Hur många tankar V-power?

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Bike gjorde en test av diverse bensinkvaliteer för något år sedan. Minns inte
vilket nummer men resultatet var entydigt:
De skillnader man hittade under bänktester låg inom felmarginalen för utrustningen (1-2hk).
Slutsatsen var att det inte ger ett smack att tanka värstingsoppa.

Exakt, vill du skänka oljebolagen dina kulor så tanka V-power!!:D
 

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
CB 1300
Tankade V-Power av ren slump när den kom. Måste ju prova :) Ingen skilinad på topeffekten men mjukare i låg/mellan registret. Hade lite effektdipar här och där med 95 men dom försvann med V-power. Jag kör ca 1000 mil om året och lägger ut 5600 kr på att försäkra den. 8600 innan jag fyllde 30. Dom futtiga kronorna extra varje mil är ingenting i förhållande till försäkring och service. Moppen drar ju inte mer än 0,53 milen.
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Jag tankar aldrig på Shell så V-power har jag inte ens övervägt. :)
 

Bifogat

  • shell.jpg
    shell.jpg
    13.5 KB · Visningar: 49

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Ducati + V-Power = Sant!!

Alltid kört duccen på supersoppan :tummenupp
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Tankade V-Power av ren slump när den kom. Måste ju prova :) Ingen skilinad på topeffekten men mjukare i låg/mellan registret. Hade lite effektdipar här och där med 95 men dom försvann med V-power. Jag kör ca 1000 mil om året och lägger ut 5600 kr på att försäkra den. 8600 innan jag fyllde 30. Dom futtiga kronorna extra varje mil är ingenting i förhållande till försäkring och service. Moppen drar ju inte mer än 0,53 milen.

Ha Ha...det finns ingen som är så lättlurad som sig själv, bara man vill.:D
 

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
CB 1300
Ha Ha...det finns ingen som är så lättlurad som sig själv, bara man vill.:D

Synd om mig som inte vet bättre :rolleyes: Kör på fullgas gör jag också när bensinen är så dyr. Borde köra ecodriving och byta ner mig till 125:a så kanske jag kan spara flera kronor milen. Det är för fan inte bil vi snackar om. Motorcyklar är roligt inte billigt. Tycker jag att den går bättre och känner att den blir lite rappare så är det värt dom extra kronorna, även om det är placebo.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Tankade V-Power av ren slump när den kom. Måste ju prova :) Ingen skilinad på topeffekten men mjukare i låg/mellan registret. Hade lite effektdipar här och där med 95 men dom försvann med V-power. Jag kör ca 1000 mil om året och lägger ut 5600 kr på att försäkra den. 8600 innan jag fyllde 30. Dom futtiga kronorna extra varje mil är ingenting i förhållande till försäkring och service. Moppen drar ju inte mer än 0,53 milen.

Jag har kört på V-power litet omväxlande med min 749S, och upplever också att den går jämnare och ger bättre respons på låg och mellanregistret. Är ju helt subjektivt upplevt förståss, kanske inte är någon som helst skillnad. Får i alla fall en 200 rpm mer i tomgång och betydligt jämnare gång vid stadskörning, så nån skillnad gör det väl. Är det värt de extra pengarna? Ingen aning, men för mig så är i alla fall soppa en mycket liten del av årsbudgeten för MC åkning.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Märker ingen skillnad på hojen på 95 kontra 98 eller v-power.

Bilen går på diesel och DÄR kan jag iallafall säga att shell´s V-power diesel gör att den verkar svartryka mindre på fullgas, men någe högre "tryck" har jag inte märkt direkt.. Inte så ofta man "trycker" med bilen heller.. Mest motorväg eller i stan där fullgasningar är få och långt imellan.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag tankar 95 oktan. Har provat V-Power också, men vet inte om det gjorde någon skillnad. Skulle det känts någon skillnad så kan det också ha berott på att laddtrycket kanske hoppade upp 0,05 bar. Men jag laddar 1,6 bar på 95 oktan, och har gjort det länge utan bekymmer, så jag har inget behov av att tanka dyrare soppa.
Om det blev någon ändring på soppaförbrukningen vet jag inte heller, jag tycker att det dricker 0,8-0,9 oavsett hur jag kör.
 

kasbi

CEO
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009 CBR1000RRA Repsol
Kör med V-power både till mc och bil. Bägge känns mer pigga med V-power - upplever framförallt bättre acceleration jämfört med vanlig 95.
 

