Lågfartsbanan skulle köras i max 4 km/h enligt min lärare, i princip helt stilla.
Lågfartsbanan var den svåraste, men om jag hade förstått tekniken så kunde jag nog ha skippat många lektioner. Kör en hastighet man behärskar först, typ tomgång, för att inte tappa balansen, lär dig att vrida på kroppen och sätt blicken typ 90 grader eller mer åt det hållet du skall svänga, är inte kurvan så skarp kan man göra så först och sedan släppa efter. Olika hojar har olika svängradie vilken påverkar balansen när det går sakta. Ett tips när det skall gå sakta är att ge duttar med kopplingen och rulla en bit, sedan dutta igen, tomgång är alldeles för snabbt.
Högfarten satte jag på första försöket, rev endast konor när man var slut efter långa pass, fingrar och handled efter timmar av krypkörning. Man ska ju inte spänna på sig, men det är lätt hänt när man är nybörjare.
På motorstation fick vi köra banan med en hand bakom ryggen, först då tyckte jag man lärde sig tekniken. Motstyrning för att svänga samt hålla fast sig med benen och inte belasta gashanden alls. Man var i princip tvungen att titta dit man skulle köra och inte bara följa med i kurvorna, annars gick det lätt utför.
Testade lågfartsbanan med min egna hoj för första gånge idag. Problemet är isf hastigheten, då jag kommer upp i km/h när jag släpper kopplingen och bara rular.
Jag behärskade det någorlunda, kunde göra det 2-3 gånger i rad på tomgång. Så nästa steg är väll att försöka dutta med kopplingen som du skriver.
En fråga, övningskörde ute i trafiken med min kompis och då fick jag typ kramp i högerhand, håller jag för hårt eller är det en vanesak?