hur mycket får man trycka knät mot marken?

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag läste nånstans att man inte ska trycka knät hårt mot asfalten när man kör så där.. stämmer detta? eller hur ska det vara? varför?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Asylum_Nakaza skrev:
jag läste nånstans att man inte ska trycka knät hårt mot asfalten när man kör så där.. stämmer detta? eller hur ska det vara? varför?

För att puckarna är dyra. Det finns ju en rimlig gräns och det är ju att om du belastar knät för hort så trillar du av om det hugger.... Men jag har i stort sett åkt på knät en hel tävling på Atorp och det enda problem jag fick av det var hål i kardborren på knät.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Asylum_Nakaza skrev:
Knäet skall bara vara som ett känselspröt som gör att du vet hur mycket du lutar bågen. Det skall inte fungera som ett tredje hjul, om du förstår hur jag menar.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Chrille skrev:
För att puckarna är dyra. Det finns ju en rimlig gräns och det är ju att om du belastar knät för hort så trillar du av om det hugger.... Men jag har i stort sett åkt på knät en hel tävling på Atorp och det enda problem jag fick av det var hål i kardborren på knät.
Det är för att du har så bred motorcykel! :D Knäskrap tycker jag ska användas som en indikator på att "nu ska jag nog inte luta mer", inte som ett extra stöd, behåll vikten där den gör nytta, dvs på däcken!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Det är för att du har så bred motorcykel! :D Knäskrap tycker jag ska användas som en indikator på att "nu ska jag nog inte luta mer", inte som ett extra stöd, behåll vikten där den gör nytta, dvs på däcken!

Men det är väl i och för sig bra att avlasta hojen från så mycket vikt som möjligt? :eek:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Men det är väl i och för sig bra att avlasta hojen från så mycket vikt som möjligt? :eek:
Extremfall: Tänk dig att du åker i en cirkel med max nedlägg så att däcken precis behåller greppet. Nu trycker du till med knät och tar upp halva hojens vikt, då släpper det! Garanterat!
Bättre friktion i gummi än i knäpuckar enkelt sagt.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Torkel skrev:
Extremfall: Tänk dig att du åker i en cirkel med max nedlägg så att däcken precis behåller greppet. Nu trycker du till med knät och tar upp halva hojens vikt, då släpper det! Garanterat!
Bättre friktion i gummi än i knäpuckar enkelt sagt.

Ja det är sant, men här regnar det inte och jag har vita tapeter! :)
:spammer

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Nyteknik skrev:

Om man trycker knät hårt mot asfalten så avlastar man bara marktryck från däcken, vikten som producerar masskrafterna som drar hojen utåt i kurvan borde ju vara samma eftersom dom verkar parallellt med asfalten och kraften från knät verkar vinkelrätt mot asfalten.
Och eftersom marktrycket på däcken minskar men inte hojens vikt så borde ett hårt tryck med knät mot banan göra att man inte kan köra riktigt lika fort, eller?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Var det inte Doohan som brukade häva sladdarna med knät? :yoparty

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:

Nä, att belasta knät med halva hojens vikt är nog inte så bra... :rolleyes:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
PacMan skrev:
Var det inte Doohan som brukade häva sladdarna med knät? :yoparty

Jo, det kan man göra. Men det handlar oftast mer om tur än om skicklighet.

Det hårigaste exemplet på detta som jag sett är nog Loris Capirossi på Mugello 2001, i hällregn, han gled nog 30 meter på knät......

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Jo, det kan man göra. Men det handlar oftast mer om tur än om skicklighet.

Det hårigaste exemplet på detta som jag sett är nog Loris Capirossi på Mugello 2001, i hällregn, han gled nog 30 meter på knät......

1997 eller 1998 försökte Doohan rädda en lowsider betydligt längre än 30 meter - på torr asfalt. :rock :rock :rock

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
1997 eller 1998 försökte Doohan rädda en lowsider betydligt längre än 30 meter - på torr asfalt. :rock :rock :rock

Det är ju iofs betydligt lättare än att rädda en i regn....

Fattar fortfarande inte hur Capirex lyckades...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Sen är det nog en fråga om körstil också. Tex så vet jag att Papunen sa att han inte kan köra fort utan puckar och när han tappa en i SuperstockVM så stod han på näsan. Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen men jag har för mig att han stötta rätt hårt på benet.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Sen är det nog en fråga om körstil också. Tex så vet jag att Papunen sa att han inte kan köra fort utan puckar och när han tappa en i SuperstockVM så stod han på näsan. Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen men jag har för mig att han stötta rätt hårt på benet.

Har hört Haga säga samma sak.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
här var de liv på forumet!! :tummenupp

det är iaf så jag brukar göra.. känna med knät o försöka bilda mig nån uppfattning om vilken lutning jag har... (det brukar ju gå ganska fort då) :Bugar

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Just sa aer det. Dessutom vill du ha mycket vikt med sa stor 'offset' som mojligt fraan hojens tyngdpunkt. Det aer ju det som goer att man kan halla hojen mer uppraett och pa det saettet fa mer gummi i marken. Om du haenger av hojen men har hela din vikt pa knaeet falerar det hela totalt.

Micke_Lindstrom skrev:
Om man trycker knät hårt mot asfalten så avlastar man bara marktryck från däcken, vikten som producerar masskrafterna som drar hojen utåt i kurvan borde ju vara samma eftersom dom verkar parallellt med asfalten och kraften från knät verkar vinkelrätt mot asfalten.
Och eftersom marktrycket på däcken minskar men inte hojens vikt så borde ett hårt tryck med knät mot banan göra att man inte kan köra riktigt lika fort, eller?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Det är ju iofs betydligt lättare än att rädda en i regn....

Fattar fortfarande inte hur Capirex lyckades...

Jo, men friktionen (och rökutvecklingen!) är värre på torrt och därmed hårigare. Doohan är alltid värre än Capirossi vet du väl?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
de duktiga kan ju rädda en vurpa igenom att putta upp hojjen igen...

men jag har svårt att tänka mig att man kan trycka för mycket, men va vet jag... men kanske kan avlasta bakhjulet så man får släpp :skrämd

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa