Hur mycket försakar ni för att kunna åka hoj?

Hur mycket måste du försaka?

• Antal röstningar
    0

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Hur mycket försakar du för att kunna åka hoj?

Att åka hoj är som de flesta av oss säkert vet inte gratis, inte ens nästan :gnissla

Hur mycket/vad försakar ni i ert övriga liv för att kunna åka hoj? Eller har ni en pengaodling där det växer så det knakar, så att utgifterna inte spelar någon roll?

Själv har jag inte "offrat" speciellt mycket, lite sparsammare med övriga utgifter kanske jag blivit, men inga direkta uppoffringar.
Hade jag haft en "normal" inkomst hade hojåkningen knappast påverkat min ekonomi, men som student utan studielån och med extrajobb är inte inkomsterna de största.

eller jo föresten! Jag har offrat att åka nyare och finare bil, det blev en "ny" hoj istället för bilbyte.

Last edited:

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Z
Just nu har jag inte gjort några uppoffringar, Har istället slått på större än tidigare. Köpte hojjen och byta även ut min gamla sketna mazda mot Volvo S60 T5.
Får väl börja bli sparsammare nu när allt är fixat med de båda skönheterna. Får se om där tillkommer uppoffringar senare. Hoppas inte det:gnissla

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Tycker inte att jag offrar något, men självklart går alla pengar till racingen först.. Dock så får man stå ut med att gå i oljiga trasiga kläder men det är det värt :)

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
Benelli 1130 TNT
Jag kör lite på chans, genom att bara köra med trafikförsäkring... Det kan kosta mig en hel del.. med annars så försakar jag inte så mycket.. Har tjänstebil och fri bensin till både bil o hoj :)

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Jag får det att gå ihop på nåt sätt. Undrar snarare vart alla mcpengarna tar vägen under vintern då man faktiskt inte kör hoj :va.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Äh, det finns en summa pengar i månadsslutet. Vet inte vad jag försakar, men denna summa pengar tar alltid slut vare sig jag kör hoj eller inte. :)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
att pendla till å från jobbet kostar mer än va mitt MC intresse kostar per månad.

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ingen platt plasma, ingen årlig Thailand resa, lite äldre och svagare bil än om jag inte hade haft MC, säkert en massa annat tjafs.
Det är ju itne bara pengar, MC'n "tar" ju en del tid också. Sitta och häcka på SH och andra forum, leta efter coola delar på internet, motnera delarna, laga hojskräpet, etc etc.

Men det är det värt :nicka :yoparty

Dalkullan

joråsåatte
Gick med
15 May 2006
Hoj
Letar
Inte så farligt mycket, man kan ju äta varje dag :tummenupp. Nu har pengarna mest gått till att serva hojen och köpa nya däck. Det har man väl märkt av men annars har jag inget att klaga över direkt. :gnissla

Brejk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
KTM 950 SM
Verkar som de flesta på sporthoj.com drar in mycket pengar.
Jag tycker jag tjänar bra. Köpte hoj nyligen, har iofs en helt ok skoter också och nyss köpt en lägenhet men har prioriterat bort bil nu. Reser utomlands ca 5-6 veckor om år. Tillsammans har min flickvän och jag 42-45kkr/mån efter skatt att röra oss med jag står för drygt 60% av det.
Jag tror jag måste kolla upp vart mina pengar tar vägen. Har killar som studerar råd med nästan lika mycket som mig så gör jag något fel helt klart.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07

Jag tror jag måste kolla upp vart mina pengar tar vägen. Har killar som studerar råd med nästan lika mycket som mig så gör jag något fel helt klart.

Ja verkligen! :D
Jag och tjejen(sambo) har tillsammans 30-35kkr/månaden efter skatt och vi spara nog minst hälften varje månad utan att direkt snåla på något. Har en hyfsat ny bil (-01) ochen Beach Buggy. Åker utomlands lite då och då.

