Hur ofta byter ni däck?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Hur ofta byter ni däck egentligen? Vart 5e år säger tillverkaren, men sedan slits de ju med. När jag söker efter hur länge de bör hålla så står det 1800 jänkarmil för bakdäck, men det tycker jag verkar vara oerhört lite. Mina har gått 600 mil och förutom att jag har punktering nu så tycker jag det verkar som att de har mycket kvar att leva för.

Så vad går ni på när ni byter? Spårdjup? Ålder? Hur långt de gått? Vid varje fullmåne? Något annat?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Mkt beroende på däck och körstil, sällan jag får ut mer än 800 mil. Senast på min KTM 1290 så var bakdäcket sopslut vid 600 mil. Byter alltid fram och bakdäck samtidigt. Ett byte per säsong blir det.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Mkt beroende på däck och körstil, sällan jag får ut mer än 800 mil. Senast på min KTM 1290 så var bakdäcket sopslut vid 600 mil. Byter alltid fram och bakdäck samtidigt. Ett byte per säsong blir det.

Åh fan, då är det nog inte någon ide att försöka lappa bakdäcket.

Jag är iofs nybörjare så jag sliter nog inte mina däck på samma sätt som ni proffs gör, oavsett cykel. Dessutom är min cbr650r inte lika kraftfull heller, så det kanske är därför jag tycker att det känns lite. De ser liksom fräscha ut.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Åh fan, då är det nog inte någon ide att försöka lappa bakdäcket.

Jag är iofs nybörjare så jag sliter nog inte mina däck på samma sätt som ni proffs gör, oavsett cykel. Dessutom är min cbr650r inte lika kraftfull heller, så det kanske är därför jag tycker att det känns lite. De ser liksom fräscha ut.
Vad är det för punka du har och var? Avgörande.
Bilder är en bra grej!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Åh fan, då är det nog inte någon ide att försöka lappa bakdäcket.

Jag är iofs nybörjare så jag sliter nog inte mina däck på samma sätt som ni proffs gör, oavsett cykel. Dessutom är min cbr650r inte lika kraftfull heller, så det kanske är därför jag tycker att det känns lite. De ser liksom fräscha ut.
En 1290GT äter däck på ett helt annat sätt än vad din 650 gör. Titta på mönsterdjupet, det är enda sättet. Du kan inte utgå från en standardsträcka, det kan ju innebära att du kastar halva däcket, eller kör runt på corden ett bra tag.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
En 1290GT äter däck på ett helt annat sätt än vad din 650 gör. Titta på mönsterdjupet, det är enda sättet. Du kan inte utgå från en standardsträcka, det kan ju innebära att du kastar halva däcket, eller kör runt på corden ett bra tag.

Jo der var vad jag gjorde det var därför jag blev så förvånad när det stod att de bara håller i 350 mil eller så. Tycker däcket är fräscht ut i övrigt men kan se om jag kan ta lite bilder ikväll.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är i princip alltid lönt att laga, iaf om det går att plugga. En hygglig däckare tar en hundring för att plugga, om du kommer med hjulet löst eller du kör dit och pluggar på plats. Beror såklart på hur mycket det läcker. Behöver man plocka av däcket kostar det mer.

Kostar det 100 och du får ut 100 mil till, 1 kr mil, 200 mil blir 50 öre milen på ett däck du annars skulle kasta. Värt när kostnaden ligget på 3-5 kr/mil bara på badäcket. Får du ut 400, 500 mil till, desto mer värt!

Jag la på nytt däck inför senaste 120-150milaturen. Litet spik på hemvägen, mitten på däcket. Körde de ca 30 milen hem med fortlöpande koll på däcket. Pluggat för en hundring. Kör glatt vidare

Seså! Pumpa, spraya diskmedellösning och se var det bubblar. Hittar du spik, låt den sitta tills du kan få lagat. Om spik eller hål finns ute i kanterna kan du mest troligt glömma att plugga. Som sagt, vi behöver bild. Och du, kolla ventilen!
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Det är i princip alltid lönt att laga, iaf om det går att plugga. En hygglig däckare tar en hundring för att plugga, om du kommer med hjulet löst eller du kör dit och pluggar på plats. Beror såklart på hur mycket det läcker. Behöver man plocka av däcket kostar det mer.

Kostar det 100 och du får ut 100 mil till, 1 kr mil, 200 mil blir 50 öre milen på ett däck du annars skulle kasta. Värt när kostnaden ligget på 3-5 kr/mil bara på badäcket. Får du ut 400, 500 mil till, desto mer värt!

Jag la på nytt däck inför senaste 120-150milaturen. Litet spik på hemvägen, mitten på däcket. Körde de ca 30 milen hem med fortlöpande koll på däcket. Pluggat för en hundring. Kör glatt vidare

Seså! Pumpa, spraya diskmedellösning och se var det bubblar. Hittar du spik, låt den sitta tills du kan få lagat. Om spik eller hål finns ute i kanterna kan du mest troligt glömma att plugga. Som sagt, vi behöver bild. Och du, kolla ventilen!

