Hur man gör för att inte krocka i Sverige

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Konsumtionssamhället har på allvar etablerat sig bland kineserna helt klart.

Helt klart..förr hade familjen en gammal pålitlig 2 hjuling med 4 taktsmotor som fraktade 4 männsikor, eller ett par plus en spädgris och ett par hönor till marknaden..som var TVUNGEN att hålla..

Jag undrar hur de har löst försäkringsbiten i Kina:va, även om det händer mycket så är det många det inte händer något för med tanke på antal fordon som vistas i trafiken, sen för de stackare SOM det händer allvarliga personskador så finns inte samma sociala skyddsnät och chans till rehab inte...

Men verkstäder av alla de slag måste gå bra..är som i Thailand där finns det småverkstäder här o var, vet en som för ett par år sedan betalade 50 spänn för bromsbeläggsbyte o oljebyte, dock på den normalaste förekommande mc modellen..

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125

Här har vi den svenska motsvarigheten - filmklippet som fick folket att höja ögonbrynen och undra vart samhället är på väg med detta fullständigt vansinniga trafikbeteendet! :galen
[YOUTUBE-ID]<object width="1300" height="765"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0hWt6_QI9uo&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6&hd=1&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/0hWt6_QI9uo&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6&hd=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1300" height="765"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

BeijingRider: Du kommer få en chock över hur defensivt alla kör här i jämförelse, samt följer alla regler till punkt och pricka. Förmodligen kommer du att vilja gena genom korsningar, köra om som det passar mm initialt. Jag tyckte att det var roligare att vara ute i asiatisk trafik, helt annan körupplevelse. :)

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Hoj
ZX-6R 2009
Har du statestik hur många som DÖR i trafiken varje dag hos dig.

Kan tänka mig trots allt att det är något konstigt "flyt" på det hela där, men tror oavsett att även om man räknar om i förhållande hur många som vistas på vägen där och här, så är det ingen avundsvärd statestik hos dig jämfört med Sverige.

Oavsett hur bra du kan köra hoj, och med en effektstark hoj att du kan rädda dig från många situationer, så ju mer du vistas i trafiken där så är det säkert bara en tidsfråga innan du skadas pga alla nötter i trafiken, allt som du INTE kan påverka..som du säger att alkohol vanligt..

Jag har halkat omkull två gånger pga olja på vägen från två bilar som krockat.
Totalkvaddat en CB400, minns inte ens hur det gick till.
Och krashat min zx10 en gång.
En annan gång var det en bil som körde på min zx10 när den stod parkerad vid vägkanten.

Har varit nära att krocka med en polisbil två gånger osså har jag även blivit påkörd av en taxi i sidan, men den bromsade så pass mycket att jag välte inte ens, bara klämde foten lite.

Man får följa med i det bisarra kaotiska flytet här bara. Jag skiter fullständigt i trafikregler när jag kör, försöker bara ta mig fram.
Att köra motorcykel i rusningstrafik inne i staden är inte roligt direkt. Har även kört på vägar och passerat brunnslock där brunnslocket är av. Skönt o köra ner där med framhjulet.

Efter 21.00 och på tidig morgon är det dock skitbra att köra här. Stora och bra vägar, inga poliser som jagar en och kör man ut 30 minuter utanför beijing så kan man köra bland bergen där det är riktigt bra och kurviga vägar.

Att folk kör som idioter eller är fulla när dom kör påverkar mig inte så speciellt mycket när det är mindre trafik. Man skriker på dom med motorcykeln (varvar den) så man får uppmärksamhet och sen gör man ju omkörningarna extremt fort.
En snabb motorcykel rör ju sig som ett UFO i en rymd av kaos utan gravitation.
Dock är jag hela tiden beredd på att bilen framför mig kan göra precis vad som helst.

Favoriten är när en taxichaffis vevar ner rutan och spottar ut genom fönstret och det landar på visiret.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Pratade om detta fenomen så sent som igår, med en kompis som bott och jobbat i Beijing ett par år.

Han hade pratat med en fd kollega där nere för ett par veckor sedan som stolt förkunnade att han skaffat körkort. Härom dagen ringde han igen och berättade att nu hade han köpt bil, så nu i helgen skulle han ut med sin pappa och lära sig köra.

Funkar tydligen lite så där nere. En aning omvänt kan man kanske tycka.

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Hoj
ZX-6R 2009
Pratade om detta fenomen så sent som igår, med en kompis som bott och jobbat i Beijing ett par år.

Han hade pratat med en fd kollega där nere för ett par veckor sedan som stolt förkunnade att han skaffat körkort. Härom dagen ringde han igen och berättade att nu hade han köpt bil, så nu i helgen skulle han ut med sin pappa och lära sig köra.

Funkar tydligen lite så där nere. En aning omvänt kan man kanske tycka.

haha, min flickvän kan inte köra för fem öre. Men körkort har hon eftersom på uppkörningen tyckte läraren att hon var snygg.

Här har vi den svenska motsvarigheten - filmklippet som fick folket att höja ögonbrynen och undra vart samhället är på väg med detta fullständigt vansinniga trafikbeteendet! :galen
[YOUTUBE-ID]<object width="1300" height="765"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0hWt6_QI9uo&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6&hd=1&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/0hWt6_QI9uo&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6&hd=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1300" height="765"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

BeijingRider: Du kommer få en chock över hur defensivt alla kör här i jämförelse, samt följer alla regler till punkt och pricka. Förmodligen kommer du att vilja gena genom korsningar, köra om som det passar mm initialt. Jag tyckte att det var roligare att vara ute i asiatisk trafik, helt annan körupplevelse. :)

Oj herre gud, det där klippet är som ett skämt för mig.
De där situationerna ser jag var 5e sekund när jag kör här. Men jag kör också helt annorlunda än honom. Vägen där är ju helt tom. Bara o dra på ju.

Varför ligga o vänta på bakom bilar tills dom gör något dumt? Kör om direkt! Varför ens köra sporthojj om man ska köra sådär?

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

Ja vissa kör, andra sitter och läser tidningen:

Bifogat

• pledians-gips.jpg
    pledians-gips.jpg
    13.2 KB · Visningar: 682

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
För att återgå till tråden så ver jag fan inte heller vad man gör för att inte krocka i sverige. Bilister är ju helt fantastiskt nonchalanta och slöa i trafiken.

För nån månad sedan skulle jag ut till en kund (körde hoj) körde av motorvägen och upp för en lång avfart som slutar vid en t-korsning och ett stoppstreck. Jag stannar vi strecket men därifrån ser man inte bilar som kommer från vänster så jag börjar krypa sakta fram för att kunna se om det kommer nån (detta gör också gubbfan i bilen bakom samtidigt) mycket riktigt kommer där fullt med bilar från vänster så jag stannar igen (kanske 3 meter framför strecket) men det gör inte gubben bakom kan jag säga :0( han är fullt upptagen med att kolla trafiken från vänster och har plötsligt glömt bort mc:n som han såg framför sig typ 1,5sek tidigare. hmmm... ska han inte stanna tänker jag när jag ser honom i backspegeln... nehh, det skulle han visst inte... smask!

När jag snygt o smidigt hoppade jämnfota åt sidan samtidigt som min hoj drog i backen och jag stod där och bara tittade.... vad tror ni händer nu? jo han gasar ist och kör fan i det på den igen !!!!

WTF!!!!!

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Det sker över 500 dödsfall om dagen!!!!! i Kina hela tiden, varje år.
Den som tror att det fungerar bättre utomlands någon annanstans i världen än i Sverige har parabolseende när de kör.

500 döda/dag, med 1.3miljarder innevånare lät väl inte så värst...:confused:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Dock är jag hela tiden beredd på att bilen framför mig kan göra precis vad som helst.
Just det där är ju nyckeln till att överleva i trafiken, och jag tror att vår lugna och avslappnade trafiksituation i Sverige lätt gör att folk får dålig trafikfantasi, och inte förväntar sig att övriga trafikanter ska hitta på oväntade saker.