För vissa så rinner verkligen pengarna genom händerna(menade rent allmänt).:confused:

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Verkar som de flesta på sporthoj.com drar in mycket pengar.
Jag tycker jag tjänar bra. Köpte hoj nyligen, har iofs en helt ok skoter också och nyss köpt en lägenhet men har prioriterat bort bil nu. Reser utomlands ca 5-6 veckor om år. Tillsammans har min flickvän och jag 42-45kkr/mån efter skatt att röra oss med jag står för drygt 60% av det.

att resa utomlands kostar ju en del, tror inte folk reser så mycke överlag när man åker hoj, ja reser inte 1 vecka om året ens utomlands tex, gar en bil från 93 köper inte kläder mån osv. beror på vad man är van vid, att äta billig blodpudding på vardagar å pizza på helger är ju standard så att säga.. men man gör sina val.

Jag och tjejen(sambo) har tillsammans 30-35kkr/månaden efter skatt och vi spara nog minst hälften varje månad utan att direkt snåla på något.

För vissa så rinner verkligen pengarna genom händerna(menade rent allmänt).:confused:

jora, jag försöker verkligen hålla koll men de går fan inte, är alltid luspank innan löning.. vet inte va jag gör riktigt :va sitter här med mitt lilla exl ark på jobbet å planerar utgifter osv.. nu ska jag försöka spara undan pengar för att roslaga min bil blir ca 6-10K som ja ska spara in på ca 2mån dock får jag pengar tillbaka på skatten, men nästa lön blir dålig pga många dagar som gick bort i april pga påsk å valborg (timanställd konsult)

Last edited:

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Det blir dåligt med krogrundor på somrarna, fast inte av den anledningen att jag inte har råd, utan mer för att man hellre vill vara nykter och köra på en lördagförmiddag. Snåla? Njae, snarare lägger jag mer pengar på allting annat också... Än så länge funkar det! Fast sparkontot ekar tomt :D

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07

jora, jag försöker verkligen hålla koll men de går fan inte, är alltid luspank innan löning.. vet inte va jag gör riktigt :va sitter här med mitt lilla exl ark på jobbet å planerar utgifter osv.. nu ska jag försöka spara undan pengar för att roslaga min bil blir ca 6-10K som ja ska spara in på ca 2mån dock får jag pengar tillbaka på skatten, men nästa lön blir dålig pga många dagar som gick bort i april pga påsk å valborg (timanställd konsult)

Kan tänka mig att det är rätt frustrerande...
Men har du verkligen sett över alla dina utgifter?

tex.
Prenumerera du på någon onödig tidning?

Behöver du alla tv-kanaler? (själv så hade jag kastat ut min box om det inte vore för tejen;))

Har du kollat så att du har den billigaste försäkringen på bil, mc, hem osv? Här kan man tjäna många tusen på ett år!!

Vart och vad handlar du? Sladda in på macken för en köpa ett smörpaket är inte ekonomiskt, helst inte då det är lätt att man kommer ut med 1½liter cola och en chipspåse också.

Det blir dåligt med krogrundor på somrarna, fast inte av den anledningen att jag inte har råd, utan mer för att man hellre vill vara nykter och köra på en lördagförmiddag. Snåla? Njae, snarare lägger jag mer pengar på allting annat också... Än så länge funkar det! Fast sparkontot ekar tomt :D

Går inte heller på krogen så ofta, på somrarna blir det typ aldrig. Hemmafester is da shit! :D

Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606

Hur mycket/vad försakar ni i ert övriga liv för att kunna åka hoj? Eller har ni en pengaodling där det växer så det knakar, så att utgifterna inte spelar någon roll?

Bra tankeställare! Ofta anpassar man sig bara utan att tänka efter.

Har nog även jag offrat en hel del krogrundor. Eller kanske snarare att man snålar på dem.

Har ingen bil heller men å andra sidan har jag inget behov av en. Hade klart haft en utan mc'n dock.

Nu till +34% får jag börja tänka till! :mad:

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Inget numer då hojen är såld... :näsblod

När jag bodde i Sthlm hade jag ingen fritid, åkte varje dag hela tiden och överallt.

