen heller. Regnjacka, -byxor och -handskar fixade det värsta.
Mäktiga berg här och där. De gör sig inte på bild. Jag har fyllt kvoten av snö, fjäll, forsar, vattenfall, kurviga småvägar och branta stup och vägar.
Fotograf i bild. Lysebotn står det på skylten
Tänkte hoppa över den ”obligatoriska” turistbilden men va fan jag är ju turist.
Som sagt, det är jäkligt fint i Norge över lag, inte bara det exceptionella. Och dom är trevliga. Lämnade hjälmen på hojen när jag var in och handlade. Lite jobbigt att bli av med den. 17 mil in till Oslo. Bra också att hojen stod kvar med tändningsnyckeln i.
Vet inte vart jag ska åka imorrn. Sånt är skönt.
Märkligt att dieseln ofta är två kr billigare än 95.
95 kostar ca 19,50 eller ca 21,50. Nu drar ju hojen under 0,4 så det kvittar. Går sällan i mer än 16-17 liter (av 20).