Nicotin

Guest
har inte märkt ngn skillnad annat än i plånboken om man tankar privat..:D

Känns som om man e ute efter en piggare och kvickare hoj så kan man banta ngr kilon..man blir piggare och lättare och då blir ju hojen piggare också:D :D

I verkligenheten gör det varken från el till..
literhojarna är mer än vad många behöver så varför jaga 2-3 kusar när mna ändå inte använder dom..:rolleyes:
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
I min BMW 130 så drar den 0.75 istället 0.8 med V-power i tanken. Enligt en tüsk biltidning så hoppa effekten upp 15 hk när man hällde ner Shells soppa jämfört med 95, detta genom knacksensorer och annat så trimmar bilen sig själv.
BMW's hojar är dom enda som kör med knacksensor, och dom har ju grymt låg bränsleförbrukning (tänker på F800 serien), så där ger nog det mer än andra att tanka med högre oktan.

Duccen och Husan får oxå V-power, då den ena är omprogramerad och den andra "ready to race!"
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Synd om mig som inte vet bättre :rolleyes: Kör på fullgas gör jag också när bensinen är så dyr. Borde köra ecodriving och byta ner mig till 125:a så kanske jag kan spara flera kronor milen. Det är för fan inte bil vi snackar om. Motorcyklar är roligt inte billigt. Tycker jag att den går bättre och känner att den blir lite rappare så är det värt dom extra kronorna, även om det är placebo.

Nä det var inte bilar testet gjordes med det var MOTORCYKLAR, så jag säger det igen. Det finns ingen som är så lättlurad som sig själv, bara man själv vill,:arsele
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Vad kostar V-power? 30 öre mer per liter (har inte kollat så noga)? Varför ens bry sig? Min bil drar (är mappad etc) en aning mindre när den kör 98 eller V-power vilket gör att kostnaden per mil är nog likvärdig om jag kört 95 och den dragit ett par ml mer per mil så rent ekonomiskt med bil är det nog skit samma.

Hojen är mappad för 99 och miljöbränsle (kitbox etc etc) och ska inte köras under 98 enl rekomendationerna från tillverkaren. Varför skulle jag då tanka 95 och tjäna några ören?
Trots allt så rör det sig bara om, i snitt, 100-500 spänn om året i soppa pengar som man eventuellt häller i tanken i onödan. Varför gnälla om en hundring i soppa när det är så satans kul att köra hoj!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fazern gick betydlgt bättre på riktigt låga varv med v-power.
Bestyckade om lågfartsdelen så var den placebon borta.

Att maskinen drar mindre med 98/v-power är rimligt anser jag som lekman eftersom 95 innehåller etanol vilket borde höja förbrukningen på insprutarhojar eftersom de kompenserar med fetare blandning.

Har för mig att Bikes test visade NOLL komma någon häst i skillnad men era armbågar kanske är känsligare än dynojetbänken?

Upplever ni skillnad med v-power på originalcyklar borde ni uppsöka en verkstad med bänk per omgående är mitt råd. Passa på att byta till kn-filter så kanske ni kan få lite riktiga hästar på köpet.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Fazern gick betydlgt bättre på riktigt låga varv med v-power.
Bestyckade om lågfartsdelen så var den placebon borta.

Att maskinen drar mindre med 98/v-power är rimligt anser jag som lekman eftersom 95 innehåller etanol vilket borde höja förbrukningen på insprutarhojar eftersom de kompenserar med fetare blandning.

Har för mig att Bikes test visade NOLL komma någon häst i skillnad men era armbågar kanske är känsligare än dynojetbänken?

Upplever ni skillnad med v-power på originalcyklar borde ni uppsöka en verkstad med bänk per omgående är mitt råd. Passa på att byta till kn-filter så kanske ni kan få lite riktiga hästar på köpet.

Huvet på spiken, sen är det en principsak, att inte bli pådyvlad nåt av oljebolagen som är dyrare, sen säger folk att den LILLA prisskillnaden inte spelar någon roll, bullshit säger jag om det, höj soppan överlag med 80öre så får vise vad den allmänna opinionen tycker om det, satan i gatan vilket ramaskri det skulle bli.:gnissla
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
98 i gammelgixxern då den har lite trimgodis (vill gärna spika annars), 95 i mina andra banhojar eftersom det inte märks någon skillnad.

Noterat att 98 ger oxo något lägre bensinförbrukning på min gammelgixxer.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top