Hur noga är dom på Bilprovningen ang buller?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Om man har enkel slip-on ja. Har man helsystem, PC, luftfilter och allmänt massa bröte är det betydligt svårare. Oftast går ju hojen som en påse skit om man slänger på orginalpipor då också.

so? den behöver bara gå som en påse skit å låta tillräkligt lite en dag.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Med tanke på hur lång tid det tar att få ny besiktningstid, samt även besväret/risken för att behöva åka tillbaka undviker jag alltid detta genom att sätta på originaldämparen. Jag menar... det tar mig max 5 minuter vardera bytet. Hur lat får man vara?

Ombesiktning brukar man kunna göra utan tidsbokning.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Gillade hur dom besikta min hoj, att inte ens starta den eller lägga i växel e ju härligt,

"du de e något fel med oljan, lampan lyser"
 

axelsson_vpg

Guest
ja dom är ena jävla svin. dom körde typ in den där förbannade microfonen i burken och drog på varvstop. var på bilprovningen 4a ggr samma dag. sista sväng för att få den godkänd hade ja kört in 1 kg stålull och en fet bricka så hojen inte ens orkade upp i 90.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
ja dom är ena jävla svin. dom körde typ in den där förbannade microfonen i burken och drog på varvstop. var på bilprovningen 4a ggr samma dag. sista sväng för att få den godkänd hade ja kört in 1 kg stålull och en fet bricka så hojen inte ens orkade upp i 90.

Om dom gjorde som du skriver så gjorde dom ju fel och du skulle lätt kunna bestrida den mätningen. Det ska varken mätas "inne" i burken eller på varvstopp.

Låt mig gissa att du tycker alla poliser är svin också för att du någon gång åkt dit för något du tyckte var ok? ;)
 

axelsson_vpg

Guest
Om dom gjorde som du skriver så gjorde dom ju fel och du skulle lätt kunna bestrida den mätningen. Det ska varken mätas "inne" i burken eller på varvstopp.

Låt mig gissa att du tycker alla poliser är svin också för att du någon gång åkt dit för något du tyckte var ok? ;)


..... vilken kille.
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Lycka till!

Hade jag själv varit besiktningsman hade jag släppt igenom det mesta utom HD:s med raka rör och Hans & Vansinnet-kittet. Det låter ju förjävla illa helt enkelt. En KTM däremot kan ju inte låta annat än bra... :)

Alla stackare som får sin nattsömn förstörd och även efterföljande arbetsdag skiter nog fullständigt i om det var en Ducce med skönsång eller en vidrig HD-cykel.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Förvisso, men det är ju en otrolig skillnad i ljudnivå med helt öppna rör och en hyfsad packad absorbtionsdämpare av rätt typ.
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Jo, men har man problem att uppfylla de inte alltför stränga reglerna avseende buller så är nog risken att man stör folk ganska stor.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Alla stackare som får sin nattsömn förstörd och även efterföljande arbetsdag skiter nog fullständigt i om det var en Ducce med skönsång eller en vidrig HD-cykel.

Visst, jag håller med dig om det. Men jag anser att det är en jäkla skillnad på att låta mycket och låta illa.

De hojar jag hör in i mitt hem (bor centralt) är uteslutande HD:s som låter så jävla högt, vasst och illa. De flesta HD låter precis så eftersom ägarna verkar vilja ha det hemskaste ljudet de någonsin kan framhäva ur sina rör. De kör ju också genom 3 växlar på fullgas inne i staden hela tiden från stillastående, antar att det är det som krävs för att nå 50km/h på en sådan? :rolleyes:

Visst, det finns vissa sportmoppar/streetfighters framförda av unga individer som kör satan i tätorter också men dels försvinner de bort snabbt, dels kör de oftast bara en säsong. Till skillnad från HD-åkarna kör de inte heller 27 varv genom staden på en eftermiddag. Varje fin dag, år efter år...

Men du behöver inte oroa dig att jag väcker din nattsömn. Dels sover jag på nätterna och så har jag ett väldigt kvävt orginalsystem på min hoj. Skulle jag inte haft det så hade jag, precis som jag gjort med tidigare hojar, smygt ut ur staden. Staden är ju bara en transportsträcka till mc-åkningen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top