Hur mycket pengar lägger ni på hojen..

Tjavo

Ride Hard Die Free.
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
K6
Jag köpte min gsxr 1000 -06 i vintras och har lagt mellan 10-15.000kr på den än så länge. men det kommer väl bli något mera däck byta osv i sommar.

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
"Folk är inte kloka" tänker man ofta då man hör hur mycket folk lägger på sina gamla hojar.
Men det konstiga är att man själv gör lika dant... Man tycker väl så för att man själv inte har någon personlig relation till deras hojar.
Dessutom så tror man ju alltid att den nu skall hålla länge, bara jag har fixat detta fel.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
För folk som tycker hojen är en statuspryl, kukförlängare eller bara en förbrukningsvara. så är det ju idioti att plöja ner pengar i en äldre hoj.

Jag plöjer ner äckligt mycke pengar i en cbr 900rr från -92.
För de pengar jag la i vinter hade jag fått 2st bladear till:D

Men svaret på frågan vad det kostar att trimma något är alltid -"How much do you got?" Eftersom det alltid eskalerar.

Men börjar man fatta känslor för en ögonsten, så har det ingen betydelse om det är en trebent utvecklingstörd katt, 180kg oxiderat aluminium eller en kvinna från 1982. Man lägger ner alla pengar som kan av-varas.

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Från en gammal till en äldre hoj. Jag köpte en billig gammal som första återfall och lära mig meka med, visst det går en del pengar, men vad kul det är, både att meka och köra. Nu har jag köpt mig en gixxer 1100 -92 som är fin, men den kommer att behöva mycket kärlek (tid o pengar).

Förra hojen fick jag påståenden som att "det är ingen ide att fixa på en så här gammal hoj" men jag tyckte det.

Så jag säger som nån annan här, köp dig en riktigt bra mekhandbok (helst original verkstadshandbok) och importera delarna från http://www.cmsnl.com eller nån annan site. Man lär sig massor.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jadu.. Hojen kostar nog nästan lika mkt som min häst om man slår ut kostnaderna/månad.

Så den är allt annat än gratis.. Skulle gissa på att mitt skrot kostar ett par 1000kr/månd om man sår ut det på hela året.

Tror inte det spelar så stor roll om hojen är ny eller gammal, hursomhelst ska det servas och fixas med jämna mellanrum och det är inte gratis på en ny hoj heller så tror kostnaderna tar ut varandra iaf.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Äger man en gammal motorcykel som man är personligt fäst vid kan det vara värt att lägga ner lite pengar för att hålla den i befintligt skick eller rent av höja det något allt eftersom. Vi människor är inte alltid rationella.

Enda sättet jag skulle motivera att lägga mer pengar än värdet på något skulle vara om jag avsett att behålla det väldigt länge (där jag kan slå ut kostnaderna över flera år). När du väl tagit på dig en del tunga kostnader lär motorcykeln inte kosta mycket i årligt underhåll för en lång tid framöver (förutsatt att du inte råkar ut för något haveri).

Man får själv känna vart smärttröskeln går. Alla når vi en gräns där vi tillslut tar ett rationellt beslut att det helt enkelt inte är värt det.

Det går inte att råda dig och säga att det inte är värt det om man inte har hela bilden klar framför sig.

Har man mycket fritid kan man ju göra en hel del på egen hand med hjälp av en verkstadsmanual. Som några andra varit inne på är det nog ett bra tips om man vill hålla nere på kostnader. Svårare jobb får man nog fortsättningsvis leja bort.

Köper man en ny motorcykel har man dyr försäkring och värdeminskning. I andra ändan har vi gamla objekt i behov av renoveringar. Lämnar osagt vad som är billigast att äga. Jag tror det kan gå jämt ut i somliga fall. Bättre att titta på vilken typ av ägare man är. En del gillar att fixa och dona, andra inte.

tjoatjim

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
gpz600r-85såld/zx9r-96såld.zx7r-96
23500:- på hojen zx7r och 85kr på den obligatoriska Tjoatjim-dekalen. Men funderar på lacka om hojen så ser vad som komma skall i utgifter. Men som sagt tidigare i tråden, bättre än minnesluckor och klamydia efter diverse krogbesök! :p

SnigelracingKTM

Värkställande Knäskrapare
Gick med
12 Jan 2010
Hoj
KTM 690 SMR -08 och KTM 250 ECX-F för skogsbruket..
Så mycket som behövs..
Och det behövs mycket...

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hojen kostar nog nästan lika mkt som min häst om man slår ut kostnaderna/månad.

Har en syster om äger en häst och det vida överstiger kostnaderna för att äga en motorcykel eller sportbil om man tittar på garage, underhålls samt försäkringskostnaderna och jämför dem med försäkring, veterinärkostnad, stallplats, foder, samt inköp hästtransport etc på en häst.

