Hur noga med moment vid åtdragning av bultar?

Jepson75

Italienfreak!
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Honda CX 500
Hejsan!
Fick igång min nyinvesterade VFR -87 i dagarna.
Har dock haft bort framgaffeln vilket orsakat mig ett dilemma:
Har verkstadsmanualen till den, så jag VET hur hårt bultarna som håller framgaffeln på plats ska dras, MEN de ska dras med 9-13 resp. 30-35nm och min momentnyckel börjar på 40nm.

Hur pass noga är det med att man inte drar dem för hårt? Anar att lite för hårt är bättre än för löst....eller? Lite dumt att chansa på en sådan vital grej kan jag tycka :) Eller kan jag helt enkelt dra allt med 40nm

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Har du en väskvåg?

Du kan avrunda momentet med 10 newton = ca 1 kilopond, alltså ett kilo på en meter. En halvmeter blir då 2 kilo.

Jag gjorde så att jag tog en halvmetersstång (skaftet till min domkraft) och trädde över skaftet på hylsnyckeln, skulle dra med 30nm, alltså ca 3 kilopond. På en halvmetersstång blir det istället 6 kilo. Tog en väskvåg och hakade i stången och drog tills vågen mätte 6 kilo.

Drar du sönder gängorna får du borra och sätta in insatsgänga.

Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Nej, det är inte bättre med för hårt än för löst. Det är lika dåligt. Drar du för hårt kan du dra av bultarna och det är inte så jäkla roligt. 9-13 Nm är nästan ingenting så det är väldigt lätt att dra sönder dem.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Gaffelkronan är väl i aluminium? Var försiktig med att överdra i så fall. Mitt råd är att du spänner fast en skruv/mutter i ett skruvstäd och drar med dina 40NM för att få en uppfattning om hur hårt det är. Sedan drar du dina skruvar i styrkronan just lite lösare.

Edit: de lågmomentade drar du med förstånd och handled förstås.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Finns bara ett vettigt alternativ i längden.

Köp en till momentnyckel.

Jepson75

Italienfreak!
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Honda CX 500
Gjorde ungefär som ovan! Fyrtio o lite mindre. Samt handledskänsla på de med lågt moment. Blir för övrigt en momentnyckel till framöver:) tack för tipsen

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Lånar tråden lite om det är OK? Brukar ni även använda momentnyckel när ni spänner kedjan? I manualen till min hoj står det moment både för bultarna till bakaxeln och till själva spännarna, jag vet inte vad den korrekta termen för spännarna är, men jag antar att ni fattar vad jag menar.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Lånar tråden lite om det är OK? Brukar ni även använda momentnyckel när ni spänner kedjan? I manualen till min hoj står det moment både för bultarna till bakaxeln och till själva spännarna, jag vet inte vad den korrekta termen för spännarna är, men jag antar att ni fattar vad jag menar.

Allt beror ju på vad det är för skruv/mutter man drar åt. Om man drar åt kedjejusteringsmuttrarna med +/- 50% kraft har nog ytterst betydelse. (har aldrig använt momentnyckel till dylikt) Men ifall man drar åt hjulaxeln med 50 eller 150 Nm spelar ju rätt så stor roll om den ska sitta med 100 Nm.

(Men hur många däcksverkstäder drar åt axelmuttrar, eller för den delen bilhjulsmuttrar, med momentnyckel... ?)

När man skruvar innuti en motor så är momentet dock väldigt viktigt. Det kan få förödande konsekvenser för motordelarna ifall man t.ex. drar åt för hårt och pressar ihop rörliga delar för mycket. Ett av de enklaste exemplen där är ju ifall man drar åt kamaxelöverfallen för hårt... Det har förstört åtskilliga kamaxlar genom historien.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Mitt tips är enligt ovan. Dra åt med momentnyckel någon gång så du får ett hum om hur hårt det givna momentet är. Förutsätter samma renhet/ insmorning på skruvarna var gång förstås. Säkerligen har ngn i din omgivning en momentnyckel. Om inte så är en enkel nyckel inte jättedyr.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15

Nej.

Klandrar dock ingen som är osäker eller bara allmänt noggrann att använda momentskaft till allt möjligt. Personligen använder jag det bara till vad jag anser är "kritiskt noggrannt", där man ligger hyggligt nära eller över gränserna till plastisk deformation av skruven t.ex.. Lageröverfall, topplocksbultar et.c. et.c...

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Mitt tips är enligt ovan. Dra åt med momentnyckel någon gång så du får ett hum om hur hårt det givna momentet är. Förutsätter samma renhet/ insmorning på skruvarna var gång förstås. Säkerligen har ngn i din omgivning en momentnyckel. Om inte så är en enkel nyckel inte jättedyr.

Jag köper nog en momentnyckel, en hyfsat vettig kostar väl bara någon femhundring? Är det någon som har förslag på någon bra?

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Jag drar allt med moment, men då är jag en osäker mekare också. Blir mobbad av vänner för att jag drar oljepluggen och tändstift med moment. Men har man ett verktyg så ska det användas ;)

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Jag drar allt med moment, men då är jag en osäker mekare också. Blir mobbad av vänner för att jag drar oljepluggen och tändstift med moment. Men har man ett verktyg så ska det användas ;)
Jag mekar på heltid. Både mc och kärnkraft. Drar allt med moment. Tycker enbart det är skitsnack med alla som säger "det sitter i handleden". Så jag tycker du låter mer säker än osäker som mekaniker. Och svaret på inlägget är: Köp en momentnyckel av hög kvalité. Du blir bara less annars. Sedan har du den förmodligen resten av livet. (Är den riktigt fin kan du ju kosta på dig att lämna in den för kalibrering när den är några år).

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag drar allt förhand, förutom i motorn osv. Dra gaffeln med lite känsla bara, hade min av förra veckan lirar kanon fortfarande ;)

Intoxicated

Gear jammer
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Skepp
Jag mekar på heltid. Både mc och kärnkraft. Drar allt med moment. Tycker enbart det är skitsnack med alla som säger "det sitter i handleden". Så jag tycker du låter mer säker än osäker som mekaniker. Och svaret på inlägget är: Köp en momentnyckel av hög kvalité. Du blir bara less annars. Sedan har du den förmodligen resten av livet. (Är den riktigt fin kan du ju kosta på dig att lämna in den för kalibrering när den är några år).

Håller med, använd alltid moment nyckel, men minst lika viktigt är att använda den rätt! Alla skruvar är designade för att hålla rätt klamkraft där de sitter monterade och en liten avikelse åt fel håll får konsekvenser på konstruktionen. Antigen drar man sönder eller så sitter det löst. Visa bultförband är konstruerade för att man vet att personer inte gör rätt, men det ska vara säkert ändå.. tex fälgar till bilar.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Enligt mig helt rätt inställning. Hur många trådar om gängpaj till oljepluggen och tändstiften finns det inte redan liksom. :)

--

Införskaffa bra momentnycklar, behövs oftast 2 st till MC-mek, och använd dom till så mycket som möjligt. Det är ett väldigt bra tips.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Även jag är fegis, rubbet med moment.
Jag har en för 4-20nm och en annan för 20-200nm vilket på en hoj täcker det mesta. Mina kommer från Biltema, 10 års garanti och t.o.m ett handskrivet kalibreringspapper, dom känns fina i handen och ger en känsla av kvalitet likärdig betydligt dyrare verktyg. Priset är såklart okej, mellan 500-700 sek per styck vill jag minnas.:tummenupp

Och gaffelkronan SKALL dras med moment, så är det bara, kan bli snuskigt otrevligt om en bult går av mitt i en tung inbromsning eller rallar upp när man minst anar det.
Som MC-pilot behöver man inte öka riskerna pga materialfel, dom är nog höga ändå :D

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Enligt mig helt rätt inställning. Hur många trådar om gängpaj till oljepluggen och tändstiften finns det inte redan liksom. :)

--

Införskaffa bra momentnycklar, behövs oftast 2 st till MC-mek, och använd dom till så mycket som möjligt. Det är ett väldigt bra tips.

Tror faktist största delen av de som drar sönder oljepluggen är de som saknar "känsla". Ovana mekar som är nojjiga att saker ska lossna eller folk med momentnyckel som ställer in den fel och drar utan att tänka:)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...