0.45 brukar min snitta. Men jag kör nog rätt så lugnt.
Mmmm, när du inte äger sporthojar då?
Då finns det andra trådar ni kan skriva i, där ämnet är att raljera över hur lite man bryr sig om bensinräkningarna. Där kan ni regera och vara total bad ass!!!! Yeahhhhhh!!!!
Utveckla! Vilka alternativ finns? Vad kostar de?
Fel. Det finns ett samband mellan bränsleförbrukning och motorcykelns övriga kostnader. Har den låg bränsleförbrukning är det sannolikt att även underhåll och försäkring kostar lite.
Nah, knappast unikt. Min firestorm snittade runt 0,65-0,7 vid lagom landsvägskörning och uppåt litern vid bankörning. Sp-2an drar nåt liknande.Som jag skrev: du och din FireStorm är ett unikt undantag.
http://www.motor-talk.de/forum/kraftstoffverbrauch-ctr-t189791.html
http://www.sportbikes.net/forums/honda-sportbikes/300074-superhawk-mpg-help.html
http://www.therevcounter.com/uk-motorbike-forum/15990-honda-vtr1000-firestorm-mpg.html
”Fuel range is the biggest drawback; 120 miles to the light of doom when touring, or 75 if you're on a mission.”
120 miles = 19 mil
75 miles = 13 mil
Hur är det möjligt!?
Jag har inte mätt och räknat särskilt noga, men jag skulle gissa att min drar någonstans mellan 0.7 och en L/mil. Går nog att få upp en bit över litersträcket också... :tvåtakt
Vem bryr sig? Bränslekostnaden är väl bara en tiondel av vad det kostar att åka hoj.
Italienskan 0,6-0,7 Highlanden något mindre. Det japanska kräket däromkring.
Min TDM 850 drar kring 0,4 vid sansad touringkörning med 52 liter toppbox och två 45 liters sidoväskor fullpackade. Då ligger jag i stort sett hela tiden kring 90-100 efter lagom stora vägar och glider.
Normalt sett går det inte så lugnt så normalt sett brukar jag ligga kring 0,5.
Stad eller landsväg spelar ingen roll. Det blir samma ändå.
Däremot har hastigheten stor betydelse. Ökar jag hastigheten så drar den betydligt mer. Jag kan få i den kring 0,7-0,8 men då är det närmast frågan om att hålla stumt på motorväg med full packning och det är inte ett dugg bekvämt och faktiskt mördande tråkigt.
Allt snack om att bränslet ändå kostar så lite köper jag inte riktigt.
Min kalkyl över en säsong är såhär.
Bränsle: 1500 mil * 0,5 l/mil * 13 kr/lit = 9750 kr i bränsle.
Däck: Ca en uppsättning a' 3500kr
Försäkring: 4600 hel/hel
Service och reparationer: 2000.
Totalt blir det ca 20000 kr per säsong varav bränslet är nästan hälften.
den som hävdar att bränslet bara står för en tiondel av totalkostnaden är helt ute och cyklar.
Visst. Jag har inte tagit hänsyn till värdeminskning på hojen men för att bränslet ska vara en tiondel så måste min hoj minska i värde med 80000 /år och det gav jag inte ens för den.
Hur räknar du då?
Min hoj tankar jag för ca 10 000 om året.
Vad kostar 100 000 om året med en hoj???
Bränsle står för ca hälften för mig.
visst blir det en mindre andel om du har en hoj som kostar 40 000 att försäkra och sedan inte ställer av den men så tror jag inte att någon gör.
OK om du kör djävligt lite så försäkringen blir väldigt stor i förhållande till bränslekostnaden men kör du så lite att bränslet bara är en tiondel så är det väldigt lite körning.
Allt snack om att bränslet ändå kostar så lite köper jag inte riktigt.
Min kalkyl över en säsong är såhär.
Bränsle: 1500 mil * 0,5 l/mil * 13 kr/lit = 9750 kr i bränsle.
Däck: Ca en uppsättning a' 3500kr
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |