Hur mycket pengar kostar det dig per träning?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Vi som arrangerar event kan boka in samarbetspartners efter önskemål. Före detta proffsförare har jag anlitat för att hjälpa till och då är det ju gruppen i första hand, men det går ju att göra enskilda "deals" men börja med att ställa frågan.:tummenupp

Det finns många duktiga förare, men bara för att man är duktig förare betyder inte att man är duktig på att lära ut, några få undantag finns säkert.
Jag vill hellre ha tvärtom, en duktig lärare/tränare som kanske inte är bäst på att köra men istället är duktig på att lära ut, sen kommer det till själva körtiden, om man ska kunna träna på riktigt och har målet att köra 1.16 på mantorp park tex, då går det inte att åka tillsammans med förare som är 5-10 sekunder långsammare.

Det finns liksom inte nån sån träning och/eller bandag om man inte gör det själv.

Om inte alla som är ute på banan samtidigt har samma sorts mål så blir det oftast pannkaka... och största skillnaden mellan att våga satsa och vilja köra MYCKET fortare än vad man gör idag är att de flesta bandagsåkare tänker absolut mest med plånboken medans en tävlanda vill komma FÖRST.

Med det vill jag mena att ambitionsnivån hos de som är ute på banan idag oftast är ganska olika, förutom på race kanske, som tävlingsförare accepterar jag en krash och tar konsekvenserna för det, en bandagsåkare vill helst köra så mycket som möjligt och bryr sig kanske inte först och främst om körteknik och varvtider...
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Håkan,det är bara att ta from kontokortet och ringa hit Mike "Spike" Edwards,eller alternativt Ron Haslam. Dom har den kunskapen att lära ut,har för mig att jag läst att Mike är licensierad rr instruktör.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Håkan, bara för att man inte hunnit köra så mycket att man är nere på 1,16 på Mantorp betyder det inte att man bara kör runt och lallar. Själv har jag bara åkt på asfaltbana i ett år med 2,5 månads avbrott efter en krasch. Varje bandag ser jag till att få feed back från instruktörer, jobbar med körställning, spårval mm. Jag har ändrat min fysträning till övningar som hjälper mig att bli en bättre förare. Blir jag sedan jämförd med Dina tider kan det upplevas som söndagsåka då jag är drygt 10 s långsammare på Mantorp, med en 600, men inte fasen är det utan ambition. Till nästa år blir det slicks och QS så då kapar jag väl några sekunder där och när jag då blir säkrare kommer instruktörernas, Breman och Fahlgren, tips att bita ännu snabbare. Håller med Dig att det inte skall skilja för mycket i grupperna och då i första hand för säkerheten men även för att alla skall få det mesta ut av sin körning.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Observera att det är efter egen känsla där jag satsar på de muskelgrupper jag fått träningsvärk i efter en bandag. Jag kör back ups över en pilatesboll med hantlar. Köpte bilbälte på skroten som jag har skruvat fast i en golvlist, kör in fötterna där för att inte tippa över. Övningarna på den är upp och samtidigt lyft utåt med armarna i växelvis snabba och långsamma rörelser. Rörelsen uppåt är både rakt upp och i sidled där jag sträcker mig åt kl 10 och 2. Utöver det situps och benlyft växelvis. Sedan hantlar med övningar för axlar och triceps. Det funkar för mig men är nog inget facit för alla.

En annan antivitet som kombinerar mycket av mina vanliga övningar är att paddla kajak. Gör man paddeltagen enligt bok så är det en effektiv bålvridning. Vad gäller armarna så är det den övre armen som skall jobba med ett tryck medan den nedre leder rörelsen, alltså utsida överarm:)

Utöver det är det enligt min mening dessutom bra att ha kondis för uthålligheten. Jag körde med pulsmätare på Kinnekulle i 28 graders värme på 1,06 och hade bra fokus hela dagen något en del absolut inte hade och det var inte p g a vätskebrist utan dålig kondis. Min snittpuls var 145 med max på 168 över körpass på 20 min. Inte att jämföra med Cykelvasan, snitt 160 och max 193 på 4 h men ändå rätt så jobbigt.

Jämfört med Motocross som jag körde som yngre är banåka inte lika fysiskt. Men eftersom det går så mycket fortare menar jag att det krävs en hel del av ovannämnda för att man skall kunna få ut mesta möjliga av det och ha riktig skoj:)
 
Last edited:

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Alltid kul höra hur andra tränar motorsport specifikt. Häftigt att du kört med pulsmätare! Sett några grafer på F1-förarnas rejspuls och deras hjärtan jobbar rätt hårt under loppen också... Jag skrev lite i Träningstråden om hur jag försöker komma igång själv... tror det viktigaste är att variera belastning och intensitet men aerob + core känns såklart viktigt.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Håkan, bara för att man inte hunnit köra så mycket att man är nere på 1,16 på Mantorp betyder det inte att man bara kör runt och lallar. Själv har jag bara åkt på asfaltbana i ett år med 2,5 månads avbrott efter en krasch. Varje bandag ser jag till att få feed back från instruktörer, jobbar med körställning, spårval mm. Jag har ändrat min fysträning till övningar som hjälper mig att bli en bättre förare. Blir jag sedan jämförd med Dina tider kan det upplevas som söndagsåka då jag är drygt 10 s långsammare på Mantorp, med en 600, men inte fasen är det utan ambition. Till nästa år blir det slicks och QS så då kapar jag väl några sekunder där och när jag då blir säkrare kommer instruktörernas, Breman och Fahlgren, tips att bita ännu snabbare. Håller med Dig att det inte skall skilja för mycket i grupperna och då i första hand för säkerheten men även för att alla skall få det mesta ut av sin körning.

Jag upplever inte problem med de likt dig (om än att de är få) kör 10 sekunder långsammare på en bana och vill hela tiden förbättra sig själv.
Det är de att när man ligger järnet på Mantorprakan och slipstreamar i 200+ och man är ca 20-30cm bakom och förväntar sig att de bromsar på ett rimligt ställe... istället för att plötsligt 500 meter från kurvan slår av på gasen, sätter sig upp och börjar fundera på vilken mat man ska äta till middag...
Eller för den delen som den gången jag körde om en snubbe på yttern på Sviesta i crossböjen, där han gör precis den manövern och reser upp hojen... jag fick svarta fina märken på min axel från hans framdäck bara för att han tyckte att "nu ska jag inte köra mer..." eller på start/mål rakan på Sviesta när man ligger full mutter ut ur sväng att den framför får för sig att "sluta köra" med avslag på gas och upprätning av hoj, vilket gör att det blir ett heeelt annat spår än planerat, jag är glad jag har bromsskydd, det har använts flera gånger.

Att träna tillsammans med andra som vill samma sak, köra fortare, då är det lätt/are att ta sig om, man behöver inte planera för att den framför är en älg och kan göra vadsomhelst närsomhelst utan att koncentrera sig på körning/omkörning och man vågar slipstreama 10cm bakom för man vet att han framför INTE kommer hitta på mitt på rakan att slå av på gasen.

Jag har svårt att tro att även om jag mot förmodan är lite snabbare än dig på tex Mantorp, så kommer jag inte att uppleva det som nåt som helst problem att vare sig köra om eller bli omkörd av eftersom vi är ute efter samma sak och kommer plötsligt inte på att parkera mitt i svängen för att det är en fin korkek bredvid banan...

Jag är ute efter tillfällen där man ägna 110% åt träning och de övriga som är ute på banan samtidigt gör precis samma sak och då behöver inte varvtiderna i sig vara avgörande för att kunna köra samtidigt utan det är mer hur man kör.

jag känner att jag kanske målar in mig i ett hörn här, jag vill absolut inte klanka ner på någon, vare sig förare eller arrangör på något sätt, jag vill veta vart/hur man/jag/vi kan träna tillsammans på ett utvecklande sätt.
Att aktivt gå igenom körningen efter varje pass, vad gick fel, varför då, kan man göra annorlunda och så vidare.

Jag skulle gärna se att vi som förare hjälper varandra, de som verkligen vill satsa på att bli mycket snabbare.

I början på min karriär för 10 år sen så körde jag och en kompis tillsammans varje tisdag och tävlingar tillsammans, det var helt sjukt vilken skillnad det var att hjälpa varandra bli snabbare (även om kunskapsnivån då och nu är en ofantlig skillnad).
Egenanalys, film, frågor, etc om hur det känns när man kör, spårval, sittställning, blick, the whole shabang och att jobba med det tillsammans varje gång, otroligt roligt och givande.

jag har varit sån här SMC sporthojs instruktör, gått några kurser med CSS, läst deras böcker, sett deras filmer, men allt faller när man väl är på banan, den där sparringpartnern saknas nuförtiden.

jajja.. man kanske ska lägga ut en kontaktannons på nätet nånstans :kär :fyllisar
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top