Väldigt vackra djur, men när de är i behov av vård då känns det hårt. En motorcykel ställer man undan om man inte känner för att ta kostnaden just då. En häst är ett levande väsen där kan man inte riktigt göra på samma sätt.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Har en syster om äger en häst och det vida överstiger kostnaderna för att äga en motorcykel eller sportbil om man tittar på garage, underhålls samt försäkringskostnaderna och jämför dem med försäkring, veterinärkostnad, stallplats, foder, samt inköp hästtransport etc på en häst.

Väldigt vackra djur, men när de är i behov av vård då känns det hårt. En motorcykel ställer man undan om man inte känner för att ta kostnaden just då. En häst är ett levande väsen där kan man inte riktigt göra på samma sätt.

Visst är det så, men när det gäller hästar så är det precis som med motorcyklar en del är billiga i inköp andra svindyra, en del billiga i försäkring andra svindyra, en del har herrejösses foderkostnader andra har nästan ingenting, vissa stallplatser kostar fläsk andra ingenting en del raser är kända för fler skador/sjukdomar än andra.

Nu har jag gått från en prestationshäst som var svindyr i alla avseenden till att flyttat ut i skogen och bytt till en betydligt billigare prestationshäst i alla avseenden.
Så jag vill påstå att alla som äger en sporthoj av nyare modell och inte är 70 år gamla har dyrare månadskostnader för hojen än vad min häst kostar ink allt ;)

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
R1-99
Är väl bara DU som kan avgöra om det är rätt att lägga de pengarna/tiden på en äldre hoj. Personligen tycker jag att du ska köra på. Gillar man hojen så...

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag är på Elffors linje...

Så mkt som kan avvaras går till hojen och det varierar ganska mkt!
Vissa månader är oljebyte knappt inom budgeten medan andra gånger sitter man och funderar om inte pvm y-spoke fälgar inte vore det bästa....

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En del hojar köper man, kör omkring med och säljer sedan utan att kosta på dem speciellt mycket. Sedan finns det andra som blir kvar och pysslas om och kostas på så till den milda grad att man aldrig någonsin kan få tillbaka pengarna.

Jag har en sådan ståendes i garaget nu (KTM) och som fått hänga med sedan den köptes flång ny 2001. Inköpskostnad och allt som jag handlat till den, trimmat och fixat med, hade idag räckt till en Ducati 1198, ny...

Dyraste året var väl när jag spenderade närapå 200 tusen på hojar och tillbehör. Käkade mest nudlar och falukorv och snålade in på allt annat för att få slantarna att räcka till. Det var ett medvetet val och inget jag ångrar :tummenupp

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Gillar du hojen ha de den kvar.

Om du räknar vad försäkring värdeminsking och service som på en ny hoj oxå måste ha så uppgår den kostnaden till mer under ett år än vad din hoj är värd.

Ja hästar e ju mysiga men dyra och ju vassare häst dest större är reisken att den går sönder.
Vilket orsakar ledsamheter för alla plus att man måste ju ge den vårde och det är inte billgt,

Hojar e mycket nilligare om man räknar krona per hk:D

Last edited:

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Gillar du din hoj, och känner att den ger dig kickar så kör bara på! En del gillar nytt, en del går igång på gammalt, det är upp till var och en.

Läste en artikel i lokala blaskan i förra veckan om en kille som köpt sig en Golf Pickup för 5000:- Nånting gick snett och nu har han lagt ytterligare 80.000:- på den. Som sagt upp till var och en...:D

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är inte "billigt" heller om man ser servicekostnaden på en helt ny hoj, så är det dyra mil för att uppehålla garanti, de 1000 första milen spräcker 6000-10000 kr lätt beroende på vilken hoj du har.
Likadant med äldre hojar som vissa år går med olja o filterbyte, andra år så kan flera saker behövas bytas som drivpaket, bromsbelägg, tändstift, lager mm mm. Däck nämner jag inte ens de behövs bytas varje säsong oavsett ny el gammal hoj för mig..

Ibland får man lägga lite mer ibland lite mindre på hojen man har för tillfället, vad är alternativet, inte ha en hoj alls eller låta den hoj man har stå o förfalla för att den inte sätts i brukligt skick:va

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det är väl ingen som åker hoj för att spara pengar.
Visst kan man säkert komma undan billigt genom att köpa en driftsäker MC, trafikförsäkra den och bara ta ut den två gånger om året när det är riktigt rent och torrt ute och köra 4 mil om året för att förvara den i ett rent och fint garage resten av tiden.
Men hur väl investerade pengar är det?

Pengar har inget värde förrän man använder dem, så varför ska man ha stålar ligga still? Kör på om du gillar hojen!:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM