DRZSM skrev:Det har varit nära ett par gånger, man har kommit in med lagom fart i kurvan för att sedan upptäcka att det ligger rullgrus på vägen Vad gör man? Går inte att lägga ner den och det är livsfarligt att bromsa, Vägverket
Vantskruv skrev:Det såg ut som han körde på en sten eller var det smågrus?
Om man kommer för fort in i en kurva så hinner man _verkligen_ inte att köra rakt "ett par meter" och sedan börja svänga igen.Two stroke man skrev:Förstår inte er som säger att man ska bara svänga när det går för fort i en kurva!??? Om nu det vore möjligt så har det ju inte gått för fort!
Det jag gör om det går för fort in i en kurva, är att jag fortsätter hålla mer eller mindre rakt spår och bromsar ett par meter till innan jag lägger ner hojen. Jag missar alltså idealspåret och tar ett lite vidare spår.
Vadå hinner inte? För det första menar jag inte mitt i kurvan. Jag menar att vid inbromsningen inför kurvan fortsätter man bromsa ett par meter förbi den punkt där man normalt släpper bromsarna och lägger ner. Förvisso kommer kompisen köra om på insidan snabbt som en avlöning, men bättre det än att sladda omkull.HanneZ skrev:Om man kommer för fort in i en kurva så hinner man _verkligen_ inte att köra rakt "ett par meter" och sedan börja svänga igen.
Hoztic skrev:Precis, och inget man får testa när man tar kortet! Visst, det är inte helt enkelt att bromsa perfekt rakt fram heller, men fan så mycket enklare än att bromsa kontrollerat i en kurva! Hade det varit ett moment i kursplanen, och kanske tom uppkörningen så hade nog både premier och statistik varit mycket bättre!
tadingdingbaaap skrev:Har man inte något liknande? När jag körde upp förra sommaren hade vi koner som vi skulle hålla 50 genom och göra en inbromsning vid den sista och vända runt om och tillbaka genom konerna. Blev ju att man bromsade samtidigt som man la ner den runt sista konen. Dom va petiga att man skulle hålla hårt in till sista konen också.
peter R1 skrev:så om du kommer in för fort i en kurva o känner dikeskanten/lecakulorna närmar sej med stormsteg, så BROMSAR DU O SVÄNGER SAMTIDIGT??? Jag har testat den varianten allför många gånger o det slutar alltid med hjärtat i halsgropen. Cykeln rätar upp sej o vill gå rakt eller släpper Numer släpper jag bara av på gasen o trycker i en lägre växel och lägger ner.
Måste man bromsa i en kurva har man misslyckats med planering/spårval,
visst Rossi bromsar säkert i kurvorna men den killen gör andra saker oxo med hoj som vi andra dödliga aldrig kommer i närheten av.
Elgus skrev:Sent upptäckt rullgrus,spannmål eller vägarbete. Det händer väl alla någon gång. Det beror ju lite på omständigheterna,(diket) men det har väl hänt att man har valt att räta upp och köra av med lite kontroll hellre än att riskera bucklor och skrapmärken ( på sin nymålade tank tex) eller mangling med egen hoj.
Kolla in en klassisk avslutning:
http://video.google.com/videoplay?docid=6196022306077640440&q=motorcycle
David Lundin skrev:1961473Antar att alla ska lära sig någon gång ...pekka svängde inte men det gjorde vägen
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|