Hur man gör vid rödljus som inte slår om för MC
I den här tråden diskuterades det hur man skall göra då ett trafikljus inte känner av att man kommer på motorcykel om det inte kommer några bilar som kan "hjälpa" en att få ljuset att slå om.
Jag ställde frågan till polisen och fick ett svar som jag tycker förtjänar en egen tråd, eftersom det inte är första gången ämnet diskuteras här och ute i verkligheten.
Igår ringde en mycket trevlig herre från lokala polismyndigheten upp mig. När jag hade kommit över den initiala chocken efter "hej, det är från polisen" och blev mottaglig igen så visade det sig att han hade lagt en hel del tid och möda på frågan.
Till att börja med hade han inte hittat några tydliga bestämmelser eller prejudikat. Det fanns en del om bilar, som att man om man puttar en bil gåendes bredvid inte räknas som förare men att man dock kan åka för rattfylla och allt vad det var. Jag kommer inte ihåg allt, och det var som sagt inte heller relevant för fallet MC.
Dock hade han hittat något intressant, som torde avgöra saken.
Kap 1, §4, trafikförordningen.
(Min fetstil)
Kort sagt, puttar du hojen är du gående. Gående får gå förbi rödljus. Dock varnade han för att om man ställer till med något genom att fotvandra omkring med en motorcykel i korsningar eller då du startar igen på andra sidan så är det risk för att man åker för vårdslöshet i trafik eller motsvarande.
Kort sagt, kliv av och putta hojen förbi men ta det varsamt som fan och håll god uppsikt både då och när du sedan skall igång igen, för du gör något underligt i trafiken och kommer att åka på det om du gör något som en förbipasserande konstapel bedömer som trafikfarligt.
Ganska precis i linje med vad sunda förnuftet säger, alltså. Gott betyg till polisen att det inte finns prejudikat, innebär att ingen har varit dum nog att försöka lagföra någon som löst problemet på det självklara sättet.
Edit: Glömde en sak som polisen förtydligade. Trampar man en klass II-moped med cykeltrampor så kan den räknas som cykel. Dock har folk som sparkat sig fram på en klass I (EU-moppe) där de inte borde åkt på att de framförde motorfordon. Vad som då gäller om man sitter på en MC och sparkar sig fram är rätt givet - just don't!
I den här tråden diskuterades det hur man skall göra då ett trafikljus inte känner av att man kommer på motorcykel om det inte kommer några bilar som kan "hjälpa" en att få ljuset att slå om.
Jag ställde frågan till polisen och fick ett svar som jag tycker förtjänar en egen tråd, eftersom det inte är första gången ämnet diskuteras här och ute i verkligheten.
Igår ringde en mycket trevlig herre från lokala polismyndigheten upp mig. När jag hade kommit över den initiala chocken efter "hej, det är från polisen" och blev mottaglig igen så visade det sig att han hade lagt en hel del tid och möda på frågan.

Till att börja med hade han inte hittat några tydliga bestämmelser eller prejudikat. Det fanns en del om bilar, som att man om man puttar en bil gåendes bredvid inte räknas som förare men att man dock kan åka för rattfylla och allt vad det var. Jag kommer inte ihåg allt, och det var som sagt inte heller relevant för fallet MC.
Dock hade han hittat något intressant, som torde avgöra saken.
Kap 1, §4, trafikförordningen.
Trafikförordningen skrev:4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även
den som rider och den som leder eller driver kreatur. Bestämmelserna om gående gäller även den som åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande och den som för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon. Bestämmelserna om gående gäller även den som leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, den som för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående samt den som själv för rullstol om han eller hon färdas med gångfart. Bestämmelser för ett visst slag av fordon gäller även chassi till sådant fordon.
(Min fetstil)
Kort sagt, puttar du hojen är du gående. Gående får gå förbi rödljus. Dock varnade han för att om man ställer till med något genom att fotvandra omkring med en motorcykel i korsningar eller då du startar igen på andra sidan så är det risk för att man åker för vårdslöshet i trafik eller motsvarande.
Kort sagt, kliv av och putta hojen förbi men ta det varsamt som fan och håll god uppsikt både då och när du sedan skall igång igen, för du gör något underligt i trafiken och kommer att åka på det om du gör något som en förbipasserande konstapel bedömer som trafikfarligt.
Ganska precis i linje med vad sunda förnuftet säger, alltså. Gott betyg till polisen att det inte finns prejudikat, innebär att ingen har varit dum nog att försöka lagföra någon som löst problemet på det självklara sättet.

Edit: Glömde en sak som polisen förtydligade. Trampar man en klass II-moped med cykeltrampor så kan den räknas som cykel. Dock har folk som sparkat sig fram på en klass I (EU-moppe) där de inte borde åkt på att de framförde motorfordon. Vad som då gäller om man sitter på en MC och sparkar sig fram är rätt givet - just don't!
Last edited: