Hur man inte svänger

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Strömlösa
Hoj
Moped
Det har varit nära ett par gånger, man har kommit in med lagom fart i kurvan för att sedan upptäcka att det ligger rullgrus på vägen :gnissla Vad gör man? Går inte att lägga ner den och det är livsfarligt att bromsa, Vägverket :4skrika :fatta!
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
DRZSM skrev:
Det har varit nära ett par gånger, man har kommit in med lagom fart i kurvan för att sedan upptäcka att det ligger rullgrus på vägen :gnissla Vad gör man? Går inte att lägga ner den och det är livsfarligt att bromsa, Vägverket :4skrika :fatta!

Brukar fortsätta i samma vinkel, eller något mindre, och missa gruset. Även om det betyder att jag kör på fel sida av vägen. Jävla läskigt det där.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Vantskruv skrev:
Det såg ut som han körde på en sten eller var det smågrus?

Japp, kanske en jord som klumpat ihop sig eller nått. För det dammade till om framdäcket och sen bar det rakt fram med högerfoten fladdrandes vid sidan av fotpinnen. Den där olyckan går under rubriken shit happens.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förstår inte er som säger att man ska bara svänga när det går för fort i en kurva!??? Om nu det vore möjligt så har det ju inte gått för fort!

Det jag gör om det går för fort in i en kurva, är att jag fortsätter hålla mer eller mindre rakt spår och bromsar ett par meter till innan jag lägger ner hojen. Jag missar alltså idealspåret och tar ett lite vidare spår.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Two stroke man skrev:
Förstår inte er som säger att man ska bara svänga när det går för fort i en kurva!??? Om nu det vore möjligt så har det ju inte gått för fort!

Det jag gör om det går för fort in i en kurva, är att jag fortsätter hålla mer eller mindre rakt spår och bromsar ett par meter till innan jag lägger ner hojen. Jag missar alltså idealspåret och tar ett lite vidare spår.
Om man kommer för fort in i en kurva så hinner man _verkligen_ inte att köra rakt "ett par meter" och sedan börja svänga igen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
HanneZ skrev:
Om man kommer för fort in i en kurva så hinner man _verkligen_ inte att köra rakt "ett par meter" och sedan börja svänga igen.
Vadå hinner inte? För det första menar jag inte mitt i kurvan. Jag menar att vid inbromsningen inför kurvan fortsätter man bromsa ett par meter förbi den punkt där man normalt släpper bromsarna och lägger ner. Förvisso kommer kompisen köra om på insidan snabbt som en avlöning, men bättre det än att sladda omkull.
Sen ligger det i fysiken lagar att har man maximalt nedlägg i en kurva så utnyttjar man 100% av däckets friktion för kurvtagningen. Behöver man då bromsa måste man räta upp hojen en aning för att kunna bromsa en aning.
 

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
CB 1300
Hoztic skrev:
Precis, och inget man får testa när man tar kortet! :huvet Visst, det är inte helt enkelt att bromsa perfekt rakt fram heller, men fan så mycket enklare än att bromsa kontrollerat i en kurva! Hade det varit ett moment i kursplanen, och kanske tom uppkörningen så hade nog både premier och statistik varit mycket bättre!

Har man inte något liknande? När jag körde upp förra sommaren hade vi koner som vi skulle hålla 50 genom och göra en inbromsning vid den sista och vända runt om och tillbaka genom konerna. Blev ju att man bromsade samtidigt som man la ner den runt sista konen. Dom va petiga att man skulle hålla hårt in till sista konen också.
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
tadingdingbaaap skrev:
Har man inte något liknande? När jag körde upp förra sommaren hade vi koner som vi skulle hålla 50 genom och göra en inbromsning vid den sista och vända runt om och tillbaka genom konerna. Blev ju att man bromsade samtidigt som man la ner den runt sista konen. Dom va petiga att man skulle hålla hårt in till sista konen också.


Tekniken var inte att bromsa i kurvan, utan bromsa ner till rimlig hastighet innan kurvan och sedan rulla in i kurvan.
 

RedFinn

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Finland
Hoj
zx6rr
peter R1 skrev:
så om du kommer in för fort i en kurva o känner dikeskanten/lecakulorna närmar sej med stormsteg, så BROMSAR DU O SVÄNGER SAMTIDIGT??? Jag har testat den varianten allför många gånger o det slutar alltid med hjärtat i halsgropen. Cykeln rätar upp sej o vill gå rakt eller släpper Numer släpper jag bara av på gasen o trycker i en lägre växel och lägger ner.
Måste man bromsa i en kurva har man misslyckats med planering/spårval,
visst Rossi bromsar säkert i kurvorna men den killen gör andra saker oxo med hoj som vi andra dödliga aldrig kommer i närheten av.


Man behöver inte vara Rossi, man behöver bara öva lite. Det skall man göra på banan för att minimera riskerna och maximera nyttan. Cykeln rätar upp sig bara om man inte övat att kompensera.
I längre kurvor, i.e. t.ex. över 130 graders, lönar det sig att bromsa i kurvan, men det gäller ju förstås bara bankörning. Poängen är att samma teknik är det bästa botmedlet just då planerigen misslyckas och man kommer för fort in i en kurva.
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Jag ser inte att det ligger grus eller nåt på vägen och den första hojen klarade ju kurvan. Det ser ut som att han fegade ur och stirrar på diket istället för att titta dit han ska. Eller också behärskade han inte motstyrningstekniken. Tur att det gick sakta och att det inte kom nåt möte.
 

Elgus

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
Xt550 och Ktm400EXC
Sent upptäckt rullgrus,spannmål eller vägarbete. Det händer väl alla någon gång. Det beror ju lite på omständigheterna,(diket) men det har väl hänt att man har valt att räta upp och köra av med lite kontroll hellre än att riskera bucklor och skrapmärken ( på sin nymålade tank tex) eller mangling med egen hoj.
Kolla in en klassisk avslutning:
http://video.google.com/videoplay?docid=6196022306077640440&q=motorcycle
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Elgus skrev:
Sent upptäckt rullgrus,spannmål eller vägarbete. Det händer väl alla någon gång. Det beror ju lite på omständigheterna,(diket) men det har väl hänt att man har valt att räta upp och köra av med lite kontroll hellre än att riskera bucklor och skrapmärken ( på sin nymålade tank tex) eller mangling med egen hoj.
Kolla in en klassisk avslutning:
http://video.google.com/videoplay?docid=6196022306077640440&q=motorcycle

Tjommen i första länken var ju bara en klant som fegade ur och inte vågade lägga ner hojen i kurvan. Möjligen kan det ha legat grus på vägen det vet vi inget om.
Men i din film är det ju ganska tydligt att det är grus på vägen, det dammar ju tom. Och föraren med kameran får ju även sladd trots ett väldigt litet nedlägg, innan han till slut åker omkull. Det senare fallet är väl även ett typiskt fall av förare som försöker köra ikapp framförvarande och då tar lite för stora risker.
 

Andreas N.

börjar bli hojsugen igen!!!! :D
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Här i min villa... :P
Hoj
Cbr 600f -96 ...SÅLD till fördel för snöskoter...SMART DRAG!
Angående Elgus länk....alltid tråkigt att se sådana här slut...men ack vilken underbar vägsträcka...ser ju ut som det är helt nyasfalterat ju...varför kan vi inte ha sådana vägar här hemma :4skrika

:7peta på vägverket
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
HAHAHAHA... ser ut som killen som övningkörde samtidigt med mig.. han svor över att hur mycket han än vred på styret så svängde inte hojjen( 70km/h). han lyckades trotts detta ta kortet på första uppkörningen.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
David Lundin skrev:
1961473 Antar att alla ska lära sig någon gång :) ...pekka svängde inte men det gjorde vägen :tungan

Det hände för mig på gotland för 2 år sedan. Vi hittade den där fina vägen utmed kusten..ser nästan ut som en cykelväg. Hur som helst inbjöd den till att gasa friskt! :näsblod En kurva var lite lurig då det var precis en svacka där, såg precis ut som att det var en raksträck...men icke! Försökte bromsa ner lite och svänga men det gick inte..hade för hög fart. så det var bara att räta upp hojen och hoppas på att jag ska klara det utan att vurpa. På något sätt så lyckades jag ta mig upp på vägen igen utan att vurpa bland stenarna och gruset.:3freak Polarna bakom undrade va fan du försvann i rökmoln sen dök du bara upp på vägen igen! :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top