Hur mycket påverkar det att förlänga framgaffeln?

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jepp, har som sagt börjat titta åt det hållet istället. Det är en sak om det är något som besiktningspersonerna slår ner på av ren princip och en annan när det är en faktisk fara.

Tja, "av princip" säger du.
Besiktningen är myndighetsutövning, även om det är svårt att tro ibland.

Dom kollar så att vi håller oss till de regler som finns.

Din hoj är inte helfordonsgodkänd. Teoretiskt skulle du kunna skruva i dina rörstumpar och beställa tid för registreringsbesiktning.

Skulle tro att deras första fråga blir något i stil med vilken dokumentation som följde med i köpet - kanske någon tillverkardeklaration kring vilket material som använts, tänkt ändamål och en monteringsanvisning...?

Därefter avvisar dom besiktningen helt, eftersom dom inte har förmågan att varken beräkna eller bedöma hur din ombyggnad påverkar vare sig hållfasthet eller köregenskaper.

I bästa fall, alltså. Med en rekommendation att kontakta SFRO för bedömning. För, såpass allvarlig och genomgripande är din ombyggnad, med förändring av motorcykelns geometri.

I värsta fall tar dom in hojen, ger dig körförbud på platsen så får du leda hem den och beställa tid för ny registreringsbesiktning i originalskick i slutet av säsongen när det finns tid igen.

Vi andra vet att en vanlig standardhoj med gammalt sketdäck fram och plattslitet Metzeler Marathon bak kan vara ett as att köra - men den klarar besiktningen med glans.

Gaffelförlängning not so much.

Det är så reglerna ser ut. Av princip.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
- Stor risk att hojen börjar wobbla med den förlängningen/försämringen när du passerar 300 km/h

Fniss...

Men för någon som genomlidit det tidiga 80-talets wobbelhysteri och vet hur ytterst små förändringar på en hoj kan få stora genomslag i egenskaper är det inte lika roligt.

På vissa hojar kunde ett 5 cm högre styre ändra förarens sittställning och viktfördelningen på motorcykeln till den grad att den började pendla i lite över 100.

Vissa tillbehörstoppboxar(!) kunde lastas fulla och funka bra med passagerare, men blev veritabla as tomma och utan passagerare och utgjorde svansar som viftade på hela hunden.

Det är små variabler och stora utfall i motorcykeldynamik. Jag säger inte att man dör direCkt av 10 cm gaffelförlängning.

Vad jag däremot säger är att om man inte känner sin hoj, så är det en stor och möööjligen potentiellt farlig förändring man står inför.

Det går helt enkelt inte att ge ett tryggt svar på vad en sådan här förändring gör med en snart 30 år gammal hoj.

Själv är jag inte bang att prova - men först vill jag känna grundmaterialet så att jag korrekt kan utvärdera förändringarna som blir. Kanske blir det rent av en förbättring? Man vet aldrig med gamla customhojar...

Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
ni är för roliga.
det absolut inget problem att förlänga en gaffel
dock inte med den där amazon mojäng, men med längre gaffelben.
tänk nu en gång till, hur många sänker inte gafflen på en rr hoj båda 2-3 o 5 cm . dom blir väl inte livs farliga för det.
jag har kört lång gaffel halva mitt liv båda 10" o längre, jag gjorde min uppkörning till körkort på en harley chopper med 10" förlängd gaffel. o hör o häpna. jag lever ännu.
jag har byggt en hel del lång gaffel harleys genom åren.
det viktiga är att försprånget är rätt, annars kan det bli spännande.
har ser ni hur man mättar försprång

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Förlängda gaffelben utan rake är ju en klassisk start på chopperlivet.
Efter detta brukar det väl bli som så att antingen tröttnar du på choppers eller så svetsar man.
images(4).jpgimages(5).jpg

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
ni är för roliga.
tänk nu en gång till, hur många sänker inte gafflen på en rr hoj båda 2-3 o 5 cm . dom blir väl inte livs farliga för det.
jag har kört lång gaffel halva mitt liv båda 10" o längre, jag gjorde min uppkörning till körkort på en harley chopper med 10" förlängd gaffel. o hör o häpna. jag lever ännu.
Jo, men det där är en grej jag ofta ser här. Det är väldigt polariserat med vilka risker som är kosher. Köra i 300 är helt ok, medan man är helt dum i huvudet om man puttrar fram i 70 med öppen hjälm. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, men det där är en grej jag ofta ser här. Det är väldigt polariserat med vilka risker som är kosher. Köra i 300 är helt ok, medan man är helt dum i huvudet om man puttrar fram i 70 med öppen hjälm. :)

300 på en Intruder med kinaförlängare på framgaffeln och öppen hjälm, kan vi enas om att det är dumt i alla fall?

Mvh

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om du TS är under medellängd så kanske sänkning baktill (på hojen) kan vara en idé som inte utmanar ödet för mycket.
Vill du få till riktigt wild-and-crazy-känsla, kan du montera cruising-pedaler också.
Du får lite av stuket du verkar vilja ha och slipper äventyra köregenskaperna nämnvärt.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
ni är för roliga.

Ska vi ta ett snack om det?

Screenshot_20250128-123750.png

Skojar, jag är redan på Åsen.

Men ärligt: random snubbe med mindre än ett år på forumet vill länga gaffeln på ett olagligt vis, har ännu inte kört hojen men frågar oss hur mycket det kommer påverka hans hoj - vad fan svarar man?

"Kör på ba!"

Eller uttrycker man oro för de möjliga komplikationerna...?

Lär känna hojen först är mitt tips.

Och, vi verkar ense om att rörstumpar av kinesium inte är rätt väg att gå, eller hur?

Bra så.

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Men ärligt: random snubbe med mindre än ett år på forumet vill länga gaffeln på ett olagligt vis, har ännu inte kört hojen men frågar oss hur mycket det kommer påverka hans hoj - vad fan svarar man?
Var har jag skrivit att jag inte har kört den?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi hade en dödsolycka här i norr för många år sen. En snubbe som hade bytt styrkronor till justerbara som kunde reaka ut framgaffeln. Den undre styrkorna hade tre grova bultar som man skruvade på för att trycka ut vinkeln på gaffeln. Han körde på ett av våra berömda tjälskott som blev för mycket så gaffeln vek sig framåt och motorns framkant gick i backen. När jag kollade djupstudierna så hade hela det massiva metallblocket som de här skruvarna satt rostat sönder fullständigt, men det såg helt utanpå. Det var bara kromet som höll ihop det hela... vet inte om det var hemmagjort eller från någon firma men det var inte vackert...

Hittade en modernare variant men ni förstår principen:

Last edited:

Laederlappen

Ny medlem
Gick med
2 May 2019
Hoj
En hel flock
Sänk den istället, den kommer att bete sig så mycket bättre på vägen, betydligt mer lättsvängd (utan att vobbla, inte ens litegrann),
Visserligen så tar fotpinnarna i lite tidigare men vafan, det är ju ingen räserhoj.
Min har ett par stötdämpare bak som är ööööhm, 290 mm typ. Har jag för mig. Gaffeln är sänkt 23 mm. Dessutom så ser den oerhört mycket bättre ut! Original så påminner röven ju om nån veterancross...
Största nackdelen med chassit på den hojen är den osannolikt spinkiga framhjulsaxeln, den är ynka 15 mm!
Parar man det med förlängarna så har man ju inte direkt förbättrat redan tveksamma vägegenskaper.
Jag instämmer i den tidigare kören & uppmanar dig att skicka tilbaka eller slänga möget!
Hojta gärna till om du behöver andra tips om den hojen, de kan bli rätt balla trots allt.
Mvh.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...