0.45 brukar min snitta. Men jag kör nog rätt så lugnt.
Mmmm, när du inte äger sporthojar då?
Då finns det andra trådar ni kan skriva i, där ämnet är att raljera över hur lite man bryr sig om bensinräkningarna. Där kan ni regera och vara total bad ass!!!! Yeahhhhhh!!!!
Utveckla! Vilka alternativ finns? Vad kostar de?
Fel. Det finns ett samband mellan bränsleförbrukning och motorcykelns övriga kostnader. Har den låg bränsleförbrukning är det sannolikt att även underhåll och försäkring kostar lite.
Nah, knappast unikt. Min firestorm snittade runt 0,65-0,7 vid lagom landsvägskörning och uppåt litern vid bankörning. Sp-2an drar nåt liknande.Som jag skrev: du och din FireStorm är ett unikt undantag.
http://www.motor-talk.de/forum/kraftstoffverbrauch-ctr-t189791.html
http://www.sportbikes.net/forums/honda-sportbikes/300074-superhawk-mpg-help.html
http://www.therevcounter.com/uk-motorbike-forum/15990-honda-vtr1000-firestorm-mpg.html
”Fuel range is the biggest drawback; 120 miles to the light of doom when touring, or 75 if you're on a mission.”
120 miles = 19 mil
75 miles = 13 mil
Hur är det möjligt!?
Jag har inte mätt och räknat särskilt noga, men jag skulle gissa att min drar någonstans mellan 0.7 och en L/mil. Går nog att få upp en bit över litersträcket också...:tvåtakt
Vem bryr sig? Bränslekostnaden är väl bara en tiondel av vad det kostar att åka hoj.
Italienskan 0,6-0,7 Highlanden något mindre. Det japanska kräket däromkring.
Min TDM 850 drar kring 0,4 vid sansad touringkörning med 52 liter toppbox och två 45 liters sidoväskor fullpackade. Då ligger jag i stort sett hela tiden kring 90-100 efter lagom stora vägar och glider.
Normalt sett går det inte så lugnt så normalt sett brukar jag ligga kring 0,5.
Stad eller landsväg spelar ingen roll. Det blir samma ändå.
Däremot har hastigheten stor betydelse. Ökar jag hastigheten så drar den betydligt mer. Jag kan få i den kring 0,7-0,8 men då är det närmast frågan om att hålla stumt på motorväg med full packning och det är inte ett dugg bekvämt och faktiskt mördande tråkigt.
Allt snack om att bränslet ändå kostar så lite köper jag inte riktigt.
Min kalkyl över en säsong är såhär.
Bränsle: 1500 mil * 0,5 l/mil * 13 kr/lit = 9750 kr i bränsle.
Däck: Ca en uppsättning a' 3500kr
Försäkring: 4600 hel/hel
Service och reparationer: 2000.
Totalt blir det ca 20000 kr per säsong varav bränslet är nästan hälften.
den som hävdar att bränslet bara står för en tiondel av totalkostnaden är helt ute och cyklar.
Visst. Jag har inte tagit hänsyn till värdeminskning på hojen men för att bränslet ska vara en tiondel så måste min hoj minska i värde med 80000 /år och det gav jag inte ens för den.
Hur räknar du då?
Min hoj tankar jag för ca 10 000 om året.
Vad kostar 100 000 om året med en hoj???
Bränsle står för ca hälften för mig.
visst blir det en mindre andel om du har en hoj som kostar 40 000 att försäkra och sedan inte ställer av den men så tror jag inte att någon gör.
OK om du kör djävligt lite så försäkringen blir väldigt stor i förhållande till bränslekostnaden men kör du så lite att bränslet bara är en tiondel så är det väldigt lite körning.
Allt snack om att bränslet ändå kostar så lite köper jag inte riktigt.
Min kalkyl över en säsong är såhär.
Bränsle: 1500 mil * 0,5 l/mil * 13 kr/lit = 9750 kr i bränsle.
Däck: Ca en uppsättning a' 3500kr
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |
![]() |
Offroad med CFMOTO 800MT-X
Idag har vi fått bekanta os... |
![]() |
Bike på CFMOTO världslansering!
675SR-R Bike är på plats... |
![]() |
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska
Ny design, ny motor och bät... |
![]() |
MP-Mässan lockade 55.000 besökare!
Hela 55.000 besökte finska ... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Jacob Sjöman Under... |
![]() |
Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |