Hur man inte svänger

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hur fan får han stopp på den så snabbt och hur märker kameramannen att den andre kör av?
 

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
R1-01 (såld...)
Hihi, precis så där gjorde jag med min Yamaha FS1 (moped) någon gång på mitten av 90-talet :hihi

Grusväg och kanske hisnande 20 km/h :död
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Om man aldrig gör fel hur vet man då vad som är rätt :confused:

Man kan lära sig av andras misstag :D men det är lite fegis att inte våga :rofl
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jag råkade testa den där varianten i somras. Det gick bra ända till mötet kom och jag fick byta spår. Sedan lite snabbt parrerande, bromsande, lite panik och nästa sak som kom var diket. Efter det hann jag tänka följande tankar:
1. Skit nu ryker kåporna.
2. Hoppas bonden inte satt upp el-stängslet (såg pinnarna).
3. Satan, detta kommer svida.

Men så av någon outgrundlig anledning sparkade jag helt omotiverat med benen och tvärlåste bakbromsen, bågen rätade upp och jag stod still. C. 10 meter ut på åkern. Bonden hade inte satt tråd mellan pinnarna :näsblod

En jävla tur med andra ord. Nu är man anmäld till kurv- och bromskurs så det blir nog ordning på sakern igen, rostig som en gammal PV.
 

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Tl1000s
faan jag missade nästan avåkningen, blev helt tagen av den där vägen, kurvor, kurvor, kurvor.........

Sommaren var är du kompis :confused:
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Suomalainen skrev:
Prova bromsa med hyffsat nerlägg du... :näsblod Bromsa gör man innan kurvan.


Klart man kan bromsa med nerlägg i en sväng men man måste förstå hur bromsen fungerar och hur den påverkar motorcykeln.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Hoztic skrev:
Det har då gått alldeles utmärkt hittills iaf! Jag ser inga som helst fel med att bromsa i en kurva? :va

Nu vet inte jag vilken fart du pratar om, klart som attans man kan bromsa utan problem i vanlig söndagstittapånaturen fart.
Har du kommit "för fort" (vad som är för fort är olika för person till person) in i en kurva och du kommer på det när du redan svänger så garanterar jag att det slutar som för killen på filmen, dvs det går rakt fram istället. Eller att det släpper.

De gånger jag kommit för fort in (på bana)så har det alltid gått åt helvete när man ska och pilla på bromsen i kurvan, bättre att koncentrera sig på att ta svängen istället.

Visst pojkarna som kör bana mer proffessionellt kanske har bättre koll och kan bromsa effektivt, vad vet jag. Det jag reagerade på var att detta skulle tas upp i trafikskolan, kör man efter hastighetsbestämmelser så få man aldrig några "komma in kurvan för fort" upplevelser för den delen heller.

P@trik skrev:
Klart man kan bromsa med nerlägg i en sväng men man måste förstå hur bromsen fungerar och hur den påverkar motorcykeln.

Var bromsar du helst? Före, eller i kurvan?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är skitlätt att ta körkort för tung hoj i många delstater, ett sommarbarn på sexton år när jag var vid samma ålder körde omkull flera ggr om dagen på en lånad CB 125 på grusvägarna på landet, hemma i Florida hade han en Ninja 900. Som han fick köra lagligt med tuppkam på körkortsfotot.
 

RedFinn

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Finland
Hoj
zx6rr
Suomalainen skrev:
Var bromsar du helst? Före, eller i kurvan?


Både och i de flesta kurvor.

Imho är den viktigaste kunskapen/färdigheten du kan överföra från banan till gatan just att bromsa i kurvan. Vidare anser jag att det är det överlägset bästa botmedlet då man kommit för hårt in i kurvan.

Lönar sig verkligen att öva på.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag tror ni missar lite med poängen av en paniksituation. Bryter man mer så visst svänger hojen även fast man bromsar men när man kommer åkandes för fort på landsväg så har man knappast den insikten. Hjärnan tänker HELVETE och trycker på bromsen, hojen rätar sig och hjärnan tänker HELVETE I I KUBIK och bromsar ännu hårdare. Personligen tror jag mer på att man ska skita i bromsen o svänga istället om det går för fort, hojen är betydligt lättare att styra då.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
RedFinn skrev:
Både och i de flesta kurvor.

Imho är den viktigaste kunskapen/färdigheten du kan överföra från banan till gatan just att bromsa i kurvan. Vidare anser jag att det är det överlägset bästa botmedlet då man kommit för hårt in i kurvan.

Lönar sig verkligen att öva på.

så om du kommer in för fort i en kurva o känner dikeskanten/lecakulorna närmar sej med stormsteg, så BROMSAR DU O SVÄNGER SAMTIDIGT??? Jag har testat den varianten allför många gånger o det slutar alltid med hjärtat i halsgropen. Cykeln rätar upp sej o vill gå rakt eller släpper Numer släpper jag bara av på gasen o trycker i en lägre växel och lägger ner.
Måste man bromsa i en kurva har man misslyckats med planering/spårval,
visst Rossi bromsar säkert i kurvorna men den killen gör andra saker oxo med hoj som vi andra dödliga aldrig kommer i närheten av.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
peter R1 skrev:
så om du kommer in för fort i en kurva o känner dikeskanten/lecakulorna närmar sej med stormsteg, så BROMSAR DU O SVÄNGER SAMTIDIGT??? Jag har testat den varianten allför många gånger o det slutar alltid med hjärtat i halsgropen. Cykeln rätar upp sej o vill gå rakt eller släpper Numer släpper jag bara av på gasen o trycker i en lägre växel och lägger ner.
Måste man bromsa i en kurva har man misslyckats med planering/spårval,
visst Rossi bromsar säkert i kurvorna men den killen gör andra saker oxo med hoj som vi andra dödliga aldrig kommer i närheten av.
Nja, ibland händer det saker när du redan är inne i kurvan som tvingar dig att bromsa. Om den du ligger bakom plötsligt gör något tokigt t ex. Så svårt är det inte att bromsa inne i kurvan att man inte skall göra det. Mjukt och lätt på bromsgreppet och i armarna är nyckelorden. Jag har testat många gånger och har aldrig råkat ut för tråkigheter på grund av det.

Men visst, kör man på gata är det avgjort bättre att ha bromsat klart innan kurvan.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top