Dock är det ändå så att antal döda i förhållande till antalet fordon är ungefär tio gånger så högt i Beijing som i Sverige, och ännu högre om man ser till hela Kina, så om man kan säga att det fungerar som det ser ut där är väl en definitionsfråga.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har jobbat i Kina och andra spännande trafik-outlaw länder, ni som tycker att det svenska trafikregelverket är jobbigt att leva i bör omgående ta en tripp till mer spännande länder.

Många av dessa länder erbjuder noll koll så det är bara att hålla stumt och njuta av färden, visst det dör iof en massa människor varje dag i trafiken pga detta men dom är ju inte lika skickliga som oss.

Så ta tag i detta nu alla Outlaws!!! boka en gruppresa till er våta dröm

:rolleyes:

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Hoj
Yamaha R1 -07Yamaha R1 - 03 såld, Husaberg 650 motard- 02, R1- 98 såld, Gixxer 750- 94 såld, Rmx 250-99 såld
Blev påkörd igår vid ett stopptecken. Gubben körde på mig bakifrån.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R

Nej, men så är det. 182.500 personer typ.

Vi börjar närma oss nollvisionen här hemma med sjunkande dödssiffror varje år i trafiken. Fast vissa dödsfall kommer aldrig kunna undvikas.

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Ser ut ungefär som det gör efter att man gav fotgängare rätten att sluta "titta vänster - titta höger - titta vänster - knalla".......

Texten på gravstenen....
"- jag hade ju i allafall rätt att gå över"

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Stoppregel, väjningsplikt eller högerregel är inget man kör med i Kina eller?

Det har jag alltid undrat också, vad är det för regler som gäller i en korsning, finns någon högerregel eller vänsterregel eller...? Jag har försökt luska bland kinesiska kompisar med körkort, men dom verkar inte veta själva.

Det slutar alltid med att dom upprört undrar varför jag är så nyfiken på det.

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
CBR 900 - 99
Ser ut ungefär som det gör efter att man gav fotgängare rätten att sluta "titta vänster - titta höger - titta vänster - knalla".......

Texten på gravstenen....
"- jag hade ju i allafall rätt att gå över"
Ja det är ju vansinnigt med folk som bara går rakt ut i gatan utan att se sig för. Själv skiter jag i alla trafiklysen när jag är ute och går, kollar möjligtvis på fordonslyset för att se om det är rött, tittar efter hur folk kör istället.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

182 500 personer som dör i trafiken VARJE ÅR,(jag misstänker att de 500 är enbart i trafiken och inte övriga dödsfall i Kina) HALLÅ var är dina begrepp människa:huvet:huvetPå 10 år där så om du jämför med Sverige så försvinner MER än 1/5 del av vår befolkning....om man sen ser till VAR dessa dödsfall sker så är majoriteten av dessa 500 säkert i de stora städerna, inge konstigt iofs innevånarna och bonden som bor 3 timmar ifrån storstadsbullret, jag för dem är det nog mer en sällsynhet med dödsfall i trafiken.

Nollvision i Kina, lär väl myndigheter bara skratta åt..är det något som det finns gott om så är det människor, och man kan inte hindra människors framfart, med tanke på att det blir allt fler bilar på vägarna där och männsikor som inte kan köra, eller kör påverkade så kommer det säkert snart vara 600 per dag....

Så även om det inte är många av totala befolkningen så visst är det mycket, sen även med tanke på att många många, dör enbart pga att de inte bär hjälm..betydligt fler oskyddade trafikanter får sätta livet till mot om man jämför med här, men så vistas det betydligt mer cyklar och 2 hjulingar samt gående i trafiken.

Fan vad glad jag är att man bor i Sverige:)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag fick lust att spöa en Kines efter att ha sett det klippet.

[YOUTUBE-ID]<object width="960" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/IOZ3VMmkjQc&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/IOZ3VMmkjQc&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="960" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
ja så var det "bevisat".. man ser sämre om man kisar hela tiden :tummenupp

Killen i orange tröja var rejält luttrad... vrider knappt på huvudet när bilarna krockar bredvid honom.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln