Hur mycket hatar ni 125:or? [poll]

hur mycket hatar du 125or?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Herrejävlar vad kul tiden med 125.a var. Känslan av adrenalinet som kom vid 80+ finns inte där idag. I alla fall inte med en GSX 550 :D. Jag hade en skitslö Suzuki GT125.a och det enda jag körde förbi var den 4-taktade Hondan :) Polarna med KS 125 körde förbi allt! Han i byn med en "Kawa 900" var kung och vi med 125.or flockades runt honom.

Aldrig att någon av "de stora" grabbarna såg ner på oss. Så varför skulle jag göra det mot er med 125.or idag!
Det finns inget vettigt allternativ att rösta på eftersom jag tycker det är skitkul att ni kör 125.or!

Jag ångrar bara en sak idag. Att jag faktiskt sålde min GT125.a nylackad och med nyrenoverad motor. en 72.a

Nu kör jag en skitslö GSX550 från vikingatiden och ta mig fan, Jag blir också hälsad på! :D

2 hjul med motor är det viktigaste. Inte om det är 125, 500 eller 1000CC.

Jag har sagt det innan och säjer det igen. Spelar ingen roll vad man har mellan benen. Bara man har kul med det! :lol

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Jag ser 125-åkare som en plantskola. det är NI som ska föra MC-kulturen vidare.

VI ska heja på er ute på vägen och tänka - "Här kommer en kille/tjej som gilla hojar"

Slutar vi som har "stora" hojar att hjälpa er in i MC-världen så kanske ni mister intresset och börjar med helt ointressanta sporter som typ fotboll, innebandy eller liknande

Nä - Vi ska stå upp för våra 125-åkare :rock

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Vilket får mig att minnas ett uppkörningsögonblick för ca 33 år sedan till A-kortet där uppkörningsläraren frenetiskt skrek gaaasssaaa i en brant backe och den stackars lilla Honda 125 XL maskinen som redan kämpade tappert med gasen i botten inte hade minsta reserv över för denna önske acceleration.Har för mig att mätaren då pekade på 90 km/h i denna uppförsbacke.

Idag kan jag plana in på ca 300 km/h med plastraketen men har fortfarande svårt för att bestämma mig om det är farten i sig själv som är viktig eller om det är den brutala kraften från hojen på väg upp i fart som gör dessa ögonblick så fantastiskt beroendeframkallande.

Eller som Groucho Marx sa : Man ska inte trassla till saken genom att komma dragandes på en massa trovärdig fakta.
Ja man är ju en gullig dödsfälla på hjul :hihi kommer jag i 120 på motorväg och det blir en backe med mer än 10% lutning så faller ju farten till 100 :crash finns inte ett skit man kan göra så jag fortsätter mest framåt och tar igen den förlorade hastigheten på rakan som alltid kommer.
Herrejävlar vad kul tiden med 125.a var. Känslan av adrenalinet som kom vid 80+ finns inte där idag. I alla fall inte med en GSX 550 :D. Jag hade en skitslö Suzuki GT125.a och det enda jag körde förbi var den 4-taktade Hondan :) Polarna med KS 125 körde förbi allt! Han i byn med en "Kawa 900" var kung och vi med 125.or flockades runt honom.

Aldrig att någon av "de stora" grabbarna såg ner på oss. Så varför skulle jag göra det mot er med 125.or idag!
Det finns inget vettigt allternativ att rösta på eftersom jag tycker det är skitkul att ni kör 125.or!

Jag ångrar bara en sak idag. Att jag faktiskt sålde min GT125.a nylackad och med nyrenoverad motor. en 72.a

Nu kör jag en skitslö GSX550 från vikingatiden och ta mig fan, Jag blir också hälsad på! :D

2 hjul med motor är det viktigaste. Inte om det är 125, 500 eller 1000CC.

Jag har sagt det innan och säjer det igen. Spelar ingen roll vad man har mellan benen. Bara man har kul med det! :lol
Haha, du får ju köpa tillbaka en och renovera, problemet löst :tummenupp
Jag ser 125-åkare som en plantskola. det är NI som ska föra MC-kulturen vidare.

VI ska heja på er ute på vägen och tänka - "Här kommer en kille/tjej som gilla hojar"

Slutar vi som har "stora" hojar att hjälpa er in i MC-världen så kanske ni mister intresset och börjar med helt ointressanta sporter som typ fotboll, innebandy eller liknande

Nä - Vi ska stå upp för våra 125-åkare :rock

Där har en retta rätt inställning! :krama

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
125cc eller 1000cc problemet sitter på sadeln

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Började själv på en 125. En vit CBR, man var ju inte lika grym som JJ(cbr)JJ men fan vad kul man hade:yoparty:yoparty

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
För 29 år sedan införskaffade jag min första hoj ! En Suzuki 125GP :yoparty.
Den dagen ångrar jag aldrig, å tror mig fasiken aldrig haft så roligt som under dom två första mc åren som jag satt på den skitrakan :D !
Så visst är 125 åkarna välkomna på vägarna :tummenupp !

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur kan man hata 125:eek:r om man gillar motorcyklar? Jag hade gjort vad som helst för en Suzuki RG 125 när jag va i 16års åldern, den hojen hade ALLT man kunde önska. Tyvärr en ouppnåelig dröm då farsan var helt ointresserad av hojar och själv kunde jag omöjligt finansiera en hoj + körkort.

image.jpg

Hade en kille på byn som körde Yamaha RD 125 från 80-talet, han var i mina ögon världens lyckligaste kille.....

För min del blev det en lång och plågsam väntan tills jag fyllde 21, först då hade jag fått ihop pengarna så jag kunde köpa min första hoj. Vilken lycka när jag hämtade ut min Kawasaki ZX-6R Ninja -98 på Lelles :)

image.jpg

PixxarOne

Ny medlem
Gick med
14 May 2013
Hoj
1998 Kawasaki ZX9R
Röstade 1 :tummenupp

Men alternativ 5: du förstörde mitt bultenrekord, jag ska fan slå ihjäl dig! :huvet:mad::smasha:crash:dummer

Garva högt för mig skälv då det är precis så det låter när jag har bilar framför mig. Inte bara på bulten men på alla favorit sträckor. Nästan :) Slår iaf lågor ur hjälmen :fakta

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
125or är hur kul som helst!, har själv 125or och 1000cc i garaget. 125orna är fan roligare än 1000 kubikarn. Speciellt när man kör ifrån större 180hk hojar på en sketen 125:a med 30hk:). Senast förra veckan blev en från potatos lite purken när han blev omkörd på bulten på sin R1:a av min lilla RS 125:hihi.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Har aldrig kört en så kanske är teoretiskt skulle det vara kul...tyvärr låter dessa kräk något fruktansvärt illa och det lär förstöra upplevelsen...

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Ingenting! Varför skulle man hata 125:eek:r?? Var ju sååå kul när det begav sig och det är väl ändå där dom flesta började.
Skulle vara likadant som att säga att man hatar alla med nytaget hojkort, fan vad dom suger... Ingen av oss fick väl hojkortet med oss från födseln?
Näe, lite openminded & ödmjuka får vi väl ändå lov att vara.

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Röstade 1 :tummenupp

Men alternativ 5: du förstörde mitt bultenrekord, jag ska fan slå ihjäl dig! :huvet:mad::smasha:crash:dummer

Garva högt för mig skälv då det är precis så det låter när jag har bilar framför mig. Inte bara på bulten men på alla favorit sträckor. Nästan :) Slår iaf lågor ur hjälmen :fakta
Haha ja, ska erkänna att det blir så för mig när bilar kommer på sträckor jag inte kan köra om på! :mad:

125or är hur kul som helst!, har själv 125or och 1000cc i garaget. 125orna är fan roligare än 1000 kubikarn. Speciellt när man kör ifrån större 180hk hojar på en sketen 125:a med 30hk:). Senast förra veckan blev en från potatos lite purken när han blev omkörd på bulten på sin R1:a av min lilla RS 125:hihi.

30HK är ju lite skillnad dock :tungan gentemot sketna 15....

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
30HK är ju lite skillnad dock :tungan gentemot sketna 15....

15 mot 30 är bara 100% ökning, tänk då 30 mot 180... det är 600% ökning. Fast all snabb hojkörning på kurviga vägar beror egentligen inte på vilken hoj man kör utan det brukar bero på vem som kör den!.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Det är ju kul med 125:a! Skulle lätt kunna tänka mig en RD125/GT125 twin att pruppa ner till affär´n med :)

För övrigt håller jag med om återväxten, vi ska vara rädda om de få 125-åkande ungdomar som finns kvar! Det var annat förr :(

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
15 mot 30 är bara 100% ökning, tänk då 30 mot 180... det är 600% ökning. Fast all snabb hojkörning på kurviga vägar beror egentligen inte på vilken hoj man kör utan det brukar bero på vem som kör den!.

Skillnaden i 15 häst på en hyffsat lätt hoj är ju rätt stor dock, även om 180 är astronomiskt så är ju fartskillnaden rätt bra mellan varaderon och RSen.

(OT men körde faktiskt RS50 som moppe :crash )

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Första 125;an - en Penton Sixdays 1970

PI5Send2.jpg

andra vart en Honda XL 125 1976

Honda_1976_XL125_2.jpg

Uthämtad ny på Lelles, Linnégatan. :va Knappt Lelle själv minns sin första Göteborgsetablering längre, och ingen annan heller. Låg i korsningen Prinsgatan/Linnégatan där det nu är hur posh som helst, med krogar och allt.

Tredje 125an vart en Husqvarna WR 125 -76, nedskickad ny från - kan det ha varit Dirt Bike redan då...?

HUSQVARNA-125-WR-1976.jpg

Det kom ivart fall två tomtar från Svelast med hojen. Där och då grundades en livslång skepsis mot SJ och annan statligt driven "affärsverksamhet" redan när jag var 17 år. Varför behövdes det två gubbar i en lastbil för att köra ut paket...?

Men, det räckte inte med det. Man måste ju ha en landsvägsmaskin också. Dock så räckte inte resterande pengar till mer än begagnad DDR-luxus:

091114-mz125ts-73.jpg

Bilden snodd från Farbror Sid: www.farbror-sid.se

Jag hör att ni fnissar...? Gör inte det! Jag säger bara en sak; Asymetriskt halvljus! Det hade ingen av de samtida japsen!

Sedan gick det faktiskt att bearbeta kanaler och låna över förgasaren från den gamle Sachsmotorn på Pentonen. MZan blev blev visserligen inte KS-snabb, men faktiskt RD-konkurrenskraftig och en GT-skräck dessutom. Alltid handikappad från rödljus med sin 4-växlade låda, men stadig på landsvägen och oftast först ner till Varberg.
Vad vi nu skulle dit ner att göra...

, jag hatar inte 125or. Jag älskar dom! Jag finner stor glädje att köra 125a än idag, gammal eller ny, trött eller vass. Den som gnäller på 125or gnäller på motorcyklar.

En 125a klarar så mycket mer än man tror, och skänker massor av glädje till liten peng.

125ans_dag_1231.jpg

2017 kör vi nästa gång!

http://ironbutt.se/index.php/regler/special-korningar/125ans-dag

Häng på!

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...