2518955 Bilderna blir mkt bra, redan med dom gamla kamerorna
På 90-talet drev jag ett åkeri tillsammans med en kompis. Jag körde från början stockholmsbilen själv, men vartefter speditionsbiten ökade så hamnade jag mer och mer på kontoret, så vi anställde en kille att köra "min" bil. En morgon när jag skulle lasta och lossa bilen så fanns det en vattenfylld mugg i bilen full med aska, jag hade rökförbud i "min" bil, vilket jag då påtalade för killen. Röker inte i bilen fick jag till svar, eftersom jag respekterar ditt rökförbud, glömde tömma den när jag hoppade in i bilen efter sista fikat. Säkert...
Ett par dagar senare satt vi vid fikabordet på kvällen och lirade lite kort innan det var dags för hemgång. Samtalet kom in på fortkörningar vid skolor då en av dom andra chaufförerna sett en "idiot" som kört åt h-vete för fort vid en sådan. Vi konstaterade att det är ganska lågt att köra för fort på 30-väg och utanför skolor, varpå killen som kör "min bil" konstaterar att skolor och vägarbeten är heliga. Där följer man alltid hastighetsbegränsningarna, mer bråttom än så har man väl för f-n inte
Ett par dagar senare fick jag mig ett gott skratt när jag öppnade posten. Vid ett vägarbete på motorvägen in mot Norrköping hade man tröttnat på fortkörare och monterat upp ett kameraskåp. På bilden vi fick var det inga problem att urskilja att det var "min bil" som hade fastnat, inte heller att konstatera att en av oss visst körde för fort vid vägarbeten, trots att dessa var "heliga". Som grädde på moset, trots respekten för rökförbudet i min bil, så hade han dessutom en cigarett hängandes i mungipan
Vi sa aldrig något till honom ang bilden, vi hängde bara upp den på väggen i fikarummet. Den hade dock en viss effekt då det tog det ett tag innan han fikade med oss igen, och så deltog han inte längre i diskussioner om fortkörningar och rökning i bil
Det är ingen som har en bild kvar att lägga upp och visa för dom som inte har sett en sådan någon gång?