Det är stock däcken som kom med hojen när den var ny och vad jag läst så ska de inte vara så bra, vilket gör att jag inte känner mig särskilt ledsen om jag eventuellt måste byta. Jag hade helst velat lappa med riktiga lappar för det känns säkrast. Jag har köpt sådana där pluggar (rope plugs) som man pluggar själv med, är de lika bra som de som en däckreparatör använder?
Jag frågade först om en däckservice i närheten kunde laga men de sade att de inte gör sådant utan ville sälja mig ett nytt. Jag har även köpt ett nytt däck, Michelin road 5 som jag läste var bättre än de jag har, men kan nog skicka tillbaka det om jag kan laga det gamla.

Ska inspektera skadan ikväll på kontoret så får vi se.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det är stock däcken som kom med hojen när den var ny och vad jag läst så ska de inte vara så bra, vilket gör att jag inte känner mig särskilt ledsen om jag eventuellt måste byta. Jag hade helst velat lappa med riktiga lappar för det känns säkrast. Jag har köpt sådana där pluggar (rope plugs) som man pluggar själv med, är de lika bra som de som en däckreparatör använder?
Jag frågade först om en däckservice i närheten kunde laga men de sade att de inte gör sådant utan ville sälja mig ett nytt. Jag har även köpt ett nytt däck, Michelin road 5 som jag läste var bättre än de jag har, men kan nog skicka tillbaka det om jag kan laga det gamla.

Ska inspektera skadan ikväll på kontoret så får vi se.
Sätt på Road 5 däcket...
mission-complete-stamp-vector-16165163.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är stock däcken som kom med hojen när den var ny och vad jag läst så ska de inte vara så bra, vilket gör att jag inte känner mig särskilt ledsen om jag eventuellt måste byta. Jag hade helst velat lappa med riktiga lappar för det känns säkrast. Jag har köpt sådana där pluggar (rope plugs) som man pluggar själv med, är de lika bra som de som en däckreparatör använder?
Jag frågade först om en däckservice i närheten kunde laga men de sade att de inte gör sådant utan ville sälja mig ett nytt. Jag har även köpt ett nytt däck, Michelin road 5 som jag läste var bättre än de jag har, men kan nog skicka tillbaka det om jag kan laga det gamla.

Ska inspektera skadan ikväll på kontoret så får vi se.

Nej, däckverkstäder använder en svampliknade plugg som monteras från insidan. Själva hatten stannar kvar på insidan av däcket och gör att tätningen blir betydligt säkrare.

Nackdelen är alltså mer arbetstid då man måste kränga av däcket för att applicera den.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är stock däcken som kom med hojen när den var ny och vad jag läst så ska de inte vara så bra, vilket gör att jag inte känner mig särskilt ledsen om jag eventuellt måste byta. Jag hade helst velat lappa med riktiga lappar för det känns säkrast. Jag har köpt sådana där pluggar (rope plugs) som man pluggar själv med, är de lika bra som de som en däckreparatör använder?
Jag frågade först om en däckservice i närheten kunde laga men de sade att de inte gör sådant utan ville sälja mig ett nytt. Jag har även köpt ett nytt däck, Michelin road 5 som jag läste var bättre än de jag har, men kan nog skicka tillbaka det om jag kan laga det gamla.

Ska inspektera skadan ikväll på kontoret så får vi se.
Som sagt, beror på typ av punka och var den är.

Lämna tillbaka ditt road5, why? Du kommer ändå att byta, nu eller sen.

Min take:
Är det en pluggningsbar punka utan hjul eller däckavkrängning - laga. Annars byt till ditt nya däck.
Lagar du, lägg ditt nya däck svalt och mörkt tills det är dags för byte.

När du byter, byt då framdäcket också om det därtill är ett "tråkigt". Du vill inte köra med bättre bak än fram.
De första milen med ny uppsättning är som att ha fått en ny hoj!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hjälp vad många mil folk kör. Tror jag som max fått ut 700 mil ur ett bakdäck. Som minst 50mil (sportsmart vid bankörning). Brukar snitta 200 mil är vad jag normalt brukade får ur (gata och bana). Blir inte de flesta däck plattslitna vid 500mil om man bara kör gata? Vägegenskaperna brukar inte bli jätteroliga med platta däck.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Mina bakdäck höll 300 mil ungefär så efter det andra bytte jag till däck som inte var lika sportiga.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Brukar komma runt 6-800 mil med sportdäck. När jag körde mer kunde det bli 1-2 uppsättningar per säsong, men nu kanske snarare 2 säsonger per uppsättning. Har aldrig haft ett par däck på så länge att jag behövt byta pga ålder.

Om du är nybörjare eller kör många transportmil kan däcket (lite beroende på däcktyp) bli slitet på ett sätt så att det blir en plattare del i mitten med kanter på sidorna. Om detta blir väldigt utpräglat så att det stör påtagligt kan det ibland finnas anledning att byta däcket något innan det är helt slut.

Sen är det viktigt att känna till att så fort man satt på ett nytt bakdäck kommer man köra på en spik så man får punka. Detta är baserat på beprövad erfarenhet, men tror fasen det är en naturlag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hjälp vad många mil folk kör. Tror jag som max fått ut 700 mil ur ett bakdäck. Som minst 50mil (sportsmart vid bankörning). Brukar snitta 200 mil är vad jag normalt brukade får ur (gata och bana). Blir inte de flesta däck plattslitna vid 500mil om man bara kör gata? Vägegenskaperna brukar inte bli jätteroliga med platta däck.
Jag kör nästan bara gata, och även om jag lutar en del så blir bakdäcket oroväckande platt runt 500 mil.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top