Hur mycket hatar ni 125:or? [poll]

hur mycket hatar du 125or?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
125ans_dag_1231.jpg

2017 kör vi nästa gång!

http://ironbutt.se/index.php/regler/special-korningar/125ans-dag

Häng på!

Funderade på det men iår men man fick inte köra hela sträckan för dom om man var under 18, sket i det och åkte med hoj runt dalarna istället.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Kul nostalgi!!

En smula OT:

En sådan här hade jag, Kawa AR125LC

a_ar125two.jpg

En hästkraft mer än konkurrenten Yamaha RD125LC, det räckte som säljargument på mig. Det avgjorde allt, och var det enda jag brydde mig om. 21 hk måste ju vara fan så mycket bättre än 20, eller hur?

Att sedan Yamahan i praktiken var snabbare än Kawan i accet pga av bättre vrid fattade jag inte. Yaman hade en bra och slitstark motor, på Kawan fick man ställa oljepumpen på max för att den inte skulle skära ihop, vilket min också gjorde. Kawa rekomenderade att man förutom den automatiska oljeinblandningen även blandade olja direkt i soppan och tankade tvåtaktsbensin.

Yamahan var överlägsen Kawan. Det var första gången och sista gången jag stirrat mig blind på "max antal hästkrafter".

Till frågan: jo, jag hälsar på 125:eek:r. I alla fall dess förare.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Det är svårt att inte bli lite nostalgisk när man ser en 125:a. Tror aldrig jag haft så roligt på hoj som under den tiden.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
2017?!
Inte tidigare? :)

Nope.
Arrangörerna beklagar och hälsar att man är fullbokad och strängt upptagna med dödsextremkörningar ända fram till 2017. Men då jäklar!

4 års förberedelser borde dessutom vara tillräckligt för att NATO-människorna skall hinna få klart sina hojar. Börja leta hoj redan nu, ni som vill vara med.

Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Det här är bland den konstigaste omröstningen jag sett på SH..

Får starka lustkänslor och habegär till skämthojar som Monkeybike eller dess moderna reinkarnation MSX125 men pluttmotorn dödar grejen lite för mig. Jag vet fartkänslan är helt annan på en sån maskin men det känns som att landsvägskörning skulle bli lite för tradigt. Varför släpper de inte MSX250 liksom? Den hade jag faktiskt kunnat tänka mig ny.

Jag har provkört MSX125 för nån månad sen. Hojen var hur rolig som helst att köra i stan! Den var riktigt snabbstyrd och smidig och det kändes på något sätt lustigt att sitta på en sån liten hoj. Det som förvånade mig mest var motorn, dess vrid närmare bestämt. Bottendraget var urstarkt, lååångt starkare än min CBR125R! Accelerationen var underhållande på alla växlar förutom den högsta och med rätt kroppsförflyttning kan man säkert få till en å annan manöver utan att ha världens stuntskillz. Toppfarten låg strax under 100, men det spelar ingen roll för en sån cykel är roligast i de lägre hastigheterna.

Testa den vet jag!

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Det här är bland den konstigaste omröstningen jag sett på SH..

Jag har provkört MSX125 för nån månad sen. Hojen var hur rolig som helst att köra i stan! Den var riktigt snabbstyrd och smidig och det kändes på något sätt lustigt att sitta på en sån liten hoj. Det som förvånade mig mest var motorn, dess vrid närmare bestämt. Bottendraget var urstarkt, lååångt starkare än min CBR125R! Accelerationen var underhållande på alla växlar förutom den högsta och med rätt kroppsförflyttning kan man säkert få till en å annan manöver utan att ha världens stuntskillz. Toppfarten låg strax under 100, men det spelar ingen roll för en sån cykel är roligast i de lägre hastigheterna.

Testa den vet jag!

Blir att skaffa en sådan nästa år! Ska bli kul med bekymmersfritt hojägande för en gångs skull. Jag hoppas att ni kommer vinka till mig :hej

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Fan vad kul det måste se ut med nån som kommer och hänger av som en chef i 50 knyck på en MSX125 :rofl

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ja, 125-tiden var otroligt kul. Minns att jag fick högre puls när jag gick mot garaget med hjälmen i handen...

Det varade i tre månader, sen krockade jag med en lastbil.

Drömde om en RD125LC men hade råd med en Yamaha RS125:
yamaha-rs125.jpg

ChrilleR1000

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2011
Hoj
GSXR 1000 SUPERDUKE 990 SAMT DR 650
125 är det bästa som finns!!!! Vilka minnen viken frihet att som 16 åring kunna åka 20-30 mil en dag utan problem. Måste nog genast köpa en 125 igen bara för att komma ihåg känslan...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag älskar 125:eek:r och jag skulle bli mycket varm inombords om ett gäng 125:eek:r helt plötsligt bromsar min framfart på favoritvägen.

Jag inledde själv min tvåhjuliga karriär på en Monark moped raskt följd av en TZR125. Detta var inte alls en ovanlig start på karriären för oss streetbikers som nu närmar oss eller har passerat fyrtio. Tyvärr verkar detta vara svunna tider. Nuförtiden ser man aldrig en 125:a och definitivt inte en som är ute och sportar. Återväxten är näst intill noll. Undersökningar utförda av handlarnas organisationer antyder att medelåldern bland svenska streetbikers blir ganska precis ett år högre för varje år som går och läget är nästan lika illa i resten av Europa. Vi streetbikers är helt enkelt en utdöende art. Om detta fortsätter så importeras knappast sporthojar till Sverige om femton till tjugo år (om de ens tillverkas) och detta forum finns knappast kvar.

Så alla femton, sexton, artonåringar - släpp iPhonen, dataspelet och nätdrogerna (eller vad fan ni nu är intresserade av) och våga testa kicken motorcykelåkning. Bli män på riktigt istället för i en virtuell värld. Jag vet, det är inte billigt. Men det går, med lite prioriteringar och mycket arbete. Och om ni har några frågor eller behöver hjälp med något - fråga. I alla fall jag kommer att hjälpa till så gott det går.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
de va ingen dålig förstahoj!
Hur kan man hata 125:eek:r om man gillar motorcyklar? Jag hade gjort vad som helst för en Suzuki RG 125 när jag va i 16års åldern, den hojen hade ALLT man kunde önska. Tyvärr en ouppnåelig dröm då farsan var helt ointresserad av hojar och själv kunde jag omöjligt finansiera en hoj + körkort.

View attachment 391282

Hade en kille på byn som körde Yamaha RD 125 från 80-talet, han var i mina ögon världens lyckligaste kille.....

För min del blev det en lång och plågsam väntan tills jag fyllde 21, först då hade jag fått ihop pengarna så jag kunde köpa min första hoj. Vilken lycka när jag hämtade ut min Kawasaki ZX-6R Ninja -98 på Lelles :)

View attachment 391283

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...