Hur mycket tappar jag i toppfart om jag går ner ett kugg fram?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ducati är generellt för högt drevade från fabrik.
Gick upp +2 ibak på min MTS1200 och det blev en skillnaqd till det bättre. Visst, den varvar lite mer på motorväg, men so what? Orkar fortfarande inte ur 6:ans växel i verkligeheten.. Inte på den tiden jag ligger på fullgas iallafall.

Toppfarten på en HYM 821 kommer du KANSKE upp i på Anderstorps rakan eller om du löder på motorväg. I vilket fall är det få gånger och långt imellan.

Personligen hade jag valt att gå ner ett kugg fram och prova. Kostar inte mer än någon hundralapp och en kedjespänningsjustering att testa. Var dock varnad.. Du kommer inte känna en massiv skillnad, annat än att du kommer att uppleva att du måste växla upp tidigare/snabbare än innan på acceleration. Det är först när du kört ett tag som du märker att du inte växlar ner lika ofta på landsväg som innan och att hojen är trevligare i staden.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
En fråga är... Varvar den ur högsta växel?
En nerdrevning kan göra att den till och med går fortare på högsta växel! .. för att den orkar lite till.

Jag har inte ens varit nära på att toppa den än, den är inte riktigt inkörd ännu.
Men den känns jävligt stark, så jag tror att den varvar ur på högsta växeln.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ducati är generellt för högt drevade från fabrik.
Gick upp +2 ibak på min MTS1200 och det blev en skillnaqd till det bättre. Visst, den varvar lite mer på motorväg, men so what? Orkar fortfarande inte ur 6:ans växel i verkligeheten.. Inte på den tiden jag ligger på fullgas iallafall.

Toppfarten på en HYM 821 kommer du KANSKE upp i på Anderstorps rakan eller om du löder på motorväg. I vilket fall är det få gånger och långt imellan.

Personligen hade jag valt att gå ner ett kugg fram och prova. Kostar inte mer än någon hundralapp och en kedjespänningsjustering att testa. Var dock varnad.. Du kommer inte känna en massiv skillnad, annat än att du kommer att uppleva att du måste växla upp tidigare/snabbare än innan på acceleration. Det är först när du kört ett tag som du märker att du inte växlar ner lika ofta på landsväg som innan och att hojen är trevligare i staden.

Många säger att det blir stor skillnad, som sagt det kostar ju inte många hundralappar att prova.
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Kuriosa
Jag tänkte utveckla lite om 1-kugg-fram=3-kugg-bak-regeln om någon är intresserad.

När man pratar drevning gäller Utväxling=Bakdrev/framdrev. Ofta är utväxlingen ungefär 3 vilket säger två saker; framdrevet har snurrat tre varv när bakdrevet snurrat ett och "en tand fram motsvarar 3 bak".

Exempel: Originaldrevning Ducati hypermotard 15 kugg fram 45 bak (enligt snabb googling)
Här gäller regeln rätt av 45/15=3. Skulle man av outgrundlig anledning vilja byta drev utan att ändra utväxlingen skulle man i enlighet med regeln kunna byta till exempelvis 48/16, 51/17, 54/18 osv

MEN om utväxlingen inte är 3 motsvarar inte 1 kugg fram 3 bak (men oftast ungefär).

Exempel: demo1 har drevat om sin wr250 från 13/42 till 12/54.

42/13=3,23 (regeln gäller alltså här som en bra uppskattning men inte exakt)

54/12=4,5
Här motsvarar en kugg fram 4,5 bak så samma utväxling fås med två kuggar ner fram och 9 bak 45/10=4,5. Går man enligt regeln ner en kugg fram och tre bak i det här exemplet får man utväxlingen 51/11=4,64 eller två fram och 6 bak 48/10=4,8

Tack, intressant! Det är en "regel" man har hört sedan barnsben och bara tagit för givet att det är så =) Bra förklaring!:tummenupp
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Du kommer inte känna en massiv skillnad, annat än att du kommer att uppleva att du måste växla upp tidigare/snabbare än innan på acceleration.

Här är jag beredd att säga att man märker stor skillnad redan vid första repan. Visserligen sitter det Termi up-map på min men det blev stor skillnad i hur hojen reser sig vid pådrag. Det blir en mycket mer "motardig" hets på hojen nu. Jag gick ner en kugg fram.

Man kan på denna video se lite snuttar på vad jag menar. (Typ vid 00:45)
https://www.youtube.com/watch?v=LPnRfalCcxE
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Förutsatt att båda alternativen orkar varva lika långt så borde toppfarten bli

220*((f-1)/b/f/b)

Edit ja b går ju så klart bort så 220*(f-1)/f
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top