Hur mycket drar din mc?

Hur mycket drar din mc?


  • Antal röstningar
    0

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Däck 6kr per mil (3000kr/500mil)
Drivpaket 0,7kr per mil
Försäkring (på min gubbhoj) 2800kr per år
Service 1000kr per år
Värdeminskning 8000kr/år

De övriga sakerna som trim och tillbehör ej medräknat, ej heller utrustning som skinn och hjälm.

Jag kör ca 500mil per år och snittförbrukningen är väl ca 0,65-0,7 så vi räknar på det högre. 500*0,7=350 liter soppa vad kostar bensin? 14kr? då blir det 4900kr.
3000+350+2800+1000+8000=15150kr

Tar man med de övriga kostnaderna vilket jag knappt vågar tänka på är man nog kusligt nära att soppan är en tiondel eller MINDRE av kostnaden för mitt MC intresse. Det som är ballt är dock att den tar mindre soppa nu då den är trimmad än tidigare! Hög komp är bra!

Nja. Du får ihop till att ungefär 1/4 av kostnaderna är bränslet då du kör kort sträcka varje säsong. (totalt 20000 varav bränsle 5000)
För att bränslet ska bli en tiondel eller mindre ska det vara andra saker som kostar minst 30000 eller mer varje säsong utöver dom kostnader du redan har. Det går inte ihop. Du får inte ihop dom kostnaderna ens om du köper splirrans nytt ställ, stövlar, handskar och hjälm varje år. (Förutsatt att du inte köper riktigt dyra grejor då).
Men vem köper alla grejor nytt varje år?

Det skulle vara om du klotar hojen varje år och får köpa en massa nya delar på grund av det men det känns osannolikt det med.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Finns nog inte många sporthojar som får ut 1500 mil på 1 uppsättning däck. Jag kör numera tämligen förståndigt och jag bör inte köra mer än max 600 mil på ett bakdäck. Max 1000 mil på ett framdäck. Min, och troligen även många andra sporthojsförares, däckskostnad för 1500 mil hamnar nog på närmare 3000 kr för framdäcken och 7000 kr för backdäcken.

... och då kostar helt plötsligt däcken lika mycket, eller mer, än soppan.

Tja. Jag får ur ca 1000 mil ur ett bakdäck och närmare 2000 ur ett framdäck utan att vara jättesnäll med däcken. Bakdäcket går på strax under 1500 och framdäcket går på drygt 1200.
På 6000 mil blir det med andra ord 6 bakdäck och 3 framdäck. 6*1500 + 3*1200 = 12600. Detta är 4 säsonger 12600/4 är 3150 per säsong. Då finns det ändå pengar att spara om jag skulle välja att köpa andra däck. Road 2CT är inte dom allra billigaste däcken jag skulle kunna klämma på.
Jag gör helt enkelt inte slut på ett bakdäck på 600 mil eller ett framdäck på 1000. Senast bytte jag bakdäcket efter 1100 mil men då hade det i sanningens namn varit dags i 100 mil att göra det.

Kanske är det så att min hoj är snäll mot däcken. För även om jag inte är den snabbaste efter dom kurviga vägarna så är jag inte heller den långsammaste.
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Vet ej exakt vad min drar..men mycket är det inte..blir positivt överraskad varje gång jag tankar.Helt underbar hoj förövrigt.Återkommer med exakta uppgifter.Men mycket är det inte i bränslepengar.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vet ej exakt vad min drar..men mycket är det inte..blir positivt överraskad varje gång jag tankar.Helt underbar hoj förövrigt.Återkommer med exakta uppgifter.Men mycket är det inte i bränslepengar.

Förslag till dig, och många andra: Skriv i inlägget vilken cykel ni har.

Mitt UFO drar 0.00756. Det tycker jag är lite mycket.

Bränsle? Uran?
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Drar din RD350 såpass mycket är det nog vara dags för en justering.
Den jag hade drog 0,55 blandat med en del ordentligt aktiv körning.
Min var förvisso helt original och i nära nyskick vilket kan göra en del.

För det första har jag en lc, vilka drar mer än ypvs (har jag hört). Vet inte vad du hade, menar bara att det kan vara en faktor. För det andra kör jag lite småtrimmat och dessutom ganska fett bestyckat (ska börja mixtra mig neråt nu till våren). och oavsett vilket så kan man nog köra snålare med min om jag skulle vilja det, men vem kan motstå den ljuvliga ketchupeffekten och gasresen på 1:an, 2:an och ibland 3:an?:yoparty
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Nja. Du får ihop till att ungefär 1/4 av kostnaderna är bränslet då du kör kort sträcka varje säsong. (totalt 20000 varav bränsle 5000)
För att bränslet ska bli en tiondel eller mindre ska det vara andra saker som kostar minst 30000 eller mer varje säsong utöver dom kostnader du redan har. Det går inte ihop. Du får inte ihop dom kostnaderna ens om du köper splirrans nytt ställ, stövlar, handskar och hjälm varje år. (Förutsatt att du inte köper riktigt dyra grejor då).
Men vem köper alla grejor nytt varje år?

Det skulle vara om du klotar hojen varje år och får köpa en massa nya delar på grund av det men det känns osannolikt det med.

Min fru säger också att det är osannolikt... likförbannat så kan jag, tyvärr, överbevisa er...

Ett tips om man tycker att MC hobbyn är för billig... börja trimma.:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur räknar du då?

Jag räknade inte, jag sköt från höften men en liten kalkyl för en godtycklig modern sporthoj.

Försäkring 20kkr/år
Värdeminskning 10kkr/år
Räntor 0kr/år
Däck, drivpaket, bromsklossar smörjmedel och annan service 5kkr/år
garageplats? 0kr/år
bränsle 500mil*0.7*14= 5kkr/år

Summa: 40kkr/år

5/40 = 13% Hyffsat bra höftskott? Lägg på kostnader för garageplats samt räntor så är vi ännu närmare tiondelen.

Själv åker jag mest cross, byter vart tredje år så jag räknar på tre år och 100h.

Licens(försäkring) 9kkr
Värdeminskning 40kkr
däck 6kkr
övriga slitdelar 6kkr
olja+filter 2kkr
crashkontot 3kkr
Banavgifter 6kkr
transporter 6kkr
bränsle 5l*100h*14= 7kkr

summa: 85kkr/3år

7/85 = 8% av totalkostnaden.

Då har jag inte räknat med all kaffe och bullar jag konsumerar i depån. :D
 
Last edited:

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
YZF750sp

0,7-0,9 l/mil inspirerad körning
0,8 bankörning (nybörjare)

förbrukning vid lugn körning har jag ingen aning om, har aldrig lyckats köra upp en tank på det viset:rolleyes:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag räknade inte, jag sköt från höften men en liten kalkyl för en godtycklig modern sporthoj.

Försäkring 20kkr/år
Värdeminskning 10kkr/år
Räntor 0kr/år
Däck, drivpaket, bromsklossar smörjmedel och annan service 5kkr/år
garageplats? 0kr/år
bränsle 500mil*0.7*14= 5kkr/år

Summa: 40kkr/år

5/40 = 13% Hyffsat bra höftskott? Lägg på kostnader för garageplats samt räntor så är vi ännu närmare tiondelen.

Själv åker jag mest cross, byter vart tredje år så jag räknar på tre år och 100h.

Licens(försäkring) 9kkr
Värdeminskning 40kkr
däck 6kkr
övriga slitdelar 6kkr
olja+filter 2kkr
crashkontot 3kkr
Banavgifter 6kkr
transporter 6kkr
bränsle 5l*100h*14= 7kkr

summa: 85kkr/3år

7/85 = 8% av totalkostnaden.

Då har jag inte räknat med all kaffe och bullar jag konsumerar i depån. :D

Javisst kommer din kalkyl ganska nära dom påstådda 10% men det kräver också att man kör väldigt lite (500 mil om året är väldigt lite anser jag) och att man har en hoj som dels är dyr att försäkra samt äter däck och drivpaket som om det vore huvudsyftet med den.
Den stora kostnaden i din kalkyl är ju försäkringen som är hälften och om man istället kör 1500 mil om året så minskar försäkringens andel ganska mycket. Sen innebär ju din kalkyl i princip byta av en uppsättning däck och drivpaket och olja/filter varje 500:e mil. Håller vare sig drivpaket eller däck längre än så så är det dags att fundera lite över om det inte är något som gör att den äter upp sina delar.

500 mil om året skulle ge mig svår abstinens.

Vad gäller kostnaderna för att köra cross så är det knappast en relevant jämförelse. En cross körs på ett helt annat sätt och har inte alls samma stabilitet på grejorna. Måste den vara isärskruvad för service större delen av tiden säger det sig själv att man inte hinner köra så mycket med den.
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Du kan ha en poäng för de som ser dåligt men annars så titta till vänster i allas inlägg så ser du det står Hoj: Sen märke. I allas inlägg. Och verkar inte som någon annan haft svårt se vilken hoj någon kör här. Men såklart om man nu känner för att skriva ut extra tydligt vilken hoj man kör en andra gång och om det är en annan hoj än som redan är angivet till vänster kan man ju göra det, annars så står det ju som sagt till vänster framför rubriken Hoj: Märke :tummenupp

Förslag till dig, och många andra: Skriv i inlägget vilken cykel ni har.



Bränsle? Uran?
 
Last edited:

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Min drar 0,35 på ett ungefär om man ger sig ut på lite längre turer och kör ganska lugnt.
Kör jag korta sträckor med mycket stadskörning och lite hårdare körning kan den dra 0,5 ibland.
Känns bra även om det inte är någon raket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...500 mil om året är väldigt lite anser jag...

Om man studerar begmarknade lite så ser man att 500mil/år är en ganska normal körsträcka för en MC. Helt nya hojar går kanske aningen mer men därefter sjunker körsträckan snabbt.

Sen innebär ju din kalkyl i princip byta av en uppsättning däck och drivpaket och olja/filter varje 500:e mil...

Ett bak- + ett halvt fram-däck per 500mil räknar jag allt med eftersom jag ju skrev "sporthoj" kanske inte ett drivpaket men alltid kommer det några delar man behöver.

Men visst! Ser man MCn bara som ett ekonomiskt fordon istället för en leksak så köper man ju inte en sporthoj. Då kanske man köper en CX500 och bakelitdäck och kör för en totalkostnad av ca 10kr/milen inkl allt.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man studerar begmarknade lite så ser man att 500mil/år är en ganska normal körsträcka för en MC. Helt nya hojar går kanske aningen mer men därefter sjunker körsträckan snabbt.



Ett bak- + ett halvt fram-däck per 500mil räknar jag allt med eftersom jag ju skrev "sporthoj" kanske inte ett drivpaket men alltid kommer det några delar man behöver.

Men visst! Ser man MCn bara som ett ekonomiskt fordon istället för en leksak så köper man ju inte en sporthoj. Då kanske man köper en CX500 och bakelitdäck och kör för en totalkostnad av ca 10kr/milen inkl allt.

Nej. Det är korrekt att om man vill ha ett ekonomisk fordon så skaffar man sig inte en sporthoj. Men då kanske man skaffar något annat än en motorcykel överhuvudtaget. Redan min hoj som är ganska billig i drift kostar ju mig ca 20 000 om året.

Dom som sliter ut ett bakdäck på 500 mil är inte i majoritet. Det finns ganska många som får sina däck att hålla mycket längre än så. Det finns många som har relativt vassa cyklar som får mig att undra hur dom får sina däck att hålla så länge.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Du kan ha en poäng för de som ser dåligt men annars så titta till vänster i allas inlägg så ser du det står Hoj: Sen märke. I allas inlägg. Och verkar inte som någon annan haft svårt se vilken hoj någon kör här. Men såklart om man nu känner för att skriva ut extra tydligt vilken hoj man kör en andra gång och om det är en annan hoj än som redan är angivet till vänster kan man ju göra det, annars så står det ju som sagt till vänster framför rubriken Hoj: Märke :tummenupp

Och hur ofta byter medlemmarna på detta forum hoj?

Kreti som idag kanske äger en Hoyasang 250 delux skriver om dess förbrukning på 0,25 l/mil. Men om ett halvår så står det hayabusa till vänster men fortfarande 0,25 l/mil till höger. Då kan du ge dig f-n på att Pleti o co. kommer att börja kommentera denna lögnares inlägg...

Alla kommentarer rörande förbrukning i denna tråd som inte klargör vilket fordon det handlar om är fullständigt omöjliga att använda som informationskälla redan dagen efter att de skrivits.

Det finns MÄNGDER av exempel på detta här på forumet. Detta är något som verkligen försvårar för den som försöker söka information. I mek-forumet kan denna typ av informationsbrist vara förödande.

Vill du framstå som en idiot i framtiden? Fråga i en tråd om hur man bäst ska smörja kedjan och sen byter du till en V-max ...
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Hur fan kommer det sig att min diesel SUV bil med +200 hk, +2ton och 4wd drar mindre än min lilla båge som bara väger 10%, har 130 hk och enhjulsdrift :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur fan kommer det sig att min diesel SUV bil med +200 hk, +2ton och 4wd drar mindre än min lilla båge som bara väger 10%, har 130 hk och enhjulsdrift :va

Jag kan bygga om din hoj så den tar hälften av vad din SUV gör men du kommer inte vilja köra den.

Dieselmotorer har bättre verkningsgrad, hojar har skituselt luftmotstånd, hojar har som regel för låg utväxling för optimal bränsleekonomi.
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Räknade ut vad min hoj drog senaste körningen uppsala-sthlm tor + en runda dagen innan.
Tog bara 0.6 fast då brukar jag oftast ligga runt 4k rpm när det går i 100 kanske. Låg kring 150-160 nästan hela vägen hem ca 5-6 mil iaf. och då låg den kring 7k rpm.
Jag är rätt nöjd med den förbrukningen iaf :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top