Hur man gör vid rödljus som inte slår för MC

  • Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Hur man gör vid rödljus som inte slår om för MC

I den här tråden diskuterades det hur man skall göra då ett trafikljus inte känner av att man kommer på motorcykel om det inte kommer några bilar som kan "hjälpa" en att få ljuset att slå om.

Jag ställde frågan till polisen och fick ett svar som jag tycker förtjänar en egen tråd, eftersom det inte är första gången ämnet diskuteras här och ute i verkligheten.

Igår ringde en mycket trevlig herre från lokala polismyndigheten upp mig. När jag hade kommit över den initiala chocken efter "hej, det är från polisen" och blev mottaglig igen så visade det sig att han hade lagt en hel del tid och möda på frågan. :tummenupp

Till att börja med hade han inte hittat några tydliga bestämmelser eller prejudikat. Det fanns en del om bilar, som att man om man puttar en bil gåendes bredvid inte räknas som förare men att man dock kan åka för rattfylla och allt vad det var. Jag kommer inte ihåg allt, och det var som sagt inte heller relevant för fallet MC.

Dock hade han hittat något intressant, som torde avgöra saken.

Kap 1, §4, trafikförordningen.

Trafikförordningen skrev:
4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även
den som rider och den som leder eller driver kreatur. Bestämmelserna om gående gäller även den som åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande och den som för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon. Bestämmelserna om gående gäller även den som leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, den som för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående samt den som själv för rullstol om han eller hon färdas med gångfart. Bestämmelser för ett visst slag av fordon gäller även chassi till sådant fordon.

(Min fetstil)

Kort sagt, puttar du hojen är du gående. Gående får gå förbi rödljus. Dock varnade han för att om man ställer till med något genom att fotvandra omkring med en motorcykel i korsningar eller då du startar igen på andra sidan så är det risk för att man åker för vårdslöshet i trafik eller motsvarande.

Kort sagt, kliv av och putta hojen förbi men ta det varsamt som fan och håll god uppsikt både då och när du sedan skall igång igen, för du gör något underligt i trafiken och kommer att åka på det om du gör något som en förbipasserande konstapel bedömer som trafikfarligt.

Ganska precis i linje med vad sunda förnuftet säger, alltså. Gott betyg till polisen att det inte finns prejudikat, innebär att ingen har varit dum nog att försöka lagföra någon som löst problemet på det självklara sättet. :tummenupp

Edit: Glömde en sak som polisen förtydligade. Trampar man en klass II-moped med cykeltrampor så kan den räknas som cykel. Dock har folk som sparkat sig fram på en klass I (EU-moppe) där de inte borde åkt på att de framförde motorfordon. Vad som då gäller om man sitter på en MC och sparkar sig fram är rätt givet - just don't!
 
Last edited:
Mao är det helt okej att korsa rödljus, enkelriktade vägar, förbud mot motorfordon osv om man går med motorcykeln? Tolkar jag det rätt då.
 
Som jag skrev i den tråd du hänvisade till finns det ett annat sätt som iofs tar längre tid men du riskerar inget.

Det man gör är att ringa 11414 och ber att få prata med LKC.
Där framlägger man problemet o frågar om man får tillstånd att köra mot rött. Detta borde inte vara ett problem. (om så kan man använda siv av ft's råd att leda hojen förbi rödljuset)

Har man väl fått tillstånd av LKC så kan inte griniga-olle komma o ta lappen av dig om han står o trycker i en buske.
 
Nu åker ju jag en motorcykel med förhållandevis mycket magnetiskt material i. Men ändå. Om man tittar i gatan när man rullar fram mot ett rödljus så ser man ofta frästa linjer med formen av ett parallellogram tvärs över körbanan. Där är då magnetslingan nedfräst. Jag ställer mig alltid mitt över dessa linjer. Då brukar det inte vara ngt problem.

/J
 
Mao är det helt okej att korsa rödljus, enkelriktade vägar, förbud mot motorfordon osv om man går med motorcykeln? Tolkar jag det rätt då.

Vad jag vet så markerar enkelriktat, förbud mot motorfordon o s v början på en enkelriktad väg eller väg/område där trafik med motorfordon är förbjudet. Du kan kort sagt inte putta förbi skylten och köra sedan utan du får putta fram till att den enkelriktade gatan upphör eller genom hela området med fordonstrafik förbjuden. Ha det så trevligt!

Med detta sagt så är svaret nog att ja, om du gör det på ett sätt som inte är trafikfarligt borde du få göra allt en fotgängare får göra. Lycka till då du puttar din motorcykel ner längs en enkelriktad gata - den lär du åka på. Vårdslöshet, som sagt. Dyrt, dumt och svettigt - det är ju tre önskningar på en gång! :banana
 
Tänk på att om trafikljuset inte fungerar så är det inte en giltlig signalanordning - alltså kan man skita i det.

Lika giltig som en 110 skylt gjord av en kartong.

Bara man är säker på sin sak och väntar lite och kör sen - man vet ju inte om skiten blivit lagad.

Å andra sidan är vägverk och kommun skyldiga att fixa det vad det än kostar - jag har klagat några gånger och dom har fått fräsa ned nya slingor och allt möjligt.
 
Det man gör är att ringa 11414 och ber att få prata med LKC.
Där framlägger man problemet o frågar om man får tillstånd att köra mot rött. Detta borde inte vara ett problem. (om så kan man använda siv av ft's råd att leda hojen förbi rödljuset)

Har man väl fått tillstånd av LKC så kan inte griniga-olle komma o ta lappen av dig om han står o trycker i en buske.

Vill griniga Olle åt en så kan han nog ha synpunkter i det trafiksäkra i att man stående mitt i körfältet med motorn igång tar av sig hjälmen och handskarna och drar upp mobilen...

Detta oavsett det erbarmliga mäck det skulle vara, och att det rent spontant inte känns som en situation jag vill försätta mig i. Utan hjälm mitt i vägen mitt i natten, när Raggar-Benny kommer farande i sin 740 med sina folkölsfulla polare, svarttonade rutor, kepan i nacken och solglasögon på i laglig plus 40. :näsblod
 
Värt att tänka på dock, är att eftersom det hela verkar svårt att få fram precisa regler över så kan du fortfarande bli tagen av polis som ser dig passera rött och eventuellt åka på att få det hela prövat i rätten.
 
Tänk på att om trafikljuset inte fungerar så är det inte en giltlig signalanordning - alltså kan man skita i det.

Detta gäller om det står och blinkar gult, alternativt är nedsläckt. Rött är rött är rött, oavsett hur länge det är rött och oavsett dina synpunkter om korrekt funktion. Detta finns det prejudikat på, så det enda sättet det går att diskutera är genom att få det prövat i en högre rättsinstans än i tidigare rättegångar.

Jag skulle inte chansa på att göra ett besök i hovrätten i frågan.

Där är då magnetslingan nedfräst. Jag ställer mig alltid mitt över dessa linjer. Då brukar det inte vara ngt problem.

Kapitalistsvin!

Vadan detta tillmäle? Jo, skrotvärdet på metallen i dina hojar borde göra att du sitter på ett högst avsevärt bundet kapital... :7peta :hihi

200 kg Bandit fungerar inte på alla magnetslingor, ens då man rullar fram och tilbaka över dem precis som du beskriver.

130 kg Husqvarna, då börjar vi prata många ljus som inte väcks ur sin skönhetssömn - även om det är en variant med ovanligt mycket järn i för typen.
 
Last edited:
De fan som fan - jag skall börja ringa polisen och be om escort varje gång det sker.

En mc snut förklara iaf för mig hur läget var - desutom vet dom flesta att problemet finns - bara man inte brassar rakt igenom.

Jag kan inte putta över den för mycket trafik, jag kan inte vända - spärrlinjerna är i vägen vill inte riskera att bryta mot lagen - och så vidare typ jag har ont i foten och orkar inte backa desutom skulle jag isfall färdas mot färdriktningen... anser dom att ett rödljus som inte fungerar är giltligt får dom väl ta konsekvenserna.
 
Vad jag vet så markerar enkelriktat, förbud mot motorfordon o s v början på en enkelriktad väg eller väg/område där trafik med motorfordon är förbjudet. Du kan kort sagt inte putta förbi skylten och köra sedan utan du får putta fram till att den enkelriktade gatan upphör eller genom hela området med fordonstrafik förbjuden. Ha det så trevligt!

Med detta sagt så är svaret nog att ja, om du gör det på ett sätt som inte är trafikfarligt borde du få göra allt en fotgängare får göra. Lycka till då du puttar din motorcykel ner längs en enkelriktad gata - den lär du åka på. Vårdslöshet, som sagt. Dyrt, dumt och svettigt - det är ju tre önskningar på en gång! :banana

Det jag syftar på var tex om man ska köra in i ett område med fordonsförbud för att 20meter längre in parkera hojen (om man vill ha den utanför sitt fönster eller liknande) Då är det ju bara att rulla in hojen.

Sen har jag utanför mitt garage 2 vägar att köra, eller ja, 10meter från öppningen går en sväng ut på vanliga vägen, dock är det enkelriktat.
Vill jag ut på stora vägen får jag köra en omväg på ca 300meter. Runt hela området. Vore väldigt smidigt att i stressad situation bara rulla förbi hojen ut på vägen och dra iväg. :P
 
martikainen,
min tolkning är att det är helt OK. Har jag f ö alltid gjort.

Sorry om jag lät lite grinigare än du förtjänade, trodde du var ännu en "lagvrängare a'la SH" som såg en chans att putta förbi fordonsförbudsskylten för att sedan dra upp på bakan över innergården. :rodnar
 
Vill griniga Olle åt en så kan han nog ha synpunkter i det trafiksäkra i att man stående mitt i körfältet med motorn igång tar av sig hjälmen och handskarna och drar upp mobilen...

Detta oavsett det erbarmliga mäck det skulle vara, och att det rent spontant inte känns som en situation jag vill försätta mig i. Utan hjälm mitt i vägen mitt i natten, när Raggar-Benny kommer farande i sin 740 med sina folkölsfulla polare, svarttonade rutor, kepan i nacken och solglasögon på i laglig plus 40. :näsblod

Jo det är iofs sant, griniga olle i busken är en elak en jävel :P

O Raggar-benny utan koll är inte nån man vill ha upp i röven då man sitter på hojjen. (Inte för att jag personligen vill ha han nånstan inärheten av varken mig eller mina fördon öht, fast det finns ju andra som kan tänkas tycka det är intressant eller nått)


Så då framstår det som ditt alterativ med att leda hojjen (fortfarade igång) förbi rödljuset är det bästa alternativet
 
Nu åker ju jag en motorcykel med förhållandevis mycket magnetiskt material i. Men ändå. Om man tittar i gatan när man rullar fram mot ett rödljus så ser man ofta frästa linjer med formen av ett parallellogram tvärs över körbanan. Där är då magnetslingan nedfräst. Jag ställer mig alltid mitt över dessa linjer. Då brukar det inte vara ngt problem.

/J
På din järnhäst ja, tänk på oss som har plastraketer från Nippon med ramar gjorda av pressad kodynga och wellpapp.
 
Jag har läst följande på SH.

Om man stannar vid ett rödljus som inte slår om. Man har stannat med båda fötterna i marken. Man ser sig om ordentligt. Inget händer, på en längre tid. DÅ är det ok att köra. Rödljuset hade då samma funktion som en stoppskylt.
 
Om trafikljuset är ur funktion - gulblink gäller skyltning - oftast väjningsplikt.

Så borde det vara om det är ur funktion o aldrig slår om också.

Nu skrev ft att det fanns ett pilotfall där nån åkt dit ändå.

Men endast en idiot tillbringar en hel natt vid trafikljuset väntandes.
Alt 2 och leda mcen över vägen har jag redan glömt att jag läst.
 
Jag har läst följande på SH.

Åh, på SH? Ja, då är det ju sant!

Just ja, glömde skriva en sak polisen berättade: Sitter man på en klass I-moped eller större och sparkar sig fram räknas det som att framföra ett motorfordon. En klass II med pedaler kan däremot räknas som cykel då man inte driver den med motor.

Kort sagt, putta mot rött sittande på hojen och du kör mot rött i lagens mening. :brinnerup

Men endast en idiot tillbringar en hel natt vid trafikljuset väntandes.
Alt 2 och leda mcen över vägen har jag redan glömt att jag läst.

Ja, hur gör du då? Kör ändå, trygg i förvissningen om att det finns en säsong nästa år också och att det kommer att göra dig gott att cykla till jobbet ett tag? Ditt val, visst, men rätt många av oss är inte sugna på att ta den risken.

Du har inte läst att man skulle leda hojen över vägen, vilket kan förklara att du inte kommer ihåg det. Du bör kanske däremot läsa tråden en gång till, för där står att man kan leda hojen över spärrlinjen. Då behöver du inte riskera kortet i onödan... :rolleyes:
 
Last edited:
En stark magnet på sidostödet brukar fixa omslag till grönt om man sätter ned det stödet på samma ställe som Jörgen stannar sin gjutjärnsmaskin. Annars är det en klassiker att stanna motorn leda igenom hojen genom avspärrning/enkelriktat/rödljus. Det lärde jag mig redan när jag körde 125:a. Sparade ca 3-4 km omväg hem till kompisen vardera riktning.
 
Kort sagt, putta mot rött sittande på hojen och du kör mot rött i lagens mening. :brinnerup
Eftersom du inte skrev det rakt ut så kan jag lägga till att det inte spelar någon roll om motorn är avstängd eller inte. Sitter du på och den rullar så "kör" du.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top