Hur noga är dom på Bilprovningen ang buller?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Står & väger om jag ska sätta på dom tragiska originalburkarna på 950:n inför besiktningen imorgon.
Har Sebring Twister på nu, med egentillverkade insatser, som dessutom är konade, den låter iaf som en liten dragster...
Ni som kör twinnar, vad har ni för erfarenheter?

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Min erfarenhet är att vissa totalt saknar humor medans vissa mest bara flinar. Som lotto med andra ord...

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Är olika beroende på besiktningsman enligt min erfarenhet. En sur jäkel som inte gillar motorcyklar så är det kört vad du än gör, en glad tomte som fått borra dan innan så går allt igenom. :banana

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Som tidigare talare sa; lotto, helt enkelt.

När jag besiktiga min förra ducce undrade besiktningsmannen varför jag sätt i db-killers och dämpade välljudet... :)

De flesta snubbarna på SBP som besiktigar hojar är ju själva MC-ister och ser mellan fingrarna på sånt, men det finns ju paragrafryttare på de flesta ställen också tyvärr.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Håller med ovanstående.
Min besiktningsgubbe sa att det fanns viktigare saker att kolla.....och så fick jag en förtjänt 2:a på bromsbelläggen. :D

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Hoj
GSX R-1000 K7
Skulle jag komma utan DB killers...skulle jag döda allt organiskt liv inom 1 km radie...så jag låter bli...

Haha! :)

Håller med övriga talare, rent lotteri.
Åkte in och besiktade gixxern nu i våras med yoshi 4-1 helsystem utan dB-killer. Gick igenom galant och besiktningsmannen hade ett jäkla smile och tackade för provturen efteråt! :rolleyes:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Äh, det ska skallra i varenda lös del i stationen när man kör in så t om kontorspersonalen kommer ut och undrar vad som händer... :)

Har man db-killers tycker jag man ska sätta i dom iaf. Skulle man ändå åka dit på detta kan man ju fråga om han vill ha pengar för återbesiktningen direkt så man slipper åka hem och skruva på orginal för att sedan byta tillbaka? De vet ju ändå hur det går till.

Har man dessutom ducce med torrkoppling ska man proppsa på att få hålla inne kopplingen också under mätningen, det är inte kopplingsljud de ska mäta. Även om det inte var fallet här...

Haha! :)

Håller med övriga talare, rent lotteri.
Åkte in och besiktade gixxern nu i våras med yoshi 4-1 helsystem utan dB-killer. Gick igenom galant och besiktningsmannen hade ett jäkla smile och tackade för provturen efteråt! :rolleyes:

Ha, min senaste var rätt sur efter provturen då han fick kärringstopp 3 ggr. :D

Last edited:

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Hoj
GSX R-1000 K7
Äh, det ska skallra i varenda lös del i stationen när man kör in så t om kontorspersonalen kommer ut och undrar vad som händer... :)

Har man db-killers tycker jag man ska sätta i dom iaf. Skulle man ändå åka dit på detta kan man ju fråga om han vill ha pengar för återbesiktningen direkt så man slipper åka hem och skruva på orginal för att sedan byta tillbaka? De vet ju ändå hur det går till.

Har man dessutom ducce med torrkoppling ska man proppsa på att få hålla inne kopplingen också under mätningen, det är inte kopplingsljud de ska mäta. Även om det inte var fallet här...

Ha, min senaste var rätt sur efter provturen då han fick kärringstopp 3 ggr. :D

Haha, han kanske tyckte det var lite pinsamt stackarn! :)

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Jag har besiktat 3ggr i Rissne, verkar bara vara sköna lirare som besiktar mc där så jag bokar nog där när det är dags, har acra på min 950 o ploppar nog i dB killers. Återkom gärna med hur besiktningen gick och vart du besiktade och vilka pipor du hade på!

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
ZX10R
Besiktade min i fredags med Micron slipon, deras kommentar var: Jag ska berätta en sak för dig, vi har inga batterier i våra decibell mätare! Oj vad ledsen jag vart över det =o)

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Jag råkade ha en HååDee med " luft och buller" som det så fint heter framför mig i besiktningskön, min tur att mullra in ( med db-killers, har faktiskt alltid det då hojen smäller och jävlas lite mindre med dessa i )

-Jaha ja den här lät ju inte alls så jävligt som den förra
- Jae nä jag har inget hävdelsebehov liksom, sparar mest vikt bra för varvtiden du vet :)

blankt papper
HååDeen torskade givetvis, man kan ju fan inte tro man skall klara det med något som hojtillverkaren själv benömner som luft och BULLER.

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Vinsta bilprovning funkar fint :) Var där i fredags med duccen o contiblås med tillhörande tokbuller utan problem :yoparty

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ska till Lidingö (Stockholm) vi får väl se vilket humör dom är på.....
Rapport imorgon.

Lycka till!

Hade jag själv varit besiktningsman hade jag släppt igenom det mesta utom HD:s med raka rör och Hans & Vansinnet-kittet. Det låter ju förjävla illa helt enkelt. En KTM däremot kan ju inte låta annat än bra... :)

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Hoj
GSX R-1000 K7
Jag har besiktat 3ggr i Rissne, verkar bara vara sköna lirare som besiktar mc där så jag bokar nog där när det är dags, har acra på min 950 o ploppar nog i dB killers. Återkom gärna med hur besiktningen gick och vart du besiktade och vilka pipor du hade på!

Aaah! Det var där jag besiktade gixxern! Bästa bemötandet på länge! :)

Hur som helst, lycka till med besiktningen på Lidingö! :tummenupp

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...