Men nu när jag flyttat och återigen har en meningsfull fritid fylld av vänner och andra dyra intressen så kunde jag helt enkelt inte motivera mig att pynta 2500:-/ mån för försäkring sen soppa på det.

Inte har det vart så kul heller då ingen av de närmsta polarna åker längre heller, det jag kommer sakna är dock att ta en bombrepa och rensa själen eller bara att vara tuff å slanga lite osv :)

Nåja nu får jag över 3k kvar i månaden, kravet att åka varje dag samt att man får mer fritid.

Visst skär det i bröstet och bilen är inte lika kul även om den rör på sig men det blir nog en crf 450 motard ist så att man får ur sig lite eventuell abstinens.

Den kostar också mindre på ett år än vad R 1an kostade per månad.

Slutligen så försakar jag inget :yoparty

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag och tjejen(sambo) har tillsammans 30-35kkr/månaden efter skatt och vi spara nog minst hälften varje månad utan att direkt snåla på något.

:confused:
Skulle vilje veta vilken patentlösning ni kör med för att spara så mkt!
Fasta avgifter som är svåra att rå på: hyra, bensin, billånet, fuckavgiften, CSN (glömde nog någon, men vafn...) och man sniffar på 10k i månaden i räkningar, och då återstår försäkringar + mat + nöjen... :näsblod
Pendlar ju till jobbet (2000kr i bensin/månad...) och pågatåg är ju knappast alternativ då de inte direkt går från dörr till dörr... (månadskort kostar ca 1000 ändå, och då föredrar jag att lägga 1k till och spara 2timmar om dagen i pendlingstid)
Hyran är billig, visst, jag kan ju dumpa garaget (yeah right...).
CSN... :mad: :mad: facister
Facket + A-kassa funderar jag på att dumpa varje gång jag ser brevet. Högre fackavgift än MC försäkrings premie... :lol :gnissla

:va Kanske man skulle snacka lite md Dr Phil....
Jag: Hjälp mig Dr Phil, jag måste får ner mina kostnader så jag kan köpa en Aprilia Tuono..
Dr Phil: :confused:
Jag: :huvet

*Anna*

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Som ensamstående heltidsarbetande 3-barns mamma med uselt betalt jobb, kan jag bara säga att jag ser det som en reljäl "lyx" att kunna sätta mej på hojen o dra iväg en fin sommardag. Hur ekonomin egentligen går ihop är en gåta. Krogrundor, klädköp o dylikt är bara att glömma. Om jag räknar kallt på pappret så har jag egentligen inte råd att ha en motorcykel, men på nåt vis så går det ändå! ..tack o lov

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Vad man tjänar är sällan problemet (jo, om man har en riktigt låg lön givetvis). Problemet är utgifterna.

Ingen vits sitta och räkna fasta utgifter mer än någon enstaka gång. Försöker du kapa utgifter på fack, a-kassa, försäkring så är det inte smart. Hyran kan man alltid fundera på dock, man kanske bor större än vad man egentligen behöver.

Drar följande slutsats efter att ha jämfört mig själv med vissa i min omgivning:

Det är alltid några små inköp. En plasmatv en månad, en MP3 nästa, en telefon den tredje och en GPS den fjärde... utan att ha hunnit hämta sig från TV-inköpet emellan. Vissa bara inte kan låta bli att hela tiden köpa små pryttlar, och f-n vet om deras livskvalitet verkligen ökar för det (själv investerar jag stort i ett fåtal saker, men struntar i många små)

Sen är det 1000 SMÅ utgifter... nöjen, chips, jordnötter, coca cola, kaffe med bulle, jordnötter, drinkar ute och vete f-n allt. Det är minst ett par tusenlappar som drar varje månad, och över hälften kan man lätt kapa bort utan att ens vara snål, bara genom att tänka efter lite. Vill man verklgien vara snål så går det att kapa ännu mer.

Det svåra är att man inte SER dessa utgifter, de är ju så små att handen går fram och tillbaka ur fickan ideligen. Men tänker man efter lite så finns massor med pengar att spara här.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln