Jörgen Player Special
GRÖNT ÄR SKÖNT
PacMan skrev:Var det inte Doohan som brukade häva sladdarna med knät?![]()
Jag har en RD250!
PacMan skrev:Var det inte Doohan som brukade häva sladdarna med knät?![]()
Oki, hur e den å köra? Har bara sett en och annan på nätet. Har du nån bild att slänga upp?Jörgen Player Special skrev:Jag har en RD250!
Nyteknik skrev:1997 eller 1998 försökte Doohan rädda en lowsider betydligt längre än 30 meter - på torr asfalt.![]()
![]()
![]()
PacMan skrev:Oki, hur e den å köra? Har bara sett en och annan på nätet. Har du nån bild att slänga upp?
ulf_lundin skrev:I princip funkar knät på samma sätt som när nåt annat släpar i, fotpinne, kåpa, ljuddämpare. /u
1) det är trycket mot marken som minskar anliggningskraften via däcken. Det är det primära. Oberoende av om det är avfjädrat via höften eller via hojens fjädring. Same but different mao.K-Micke skrev:1) Fast en stor skillnad är att knät inte är fast monterat på hojen....
2) Inte fasen trycker man knät mot backen, det ligger ju bara lätt emot och påverkar inte chassit alls.
Borsiin skrev:Doohan är gud det var hemma på Philip Island som han nästan räddade hojen med knäpucken i högfartshögern efter rakan. Det rök rätt härligt om den pucken![]()
vågen skrev:Om man trycker knät hårt flyttar man väl tyngdpunkten innåt och centrifugal kraften får väl mer... ska vi kalla det fotfäste![]()
Det är iaf min lite "teoretiska" uppfattning eftersom jag ska precis börja köra hoj, kul att känna på det där![]()
Hej förresten, ny här.
Relapse skrev:Välkommen hit förresten! Kul med nya förmågor här.![]()
vågen skrev:Om man trycker knät hårt flyttar man väl tyngdpunkten innåt och centrifugal kraften får väl mer... ska vi kalla det fotfäste![]()
Det är iaf min lite "teoretiska" uppfattning eftersom jag ska precis börja köra hoj, kul att känna på det där![]()
Hej förresten, ny här.
Tyngdpunkten beror enbart på fördelningen av massa. Och den ändras förstås inte genom tryck med knät.vågen skrev:Om man trycker knät hårt flyttar man väl tyngdpunkten innåt och centrifugal kraften får väl mer... ska vi kalla det fotfäste
Asylum_Nakaza skrev:ulf, säger du att man "kan" trycka ner knät hårt o lyfta upp hojen?
Hmmm... Det är väl inte hojens vikt man bär upp med knäet utan den egna kroppen?Torkel skrev:Extremfall: Tänk dig att du åker i en cirkel med max nedlägg så att däcken precis behåller greppet. Nu trycker du till med knät och tar upp halva hojens vikt, då släpper det! Garanterat!
Bättre friktion i gummi än i knäpuckar enkelt sagt.
Bingo skrev:Hmmm... Det är väl inte hojens vikt man bär upp med knäet utan den egna kroppen?
Ett annat extremfall. Man trycker så hårt med knäet att man bär upp hela sin egen kroppsviktvikt. Man rör bara styrändarna med fingertopparna för styrningens skull och nuddar fotpinnarna med fötterna (för att det skall se rejsigt ut). Ekipagets vikt minskar då till vad en 125:a med en mager förare väger. Borde inte det leda till att kurvhastigheten kan ökas?
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |